Programma­begroting 2023

menu

Bestuur en Ondersteuning

De gemeente stelt de burger centraal. Dit doen we door steeds onze dienstverlening te controleren en te verbeteren. We betrekken inwoners bij plannen en besluiten en geven ruimte voor initiatieven (burgerparticipatie). Ook zoeken we samenwerking met andere overheden en partijen in de regio.

Dit vraagt om blijvende investering, want de wereld om ons heen verandert. Participatie vindt plaats bij allerlei projecten, samenwerkingsvormen binnen wijken en dorpen en bij alle onderwerpen van de toekomstige Omgevingswet. Raad en college kijken kritisch naar onze bestuurscultuur. Ontwikkelingen in regio, rijk en provincie vragen om steeds nieuwe vormen van samenwerking. Samenwerking moet de kwaliteit en efficiëntie van het gemeentebestuur ten goede komen en daarmee de dienstverlening aan onze inwoners verbeteren. Onze dienstverlening past zich aan deze en andere ontwikkelingen, waarvan digitalisering een heel belangrijke is, steeds aan.

Beleidskader

Vastgestelde gemeentelijke beleidsnota's:

Wat willen we bereiken?

Maatschappelijk effect

Het vergroten van de betrokkenheid bij de gemeente en het vertrouwen in het bestuur.

Doelstellingen

  1. Het verrijken van plannen door inwoners en andere betrokkenen in een vroeg stadium te informeren en te betrekken: burgerparticipatie.

  2. Ruimte geven aan en stimuleren van initiatieven in de samenleving die een bijdrage leveren aan onze maatschappelijke opgaven: overheidsparticipatie.

  3. Betrokkenheid van bewoners bij hun leefomgeving, gemeentelijke besluitvorming en maatschappelijke opgaven.

  4. Een sterke sociale basis en gemeenschapszin in buurten / wijken en dorpen.

  5. Het verbeteren van de dienstverlening aan burgers, bedrijven en instellingen, gemeten aan de tevredenheid van de gebruiker.

  6. Het vergroten van het vertrouwen bij de burgers in de gemeente. Burgers moeten erop kunnen vertrouwen dat de gemeente efficiënt en effectief omgaat met de financiën en dat de middelen op een rechtmatige manier worden ingezet.

  7. Samenwerken ten behoeve van lokale en regionale uitdagingen en bijdragen aan de Zeeuwse opgaven.

Wat gaan we daarvoor doen?

Bestuurscultuur

College en raad willen samen een nieuwe weg inslaan op het gebied van bestuurscultuur. Luisteren naar anderen, samen zoeken en in keuzes duidelijk maken waarom we doen wat we doen. Dit is onze inzet in het contact met inwoners en met elkaar. In het komende jaar zetten wij daarom onder meer de proef voort met het voortijdig informeren over het collegestandpunt met betrekking tot aangeleverde moties en amendementen.

Wijkgericht werken en participatie

Binnen de gemeente Middelburg onderschieden we elf wijken en dorpen, ieder met een eigen identiteit. De meeste wijken en dorpen hebben een eigen wijkteam, dat gekoppeld is aan een wijkwethouder en een wijkmanager die werkt bij de gemeente. Bij actuele ontwikkelingen betrekken we de wijkteams actief. Speelt er iets in een wijk, dan meldt het wijkteam dit gemakkelijk bij de wijkmanager of wijkwethouder en vice versa.

In Middelburg leggen we de lat hoog op het gebied van participatie. We vinden het belangrijk dat inwoners op tijd worden betrokken bij onze plannen. Daarbij gaan wij ook op zoek naar het 'stille midden', inwoners die ook iets vinden, maar minder snel van zich laten horen. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat (groepen van) inwoners ruimte - en soms zelfs hulp - krijgen bij eigen initiatieven om hun leefomgeving mooier te maken. Een belangrijk gegeven is dat deze kanteling niet alleen vanuit de overheid wordt gestuurd. Ook vanuit de samenleving komt deze op gang. Steeds vaker kloppen inwoners aan bij de overheid met een initiatief. Daarbij wordt van de gemeente gevraagd om actief mee te denken naar mogelijkheden om hun initiatief te realiseren. Wellihct zelfs buiten de gebaande paden. Denk daarbij aan financiële middelen, ruimtelijke en wettelijke kaders. Dit vraagt om een overheidsorganisatie die daarop inspeelt en maatschappelijke initiatieven stimuleert en faciliteert.

Wijkgericht werken

Het wijkgericht werken staat breed in de belangstelling. De wijk of buurt wordt in het hele land herondekt als schaal om opgaven in samenhang op te pakken. In Middelburg zien we dit terug in de versterking van de sociale basis als essentieel onderdeel van de transformatie van het sociaal domein.

Deze tendens vraagt om een doorontwikkeling van wijkgericht werken in Middelburg: integraal samenwerken met het doel de kansen en opgaven in een gebied samen met organisaties en bewoners op te pakken. Investeren in een integrale wijkaanpak geeft bewoners meer kracht voor het omzien naar elkaar en met elkaar bouwen aan een plezierige woonomgeving. Daarnaast kunnen we burgerkracht benutten om onze grote maatschappelijke opgaven samen te realiseren.

Proeftuin integrale wijkaanpak

In 2022 en 2023 geven wij al lerende in de praktijk richting aan het wijkgericht werken. In een integrale proeftuin gaan we samen met onze inwoners bouwen aan de wijk of het dorp. De proeftuin bestaat uit een toegewijd team met een koppeling tussen het fysieke en het sociale domein. We gaan concreet aan de slag met het opstellen van wijkanalyses en vertalen deze naar integrale wijkaanpakken en wijkvisies. Daarbij hebben we aandacht voor de rol van de wijkteams en dorpsverenigingen. We zien dit alles als opmaat naar de wijkdemocratie van de toekomst.

Wijknetwerken

Onze dorpen en wijken zijn gebundeld in zes wijknetwerken. Elk netwerk bestaat uit een clustering van wijken of dorpskernen, te weten:

Een wijknetwerk is een samenwerking tussen gemeente, partners en inwoners in de wijk. De wijknetwerken worden breed samengesteld met professionele partners zoals huisarts/POH, wijkverpleging, wijkpolitie, scholen, consultatiebureau, kinderopvang, woningcorporaties, geloofsgemeenschappen, welzijn en (school)maatschappelijk werk. Daarnaast zitten in het netwerk betrokken inwoners, wijkteams en partijen (bijv. een ondernemersvereniging) die de wijk goed kennen. De samenstelling van het wijknetwerk vraagt maatwerk. Deze is niet in iedere wijk hetzelfde. In een wijknetwerk is er mogelijkheid verdieping te hanteren op wijk- of dorpsniveau.

