Programma­begroting 2022

menu

Onderhoud kapitaalgoederen

In deze paragraaf beschrijven we de onderhoudsvoornemens voor de kapitaalgoederen van de Gemeente Middelburg. Hierbij zijn de vastgestelde beleidsplannen en/of beheerplannen leidend. Ook is er aandacht voor de financiële consequenties die uit deze plannen voortkomen. Bovendien wordt per kapitaalgoed ingegaan op de ontwikkelingen binnen het beleidsterrein en de verwachtingen voor komende jaren. Hierbij wordt in het bijzonder aandacht geschonken aan de speerpunten van het begrotingsjaar 2022.

Beleidskader

De gemeenteraad en het college hebben in het verleden verschillende beleids- en beheerplannen vastgesteld. In onderstaande tabel worden de plannen benoemd waarbij een koppeling met de programma’s is gemaakt. De plannen hebben een meerjarig karakter. In de toelichtende tekst zal worden beschreven op welke termijn een nieuw beleidsplan wordt opgesteld en met welke zaken rekening zal worden gehouden.

Beleids- en beheerplannen

Kapitaalgoederen

Prog

Beleids-/beheerplan

Vastgesteld

Looptijd

Actualisatie

Begraafplaatsen en crematorium

VM

Beleidsplan begraafplaatsen en crematorium

2001

2001­–2030

2031

Gebouwen en civiel-technische kunstwerken

div

Nota Kaders onderhoud gebouwen, civieltechnische kunstwerken, kademuren en glooiingen. Vertaald in een GBP en civiel plan.

2017

2018–2027

2028

Openbaar groen

SCR

Groenbeleidsplan Middelburg 2016–2026

2017

2016–2026

2027

Openbare verlichting

VVM

Beleidsplan Openbare verlichting 2010–2020

2010

2010–2020

2022

Riolering

VM

Stedelijk Waterprogramma Middelburg 2021-2030

2021

2021–2030

2030

Speelplaatsen

SCR

Groenbeleidsplan Middelburg 2016–2026

2017

2016–2026

2027

Sportvelden

SCR

Lokaal sportakkoord

2020

2020-2022

2023

Verkeersregelinstallaties

VVM

Beheerplan verkeerslichten (o.b.v. programma 17-2-2016)

-

2015–2025

2026

Waterwegen

VVM

Geïntegreerd in SWP 2021-2030 (zie Riolering)

2021

2021–2030

2030

Overeenkomst Beheer en onderhoud van oppervlaktewa­ter in Bebouwd gebied (BOB)

2017

2017–2024

2025

Wegen

VVM

Beheerplan wegen 2016–2021

2016

2016–2021

2022

Programma’s:

  • div = diverse

  • SCR = Sport, cultuur en recreatie

  • VM = Volkgsgezondheid en milieu

  • VVM = Verkeer, vervoer en waterstaat

Begraafplaatsen en crematorium

Begraafplaatsen

Het beleidsplan is vastgesteld in de raadsvergadering van 24 september 2001.

Actualisatie en toetsing van prognoses is voorzien per 10 jaar. Deze actualisatie heeft nog geen prioriteit gekregen. Het plan richt zich op de technische, financiële, organisatorische en ruimtelijke maatregelen. Met als uitgangspunt de omvang van de dienstverlening in het verleden en een gefundeerde prognose voor de toekomst. Verder voorziet het plan van september 2001 in uitbreiding van de begraafcapaciteit en consolidatie van bestaande graven.

Samenhang met andere goederen en programma’s is niet aan de orde.

Via de kadernota wordt geld gevraagd voor de uitbreiding van de begraafplaats in Sint Laurens. Het plan is om de uitbreiding voor 2026 gerealiseerd te hebben.

Crematorium

De nota is vastgesteld in de raadsvergadering van 24 september 2001.

Actualisatie en toetsing van prognoses is voorzien per 10 jaar. Deze actualisatie heeft nog geen prioriteit gekregen. In 2016 is voor onderdelen de toekomstverkenning intern uitgevoerd. In het kader van het traject heroriëntatie gemeentelijke taken is de prognose voor het crematorium geactualiseerd.

