Programma­begroting 2023

menu

Financiering

De treasuryfunctie voert de taken financiering, cashmanagement en renterisicobeheer uit met als doel de organisatie te voorzien in de behoefte aan vreemd vermogen tegen zo laag mogelijke kosten en te beschermen tegen ongewenste financiële risico’s.

Beleidskader

Middelburg geeft uitvoering aan de treasuryfunctie binnen de normen van:

Rentevisie

Voor de uitvoering van het financieringsbeleid is het belangrijk om de toekomstige renteontwikkelingen te volgen. In juli 2022 heeft de Europese Centrale bank (ECB) het belangrijkste rentepercentage verhoogd met 0,5%, in plaats van de aangekondigde 0,25% Daarnaast is in september 2022 wederom het rentepercentage verhoogd met 0.75%. Met deze stappen wil de ECB de hoge inflatie in de eurozone tegengaan. Het zijn de eerste renteverhoging van de ECB sinds het jaar 2011. Hiermee is gelijk het tijdperk van negatieve rente in de eurozone ten einde. Het depositotarief is nu 0,75%, de herfinancieringsrente 1,25%.

In september 2022 zijn de rentetarieven voor de 3-maands Euribor 1,00%. De rente voor 10-jaars leningen is in september 2022 2,50%.

Gezien de hoge inflatie in de eurozone, de oorlog in Oekraine en het coronavirus, zijn de financiele markten onrustig. Wij zullen de rente nauwlettend volgen, en door de spreiding van de aflossingen in de leningportefeuille zijn de renteschommelingen beheersbaar.

Renterisicobeheer

Het renterisico is het volume uitstaande schuld, dat in een jaar aan een renteherziening onderhevig is. In de wet FIDO zijn eisen gesteld aan het maximum aan renterisico, dit komt tot uitdrukking in de kasgeldlimiet (voor leningen met een looptijd tot 1 jaar) en de renterisiconorm (voor leningen met een looptijd vanaf 1 jaar). Deze normen bepalen de speelruimte voor de gemeente om verantwoordt en goedkoop te financieren.

Kasgeldlimiet

Het hulpmiddel om renterisico's op korte financiering te beperken is de kasgeldlimiet. Als referentiekader voor de bepaling van de kasgeldlimiet geldt het begrotingstotaal en een bij ministeriële regeling vastgesteld percentage voor gemeenten van 8,5%. Voor 2022 betekent dit een kasgeldlimiet van 16,3 mln. Van deze limiet zal maximaal gebruik gemaakt worden, omdat doorgaans de tarieven voor het aantrekken van financieringsmiddelen voor de korte termijn lager zijn dan voor de lange termijn. De gemeente trekt kasgeldleningen aan en heeft daarnaast bij de BNG een kredietlimiet van 7 mln., waarvoor een bereidstellingsprovisie van 0.04% in rekening wordt gebracht. Bij gebruik maken van het debetsaldo op de rekening courant wordt gerekend met een tarief gebaseerd op de 1-mnds euribor met een opslag 0,15%.

Renterisiconorm

Deze renterisiconorm houdt in dat in enig jaar niet meer dan 20% van het begrotingstotaal voor herfinanciering of renteherziening in aanmerking mag komen. De renterisiconorm wordt de komende jaren niet overschreden, dit komt door de spreiding van looptijden van de leningenportefeuille.

Ontwikkeling renterisiconorm *€1.000.000

2023

2024

2025

2026

Totale begrotingstotaal

192

197

198

203

Norm 20%

38

39

40

41

Aflossing

26

16

16

24

Renteherziening

0

0

0

0

Ruimte onder de renterisiconorm

13

23

24

16

Rente

De behoefte aan inzicht in de kosten op de taakvelden en de behoefte om de wijze van verantwoorden van rente in de begroting en jaarrekening te harmoniseren, hebben er toe geleid dat in het wijzigingsbesluit BBV is opgenomen, dat de rentekosten aan de desbetreffende taakvelden moet worden toegerekend met behulp van een (rente)omslag. Dit percentage wordt berekend door de totale boekwaarde van de bezittingen te delen door werkelijk betaalde rente. In onderstaand overzicht is een berekening opgenomen voor de begroting 2023. De renteomslag voor de begroting 2023 is gelijk aan de begroting 2022 en bedraagt 1,5%. De renteomslag mag een 0,5% afwijken van de berekende omslagrente.