Leefbaar, veilig en met perspectief

Rode draad in die integrale wijkaanpak is vroegsignalering en preventie: de problemen vóór zijn. Wij zullen daarvoor enerzijds samen met inwoners investeren in de woonbaarheid, leefbaarheid en veiligheid in de wijk. Bewoners kunnen elkaar anderzijds ook heel goed onderling steunen. Wij willen hen de mogelijkheid bieden om die steunstructuur te vormen en vast te houden. Voorzieningen waar men elkaar kan treffen en organisaties die adequate ondersteuning kunnen bieden zijn daarbij noodzakelijk. Het zijn plaatsen voor lief en leed en voor het bieden van perspectief. Voorbeelden van activiteiten ten behoeve van de leefbaarheid zijn Nederlandse les in de wijk, het voorkomen van schulden, de aanpak van schaarste en het stimuleren en faciliteren van nieuwe vormen van wonen en wooninitiatieven. Investeren in ontmoeten en samen doen geeft bewoners meer kracht voor het omzien naar elkaar en met elkaar bouwen aan een plezierige woonomgeving.

Kruisbestuiving leefbaarheid met woonbeleid en sociaal beleid

Leefbaarheid hangt onder andere samen met de woningvoorraad in een buurt of wijk. Door concentraties van kwetsbare inwoners staat de leefbaarheid onder druk. Waar mogelijk brengen we meer diversiteit aan in de woningvoorraad, bijvoorbeeld bij sloop/nieuwbouwprojecten. In de prestatieafspraken met de woningcorporaties wordt aandacht besteed aan de bijdrage die de woonruimteverdeling en het wijkbeheer kunnen leveren aan de leefbaarheid.

In de leefbaarometer (zie programma Volkshuisvesting) scoort Middelburg als gemeente gelukkig goed. De scores zijn op vijf elementen gebaseerd: woningen, bewoners, voorzieningen, veiligheid en fysieke omgeving. Op wijkniveau zijn er grote verschillen. De inspanningen ten behoeve van de leefbaarheid in wijken zien we in het sociaal domein ook terug (zie programma Sociaal Domein). Binnen het sociaal beleid wordt een sociaal team ingericht, ter bevordering van de bereikbaarheid en de toegankelijkheid van zorg en ondersteuning en met laagdrempelige informatie en advies voor inwoners.

Mijn buurtje

Begin 2023 rollen we het online community platform Mijnbuurtje uit. Dit platform is een verzamelplek om nieuwe verbindingen te leggen met en tussen inwoners, professionals en de gemeente. Een aanpak waarmee zichtbaar is wat er aanwezig is en wat in de wijk gebeurt. Als mensen elkaar weten te vinden en weten welke mogelijkheden er zijn gaan ze samen dingen ondernemen. Zo ontstaan er sterke gemeenschappen, waarin inwoners verantwoordelijkheid nemen voor elkaar en voor hun omgeving. Het modulaire platform biedt alle informatie op één plek. Met één ingang en werkwijze vinden inwoners en organisaties elkaar en alles in hun buurt of community. Mijnbuurtje onderscheidt zich van andere platforms door de inzet van de ‘buurtverbinders’ aanpak. De buurtverbinders gaan fysiek in de wijk op zoek naar de kracht en capaciteiten van mensen in de lokale gemeenschap. Ze laten zien wat er in de buurt gebeurt, welke nieuwe initiatieven er zijn en welke kansen zich voordoen. Zij werken aan sterke gemeenschappen en informele netwerken. De buurtverbinders beheren ook het online platform waarmee mensen, bedrijven en organisaties elkaar makkelijk vinden. Zij stimuleren mensen om mee te doen en zijn actief in de buurt aanwezig. Met de ‘buurtverbinders’ aanpak ontstaat er een combinatie van een online en een offline community.

Op dit moment beheert de gemeente Middelburg de site ‘middelburgers.nl’. Deze voldoet niet aan de verwachtingen. We willen de naam ‘Middelburgers.nl’ behouden maar de website zelf geheel vervangen. Hiervoor gaan we gebruik maken van de tool ‘Mijn Buurtje.nl’. Mijn buurtje biedt ook een participatiemodule aan. Hier maken we vooralsnog geen gebruik van. We zijn in Middelburg niet zo lang geleden gestart met een participatietool van Citizenlab onder de naam doemee.middelburgers.nl. Dit participatieplatform functioneert naar tevredenheid en is daarom nog niet wijzigen. We kijken of we beide tools (mijn buurtje en doemee.middelburgers.nl) op termijn kunnen samenvoegen.

Participatie - Gedeelde opgave

Participatie vindt plaats bij allerlei projecten, samenwerkingsvormen binnen wijken en dorpen en bij alle onderwerpen van de toekomstige Omgevingswet. Burgerparticipatie wordt in beginsel toegepast wanneer het te verwachten is dat belanghebbenden in hun belangen geraakt kunnen worden naar aanleiding van beleid, plannen, projecten of programma’s. Dit is vastgelegd in onze participatie- en inspraakverordening.

Het grote belang van participatie wordt breed in de gemeenteraad gedeeld. Goede vormen van participatie zijn dan ook onderdeel van de gedeelde opgaven waarvoor college en raad zich zien gesteld. Steeds komt naar voren dat ten behoeve van verwachtingen de kaders van een nieuw traject van tevoren goed moeten worden vastgelegd. De huidige wijkteams en de daaraan verbonden inspraak wil het gemeentebestuur verbeteren, bijvoorbeeld met pilots met wijkdemocratie en inspraak.

Participeren: doen en leren!

De afgelopen jaren hebben we flink wat geparticipeerd. De ene keer succesvoller dan de andere keer. Hier hebben we samen veel - en versneld - van geleerd. Eén van de belangrijkste leerlessen is dat we vóór de start van een participatietraject duidelijkheid moeten hebben over de kaders waarbinnen we het samenspel spelen. In onze nieuwe participatie- en inspraakverordening (2021) hebben we deze afspraak en andere afspraken vastgelegd. En het heeft onze structurele aandacht.