Het plan richt zich op de technische, financiële, organisatorische en ruimtelijke maatregelen met als uitgangspunt de omvang van dienstverlening in het verleden en een gefundeerde prognose voor de toekomst.

Het beleidsplan heeft samenhang met de uitbreiding van de accommodatie (inmiddels gereed) en de milieutechnische aanpassing van de crematie-installaties (2013 gereed gekomen). Er wordt voldaan aan de wettelijke regeling die per 31 december 2012 van kracht is geworden.

In april 2021 heeft de raad besloten om de begraafplaatsen en het crematorium in eigen beheer te houden. Er wordt een nieuw onderzoek gestart naar mogelijkheden om het crematorium meer op afstand te plaatsen voor een slagvaardiger bestuur.

Gebouwen en civieltechnische kunstwerken

De nota ‘Onderhoud gebouwen, civieltechnische kunstwerken, kademuren en glooiingen’ (januari 2017) richt zich op het onderhouden van de gemeentelijke gebouwen en civieltechnische kunstwerken op conditieniveau 3 (redelijke conditie).

Op 20 maart 2017 heeft de raad de kaders vastgesteld voor onderhoud gebouwen, civieltechnische kunstwerken, kademuren en glooiingen voor de periode 2018 tot en met 2027.

Voor de uitvoering van het onderhoud gebouwen en civiele technische kunstwerken zijn de beleidsplannen vertaald in beheerplannen. Daarin staan per jaar de uit te voeren onderhoudsmaatregelen en de daaraan verbonden kosten.

Voor de kapitaalgoederen gebouwen en civiel technische kunstwerken zijn er onderhoudsvoorzieningen gevormd. Jaarlijks komt een vast bedrag ten laste van de exploitatie.

Gebouwen

Op 18 april 2017 heeft de raad de ‘Eindrapportage verkenning ‘Vastgoed’ in het kader van de heroriëntatie gemeentelijke taken’ vastgesteld en gekozen voor scenario 2 uit de verkenningsopdracht. Dat wil zeggen dat het ingezette beleid om bezit en beheer van vastgoed af te bouwen, wordt voortgezet.

Er is samenhang met het huisvestingsbeleid, onderwijsbeleid, sportbeleid, wijkaanpak, parkeerbeleid, monumentenbeleid en arbobeleid.

Civieltechnische kunstwerken, kademuren en glooiingen

In 2012 is een uitgebreide inventarisatie uitgevoerd naar de staat van onderhoud van de in Middelburg aanwezige kademuren. Aan de hand van dit onderzoek zijn voor diverse investeringsprojecten financiële middelen aangevraagd en gedeeltelijk beschikbaar gesteld. Voor de nog resterende kademuren is een uitvoeringsplan aanwezig, maar zijn nog geen financiële middelen beschikbaar.

In 2022 wordt voorbereidend werk verricht voor de restauratie van de kademuren Turfkaai, Londensekaai en deels ook van de Kinderdijk. Het op de markt zetten en het uitvoeren van dit werk kan plaatsvinden zodra de financiën hiervoor beschikbaar zijn gesteld.

In 2022 wordt gekeken naar de mogelijkheden om de gegevens (meerjarenonderhoudsplanning) van civiele kunstwerken in een nieuw plannings-/onderhoudsprogramma onder te brengen.

Openbaar groen

In de raad van 30 januari 2017 zijn de kaders voor het groenbeleidsplan 2016–2026 vastgesteld.

Daarbij is besloten het huidige kwaliteitsniveau (CROW schaallat 2013) van het openbaar groen te handhaven, te weten:

  • kwaliteit A op begraafplaatsen en in het stads- en winkelcentrum;

  • kwaliteit B voor wijkgroen en groen bij sportcomplexen, speelterreinen, en verkeersgroen;

  • kwaliteit C op industrieterreinen, recreatieparken, groene longen & stadsranden, waterhuishouding en parken/bolwerken (praktijk nu is beheer op kwaliteit B);

Vervolgens heeft het college op 30 mei 2017 het Groenbeleidsplan Middelburg 2016–2026 vastgesteld.

