Programma­begroting 2023

menu

Bedrijfsvoering

Naast de programma's moeten gemeenten minimaal zeven programmaoverstijgende paragrafen in de begroting opnemen (Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten). In de paragrafen staat belangrijke informatie waarmee inzicht wordt verkregen in de financiële positie van de gemeente, de beheersmatige aspecten en de risico's.

Personeel en Organisatie

In 2022 vinden sessies plaats met het Management Team en met medewerkers om de gesprekkencyclus te moderniseren. In 2023 wordt de uitkomst hiervan geïmplementeerd in de organisatie.

In 2023 gaan we aan de slag met onze arbeidsmarktpositie, zodat we de juiste doelgroepen bereiken op de arbeidsmarkt en we in onze communicatie naar buiten toe duidelijk maken waarom de gemeente Middelburg een goede en leuke werkgever is.

In 2021 is een pilot uitgevoerd met een online leeromgeving (Middelburg Academy). Dit was een digitaal platform waar alle medewerkers vanuit huis online cursussen konden volgen. Om hier een structureel vervolg aan te kunnen geven is capaciteit beschikbaar gemaakt. In 2023 gaan we verder opzetten. Op deze manier willen we op een laagdrempelige manier onze medewerkers faciliteren en stimuleren om zich te blijven ontwikkelen.

In 2023 gaan we verder aan de slag met pilot introductie juniorfuncties in de organisatie. Met junior functies anticiperen we o.a. op het vertrek van medewerkers die op moeilijk vervulbare functies zitten. Zij kunnen hun kennis en ervaring overdragen, terwijl de junior zich ontwikkelt tot een volwaardige professional.

Organisatieomvang

(in fte’s)

2022

2023

Directie

1,0

1,0

Raadsgriffier

1,0

1,0

Bedrijfsvoering

30,1

31,9

Facilitaire Zaken

30,6

28,2

Leefomgeving

48,8

56,9

Publiekszaken

30,1

30,4

Samenleving

26,9

37,9

TIM

32,5

39,0

Samenwerking Belastingen WSD

44,8

48,5

Stadsbeheer

72,0

77,5

Vergunningverlening & Handhaving

47,1

50,3

Wijk en Bestuur

32,6

34,5

Totaal

397,5

437,21

  1. 1 Vacature ruimte per 15 september 2022 is 26,4 fte

In de kolom 'aanvullend 2023' is de formatie opgenomen die aan de afdeling worden toegevoegd omdat:

  • De extra middelen die ingezet worden om de ambities uit het coalitieakkoord waar te maken, vragen ook extra ambtelijke capaciteit.

  • Na jaren van bezuinigingen op de ambtelijke organisatie is de afgelopen jaren de druk toegenomen om het bestaande beleid en de hierbij behoren taken uit te voeren.

  • Vanuit het Rijk worden gemeenten gevraagd de nodige inspanning te verrichten omtrent de opvang vluchtelingen, dit vraagt extra ambtelijk inzet. Daarom zijn in deze begroting middelen gereserveerd om een projectorganisatie vluchtelingen van 4,3 fte. vorm te geven.

  • De voorziene groei van de ambetlijke organisatie heeft ook zijn consequenties voor de ondersteunende afdelingen, dit wordt binnen de bestaande formatie opgevangen.

In de verschillende programma’s is inhoudelijk beschreven op welke specifieke activiteiten deze ambtelijk inzet wordt ingezet. De komende tijd wordt benut om een verdere prioritering aan te brengen wanneer en hoe de extra formatie zijn invulling kan krijgen.

Dienstverlening

Uw raad heeft op 10 december 2020 een geamendeerd raadsvoorstel aangenomen voor het verlengen van de visie op dienstverlening. Besloten is de huidige visie te verlengen tot en met 2023 met het bijbehorende budget. In het vierde kwartaal van 2021 heeft uw raad een tussentijdse evaluatie ontvangen. In het vierde kwartaal van 2022 zal u wederom geïnformeerd worden over de stand van zaken rondom de uitvoering van de visie.