Door aan de voorkant helderheid te scheppen, managen we verwachtingen bij onze inwoners en andere belanghebbenden. Bij complexe projecten, waar tegengestelde belangen zijn, is het bevoegd gezag aan de voorkant duidelijk over de kaders van participatie. De nieuwe gemeenteraad is in 2022 getraind door Berenschot (“Van het laatste naar het eerste woord!”). Bij grotere en complexere projecten werken we met startgesprekken, waarin we voor de start van een participatieproces duidelijkheid scheppen over de kaders. Dat participatie heeft plaats gevonden betekent niet dat niets meer kan noch dat er geen tegenstanders meer zijn. Het motto is: Wie wil, kan meedenken. We zetten verschillende participatiemethoden in. Inbreng wegen we zorgvuldig af en gemaakte keuzes leggen we goed uit. Vaak helpt dat mee om het uiteindelijke besluit toch te accepteren. Daarnaast staat nog altijd de officiële inspraakprocedure open voor degene die het daar niet mee eens zijn. Om deze afspraken goed te borgen bij ambtenaren die ermee te maken krijgen, krijgt een grote groep medewerkers daarin in 2022 en 2023 training.

Dorps- en wijkdemocratie van de toekomst

De laatste jaren zien we dat wijkteams door de hoge leeftijd van de leden kwetsbaarder worden of zelfs stoppen. Ook zien we dat het voor sommige wijkteams lastig is om de ‘achterbanraadpleging’ te organiseren. De wijkteams zijn en blijven een belangrijk aanspreekpunt, maar niet het enige aanspreekpunt. We gaan op zoek naar andere, aanvullende manieren van onze dorps- en wijkdemocratie, onder meer met pilots. In de participatie- en inspraakverordening is dit hoofdstuk nog open. In 2022 en 2023 geven we hier samen invulling aan.

Denk bijvoorbeeld aan een pilot met (mini) burgerberaden bij thema’s als klimaatadaptatie en de energietransitie. In de begroting maken we daarvoor structureel 50.000,- vrij om pilots ook daadwerkelijk uit te kunnen voeren. Verder gaan we onderzoeken in hoeverre inwoners meer zeggenschap, bevoegdheden en budgetten wensen en hoe we dat samen vorm kunnen geven op een manier die Middelburg past. Wat voor de ene wijk werkt, werkt niet vanzelfsprekend voor de andere wijk. Dat is én blijft maatwerk. De ene wijk is draagkrachtiger dan de andere. Dat verliezen we niet uit het oog. Jongerenparticipatie krijgt een prominentere plek. Veel zaken we nu over beslissen, zijn van invloed op hun toekomst. Doemee.middelburgers.nl blijft een belangrijk instrument in onze participatieaanpak.

Het betrekken van inwoners draagt bij aan het creëren van betrokken inwoners. Op die manier bouwen we aan het versterken van de sociale basis in onze wijken en dorpen. De komende decennia staan we voor grote opgaven. Denk aan de energietransitie, klimaatadaptatie, biodiversiteit en de opgaven op het gebied van wonen en samenleven. Opgaven die we niet alleen kunnen oplossen. Door samen met inwoners en andere belanghebbenden na te denken over kansrijke oplossingen, worden het gedragen oplossingen. Samen denken, samen beslissen om uiteindelijk samen te doen. De wijkmanagers weten wat er speelt in de wijken en verbinden kansrijke initiatieven aan de betreffende (beleids)medewerkers. Wijkgericht werken is ook het loket waar maatschappelijke initiatieven binnen komen. Indien nodig jagen de wijkmanagers deze initiatieven intern aan en voeren zij in beginsel de regie op dit proces. We zetten in op meer communicatie over onze opgaven en communiceren actief over lopende projecten en successen. In 2023 komen we met een voorstel voor een participatiefonds, al dan niet gekoppeld aan onze wijkbudgetten.

Prestatie

Trainingen democratisch vakmanschap (ambtenaren + bestuur)

Doorontwikkeling doemee.middelburgers.nl

Uitrol Mijnbuurtje

Pilots wijkanalyse, wijkaanpak, wijkvisie

Onderzoek dorps- en wijkdemocratie van de toekomst

Loket maatschappelijke initiatieven

Kansen en mogelijkheden voor participatiefonds

Handreiking participatie voor initiatiefnemers

Omgevingswet

De invoering van de Omgevingswet is uitgesteld tot 1 januari 2023. In november 2022 wordt bekend of dat de definitieve datum wordt. Middelburg zal op 1 januari 2023 klaar zijn met de voorbereidingen als de wet wordt ingevoerd. In 2022 wordt een legesverordening vastgesteld en de softwareprogramma’s worden nog verder gevuld met lokale gegevens, maar ze zijn implementatie-gereed. De geldende bestemmingsplannen worden van rechtswege een omgevingsplan. Ondertussen wordt gewerkt aan omzetting van regelgeving in de taal en de geest van het nieuwe Omgevingsplan. Daarvoor is het fijn dat de contouren van de Omgevingsvisie duidelijk worden.

Halverwege 2023 zal de Omgevingsvisie door de raad worden vastgesteld. Daarna zal de visie worden uitgewerkt op enkele thema’s, bijv. erfgoed, toerisme, mobiliteitshubs. Ook wordt hij uitgewerkt in een wijk- of dorpsvisie per wijk/dorp.

In 2023 verwachten wij met name werk aan de omschakeling naar de nieuwe aanvragen en het toepassen van de nieuwe wet. De Omgevingswet stimuleert de overheid om tijdig extra aandacht aan participatie te besteden bij vraagstukken over de fysieke leefomgeving. Bij inwoners en intitiatiefnemers zal dit in het begin vragen oproepen, die Middelburg servicegericht zal behandelen.

Dienstverlening

In 2023 wordt de huidige Visie op dienstverlening geëvalueerd en de uitkomsten daarvan dienen als input voor een nieuwe Visie op dienstverlening. Daarnaast gaan we door met de implementatie van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (WMEBV), stellen we een kanalenstrategie op en vernieuwen we onze bezoekersbeloften. Eén van de pijlers van de Visie op dienstverlening is dat de bezoeker centraal staat. Om te zorgen dat mensen zich welkom en geholpen voelen, willen we de inrichting van de publiekshal zo aanpassen dat 'welkom’ de kernboodschap wordt. In 2023 maken we hiervoor plannen en bereiden we deze herinrichting voor.