Het plan heeft samenhang met (sociale) veiligheid, waterbeheer en uitbreidingsontwikkeling.

Relevant in het beheer en onderhoud van openbaar groen is een integrale afstemming met wijkaanpak en de overgang naar een burgermaatschappij.

Speerpunt is adoptie van openbaar groen en bewonersparticipatie.

Openbare verlichting

Op 18 januari 2010 heeft de raad het beleidsplan Openbare verlichting 2010–2020 vastgesteld.

In de actualisatie van het vierjaarlijkse beheerplan wordt rekening gehouden met een vervangingsperiode van 20 jaar voor de armaturen en 40 jaar voor de lichtmasten.

Voor het beheer en onderhoud van de openbare verlichting is in Zeeland de Samenwerking Openbare Verlichting Zeeland (SOVZ) opgericht. Aan deze samenwerking nemen de volgende partijen deel: Enduris, de Provincie Zeeland, het Waterschap Scheldestromen, havenbedrijf North Sea Port, en 11 gemeenten (Vlissingen en Schouwen Duiveland nemen geen deel).

De uitvoering van het beheer en het contractmanagement op het onderhoud is ondergebracht bij het Bureau Openbare Verlichting Zeeland (BOVZ). De aanbestedingsprocedure voor het onderhoud en de vervanging van de openbare verlichting voor de periode 2020-2024 is ingegaan op 1 april 2021.

Het beheer en onderhoud wordt afgestemd met de overige samenwerkende partijen. Binnen de Gemeente Middelburg worden de werkzaamheden afgestemd met overige onderhoudswerkzaamheden in de buitenruimte.

Riolering

Het Stedelijk Waterprogramma Middelburg 2021-2030 is vastgesteld op 11 maart 2021 en heeft een looptijd van 2021 tot en met 2030.

Hierbij zijn nieuwe, wettelijk verplicht gestelde watertaken toegevoegd waardoor een zogenaamd Stedelijk Waterprogramma (SWP) is ontstaan. Het SWP zal ook als input dienen voor de omgevingsvisie.

In het programma wordt weergegeven hoe de Gemeente Middelburg omgaat met haar gemeentelijke zorgplicht voor hemelwater, afvalwater, grondwater en stedelijk oppervlaktewater. In het programma staat omschreven hoe zo doeltreffend mogelijk en tegen zo laag mogelijke kosten het rioolbeheer kan worden uitgevoerd.

Het Stedelijk waterplan is in het SWP geïntegreerd, en komt daarmee te vervallen. Het SWP is in overeenstemming met de Middelburgse Visie Milieu. De uitvoering van werkzaamheden aan de rioleringen wordt zoveel mogelijk afgestemd met andere werkzaamheden in de buitenruimte zoals herstructurerings­werkzaamheden van stadsdelen, onderhoud en reconstructies van wegen et cetera. Daarnaast vindt afstemming plaats met de Provincie Zeeland en het Waterschap Scheldestromen.

In 2022 is conform het SWP de vervanging of renovatie gepland van circa 3,2 kilometer riolering en het afkoppelen van circa 3,3 hectare verhard oppervlak. Hiervoor zijn in het SWP middelen beschikbaar.

Relevante ontwikkelingen: De gemeente Middelburg wil het onderhoud aan de rioolgemalen en pompinstallaties vanaf 2022 volledig laten uitvoeren door het waterschap Scheldestromen. Zie ook het onderdeel waterwegen.

Naar aanleiding van het Bestuursakkoord Water werken alle Zeeuwse gemeenten, waterbedrijf Evides en Waterschap Scheldestromen samen in het project ‘Samenwerking (Afval)waterketen Zeeland’ (SAZ+). De samenwerking moet leiden tot kostenbesparing in de afvalwaterketen, tot het vergroten van de kwaliteit en efficiëntie van de uitvoering van de beheertaken en het innovatievermogen, en tot vermindering van de personele kwetsbaarheid. De SAZ+ heeft een Visie Waterketen Zeeland opgesteld en deze is in 2018 Zeeuws breed bestuurlijk vastgesteld.