Het jaar 2023 staat in het teken van het participatief evalueren van de visie. De uitkomsten daarvan dienen als input voor een nieuwe visie op dienstverlening.

Daarnaast blijven we in 2023 stappen zetten met het implementeren van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer. Hiervoor is het instrument klantreizen bij een aantal dienstverleningsprocessen reeds ingezet.

We onderzoeken in 2023 tevens welke fysieke ontvangstplekken passen bij onze dienstverlening. Zo nodig passen we onze ontvangsthal hierop aan.

Communicatie

Vanuit het cluster Communicatie dragen we uiteraard ook bij aan de doorontwikkeling van onze burger- en overheidsparticipatie. Meer hierover staat in het programma Bestuur en Ondersteuning.

www.middelburg.nl

Onze website is en blijft in 2023 een belangrijke informatiebron. Los van de inhoud, is het natuurlijk belangrijk dat onze website voor iedereen toegankelijk is. Daarom blijven we onze website monitoren op toegankelijkheid. Dan hebben we het over toegankelijk zijn voor mensen met een lichamelijke of visuele beperking.

Single Digital Gateway

Onder deze Engelstalige noemer verstaan we een Europese verordening waar alle gemeenten aan moeten voldoen. En houdt in dat op de sites rijksoverheid.nl en ondernemersplein.kvk.nl algemene, Engelstalige, informatieve teksten staan over bijvoorbeeld het aanvragen van een paspoort of het aangeven van een geboorte. Vanuit de VNG zijn algemene teksten aangeleverd. Deze algemene informatie maken we wel Middelburg specifiek. En vullen we aan met informatie over bijvoorbeeld openingstijden en kosten. Deze stap hebben we eind 2022 afgerond.

In 2023 moeten we de tweede stap zetten. Deze is dat EU-burgers en bedrijven toegang hebben tot online procedures. Ook krijgen burgers en bedrijven het recht om overheden toestemming te geven om onderling digitaal bewijsstukken uit te wisselen. De deadline hiervoor is december 2023. Op dit moment wordt onderzocht in hoeverre dit ook op een centrale manier vanuit de VNG kan worden ingericht, zodat we dat niet als individuele gemeenten allemaal apart invoeren.

www.doemee.middelburgers.nl

Dit online platform is ook in 2023 een belangrijk middel voor onze overheids- en burgerparticipatie.

www.mijnbuurtje.nl

Dit platform is de opvolger van www.middelburgers.nl. Dit is dé online plek waar iedereen elkaar vindt en geïnspireerd samenwerkt aan gemeenschappelijke doelen. Inwoners én organisaties weten elkaar hier gemakkelijk te vinden en werken samen aan onderwerpen als eenzaamheid, leefbaarheid en armoede. Samen met de oprichters van mijnbuurtje.nl is dit in Middelburg opgezet en krijgt het in 2023 nog meer bekendheid en vorm.

Op mijnbuurtje.nl vinden mensen ook de sociale netwerkkaart met daarin alle Middelburgse voorzieningen, zoals huisartsen, (welzijns)activiteiten, grand cafés en sportverenigingen (zie programma Sociaal Domein).

Informatie op papier

Naast alle digitale middelen, blijven we brieven versturen. Denk bijvoorbeeld aan brieven over werkzaamheden die gepland staan, informatiebijeenkomsten die plaatsvinden of paspoorten die verlengd moeten worden. De wekelijkse informatiepagina in de Bode blijven we in 2023 uitgeven. Al onze teksten (ook digitaal) proberen we zo veel mogelijk op B1-leesniveau aan te bieden.

Voor verdere informatie over de ontwikkelingen op het gebied van communicatie verwijzen we naar het programma Bestuur en Ondersteuning en dan specifiek onder de kop "Invulling van financiële ruimte/keuzes nieuw beleid 2023-2026".