Meten waardering dienstverlening

Balie

In 2023 blijven we doorlopend de tevredenheid van onze inwoners aan de balie meten. In de centrale hal staat een zuil waar bezoekers van een balie worden gevraagd het baliecontact te beoordelen. Dit geeft directe feedback op onze dienstverlening aan de balies.

Website

Net als bij de balies meten we in 2023 doorlopend de tevredenheid van de bezoekers van onze website. De bezoekers van de pagina’s over producten (informatie of aanvragen) hebben de mogelijkheid om feedback te geven over de inhoud van de pagina. Met deze wijze van meten krijgen we informatie over de ervaring van de bezoekers. Indien een bezoeker dit wenst kan hij contactgegevens achterlaten.

Telefonie

In 2023 meten we ook tevredenheid op het kanaal telefonie. Dit moet feedback op onze telefonische dienstverlening opleveren.

Prestatie

Waardering dienstverlening aan de balie en telefoon is goed

Informatie op website is vindbaar, duidelijk en geeft antwoord op de vragen van burgers

Samenwerken

Met samenwerking willen wij de kwaliteit en efficiëntie van het gemeentebestuur verbeteren. Dat komt de dienstverlening aan onze inwoners ten goede. Wij blijven daarom de samenwerking zoeken op Walcheren en in Zeeland en proberen dat op steeds meer beleidsterreinen.

Samenwerken zetten we voort op bepaalde taken, zoals personeelszaken belastingen en archeologie. We willen daarnaast meer aandacht besteden aan de samenwerking met andere overheden als provincie, OZO, Z4 en vertegenwoordiging in regionale en landelijke besturen. En aan samenwerking in de regio, bijvoorbeeld met de andere Walcherse gemeenten en Schouwen-Duiveland, zoals voor de regiovisie. Middelburg wil hierbij een voorbeeldrol spelen: wij zijn voorstander van krachten bundelen, dragen dat uit en nemen initiatief. Voor de komende periode maken wij dan ook een ‘Agenda samenwerking’.

Met betrekking tot Gemeenschappelijke regelingen is er door de Zeeuwse gemeenten in VZG-verband gekeken naar de aansturing hiervan en de mogelijkheden van verbetering daarin. Met de inzichten van de werkgroep Verbonden partijen van de VZG gaan wij aan de slag. Zie ook onze paragraaf Verbonden partijen.

Economische structuurversterking

De Zeeuwse overheden werken binnen de Economic Board Zeeland met het bedrijfsleven en de kennisinstellingen aan de versterking van de regionale economie. De focus ligt hierbij op energietransitie, watervraagstukken en voedselproductie. Specifieke aandacht wordt momenteel gegeven aan de noodzakelijke voorwaarden om deze versterking mogelijk te maken namelijk de aanwezigheid van voldoende arbeidskrachten en de beschikbaarheid van huisvesting en adequate voorzieningen. De focus is gericht op het verbeteren van de Brede welvaart in de regio en de versterking van het MKB. Het kabinet ondersteunt deze ontwikkelingen met extra financiële middelen via de zogenaamde regiodeals. Ook voor 2023 dienen we een aanvraag voor zo'n deal in. De regio heeft via het programma “Wind in de Zeilen” geld ontvangen voor de economische versterking van de regio onder meer door de realisatie van een Delta Kenniscentrum in samenwerking met HZ en UCR.

OZO en de VZG

Periodiek vindt afstemming tussen de Zeeuwse overheden plaats in OZO (Overleg Zeeuwse Overheden) verband waarbij actuele en strategische vraagstukken rondom bepaalde thema's worden besproken. Op verzoek van Provincie Zeeland werkt Middelburg samen met Veere, Vlissingen en Schouwen-Duiveland aan een regiovisie. Het is de bedoeling dat de verschillende regiovisies samen met de provinciale economische uitvoeringsagenda eind 2022 worden samengevoegd tot een Zeeuwse Strategische agenda die vervolgens gekoppeld gaat worden aan de Zeeuwse lobbyagenda.

Vanuit het OZO vindt de verbinding en aansturing plaats van de Zeeuwse lobbyisten in Den Haag en Brussel. Verwacht wordt dat in 2023 in de lobby vanuit de regio aandacht gevraagd blijft worden voor de herverdeling van het gemeentefonds en de financiële tekorten in het sociaal domein.

Tussen de Vereniging van Zeeuwse Gemeenten (VZG) en het OZO vindt afstemming plaats over onderwerpen. Vanuit de VZG vindt regelmatig terugkoppeling plaats van de besprekingen in de verschillende commissies van de VNG. Bestuurders vanuit Middelburg nemen namens Zeeland deel aan de verschillende landelijke VNG commissies.

Z4

De vier stedelijke gemeenten (Goes, Terneuzen, Vlissingen en Middelburg) en de provincie Zeeland hebben regelmatig overleg op basis van een werkagenda. In dat overleg komen de volgende onderwerpen aan de orde:

  1. Profilering stedelijk gebied

  2. Mobiliteit en bereikbaarheid

  3. Arbeidsmarkt en onderwijs

Vanuit de Z4 vindt regelmatig afstemming met de andere Zeeuwse overheden plaats via het OZO.

Invulling van financiële ruimte/keuzes nieuw beleid 2023-2026

Nr.

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Invulling van financiële ruimte/keuzes nieuw beleid 2023 - 2026

1

Agenda Samenwerking voor vier jaar

0

-50

0

0

2

Intensivering communicatie gemeenteraad

-5

-5

-5

-5

3

Monitoren berichten op sociale media

-9

-8

-8

-8

4

Content management systeem (cms) ten behoeve van de website

0

0

0

-22

5

Toegankelijkheid websites en apps voor mensen met visuele of lichamelijke beperking

0

0

-38

0

6

Communicatie met beelden

-10

-10

-10

-10

7

Digitale versnelling

-115

-125

-150

-150

8

Experimenten (pilots) participatie

-50

-50

-50

-50

9

Formatie SBW (Taxateur/ Gegevensbeheer/Juridisch

-172

-82

-82

-82

10

Formatie - Bijdrage deelnemende gemeenten SBW

120

57

57

57

11

Formatie Juridisch adviseur

-80

-80

-80

-80

12

Formatie meer inzet op Samenwerking, Bestuurscultuur, Externe gerichtheid, Mensenrechten, Hoger onderwijs.

