Onderwijs
Onderwijs draagt er aan bij dat jongeren zich kunnen ontwikkelen,weerbaar zijn en zelfstandig worden. Wij streven daarom naar een gevarieerd aanbod van onderwijs op verschillende niveaus.Een speerpunt is kansengelijkheid, dit is een belangrijk onderdeel van het onderwijs achterstandenbeleid en we ontwikkelen daarnaast met scholen en instellingen een lokale educatieve agenda waarin de inzet op kansengelijkheid een prominente rol krijgt. Een ander speerpunt is het bestrijden van schoolverzuim. Voor dat doel is onder meer een verzuimkaart ontwikkeld en hebben scholen een vaste RBL (Regionaal Bureau Leerlingzaken)-consulent.
Beleidskader
Vastgestelde gemeentelijke beleidsnota's:
Wat willen we bereiken?
Maatschappelijk effect
Kinderen en jongeren groeien op tot meedenkende en meehelpende burgers en zijn voorbereid op deelname in een participatiemaatschappij waar een steeds groter beroep wordt gedaan op de samenredzaamheid en de eigen verantwoordelijkheid.
Doelstellingen
Kinderen starten zonder achterstanden op de basisschool, door alle peuters voorschoolse educatie aan te bieden
Alle kinderen van 2 tot en met 12 jaar krijgen gelijke ontwikkelkansen
Het bevorderen van de kansengelijkheid voor jeugd
Vroeg signaleren van problemen bij kinderen en jeugd
Versterken ondersteuningsstructuren in het onderwijs
Het terugdringen van het schoolverzuim en begeleiding bij leer- en kwalificatie plichtige leerlingen
Het laten dalen van het aantal 18 tot 23-jarigen zonder startkwalificatie
Voldoen aan de zorgplicht voor onderwijshuisvesting t.b.v. primair- en voortgezet (speciaal) onderwijs
Faciliteren vestiging en financiering uitbreiding hoger- en academisch onderwijs
Wat gaan we daarvoor doen?
Onderwijsachterstanden
Het ingezette beleidsplan Onderwijskansen wordt eind 2022 geëvalueerd waarbij voor 2023-2026 een nieuw beleidsplan wordt opgesteld. In het nieuwe beleidsplan wordt de nadruk gelegd op gelijke kansen voor alle kinderen.
Lokale Educatieve Agenda
We ontwikkelen met scholen en instellingen een lokale educatieve agenda. Met elkaar wordt besproken welke (succesvolle) programma’s en initiatieven er reeds aanwezig zijn en hoe deze doorgezet, versterkt en aangevuld kunnen worden. Waarbij de nadruk ligt op het bevorderen van de kansengelijkheid.
Nationaal Programma Onderwijs
In mei 2022 is de beleidsnotitie vastgesteld, welke faciliteert in een investering in de ondersteuningsstructuren in het onderwijs, middels een tijdelijke specifieke uitkering. Door dit te versterken worden onderwijs- en ontwikkelingsvertragingen aangepakt die door corona zijn ontstaan c.q. vergroot. Daarnaast betekent inzet en ondersteuning in het onderwijs dat er laagdrempelig, toegankelijk, dichtbij en vooral preventief hulp wordt ingezet en een verbetering in de aansluiting van onderwijs en zorg.
Terugdringen schoolverzuim en begeleiding bij leer- en kwalificatieplichtige leerlingen
Het thuiszittersprotocol is geaccordeerd in de Regionale Educative Agenda PO en VO-MBO. Momenteel vindt structureel overleg plaats om thuisziters goed in beeld te kijgen. Het doel is om ervoor te zorgen dat de periode van thuiszitten zo kort mogelijk wordt.