Juridische zaken

Bezwaarschriften

De bestuursrechtelijke regels rond bezwaar en beroep in ambtenarenzaken en daarom ook de kamer Personele Aangelegenheden van de Commissie bezwaarschriften zijn vervallen. De Verordening behandeling bezwaarschriften zal eind 2022/begin 2023 mede hierom worden geactualiseerd.

Door de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren geldt voor ambtenaren het private arbeidsrecht. Vanaf begin 2022 is een Regionale Geschillencommissie ingesteld voor het behandelen van individuele geschillen tussen gemeente en werknemer.

Klachten

De Verordening op de behandeling van klachten geeft een actuele uitwerking van de informele behandeling van klachten en de behandeling van klachten door een externe commissie.

Bij de informele behandeling van de klacht treedt de klachtbehandelaar binnen enkele dagen in contact met klager om te trachten tot een oplossing van de klacht te komen. Deze behandeling van klachten laat al vele jaren zien dat vlot en persoonlijk contact gelegd door de klachtbehandelaar bijzonder op prijs wordt gesteld door de klager. Bij een grote meerderheid van de klachten zorgden deze persoonlijke contacten ervoor dat de klacht snel naar tevredenheid van klager werd opgelost.

Als een klager het niet eens met uitkomst van de formele behandeling van de klacht, dan kan klager zich wenden tot De Zeeuwse Ombudsman. De instelling van De Zeeuwse Ombudsman wordt per 1 januari 2023 beëindigd en per dezelfde datum sluit de gemeente Middelburg zich aan bij de Nationale Ombudsman.

Verzekeringen

Met ingang van 1 januari 2021 heeft de gemeente bij AON assurantiën een nieuw brandcontract met een looptijd van 3 jaar. Echter, als gevolg van de schadelast van de gemeente Middelburg (én landelijke) hebben de verzekeraars op het gemeentelijk brandcontract (proforma) de brandverzekering per 1 januari 2023 opgezegd.

Het is nu aan onze assurantiemakelaar AON om nieuwe verzekeraars te vinden dan wel om onze bestaande verzekeraars een nieuwe aanbieding te vragen als men daartoe bereid is. Het is de vraag of dit gaat lukken voor het eind van 2022. Deze situatie is in verzekeringsland niet nieuw hoewel men in het verleden eerder geneigd was met nieuwe premievoorstellen te komen dan tot royement over te gaan. Deze nieuwe ontwikkeling kan leiden tot een hogere premie.

De aansprakelijkheidsverzekering heeft de gemeente na een Europese aanbesteding per 1 januari 2020 ondergebracht bij Melior verzekeringen in Almelo. Melior verzekeringen en Centraal beheer zijn nagenoeg de enige aanbieders van aansprakelijkheidsverzekeringen voor (gemeentelijke) overheden.

Naast bovengenoemde verzekeringen heeft de gemeente nog een derde grote verzekering, dit betreft de Construction All Riks (CAR) verzekering, deze is afgesloten bij Centraal beheer. Deze verzekering dekt de risico’s bij infrastructurele werken. Onzeker is of voor 2023 een premiestijging valt te verwachten. Dit geldt eveneens voor de voertuigverzekering en werkmaterieelverzekering.

Informatiemanagement

­­­Informatiemanagement is een proces dat er voor zorgt dat de informatiebehoefte van de gemeentelijke organisatie wordt vertaald in de juiste informatievoorziening. Goed informatiebeheer is hiervoor een voorwaarde.

We streven ernaar dat onze informatievoorziening:

  • Is aangehaakt op de organisatie (automatisering, vakafdelingen en management/bestuur);

  • in staat is consistente keuzes te maken waarbij (nieuwe) investeringen altijd onderdeel uitmaken van een constructief groeimodel (werken en ontwikkelen onder visie en architectuur);

  • in staat is om samen met de vakafdelingen tot innovatie en effectievere ondersteuning te komen;

  • in staat is om het management te inspireren de kansen, het potentieel, van informatie voldoende te benutten.