-90

-90

-90

-90

13

Formatie Wijkgericht werken en Participatie

-120

-120

-120

-120

14

Noodzakelijke aanpassingen stadskantoor toegangscontrole

0

-19

-19

-19

15

Software voor het werken onder architectuur (anonimiseren)

0

-5

-5

-5

16

Stimuleren deelname wijkteams en gebruik woonservicezones

-15

0

0

0

17

Verbeteren arbeidsmarktpositie gemeente Middelburg

-200

-250

-250

-75

18

Verbouwing t.b.v. spreekruimten en vergaderruimten 1e verdieping

0

-5

-5

-5

19

Vervangen audiovisuele middelen raadzaal

0

-46

-46

-46

20

Voorbereiding / planvorming centrale hal

-50

0

0

0

21

Project voorbereiding restauratie stadshuis

-75

0

0

0

22

Dekking voorbereiding restauratie stadshuis (algemene reserve)

75

0

0

0

23

Verduurzaming 2022 - 2030 (maatschappelijk) vastgoed

0

-310

-310

-472

24

Amendement 4.a.1 afschaffen hondenbelasting (raadsbesluit 9 november 2022)

-239

-247

-256

-263

-1.035

-1.446

-1.467

-1.446

1. Agenda Samenwerking voor vier jaar

Met samenwerking willen wij de kwaliteit en efficiëntie van het gemeentebestuur en daarmee de dienstverlening aan onze inwoners verbeteren. Middelburg wil een voorbeeldrol spelen bij samenwerking. Wij zijn voorstander van krachten bundelen, dragen dat uit en nemen initiatief. Voor de komende vier jaar maken wij daarom een ‘Agenda samenwerking’.

2. Intensivering communicatie gemeenteraad

In het huidige tijdsgewricht is het extra belangrijk dat de samenleving en de volksvertegenwoordigers elkaar weten we vinden. Raadscommunicatie draagt hier voor een groot deel aan bij. Te denken valt aan: bekendheid geven aan de raad, de raadsleden en de vergaderingen, online meer inzicht geven in het werk van de raad en de raadsleden en meer mogelijkheden voor ontmoeting realiseren. In het raadsinformatiesysteem is onlangs een politiek portaal opgenomen, waar bijvoorbeeld persoonlijke profielen en stemgedrag te bekijken zijn. Overige keuzes voor inzet van middelen moet de pas opgestarte raad nog maken. Hiervoor wordt een raadscommunicatieplan opgesteld.

3. Monitoren berichten op sociale media

De berichten (over Middelburg) die op sociale media verschijnen monitoren wij. Enerzijds om te zien hoe er over Middelburg bericht wordt. Anderzijds om te kunnen reageren op berichten die via sociale media gestuurd worden. Wij gebruiken nu Obi4wan. Er zijn vandaag de dag gebruiksvriendelijkere tools. De tool wordt gebruikt door Communicatie en Publiekszaken (TIP). De verbetering zit hem in het goed kunnen archiveren van dergelijke berichten en kunnen koppelen aan ons zaaksysteem in verband met de archiefwet etc. Op dat gebied zitten we in een forse, wettelijke verandering. Waardoor de wens voor een nieuwe tool groot is. De andere tools zijn ook beter in het vooruit kunnen inplannen van berichten op sociale media. En met de komst van onze adviseur online communicatie en participatie gaan we zelf ook een sprong voorwaarts maken in het gebruik van onze sociale media. Dus ook vanuit die kant is het wenselijk om een tool te hebben die fijn en goed werkt.

4. Content management systeem (cms) ten behoeve van de website

We hebben in 2020 een nieuw cms voor onze website en die van de gemeentelijke belastingen aangeschaft. Die overeenkomst is voor een periode van 5 jaar afgesloten. Dus in 2025 moet een nieuwe aanbesteding plaatsvinden. Zodat we begin 2026 een nieuwe cms hebben. Of de overeenkomst met de huidige leverancier verlengen.

5. Toegankelijkheid websites en apps voor mensen met visuele of lichamelijke beperking

Als overheid zijn we verplicht om alle websites en apps die we in de lucht hebben toegankelijk te laten zijn voor mensen met een visuele of lichamelijke beperking. Eens per 3 jaar moeten die getoetst worden. Daar zijn kosten aan verbonden. Die zijn nu niet altijd voorzien. Daarom deze aanvraag zodat we daar wel middelen voor beschikbaar hebben.

6. Communicatie met beelden

Communiceren met beeld is ook een element uit het communicatiebeleidsplan. Denk aan fotografie, vormgeving, infographics, illustraties en film. Omdat het maken van deze middelen allemaal specifieke specialismen zijn, willen we dat professioneel kunnen laten doen. En daar zijn deze financiële middelen voor nodig.

7. Digitale versnelling

De gemeente Middelburg wil graag gebruik maken van de digitale mogelijkheden om haar dienstverlening en bedrijfsvoering te optimaliseren. Enerzijds zijn dit wensen uit de organisatie en samenleving, anderzijds wettelijke verplichtingen of ontwikkelingen waarin wij als organisatie mee moeten gaan. In het kader van Digitale versnelling is een programma vastgesteld. Met een programmatische aanpak geven we richting aan de digitale ontwikkelingen. Projecten binnen dit programma focussen op digitale dienstverlening, datagedreven werken, de digitale (samen)werkplek, digitaal bewustzijn en digitale vaardigheden van de medewerker en de randvoorwaarden die digitalisering op een goede manier mogelijk maken.

8. Experimenten (pilots) participatie

De ambitie van actieve oriëntatie op pilots en experimenten met nieuwe vormen van participatie is onderdeel van de formatie-aanvraag van 14. Dit budget wil de gemeente jaarlijks reserveren voor de bekostiging van deze pilots, zoals de uitvoering van een burgerberaad en het experimenteren met andere vormen van participatie en zeggenschap bij projecten in wijken en dorpen.