Berekening renteomslag ( * 1.000)

Begroting 2023

Externe rentelasten korte en lange financiering

2.651

af: Externe rentebaten

211

Saldo rentelasten en rentebaten

2.440

Aan grondexploitatie toe te rekenen rente (1,6%)

-940

Aan taakvelden toe te rekenen externe rente

1.500

Rente over voorzieningen tegen contante waarde

70

Totaal aan taakvelden toe te rekenen rente

1.571

Berekend % omslagrente (1.575 / 153.921)

1,02%

Te hanteren omslagrente

1,50%

Berekening renteresultaat

Totaal aan taakvelden toe te rekenen rente

1.571

Toe te rekenen rente (1.5% * 153.921)

2.309

Renteresultaat

738

Leningportefeuille

De financieringspositie van de gemeente en de renteontwikkelingen op de kapitaalmarkt wordt nauwgezet gevolgd. Op basis hiervan wordt besloten op welke wijze de financiering (kort en lang geld) optimaal gerealiseerd kan worden. Tevens dient dit te passen binnen de normen, kasgeldlimiet en de renterisico. De gemeente werkt overigens met een systeem van totaalfinanciering. Dit betekent, dat géén relatie gelegd wordt tussen een bepaalde investering en de leningen die worden aangetrokken.

Onderstaand een overzicht van de ontwikkeling van de leningenportefeuille op basis van de liquiditeitsprognose. De basis voor de liquiditeitsprognose zijn de meerjarenbegroting 2023-2026, de (vervangings)investeringen en het basisscenario van de doorrekening grondbedrijf.

Langlopende leningen t.b.v eigen financiering * (1.000.000)

2023

2024

2025

2026

Verwachte stand per 1 januari

135,3

109,5

110,1

118,7

aflossingen

25,8

16,0

16,1

24,2

Nieuw af te sluiten leningen

0,0

16,6

24,7

6,7

Verwachte stand per 31 december

109,5

110,1

118,7

101,2

Langlopende leningen t.b.v woningbouw * (1.000.000)

2023

2024

2025

2026

Leningsaldo per 31 december

4,3

4,3

0,0

0,0

Uit bovenstaande tabel blijkt dat de omvang van de langlopende leningportefeuille in de jaren afneemt. Dit komt doordat we de komende jaren verwachten dat we inkomsten ontvangen van de verkoop van gronden.

De gemeente Middelburg beschikt over een rolloverlening met een variabele rente (3-maands Euribor), met een opslag van 4 basispunten. Om niet in strijd te komen met de wet FIDO moet het risico van sterk stijgende rente afgedekt zijn. Dit is gedaan met een CAP, dit is een verzekering tegen een rente boven een bepaald plafond. De banken verstrekken geen nieuwe offertes meer voor een CAPS voor een bestaande lening, dit naar aanleiding van het verscherpte toezicht rondom derivaten. De rolloverlening bedraagt op 1 januari 2022 37 miljoen. De looptijden van de rolloverlening variëren van 2022 (10 miljoen), naar 2023 (9 miljoen) tot 2024 (18 miljoen). De verwachting is met name door de inkomsten van de grondverkopen volgens de doorrekening grondbedrijf, dat er tegen het einde van de looptijd er voldoende eigen middelen beschikbaar zijn om de roll-overlening af te lossen.

Verstrekte leningen

Verstrekte geldleningen * (1.000.000)

2023

2024

2025

2026

Langlopende verstrekte leningen t.b.v. woningbouw

4,3

4,3

0,0

0,0

Overige verstrekte leningen

5,7

5,7

5,7

5,6

Gewaarborgde geldleningen

Gewaarborgde geldleningen * (1.000.000)

2023

2024

2025

2026

Woningbouw

149,9

138,2

120,1

107,6

Overige verstrekte leningen

11,9

11,1

10,3

9,9

De gewaarborgde geldleningen voor o.a. Woongoed zijn ondergebracht bij het Waarborgfonds Sociale Woningbouw waar deze een getrapt garantieniveau kent waarbij we als gemeente in derde aanleg deels risico lopen.

Schatkistbankieren

In de wet Houdbare overheidsfinanciën (wet HOF) is verplicht schatkistbankieren voor decentrale overheden ingevoerd. Dit houdt in dat gemeenten hun overtollige middelen bij het rijk moeten uitzetten. Hiemee wordt beoogd dat de staat minder geld leent op de financiële markten en de staatsschuld daalt. Indien in het jaar 2023 bij de gemeente Middelburg overtollige middelen zijn, dan zullen we deze in de schatkist zetten.

Download pdf