Het tegengaan van thuiszitten is een belangrijk maatschappelijk thema. Zo is in 2016 is door de ministeries van Onderwijs Cultuur en Wetenschap (OCW) en Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) een thuiszitterspact gesloten met de PO-Raad, de VO-raad, het ministerie van Veiligheid en Justitie (VenJ) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) . De ambitie van het thuiszitterspact was dat in 2020 geen enkel kind langer dan drie maanden thuis zou zitten zonder passend aanbod van onderwijs en/of zorg
De partners van het thuiszitterspact stimuleren samen met Ingrado gemeenten en samenwerkingsverbanden om in elke regio een sluitende thuiszittersaanpak te realiseren en zij ondersteunen hen daarbij. De sluitende aanpak wordt vastgesteld in het op overeenstemming gericht overleg (OOGO) dat gemeenten en samenwerkingsverbanden voeren en omvat in elk geval afspraken over (a) doelen voor de reductie van het aantal thuiszitters, (b) preventie van uitval, (c) samenwerking met de zorg, (d) maatwerk voor kinderen, (e) route naar een passende plek, (f) doorzettingsmacht of – kracht (het geven van bevoegdheid aan één partij, team of functionaris om bij stagnerende besluitvorming – binnen gestelde kaders – te bepalen welke school of instelling verplicht is voor het kind een passende onderwijs/zorgplek te bieden.
In het kader van het voorkomen van het thuiszitten is het in eerste instantie belangrijk om in te zetten op preventie van verzuim door een goed pedagogisch klimaat in de school en in de klassen te creëren. Hierbij zijn alle leerlingen gebaat. Daarnaast kunnen gerichte interventies worden ingezet voor leerlingen die dreigen te verzuimen of waarbij al sprake is van licht verzuim. Als laatste kunnen intensieve interventies worden ingezet voor leerlingen die langdurig verzuimen (Van Sleeuwen & Heyne, 2020).
Een voorbeeld van een gerichte interventie is het project VIA BIT.
Via BIT biedt jongeren een maatwerktraject waarmee langdurig thuiszitten, afstroom of zelfs schoolverlaten zoveel mogelijk voorkomen wordt. In samenwerking met het hele systeem wordt bijgedragen aan het vervolgen van een succesvolle schoolloopbaan. Waar nodig in combinatie met jeugdhulp. De jongeren krijgen dus onderwijs op maat en hulp die bij hun past. Ouders hebben uiteraard keuzevrijheid mocht er extra hulpverlening nodig zijn.
De interventie richt zich op havo/vwo leerlingen van CSW en Mondia waar de ondersteuningsvraag van de jongere groter is dan op de stamschool kan worden geleverd. Dit kunnen gezamenlijke cliënten van Educonsult zijn die om uiteenlopende redenen (tijdelijk) niet naar school gaan. De Gemeente Middelburg ondersteunt dit project ook financieel.
In 2021 is er bij het RBL de meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld van kracht geworden. We hebben ook een gecertifieerde RBL consulent hiervoor vastgesteld en een methodiek hieromtrent ontwikkeld. Wanneer een van de collega’s van het RBL Walcheren ene vermoeden heeft van huiselijk geweld of mishandeling dan wordt er eerst de gecertificeerde medewerker geconsulteerd en samen wordt er tot een oordeel gekomen hoe verder. De gecertificeerde medewerker (die ook regelmatig hiervoor op cursus moet en symposia bezoekt) monitort verder het proces waarbij elke stap, welke in het protocol staat omschreven, zorgvuldig langs gegaan wordt. Ook wordt er geconsulteerd met Veilig Thuis.
Het laten dalen van het aantal 18 tot 23-jarigen zonder strartkwalificatie
De nieuwe Vroegtijdige school verlaten (VSV) tranche 2021-2024 is vastgesteld. Voor de komende 3 jaar ontvangen wij weer extra VSV geld. Dit geldt zetten we in op het beperken van vroegtijdige schooluitval.
Milieueducatie
De basistaak voor NME (natuur- en milieueducatie) is het tastbaar én zichtbaar maken van de natuur! Er is een verband tussen gerichte educatie op school en kennis, houding en gedrag op latere leeftijd. In 2023 wordt volop ingezet op een klimaattentoonstelling. Verder zal er extra aandacht komen voor de biodiversiteit en het belang van de bijen. Dit gebeurt door bijenlessen van de imker. Eind september 2022 wordt het scharrellab uitgerust met klimaatlab-proeven. Scholen kunnen daardoor een specifiek klimaatprogramma gaan volgen. Onderdeel hiervan zijn techniek proeven met zon- en windenergie.