9. Formatie SBW (Taxateur/ Gegevensbeheer/Juridisch)

Het is nodig te investeren in het gegevensbeheer van de basisregistraties. De Waarderingskamer heeft in zijn periodieke rapportage extra aandacht gevraagd voor de actualiteit en kwaliteit van onze data. Vooral ten aanzien van de bedrijven, vanwege het ontbreken van een aansluiting op het Nederlands Handels Register. De Landelijke Voorziening WOZ (LV-WOZ) zelf vergt van ons meer structureel onderhoud om de eigen administratie en de LV-WOZ duurzaam synchroon te laten lopen. Dit is ook een wettelijke verplichting richting afnemers zoals het Waterschap en de Belastingdienst, welke reeds met klachten komen omdat er afwijkingen zijn. In 2022 is daarom éénmalig 30.000 ter beschikking gesteld voor de verbetering van de actualiteit van onze data, het schonen van historische data en het realiseren van de aansluiting op de NHR. Daarnaast wordt de formatie vanaf 2023 uitgebreid met 1,00 fte Vakspecialist V om alle koppelingen met de NHR, BRP, LV-WOZ en de BAG en de uitval die hierdoor ontstaat continu tijdig te kunnen verwerken.

10. Formatiebijdrage deelnemende gemeenten SBW

Gedeeltelijke dekking van 9. door bijdrage deelnemende gemeenten.

11. Formatie Juridisch adviseur

Met de opbouw van TIM ontbreekt juridische capaciteit op het gebied van het sociaal domein. Gezien het duurzame karakter van de benodigde inzet is het verstandig dit structureel intern te beleggen. De jurist wordt tevens ingezet op het verdere terrein van Samenleving, zoals op het gebied van subsisdieverstrekking.

12. Formatie meer inzet op Samenwerking, bestuurscultuur, externe gerichtheid, mensenrechten, hoger onderwijs.

Het herstel van vertrouwen in de lokale democratie en het lokaal bestuur vraagt aandacht. Er zijn nieuwe ambities geformuleerd op het gebied van de bestuurscultuur. Dat geldt ook voor samenwerking, in brede zin zijn meer ambities geformuleerd. Landelijke en regionale strategische ontwikkelingen sluiten hierbij aan. Het Overleg Zeeuwse Overheden (OZO) als samenwerkingsplatform vraagt bijzondere aandacht evenals de VZG, de VNG, de Regiovisie, de lobbyagenda en de Z4. Het college zet bovendien extra in op cultuur en Middelburg profileert zich als mensenrechtenstad. In dit kader tekenen zich nieuwe ontwikkelingen af zoals een nationaal kennisplatform slavernijverleden. Voorts is extra formatie nodig voor lopende en nieuwe dossiers waarbij gedacht moet worden aan het hoger onderwijs (UCR, HZ en Scalda) die voor Middelburg van wezenlijke betekenis zijn.

13. Formatie Wijkgericht werken en Participatie

Het wijkgericht werken neemt een belangrijke plaats in, in het Middelburgs beleid. Met de beëindiging van de opdracht uit de afgelopen vier jaar in het kader van de versterking participatie, zijn de daaruit voortvloeiende taken en werkzaamheden ondergebracht binnen het cluster Wijkgericht werken. De huidige formatie is sec gebaseerd op de taken van de wijkmanagers, terwijl ook acties nodig zijn voor de (systematische) doorontwikkeling van participatie en specifieke activiteiten. Denk daarbij aan democratische versterking in de vorm van dorps- en wijkdemocratie en het mobiliseren van burgerkracht in onze wijken en dorpen. In de participatie- en inspraakverordening zijn hierover afspraken vastgelegd. Ook het loket voor initiatieven vanuit de samenleving is bij wijkgericht werken ondergebracht. Daarnaast ligt bij wijkgericht werken de opdracht landelijke ontwikkelingen te volgen en indien wenselijk te vertalen naar de Middelburgse situatie en evaluaties van gelopen participatietrajecten opstellen. Gelet op de ambitie van het nieuwe college, is er geen ruimte te korten op de taken en werkzaamheden van de wijkmanagers. Dit betekent dat de formatie participatie en wijkgericht werken uitbreiding vraagt.

14. Noodzakelijke aanpassingen stadskantoor toegangscontrole

De toegangscontrole van het stadskantoor dateert uit de bouw in 2004. Inmiddels zijn losse onderdelen voor dit systeem niet meer verkrijgbaar. Daarmee lopen we risico, vooral wanneer een onderdeel defect raakt, dat niet (snel genoeg) vervangen kan worden. Verder zijn de wensen en mogelijkheden voor een toekomstbestendige toegangscontrole sterk veranderd ten opzichte van het huidige systeem. Denk bijvoorbeeld aan toegang met een telefoon/app, zonder tag/pasje, en personenregistratie. De gemeente gaat daarom haar toegangscontrole aanpassen. Daarbij wordt beveiliging door camera`s meegenomen als onderdeel van het toegangscontrolesysteem.

15. Software voor het werken onder architectuur

In het kader van het programma digitalisering gaat de gemeente meer werken onder digitale architectuur. Het applicatielandschap en de bestaande informatiearchitectuur moeten eerst worden beschreven, een verbeterde doelarchitectuur moet worden gemaakt en vervolgens kan met verbeterde digitale architectuur gaan worden gewerkt. Hiervoor moet een architectuurtool worden aangeschaft, die vanaf 2024 structurele kosten met zich meebrengt.

16. Stimuleren deelname wijkteams en gebruik woonservicezones

Grand cafés bij woon-zorgcentra willen wij weer de buurtfunctie geven waarvoor ze oorspronkelijk waren bedoeld. Wij gaan waar nodig het welzijn in woonservicezones versterken of nieuw leven in blazen. Daarom leggen wij contact en stemmen af met de beheerders. Het onderling ontmoeten van inwoners willen wij bevorderen, bijvoorbeeld door in deze centra evenementen te laten organiseren. Ook willen wij deelname aan wijkteams aantrekkelijker maken. Dit betreft een eenmalig stimuleringsbudget ten behoeve van deze beide onderdelen van leefbare en betrokken wijken.

17. Verbeteren arbeidsmarktpositie gemeente Middelburg

Ondanks een krappe arbeidsmarkt slaagt de gemeente Middelburg er meestal in om vacatures op een goede manier te vervullen. Bij enkele functies lukt dat niet. De trend is dat de krapte zich steeds sterker zal laten voelen. Wij gaan hier extra aandacht aan besteden door een aantal concrete acties: moderniseren arbeidsmarktcommunicatie (meer aansprekend benaderen en verbreden van de doelgroep), maximaal benutten en behouden van de in de organisatie aanwezige kwaliteit (Strategische personeelsplanning en duurzame inzetbaarheid medewerkers) en het introduceren van junior-functies (zelf opleiden van starters op de arbeidsmarkt). De verwachting is dat dit enkele jaren extra middelen vraagt.