Speelplaatsen

De Beleidsnotitie 2006 ‘Ruimte voor Spelen’ is vastgesteld in de raadsvergadering van 23 oktober 2006.

Actualisatie heeft beperkt plaatsgevonden met het vastgestelde groenbeleidsplan (30 mei 2017).

De beleidsnota richt zich op de technische, financiële, organisatorische en ruimtelijke maatregelen voor beheer van speelvoorzieningen met als uitgangspunt veilige en op de doelgroep gerichte voorzieningen te bieden.

Relevante ontwikkeling in het beleidsterrein is het grotere accent op sociale veiligheid, speelveiligheid, ravotgroen en het inspelen op wijkinitiatieven.

Sportvelden

In 2020 is als uitwerking op het provinciaal sportakkoord het lokaal sport akkoord Middelburg ontworpen waarin de belangrijkste thema’s op het gebied van sporten en bewegen voor de gemeente Middelburg zijn uitgewerkt.

De thema’s uit het akkoord tonen waar wij als gemeente Middelburg de komende jaren op willen inzetten. Voor de uitwerking van de thema’s uit het akkoord zullen wij als gemeente 3 jaar lang een uitvoeringsbudget ontvangen van het rijk.

Het uiteindelijke doel is om de resultaten uit het sportakkoord (tot en met 2022) te gaan gebruiken om de beleidskaders op het gebied van sport opnieuw tegen het licht te houden en daar waar nodig aan te passen. Voor nu houden wij ons nog vast aan de beleidskaders zoals deze in de sportnota Middelburg in Beweging 2013-2016 zijn opgenomen.

In de nota wordt onder andere gesteld dat het groot onderhoud van de sportvelden een gemeentelijke verantwoordelijkheid blijft. Het afbreukrisico wordt te groot wanneer deze specialistische werkzaamheden bij vrijwilligersorganisaties worden neergelegd. Bij klein onderhoud bestaat dat risico minder en zal zoveel mogelijk aan de gebruikers worden overgedragen.

Het groot onderhoud van de kleedaccommodaties en tribunes blijft, met uitzondering van de Veerse Poort waar de situatie sinds 1 januari 2021 aangepast is, een verantwoordelijkheid van de sportverenigingen.

In het kader van het project Heroriëntatie Gemeentelijke Taken heeft de raad in januari 2017 besloten het huidige beleid op het gebied van sportvoorzieningen te continueren en daar waar mogelijk en wenselijk nog breder te trekken en te verbinden met ontwikkelingen als vitale revolutie, bewegen en gezondheid om zo een nog grotere bijdrage te leveren aan het welzijn van iedere Middelburger.

Verkeerregelinstallaties

Het beheerplan verkeerslichten 2015–2025 is in concept gereed. Daarin wordt beschreven wat het doel is van het beheer van verkeersregelinstallaties (VRI’s), namelijk het waarborgen van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid in Middelburg. VRI-beheer in de gemeente Middelburg omvat:

  • preventief technisch beheer, dus instandhouding van bestaande apparatuur zoals masten, lampen en lantaarns;

  • correctief technisch beheer, zoals het verhelpen van storingen en schades;

  • vervangingen, dus het plaatsen van volledig nieuwe of delen van VRI’s na afloop van de afschrijvingstermijn

Vanaf 2012 vinden er studies plaats naar de mogelijkheden om VRI-geregelde kruispunten om te bouwen naar duurzame oplossingen waarbij geen VRI noodzakelijk is. Het doel hiervan is beperking van het verkeerslichtenareaal en zodoende meer duurzame (kruispunt)oplossingen te bereiken.

Vanaf 2021 worden afgeschreven VRI’s vervangen door de nieuwe standaard: de iVRI’s. Deze intelligente verkeersregelinstallaties bieden mogelijkheden om de verkeersafwikkeling op het kruispunt te optimaliseren en in te spelen op het actuele verkeersaanbod en/of vooraf aangegeven prioriteiten.