In 2022 is in het organisatieplan 'Middelburg in ontwikkeling’ digitaal versnellen benoemd als speerpunt. Dit heeft o.a. geleid tot het opstellen van een Programma Digitalisering voor de periode 2022-2025. Dit programma fungeert als uitvoeringsprogramma voor de I-Visie die in juni 2020 is vastgesteld. Het programma heeft aandacht voor de digitale dienstverlening, regievoering en samenwerking, datagedreven werken, de (samen)werkplek, de vaardigheden en bewustzijn van de medewerker en innovatie binnen de afdelingen. Maar wellicht net zo belangrijk is het op orde houden en verbeteren van wat er nodig is om dit alles op een goede manier mogelijk te kunnen maken.

Er zijn binnen de gemeente steeds meer initiatieven op het gebied van digitalisering. Dit zijn wensen uit de organisatie of maatschappij, maar het gaat ook over wettelijke verplichtingen of ontwikkelingen waar we als organisatie in mee moeten.

Bovenstaande leidt tot de volgende projecten die in 2023 starten:

  • Project informatiearchitectuur

    Het project helpt onze gemeente om (ICT-)ontwikkelingen in samenhang aan te sturen. Ontwikkelen, bouwen, aanschaffen en implementeren onder architectuur zorgt ervoor dat oplossingen onderling goed samenwerken. Ook ontstaat er een overzicht dat bestuur en management helpt alle ontwikkelingen in samenhang aan te sturen.

  • Project informatiebeheer op orde

    De door het Zeeuws Archief opgeleverde KPI rapportage heeft de nodige aanbevelingen met zich meegebracht. Waar het jaar 2022 gebruikt is om een verbeterplan op te leveren, staat het jaar 2023 in het teken om hier uitvoering aan te geven.

  • Verbeterplan Functioneel beheer

    Het beoogde doel van het verbeterplan is om de kwaliteit van het functioneel beheer te versterken. Dat wil zeggen; passend bij het belang van ICT voor de bedrijfsvoering van de totale organisatie en van alle afdelingen, aansluitend op de groei en toenemende complexiteit van het applicatielandschap en in verbinding met de I&A-samenwerking.

  • Implementatie nieuwe wetgeving

    Een aantal recent ingevoerde en nog in te voeren wetten op het scheidsvlak van digitalisering, informatiehuishouding en dienstverlening heeft organisatie brede impact en vraagt veel van de organisatie. Dit project zorgt ervoor dat we tijdig voldoen aan nieuwe wetgeving. Hierbij hanteren we een proactieve en integrale benadering van digitaliseringsopgaven vanuit wet- en regelgeving.

  • Microsoft 365

    Dit project behelst de overgang naar M365. Het implementeren van teams als applicatie voor bellen, vergaderen en (samen)werken en het uitfaseren van het Citrix-concept.

Inkoop

Ook in 2023 blijft de borging van de rechtmatigheid van inkoop en aanbesteden een belangrijk speerpunt binnen de organisatie. Nagenoeg alle aanbevelingen uit het doelmatigheidsonderzoek naar het inkoop- en aanbestedingsproces uit 2019 zijn gerealiseerd. Het jaar 2023 staat in het teken van het aanpassen van het mandateringsbesluit voor de gehele organisatie waarbij het vierogen principe gehanteerd wordt in plaats van een collegebesluit bij inkopen boven de 50.000.

De aanbeveling om de inkoopfunctie te vergroten heeft geresulteerd in het openstellen van de vacature contractmanager. Eén van de eerste taken van deze contractmanager is het optimaliseren van het contractmanagement inclusief contractbeheer (TopDesk) en implementeert op termijn een leveranciersbeoordelingssysteem.