18. Verbouwing t.b.v. spreekruimten en vergaderruimten 1e verdieping

Vanuit het project ‘Visie op werken’ is vorig jaar een beeld geschetst van hoe extra spreek- en vergaderruimte gecreëerd zou kunnen worden om beter aan te sluiten op de nieuwe manier van werken binnen de eigen organisatie. Hieruit blijkt dat men vooral naar kantoor komt om te overleggen. Het blijk dat weinig ruimten beschikbaar zijn die zich daarvoor lenen. Daarnaast is bij afdelingen (en eventueel huurders) met veel contact met bewoners en bezoekers behoefte aan meer spreekruimten. Voor de verbouwingen die daarvoor nodig zijn, is nog geen financiële dekking.

19. Vervangen audiovisuele middelen raadzaal

De herinrichting van de raadzaal stond in de Visie op werken als nader uit te werken deelproject. Voor dit deelproject is begin dit jaar al een adviestraject gestart, omdat de audiovisuele voorzieningen in de raadzaal niet meer voldoen en versneld moeten worden aangepast. Om te zorgen dat vervangingen aansluiten op mogelijke herinrichting van de gehele raadzaal op termijn, wordt er een ontwerp en raming gemaakt voor het gehele plan. Op basis van het voorlopige ontwerp dat hier uit komt, wordt in het vierde kwartaal van 2022 een voorstel met kredietaanvraag m.b.t. de audiovisuele apparatuur voorgelegd aan college en gemeenteraad. De middelen hiervoor worden voorzien in de begroting 2023.

20. Voorbereiding / planvorming centrale hal

Eén van de pijlers van de ‘visie op dienstverlening’ is dat de bezoeker centraal staat. Wij willen dat mensen zich welkom en geholpen voelen. De inrichting van onze publiekshal willen we op deze duidelijke boodschap laten aansluiten. ‘Welkom’ moet de kernboodschap van onze centrale hal worden. De herinrichting van de centrale hal is in de Visie op werken genoemd als nader uit te werken deelproject. Voor de planvorming en voorbereiding is een voorbereidingsbudget aangemeld voor de begroting 2023. Afhankelijk van de keuzes die college en gemeenteraad gaan maken én de personele capaciteit wordt bekeken op welke termijn herinrichting van de centrale hal en eventueel herinrichting van de raadzaal mogelijk is.

21. Project voorbereiding restauratie stadshuis

Voor de verdere invulling van het plan van aanpak en de uitvoering van de restauratie van de stadhuisgevels is (extra) begeleiding nodig. De omvang en complexiteit van dit project betreft met name voorbereiden van stukken, aanvragen subsidies, toezicht op het werk, begeleiden van werk- en bouwoverleg en afstemming intern (college-raad), met het Rijk en met de Provincie.

22. Dekking voorbereiding restauratie stadshuis (algemene reserve)

Voor de kosten samenhangend met de voorziene restauratie van het stadhuis stellen wij dekking voor uit de algemene reserve.

23. Verduurzaming 2022 - 2030 (maatschappelijk) vastgoed

Gemeenten hebben de opgave om voor 2030 het gemeentelijk vastgoed te verduurzamen om te voldoen aan de Regionale Energie Strategie (RES). Uitgangspunt is in 2050 energieneutraal te zijn. In 2030 is het eerste moment om aan te tonen dat we op de goede weg zijn. Om hiertoe te komen wordt momenteel een routekaart gemaakt en uitgevoerd. Hierin staat de fasering en volgorde van de te verduurzamen panden. Per pand wordt onderzocht hoe het meest rendabel verduurzaamd kan worden en per pand (of een groep panden van dezelfde categorie) wordt een plan gemaakt. Hierbij wordt, met oog voor de balans winst versus investering, geïsoleerd, worden installaties aangepast of op opnieuw ingeregeld, wordt de warmte- en koudevraag meer afgestemd op het gebruik en worden waar mogelijk zonnepanelen geïnstalleerd. Gestart wordt met voorbereidende werkzaamheden: begeleiden en uitvoeren van (haalbaarheids)onderzoeken, uitzetten en begeleiding aanbesteding, toezicht op het werk, afstemming met gebruikers en overleg en afstemming met provincie, gemeenteraad en college bij het verduurzamen van gemeentelijk vastgoed. Dit betreft een investeringsbedrag oplopend tot 12,3 miljoen in 2030.

24. Amendement 4.a.1 afschaffen hondenbelasting

zie link

Beleidsindicatoren

Beleidsindicatoren

2019

2020

2021

2022

2023

Formatie (fte per 1.000 inwoners)

Middelburg

7,2

7,8

8,0

8,1

8,8

Bezetting (fte per 1.000 inwoners)

Middelburg

6,9

7,3

7,6

7,8

8,3

Apparaatskosten (kosten per inwoner)

Middelburg

600

625

654

743

698

Externe inhuur (kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen)

Middelburg

7,8%

9,8%

7,4%

1,7%

2,5%

Overhead (% van de totale lasten)

Middelburg

6,2%

6,0%

6,4%

7,1%

7,5%

Overhead

Overhead kosten zijn alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. In de tabel hieronder is aangegeven hoe deze kosten zijn opgebouwd:

(bedragen x 1.000)

loonkosten

overige lasten

totale lasten

totale baten

saldo

Leidinggevenden

1.318

156

1.474

0

1.474

Financiën en AO/IC

1.617

485

2.102

-154

1.948

P&O / HRM

834

1.164

1.998

-16

1.982

Inkoop

146

17

163

0

163

Interne en externe communicatie

667

21

688

0

688

Juridische zaken

492

34

526

0

526

Bestuurszaken en bestuursondersteuning

819

28

847

0

847

Informatievoorziening en automatisering (ICT)

790

3.304

4.094

-2

4.092

Huisvesting en Facilitaire zaken

950

2.874

3.824

-126

3.698

DIV

159

412

571

0

571

Managementondersteuning.

115

0

115

0

115

Totaal

7.907

8.495

16.402

-298

16.104

dekking toerekening overhead GB, GBP en investeringen

0

-874

-874

0

-874

dekking overheadvergoeding samenwerkingsverbanden

0

0

0

-696

-696

Totaal

7.907

7.621

15.528

-994

14.534

1 Overhead mag nog wel worden toegerekend aan grondexploitaties, investeringen en andere (subsidie)projecten. In de praktijk gebeurt dit door op het taakveld 0.4 onder de lasten een negatief bedrag op te nemen en dit bedrag op het betreffende taakveld met de weer als last te verantwoorden. Hierdoor wordt de exploitatie niet onnodig opgevoerd.