Onderwijshuisvesting
De komende jaren investeren we conform het Strategisch Huisvestingsplan 2020-2039 (SHP) in de onderwijsvoorzieningen in het primair-, speciaal- én voortgezet onderwijs. In 2023 worden de volgende activiteiten met betrekking tot onderwijsvoorzieningen verwacht:
Het in gebruik nemen van het aangepaste schoolgebouw aan de Generaal Hakewill Smithlaan 3 voor de Regenboogschool
Voorbereidingen treffen voor uitbreiding van het schoolgebouw aan de Henry Dunantlaan 6 voor de Aventurijn
Starten met de gesprekken ter vervanging schoolgebouwen van OBS "het Talent" en CBS "de Wilgenhof".
Voorbereidingen treffen voor de vervanging van het oude bouwdeel 1962 van locatie CSW van der Perre in 2026
Hoger- en academisch onderwijs
De onderwijsinstellingen, UCR, HZ en Scalda zijn belangrijk voor de stad. Middelburg als studentenstad voor het hoger onderwijs maakt een sterke ontwikkeling door. Momenteel wordt gebouwd op de locatie Groene Woud (Joint Research Centrum Zeeland) waarbij de oplevering van het JRCZ gebouw voorzien is in 2023. De verwachting is dat het aantal (internationale) studenten in Middelburg de komende jaren verder toeneemt Dit vraagt dan ook om aanvullende woonruimte voor studenten en een intensiever gebruik van de studentenvoorzieningen c.q. een uitbreiding daarvan. Bij de in 2022 vast te stellen Woonvisie wordt ook een voorstel gedaan hoe het beleid ten aanzien van studentenhuisvesting verder kan worden vormgegeven. Hierbij wordt specifiek gekeken naar ontwikkelingsmogelijkheden op de locatie Poelendaelesingel die inmiddels al door studenten gebruikt wordt. Dit is een ontwikkeling die past binnen de doorontwikkeling van Middelburg als campus voor het hoger onderwijs.
Prestatie |
---|
Terugdringen schoolverzuim en begeleiding bij leer- en kwalificatie plichtige leerlingen |
Het laten dalen van het aantal 18 tot 23-jarigen zonder startkwalificatie |
Meetpunt | 1-10-2022 | 1-10-2023 | 1-10-2024 | 1-10-2025 |
---|---|---|---|---|
Percentage nieuwe jaarlijkse VSV in de RMC regio | 1,80% | 1,70% | 1,60% | |
Percentage VSV dat jaar later opleiding volgt | 25% | 28% | 32% | |
Percentage VSV dat jaar later werk heeft | 44% | 46% | 48% | |
Invulling van de financiële ruimte/keuzes nieuw beleid
Nr. | begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
---|---|---|---|---|---|
Invulling van financiële ruimte/keuzes nieuw beleid 2023 - 2026 | |||||
1 | Nieuwbouw realiseren voor OBS het Element | 0 | 0 | -167 | -66 |
2 | Permanente onderwijsvoorziening realiseren bij KC de Aventurijn | 0 | -110 | -28 | -28 |
3 | Permanente voorziening te realiseren bij de Franciscusschool | 0 | -13 | -13 | -13 |
4 | Investering Joos van Larenschool voor permanente uitbreiding onderwijshuisvesting | -7 | -7 | -7 | -7 |
5 | Inventarisering schoolgebouwen/opstallen t.b.v. Brandverzekering | -20 | 0 | 0 | 0 |
6 | Sloopkosten en afboeken oude investering CBS de Wilgenhof. | 0 | -253 | 0 | 0 |
7 | Nieuwbouw Christelijke Scholengemeenschap Walcheren (VO) | 0 | 0 | 0 | -2.426 |
8 | Jeugdzorg en onderwijs | -20 | -20 | 0 | 0 |
-47 | -403 | -216 | -2.540 |
1. Nieuwbouw realiseren voor OBS het Element
Dit betreft het conform het Strategisch huisvestingsplan realiseren van een brede schoolgebouw voor het Element samen met de Wilgenhof.