Daarnaast wordt er extra aandacht besteed aan het vergroten van de kennis en het bewustzijn met betrekking tot de inkoopdoelstellingen bij de medewerkers.

De unieke Zeeuwse inkoop netwerk-samenwerking wordt gecontinueerd en waar mogelijk geïntensiveerd.

Informatiebeveiliging

De wereld van informatiebeveiliging is continue in beweging. Steeds ontstaan er nieuwe dreigingen waar de gemeente Middelburg zich tegen moet beveiligen. De beveiliging wordt daarom continue aangescherpt en gewijzigd. Hierdoor probeert de gemeente dreigingen van buitenaf te pareren. De basis op orde hebben is dan ook van essentieel belang voor de gemeente Middelburg en hiermee moet de digitale weerbaarheid worden verhoogd. De gemeente Middelburg is hier al mee bezig door het maken en uitvoeren van beleid en dit zal ook in 2023 verder worden uitgebreid met verdere uitvoering van dit beleid.

Een korte opsomming van onze voornaamste activiteiten in 2023:

  • De Beleidsadviseur Informatieveiligheid (CISO) houdt zich bezig met de verhoging van de digitale weerbaarheid via het stappenplan van de VNG. Hierin worden de processen en maatregelen met de hoogste prioriteit uit de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) uitgewerkt. Dit helpt de gemeente Middelburg met het verhogen van de digitale weerbaarheid.

  • Het Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA) wordt dit jaar weer uitgevoerd. De uitkomsten van het jaar 2022 worden in 2023 geëvalueerd en hieruit komen aanpassingen en verbeterpunten. Ook zal er weer een DigiD-audit plaatsvinden op de aansluitingen van de gemeente.

  • Samen met de Privacy Officer wordt de bewustwordingscampagne verder uitgerold en geëvalueerd. Tevens wordt er gekeken hoe dit traject kan worden geborgd binnen de P&O-systemen.

Privacybescherming

2023 zal vooral in het teken staan van het verder opbouwen, structureren en professionaliseren van de privacy organisatie.

Het verwerkingsregister wordt periodiek geüpdatet, alsook het register van datelekken, uitgevoerde DPIA’s en afgesloten verwerkersovereenkomsten. Met deze gegevens kan een Privacy Management Systeem en/of een data architectuur systeem worden gevuld. Hiermee wordt snel overzichtelijk welke verwerkingen van persoonsgegevens een gemeente uitvoert en kan er toezicht op de naleving van de AVG worden uitgevoerd.

Nieuwe verwerkingen worden onderworpen aan een risicotaxatie op gebied van zowel privacy als informatiebeveiliging en zo nodig worden DPIA’s uitgevoerd waaruit mitigerende maatregelen naar voren komen. Tevens worden verwerkersovereenkomsten gesloten met verwerkers. Ook dit is een mitigerende maatregel.

In het kader van bewustwording en educatie wordt de in 2022 ingezette E-learning verder doorlopen c.q. gevolgd door nieuwe medewerkers. De digitale wereld verandert zeer snel. De gemeente Middelburg dient ervoor te zorgen dat de persoonsgegevens van haar inwoners goed beschermd zijn en haar informatiebeveiliging op orde is. Door het aanbieden van deze training wordt een begin gemaakt om het niveau van bewustwording ten aanzien van informatiebeveiliging en privacy te verhogen. Dit zorgt er voor dat medewerkers beter om kunnen gaan met zaken als phishing, informatiebeveiligingsincidenten, privacy vraagstukken en datalekken. Door deze E-learning aan te bieden voldoet de gemeente Middelburg tevens aan diverse normen van de BIO1

Daarnaast zal evenals de voorgaande jaren ondersteuning in afzonderlijke casussen

worden geboden. Dergelijke raadplegingen zijn talrijk en divers van aard. Dit houdt direct verband met de opgelopen achterstanden door onvoldoende prioriteit te geven aan het thema privacy, eigenlijk al sinds de invoering van de AVG (2016). Niet eerder vond er ook structurele (bij)scholing van medewerkers plaats waardoor het niveau van privacybewustzijn sterk persoonsafhankelijk is.

