Economie
We willen de economische groei stimuleren. De gemeente heeft hierop invloed door het zorgen voor een goed vestigingsklimaat voor bedrijven en instellingen en door het bieden van plekken waar bedrijven zich kunnen vestigen en ontwikkelen. Middelburg wil zich aantrekkelijk manifesteren voor toeristen.
Specifiek aandachtspunt betreft het voorkomen van leegstand in de binnenstad als gevolg van het omzetverlies door corona. In 2021 zijn, in aansluiting op de paricipatiebijeenkomsten voor de omgevingsvisie, ook gesprekken gevoerd over een nieuw toeristisch beleid. Het college gaat, op basis van wat hierover in 2021 is opgehaald, in 2023 van start met het proces om te komen tot een nieuw toeristisch beleid. De ontvangen signalen over drukte in de binnenstad en ongewenste effecten op het gebied van leefbaarheid, nemen we in dat kader mee.
Beleidskader
Vastgestelde gemeentelijke beleidsnota's:
Naast bovenvermelde vastgestelde beleidsnota's zijn er 2 belangrijke nota's in voorbereiding:
De Omgevingsvisie: in het kader van de Omgevingsvisie is een uitvoerig participatieproces doorlopen waarbij ook gediscussieerd is met inwoners en ondernemers over de toekomst van het toerisme
Actieplan Toerisme: Het Actieplan Toerisme is gericht op de uitvoering van het toeristisch beleid. Ook dit actieplan is via een participatief proces met culturele instellingen, inwoners en ondernemers tot stand gekomen en in dat kader is discussie gevoerd over de gewenste doelgroep van toeristen en de promotiestrategie en promotiemiddelen die daarbij horen.
In de Omgevingsvisie is bepaald dat geen groei van kampeerplaatsen meer plaats vindt. Daarnaast is er een zgn. regionale ontwikkelingslocatie aangewezen op de locatie van Waterpark Veerse Meer. De stad Middelburg is een zgn. hotspot. Voor hotels gelden uitbreidingsmogelijkheden in stedelijk gebied en de hotspots. Middelburg wordt ook aangewezen als locatie voor grootschalige dagrecreatie (>250.000 bezoekers/jaar).
Wat willen we bereiken?
Maatschappelijk effect
Het zorgen voor voldoende en diverse werkgelegenheid die aansluit op de arbeidsmarkt, het in stand houden van voorzieningen in Middelburg.
Doelstellingen
voldoende ruimte voor bedrijvigheid om in te kunnen spelen op veranderende marktomstandigheden en op de maatschappelijke opgaven van circulariteit en energietransitie.
tegen gaan van veroudering van bedrijventerreinen en het bevorderen van intensief ruimtegebruik op bedrijventerreinen
het tegengaan van oneigenlijk gebruik van bedrijfsterreinen.
het voorkomen van leegstand van winkel- en horecapanden, behoud positie als winkelstad
het spreiden van recreatief bezoek aan Middelburg in tijd en ruimte en het bewaken van de leefbaarheid.
het in evenwicht brengen van de belangen van horeca en detailhandel en bewoners van de binnenstad.
verouderde bedrijventerreinen worden geherstructureerd en verduurzaamd.
uitbouwen van de samenwerking met Veere en Vlissingen op het gebied van toerisme.
Wat gaan we daarvoor doen?
Fysieke bedrijfsinfrastructuur: voldoende ruimte en herstructurering
De gemeente ontwikkelt Bedrijventerrein Trekdijk indien het bestemmingsplan onherroepelijk wordt. Hierbij geldt dat, zo lang de Raad van State geen uitspraak heeft gedaan over de tegen het bestemmingsplan ingestelde beroepen, het college geen onomkeerbare stappen zal zetten met betrekking tot de realisatie en uitvoering van dit plan. Voor Ramsburg wordt een nieuw bestemmingsplan in procedure gebracht. De laatste kavels in het gebied zullen worden verkocht. Op Bedrijventerrein Mortiere is nauwelijks bedrijfsgrond meer te koop. De raad wordt gevraagd om uitspraken te doen over de opvang van bedrijvigheid op de lange termijn. De Omgevingsvisie is daarvoor het kader. Het blijkt dat maar weinig bedrijfspanden in Middelburg te koop komen. Het college zal onderzoeken op welke manier er ruimte kan worden geboden aan bedrijven om in te spelen op marktomstandigheden en op de maatschappelijke opgaven zoals circulariteit. Oneigenlijk gebruik van bedrijfsgrond wordt tegengegaan. De gemeente maakt bij grondverkoop duidelijke afspraken over het gebruik van bouwkavels. De gemeente zal actief handhaven op gebruik van bedrijfspercelen in strijd met het bestemmingsplan. De bouw van garageboxen en opslag door particulieren zal worden tegen gegaan.
Diverse herstructureringsprojecten op Arnestein en Mortiere worden in 2022 en 2023 afgerond. De herstructurering van het voormalige CZAV-complex aan de Kleverskerkseweg 53 wordt uitgevoerd. In dit project wordt gewerkt volgens de principes van circulair bouwen. Gebouwen, bouwmaterialen en verhardingsmaterialen worden zoveel mogelijk hergebruikt. Het terrein wordt daarna doelmatig verkaveld waardoor dit gedeelte van Arnestein weer toekomstbestendig is. De gemeente zal zich inzetten voor een Smart Grid op Arnestein waarbij duurzame energie wordt opgewekt (zonnepanelen op daken van bedrijfsgebouwen) en uitgewisseld tussen bedrijven en waarbij een collectieve laadvoorziening voor elektrische vrachtwagens wordt gerealiseerd. Dit project draagt bij aan een van de gedeelde opgaven van raad en college.