Bij vervanging van VRI’s wordt rekening gehouden met de criteria voor duurzaam inkopen van VRI’s. Verder vindt afstemming plaats met onderhoud en herinrichting van wegen en riolering.

Eerste- en tweedelijnsonderhoud van de VRI’s wordt jaarlijks uitbesteed. Per jaar worden nieuwe onderhoudscontacten afgesloten.

Het beheerplan verkeerslichten voorziet naast preventief en correctief technisch beheer en vervangingen ook in een uitbreiding met verkeerskundig (functioneel) beheer. Daaronder wordt verstaan dat de regelingen periodiek worden aangepast aan de actuele verkeerssituatie.

In 2022 wordt de verkeersregelinstallatie op het Seisplein en de Sandberglaan/Seissingel-noord vervangen.

In het kader van nut en noodzaak wordt of is voor onderstaande kruispunten onderzocht of de VRI kan vervallen in samenhang met de realisatie van een Duurzaam Verkeersveilige oplossing:

  • De VRI op het kruispunt Grevelingenstraat/Stromenweg zal op de agenda worden gezet om de mogelijkheid te onderzoeken deze installatie in combinatie met infrastructurele maatregelen te laten vervallen.

  • De VRI Koudekerkseweg/Laan der Verenigde Naties wordt in 2022 niet meer vervangen. Hiervoor zal in samenhang met de afwaardering en herinrichting van de Koudekerkseweg een rotonde worden gerealiseerd.

  • Uit het onderzoek dat naar aanleiding van een motie is uitgevoerd, is gebleken dat de kruising Sandberglaan/President Rooseveltlaan/Laan der Verenigde Naties ook kan functioneren als rotonde. Een voorstel voor sanering van de VRI en realisatie van een rotonde in 2022 wordt in het najaar 2021 aan college en raad voorgelegd.

De voorbereiding voor automatische storingsmelding zoals toegepast op de nieuwe VRI’s op de Schroeweg en het Groene Woud, wordt ook toegepast op de nog te vervangen installaties. Hiervoor wordt aangesloten op een zogenoemde kwaliteitscentrale. Naast storingsmeldingen biedt dit de mogelijkheid om op eenvoudige wijze verkeerskundig onderhoud (optimaliseren verkeerslichtenregeling) uit te voeren, verkeerstellingen op te vragen en foutmeldingen die niet direct leiden tot storingen eerder te ontdekken. Sinds 2020 overleggen de Zeeuwse VRI-beheerders om tot een gezamenlijk aanbesteding van een Verkeersmanagmentsysteem (VMS) te komen. Realisatie en de koppeling van de VRI’s hieraan is gepland in 2022.

Waterwegen

Het Stedelijk Waterplan Middelburg (vastgesteld op 20 december 2004) is in 2021 geïntegreerd in het Stedelijk Waterprogramma Middelburg 2021-2030 (SWP, zie Riolering) en komt daarmee als losstaand document te vervallen.

De actualisatie van het waterplan is afgerond in 2020 en de resultaten zijn opgenomen in het SWP.

In het SWP staat aangegeven hoe de gemeentelijke waterhuishouding op orde moet worden gebracht en gehouden. Het is een integraal plan, gericht op zowel de kwantiteit als de kwaliteit (ecologisch en chemisch).

Het programma is leidend voor gemeentelijke plannen op het gebied van waterbehandeling. Het programma wordt afgestemd met de baggerplannen, en geeft richtlijnen voor de aanleg van ecologische oevers en uitbreiding voor de stedelijke waterberging.

Speerpunten zijn het aanleggen van natuurvriendelijke oevers, het afkoppelen van verhard oppervlak van de vuilwaterriolering en het anticiperen op de Kaderrichtlijn Water (KRW) en het Bestuursakkoord Water. De maatregelen uit het oorspronkelijke Stedelijk Waterplan Middelburg zijn inmiddels gerealiseerd.