Financieel beleid / beheer

Het cluster financiën van de afdeling Bedrijfsvoering is de interne dienstverlener voor de andere afdelingen in de organisatie. Dit cluster richt zich vooral op advisering en consultering van financiële vraagstukken waarbij een klant - en resultaatgerichte manier van werken wordt voorgestaan. Hierbij staat de budgethouder centraal waarbij de monitoring van de budgetten via een digitaal portal wordt aangeboden. De financiele administratie faciliteert de uitvoerende afdelingen in de afhandeling van het crediteurenbeheer, bankadministratie en kasbeheer. Naast de reguliere zaken hebben wij specifieke aandacht voor onderstaande items:

We werken continu aan de verbetering van de planning en control documenten, zodat de kaderstellende en controlerende rol van de raad beter ondersteund wordt. In 2019 is een nieuwe planning & control tool aangeschaft en geïmplementeerd. Met deze tool zijn we niet alleen in staat om het proces van totstandkoming van de planning & control documenten beter te laten verlopen, ook in de (digitale) vormgeving naar buiten toe maken we met deze documenten een professionaliseringsslag. Het voordeel van deze werkwijze is dat op verschillende plaatsen aan een einddocument wordt gewerkt. Hierin bewijst de software zijn waarde. Inmiddels werken beleidsadviseurs en de financiële adviseurs gezamenlijk met dit product. Dit product wordt continue geactualiseerd voor 2023 willen we upgraden naar de nieuwste versie.

Samen met Orionis en Gemeente Vlissingen maken wij gebruik van het financieel softwarepakket (Unit4 Financials). Ook dit pakket moet geüpgraded worden naar de nieuwste versie. In 2023 treffen we hiervoor de nodige voorbereidingen.

AO / IC

In de administratieve organisatie (AO) worden de werkwijzen, regels, procedures, taken, bevoegdheden, verantwoordelijkheden en interne controlemaatregelen beschreven die voor de informatievoorziening van belang zijn. De doelstelling van de AO is het tot stand brengen en het in stand houden van een goede werking van de informatievoorziening.

Interne controle (IC) draagt bij aan het verbeteren van het functioneren van de organisatie en haar processen. IC beoogt grofweg drie doestellingen: betrouwbare financiële informatie, beheersbare processen en overeenstemming met de wet- en regelgeving. Om deze doelstellingen te realiseren, heeft een organisatie interne controlemaatregelen nodig. Daarbij kunnen meerdere verdedigingslinies worden ingericht. Zo zijn in de organisatie de eerste en tweede lijn vertegenwoordigd. De eerste lijn betreft het lijnmanagement. Deze medewerkers zijn primair verantwoordelijk voor de resultaten en de beheersing van risico’s. De tweede lijn richt zich op ondersteuning, advisering en coördinering van de eerste lijn en toetst of de interne controlemaatregelen op uitvoeringsniveau aanwezig zijn en juist worden uitgevoerd.

Een goed ingerichte AO/IC zorgt dat de organisatie ‘in control’ is. De controllers rapporteren jaarlijks over hun controlebevindingen middels de controllersrapportage, een graadmeter voor de mate waarin de organisatie daadwerkelijk in control is. De accountant geeft hierover tevens een oordeel tijdens de interim- en jaarrekeningcontrole. Uit de controles komen aanbevelingen en actiepunten die worden vastgelegd op een actiepuntenlijst. Periodiek dienen de medewerkers in samenspraak met de afdelingshoofden aan te geven welke voortgang is geboekt in het uitvoeren van de actiepunten.