2. Permanente onderwijsvoorziening realiseren bij KC de Aventurijn
Het gaat hier om het vervangen van de tijdelijke voorziening huisvestingonderwijs voor een permanente voorziening bij KC de Aventurijn.
3. Permanente voorziening te realiseren bij de Franciscusschool
De tijdelijke voorziening huisvestingonderwijs bij de Franciscusschool wordt vervangen voor een permanente voorziening.
4. Investering Joos van Larenschool voor permanente uitbreiding onderwijshuisvesting
Voor de uitbreidingsinvestering gedaan op kosten van het schoolbestuur van de Joos van Larenschool wordt een vergoeding toegekend.
5. Inventarisering schoolgebouwen/opstallen t.b.v. Brandverzekering
Uitvoeren van een taxatie t.b.v. de brandverzekering.
6. Sloopkosten en afboeken oude investering CBS de Wilgenhof
Conform het Strategisch huisvestingsplan gaat het hier om de sloopkosten en afboeken restwaarde van CBS de Wilgenhof in verband met het realiseren van een brede schoolgebouw voor OBS het Element en CBS de Wilgenhof (zie post 1).
7. Nieuwbouw Christelijke Scholengemeenschap Walcheren (VO)
Deze investering houdt verband met de voorziene vervanging van het oude bouwdeel van de CSW uit 1960.
8. Jeugdzorg en onderwijs
De investeringen in het onderwijs zijn merendeels vanuit Specifieke Uitkeringen, zoals het Onderwijs Achterstandenbeleid en het Nationaal Programma Onderwijs. Daarnaast wordt er in 2023 en 2024 extra geïnvesteerd in het opstellen en uitvoeren van de Lokale Educatieve Agenda.
Beleidsindicatoren
Beleidsindicatoren | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Absoluut verzuim (aantal per 1.000 leerlingen) | Middelburg | 1,0 | 0,7 | 1,3 | nnb | nnb |
Nederland | 2,4 | 2,7 | 2,5 | nnb | nnb | |
Relatief verzuim (aantal leerplichtige jongeren dat langer dan 4 weken niet ingeschreven was op school per 1.000 leerlingen) | Middelburg | 9,0 | nnb | 12 | nnb | nnb |
Nederland | 26,0 | nnb | 19 | nnb | nnb | |
Voortijdige schoolverlaters tussen de 12-23 jaar zonder startkwalificatie (vsv-ers) | Middelburg | 2,0 | 1,9 | 2 | nnb | nnb |
Nederland | 2,0 | 1,7 | 1,9 | nnb | nnb |
Wat mag het kosten?
4 Onderwijs | Rekening 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Overzicht taakvelden | ||||||
Lasten | ||||||
4.01.0 Openbaar basisonderwijs | 687 | 767 | 840 | 854 | 870 | 882 |
4.02.0 Onderwijshuisvesting | 3.608 | 3.663 | 3.472 | 3.844 | 4.032 | 6.364 |
4.03.0 Onderwijsbel en leerlingzaken | 3.026 | 3.735 | 3.165 | 3.180 | 3.223 | 3.264 |
Totaal lasten | 7.321 | 8.165 | 7.477 | 7.879 | 8.124 | 10.511 |
Baten | ||||||
4.01.0 Openbaar basisonderwijs | 79 | 119 | 121 | 123 | 126 | 128 |
4.02.0 Onderwijshuisvesting | 36 | 14 | 14 | 35 | 36 | 55 |
4.03.0 Onderwijsbel en leerlingzaken | 1.887 | 2.592 | 2.042 | 2.050 | 2.075 | 2.101 |
Totaal baten | 2.001 | 2.725 | 2.177 | 2.208 | 2.236 | 2.284 |
Saldo | ||||||
4.01.0 Openbaar basisonderwijs | -608 | -648 | -719 | -731 | -744 | -754 |
4.02.0 Onderwijshuisvesting | -3.573 | -3.649 | -3.458 | -3.809 | -3.996 | -6.309 |
4.03.0 Onderwijsbel en leerlingzaken | -1.139 | -1.143 | -1.124 | -1.131 | -1.148 | -1.164 |
Totaal overzicht taakvelden | -5.319 | -5.440 | -5.300 | -5.671 | -5.888 | -8.227 |