2 Overheadvergoeding binnen de samenwerkingsverbanden waarbij Gemeente Middelburg als gastgemeente opereert worden als baten verantwoord binnen het taakveld overhead.

Wat mag het kosten?

0 Bestuur en ondersteuning

Rekening 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Overzicht taakvelden

Lasten

0.01.0 Bestuur

2.159

2.624

2.807

2.994

3.031

3.113

0.02.0 Burgerzaken

1.968

1.939

1.971

2.041

2.135

2.192

0.03.0 Beheer ov gebouwen en gronden

1.129

696

842

1.177

1.201

1.387

0.06.3 Parkeerbelasting

45

69

66

65

71

77

Totaal lasten

5.301

5.329

5.685

6.278

6.438

6.769

Baten

0.01.0 Bestuur

447

116

71

74

77

80

0.02.0 Burgerzaken

845

729

708

720

732

745

0.03.0 Beheer ov gebouwen en gronden

398

462

463

400

407

415

0.06.3 Parkeerbelasting

4.951

6.133

6.862

6.869

7.119

7.126

Totaal baten

6.640

7.440

8.103

8.061

8.335

8.366

Saldo

0.01.0 Bestuur

-1.712

-2.508

-2.737

-2.920

-2.954

-3.034

0.02.0 Burgerzaken

-1.123

-1.211

-1.263

-1.321

-1.403

-1.447

0.03.0 Beheer ov gebouwen en gronden

-730

-234

-379

-778

-794

-972

0.06.3 Parkeerbelasting

4.905

6.064

6.796

6.803

7.048

7.050

Totaal overzicht taakvelden

1.339

2.111

2.418

1.784

1.897

1.597

Overzicht overhead

Lasten

0.04.0 Overhead

12.163

14.325

15.531

15.950

16.182

16.218

Totaal lasten

12.163

14.325

15.531

15.950

16.182

16.218

Baten

0.04.0 Overhead

965

947

993

1.004

1.019

1.034

Totaal baten

965

947

993

1.004

1.019

1.034

Saldo

0.04.0 Overhead

-11.198

-13.378

-14.537

-14.946

-15.163

-15.184

Totaal overzicht overhead

-11.198

-13.378

-14.537

-14.946

-15.163

-15.184

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Lasten

0.05.0 Treasury

11

22

-422

-221

-154

-113

0.06.1 OZB woningen

1.742

1.591

1.568

1.584

1.644

1.702

0.06.2 OZB niet woningen

1.321

1.390

1.680

1.708

1.738

1.767

0.06.4 Belastingen overig

1.925

1.044

1.248

1.266

1.287

1.308

0.07.0 Alg uitk en ov uitk gem.fonds

6

6

7

7

7

7

Totaal lasten

5.005

4.053

4.080

4.344

4.522

4.672

Baten

0.05.0 Treasury

536

5.740

913

884

896

677

0.06.1 OZB woningen

8.608

8.511

8.632

9.051

9.440

9.763

0.06.2 OZB niet woningen

7.764

8.083

8.291

8.535

8.782

9.012

0.06.4 Belastingen overig

2.897

1.770

1.587

1.617

1.647

1.677

0.07.0 Alg uitk en ov uitk gem.fonds

99.125

107.037

109.189

111.322

117.164

112.396

Totaal baten

118.931

131.141

128.612

131.409

137.930

133.525

Saldo

0.05.0 Treasury

525

5.718

1.334

1.105

1.051

790

0.06.1 OZB woningen

6.866

6.920

7.065

7.467

7.796

8.061

0.06.2 OZB niet woningen

6.443

6.694

6.611

6.827

7.044

7.244

0.06.4 Belastingen overig

972

726

339

351

360

369

0.07.0 Alg uitk en ov uitk gem.fonds

99.119

107.031

109.183

111.315

117.157

112.389

Totaal overzicht algemene dekkingsmiddelen

113.926

127.088

124.532

127.065

133.408

128.853

Overzicht overige baten en lasten (incl. onvoorzien)

Lasten

0.08.0 Overige baten en lasten

343

2.455

700

1.258

434

-310

Totaal lasten

343

2.455

700

1.258

434

-310

Baten

0.08.0 Overige baten en lasten

1.289

606

225

4.257

3.716

2.561

Totaal baten

1.289

606

225

4.257

3.716

2.561

Saldo

0.08.0 Overige baten en lasten

945

-1.849

-475

2.999

3.282

2.871

Totaal overzicht overige baten en lasten (incl. onvoorzien)

945

-1.849

-475

2.999

3.282

2.871

Overzicht vennootschapsbelasting

Lasten

0.09.0 Vennootschapsbelasting

0

370

368

368

368

368

Totaal lasten

0

370

368

368

368

368

Baten

0.09.0 Vennootschapsbelasting

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

Saldo

0.09.0 Vennootschapsbelasting

0

-370

-368

-368

-368

-368

Totaal overzicht vennootschapsbelasting

0

-370

-368

-368

-368

-368

Overzicht mutaties reserves

Toevoeging reserves

0.10.0 Mutaties reserves

8.750

15.874

3.946

1.087

300

340

Totaal toevoeging reserves

8.750

15.874

3.946

1.087

300

340

Onttrekking reserves

0.10.0 Mutaties reserves

6.869

6.844

2.333

2.661

1.479

483

Totaal onttrekking reserves

6.869

6.844

2.333

2.661

1.479

483

Saldo

0.10.0 Mutaties reserves

-1.881

-9.030

-1.612

1.574

1.179

143

Totaal overzicht mutaties reserves

-1.881

-9.030

-1.612

1.574

1.179

143

Overzicht resultaat rekening baten en lasten

Lasten

0.11.0 Resultaat rek baten-lasten

5.552

0

2.087

5.931

10.564

19

Totaal lasten

5.552

0

2.087

5.931

10.564

19

Baten

0.11.0 Resultaat rek baten-lasten

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

Saldo

0.11.0 Resultaat rek baten-lasten

-5.552

0

-2.087

-5.931

-10.564

-19

Totaal overzicht resultaat rekening baten en lasten

-5.552

0

-2.087

-5.931

-10.564

-19

Download pdf