Rechtmatigheid en getrouwheid (212-onderzoeken)

Jaarlijks wordt er een intern controleplan opgesteld. Hierin is beschreven welke werkzaamheden het aankomend jaar door de controllers worden uitgevoerd. Onderdeel van deze werkzaamheden is het uitvoeren van rechtmatigheidscontroles op circa 25 processen.

Doelmatigheid en doeltreffendheid (213a-onderzoeken)

Op grond van artikel 213a van de Gemeentewet zijn gemeenten verplicht doelmatigheids- en doeltreffendheidsonderzoeken uit te voeren.

Actuele ontwikkeling voor gemeenten betreft de Rechtmatigheidsverantwoording (RMV). Eén van de actiepunten betreft het versterken van de eerste lijnscontrole in het proces. Uitvoering van het plan van aanpak RMV heeft zich vooral gericht op de afdeling TIM. Het doel is dit vervolgens verder uit te breiden naar andere afdelingen.

In 2021 is gebaseerd op ervaring met de bedrijfsvoering van afdeling TIM gestart met het opzetten van een intern beheersingsplan. De focus in dit plan is getrouw- en rechtmatigheid. De processen zijn in kaart gebracht en gebaseerd hierop zijn risico’s geïnventariseerd. Daarna zijn beheersingsmaatregelen opgesteld om de risico’s te reduceren. Implementatie van dit plan staat in 2022 en 2023 centraal. 

Na vaststelling van de beleidskaders subsidieverlening en de subsidieverordening is in 2022 gestart met een onderzoek hoe de werkprocessen, nadere regels en het controleprotocol rond subsidieverlening moeten worden aangepast. De betrokkenheid van de controllers bij de implementatie hiervan zal doorlopen in 2023.

In opdracht van de VZG voeren Zeeuwse controllers doelmatigheidsonderzoeken uit bij gemeenschappelijke regelingen. In 2022 hebben de Middelburgse controllers hun deelname gestart aan een doelmatigheidsonderzoek bij de gemeenschappelijke regeling die verantwoordelijk is voor de uitvoering van de Leerplichtwet en de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie Oosterschelderegio. De afronding van dit onderzoek vindt plaats in de eerste helft van 2023. Er wordt gerapporteerd aan het bestuur van de gemeenschappelijke regeling en aan een werkgroep van de VZG.

Het verdere onderzoeksprogramma voor 2023 zal in overleg met het managementteam worden samengesteld en ter vaststelling aan het college van B&W worden voorgelegd. De planning van de onderzoeken wordt in de auditcommissie besproken met leden van de raad, de rekenkamer en de accountant.

Actualiteiten

Rechtmatigheidsverantwoording

Naar verwachting vanaf het boekjaar 2023 dient het college van B&W een rechtmatigheidsverantwoording op te nemen in de jaarrekening. Hiermee wordt verantwoording afgelegd over de naleving van de regels, welke relevant zijn voor het financiële reilen en zeilen van de gemeente. In de huidige situatie is het de accountant die hierover verslag uitbrengt en het gesprek voert met de gemeenteraad. In de toekomst dient het college van B&W zelf een verantwoording op te stellen, die opgenomen wordt in de jaarrekening en hierover het gesprek aan te gaan met de gemeenteraad. Op deze wijze kan de gemeenteraad haar controlerende rol beter vervullen.

Oorspronkelijk was de start van de rechtmatigheidsverantwoording gepland vanaf het verslagjaar 2021. Uiteindelijk heeft de Tweede Kamer het noodzakelijke wetsvoorstel op 31 mei 2022 aangenomen en behandeling in de Eerste Kamer is eveneens voorzien in 2022. Besloten is om de invoering van de rechtmatigheidsverantwoording in te laten gaan met het verslagjaar 2023, waarvan de jaarrekening van dit verslagjaar wordt vastgesteld in 2024.

Download pdf