Binnenstad: detailhandel en horeca
Het college zal een ontwikkelvisie gaan opstellen voor de binnenstad met aandacht voor participatie en de verkeerskundige effecten. De binnenstad blijft aantrekkelijk voor inwoners en bezoekers en daardoor blijft het grote en diverse winkelaanbod in stand.
Toerisme
Bij het op te stellen nieuwe toeristische beleid zal worden ingezet op een beleid dat is gericht op spreiding van het recreatieve bezoek aan de binnenstad. De promotie zal zich richten op een doelgroep die interesse heeft voor cultuurhistorie. De gemeente gaat verkeersoverlast van toeristen tegen door de fiets en het OV en parkeren aan de rand van de stad te stimuleren. Middelburg zoekt voor zowel toeristische promotie als mobiliteit de samenwerking met Veere en Vlissingen. De gemeente voert een nulmeting uit om een beeld te vormen van het toeristisch bezoek aan Middelburg, het aantal overnachtingen, de herkomst van deze bezoekers, hun reismiddel en de locaties die toeristen en recreanten bezoeken tijdens hun verblijf.
Prestatie |
---|
nieuwe bedrijfspercelen beschikbaar maken |
opstellen ontwikkelvisie voor de binnenstad |
realisatie Smart Grid Arnestein |
behoud van het aantal winkels in het kernwinkelgebied |
ontwikkeling van een promotiestrategie voor toerisme |
Meetpunt | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
2 ha. nieuwe bedrijfspercelen uitgeefbaar | 2 ha. uitgeefbaar | |||
opstelling ontwikkelvisie voor de binnenstad | participatie met ondernemers en inwoners | vaststellen door gemeenteraad en start uitvoeren ontwikkelvisie | acties ontwikkelvisie uitgevoerd | |
Smart Grid Arnestein | subsidie toegekend, uitvoering haalbaarheidsonderzoek | start uitvoering Smart Grid | Smart Grid gerealiseerd |
Invulling van de financiële ruimte/keuzes nieuw beleid
Nr. | begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
---|---|---|---|---|---|
Invulling van financiële ruimte/keuzes nieuw beleid 2023 - 2026 | |||||
1 | Opstellen ontwikkelvisie binnenstad | 0 | -100 | 0 | 0 |
2 | Actieplan toerisme | -10 | -10 | -10 | -10 |
-10 | -110 | -10 | -10 |
1. Ontwikkelvisie binnenstad
Dit betreft de uitgaven voor het opstellen van een ontwikkelvisie voor de binnenstad met aandacht voor participatie en de verkeerskundige effecten.
2. Actieplan toerisme
Jaarlijks zal er een meting uitgevoerd gaan worden om een beeld te krijgen van de aard en de omvang van het toeristische bezoek aan de stad.
Beleidsindicatoren
Beleidsindicatoren | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Functiemenging (%) | Middelburg | 50,6 | 50 | 50,4 | nnb | nnb |
Nederland | 53,2 | 53,2 | 53,3 | nnb | nnb | |
Vestigingen (van bedrijven) (aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar) | Middelburg | 149,9 | 153,1 | 162,1 | nnb | nnb |
Nederland | 151,5 | 158,14 | 165,1 | nnb | nnb |
De landelijke beleidsindicatoren zeggen niets over de beleidsdoelen van de gemeente Middelburg.
Wat mag het kosten?
3 Economie | Rekening 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Overzicht taakvelden | ||||||
Lasten | ||||||
3.01.0 Economische ontwikkeling | 1.159 | 178 | 123 | 225 | 125 | 126 |
3.02.0 Fysieke bedrijfsinfrastruct | 3.285 | 5.042 | 3.145 | 3.029 | 3.058 | 3.123 |
3.03.0 Bedrijvenloket en bedrijfsreg | 96 | 179 | 186 | 192 | 197 | 204 |
3.04.0 Economische promotie | 904 | 751 | 844 | 862 | 884 | 906 |
Totaal lasten | 5.443 | 6.149 | 4.298 | 4.308 | 4.264 | 4.359 |
Baten | ||||||
3.01.0 Economische ontwikkeling | 52 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3.02.0 Fysieke bedrijfsinfrastruct | 3.122 | 5.003 | 3.127 | 3.010 | 3.040 | 3.104 |
3.03.0 Bedrijvenloket en bedrijfsreg | 49 | 71 | 73 | 74 | 75 | 77 |
3.04.0 Economische promotie | 1.322 | 1.557 | 1.504 | 1.503 | 1.514 | 1.524 |
Totaal baten | 4.545 | 6.631 | 4.704 | 4.587 | 4.629 | 4.705 |
Saldo | ||||||
3.01.0 Economische ontwikkeling | -1.107 | -178 | -123 | -225 | -125 | -126 |
3.02.0 Fysieke bedrijfsinfrastruct | -163 | -38 | -18 | -18 | -18 | -18 |
3.03.0 Bedrijvenloket en bedrijfsreg | -47 | -108 | -113 | -118 | -122 | -127 |
3.04.0 Economische promotie | 418 | 806 | 660 | 640 | 630 | 618 |
Totaal overzicht taakvelden | -898 | 482 | 406 | 279 | 364 | 346 |