Op basis van de overeenkomst Beheer Openbaar water Bebouwd gebied (BOB) van 2017–2025 dragen we samen met het waterschap Scheldestromen zorg voor het onderhoud van de waterlopen. In 2018 is het Plan Water Opgave Walcheren (PWO Walcheren) vastgesteld. Dit betreft een watersysteemmodel voor heel Walcheren. De maatregelen die genomen moeten worden naar aanleiding van de uitkomsten, kunnen van invloed zijn op het watersysteem van Middelburg. De resultaten van de stresstest zullen verwerkt worden in het nieuw stedelijk waterplan.

Wegen

Het Beheerplan wegen is vastgesteld op 18 juli 2016.

Het plan heeft een looptijd van 2017 tot en met 2021. Na overleg met bewoners en wijkteams heeft de raad de kaders vastgesteld.

In het plan staat aangegeven hoe de gemeente het onderhoud van het wegenareaal wil uitvoeren, hoeveel financiële middelen er voor benodigd zijn en hoe de planning van de uit te voeren werkzaamheden opgesteld en uitgevoerd zal worden. Met het besluit van de raad zal vanaf 2017 meer budget beschikbaar komen om vanaf 2021 te voldoen aan de minimale eisen van verantwoord wegonderhoud. Hierdoor kan ook een eerste aanzet worden gegeven om achterstallig onderhoud en direct overlast gevende schades weg te nemen.

Het wegenonderhoud wordt afgestemd met andere werkzaamheden in de buitenruimte zoals bijvoorbeeld het onderhoud aan rioleringen en de kabel- en leidingnetwerken van de nutsbedrijven, maar ook maatregelen op het gebied van verkeer. Daarnaast wordt het wegenonderhoud via de wijkteams afgestemd met de bewoners en vastgelegd in de wijkplannen.

Speerpunt is wijkgericht werken.

In 2022 zal in samenspraak het kader voor de nieuwe beleidsperiode worden vastgesteld en een nieuw beheerplan worden opgesteld.

Financiën kapitaalgoederen

Omschrijving

Programma

Rekening 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Begraafplaatsen en crematorium

Volksgezondheid en milieu

Kapitaallasten

245.836

231.766

253.812

Jaarlijks onderhoud

887.518

503.254

467.844

Subtotaal

1.133.354

735.020

721.656

Openbaar groen

Sport, cultuur en recreatie

Kapitaallasten

62.914

190.239

187.495

Jaarlijks onderhoud

2.300.778

2.293.013

2.193.726

Subtotaal

2.363.692

2.483.252

2.381.221

Openbare verlichting

Verkeer, vervoer en waterstaat

Kapitaallasten

69.760

70.460

69.169

Jaarlijks onderhoud

556.329

451.652

504.564

Subtotaal

626.089

522.112

573.733

Riolering

Volksgezondheid en milieu

Kapitaallasten

42.198

46.845

47.774

Jaarlijks onderhoud

663.965

936.480

1.006.744

Storting in voorziening

3.081.937

2.770.214

3.064.774

Subtotaal

3.788.100

3.753.540

4.119.292

Speelplaatsen

Sport, cultuur en recreatie

Kapitaallasten

53.853

54.393

48.362

Jaarlijks onderhoud

59.937

59.715

60.611

Subtotaal

113.790

114.108

108.973

Sportvelden

Sport, cultuur en recreatie

Kapitaallasten

443.720

416.600

519.131

Jaarlijks onderhoud

258.056

250.584

161.493

Subtotaal

701.776

667.184

680.624

Verkeersregelinstallaties

Verkeer, vervoer en waterstaat

Kapitaallasten

141.792

174.285

184.436

Jaarlijks onderhoud

121.583

136.613

136.825

Subtotaal

263.375

310.897

321.261

Waterwegen

Verkeer, vervoer en waterstaat

Kapitaallasten

128.703

154.741

221.563

Jaarlijks onderhoud

47.175

41.358

29.630

Subtotaal

175.878

196.099

251.193

Wegen

Verkeer, vervoer en waterstaat

Kapitaallasten

582.834

598.534

576.636

Jaarlijks onderhoud

3.304.832

2.614.179

2.690.496

Storting in reserve

-651.785

0

0

Subtotaal

3.235.880

3.212.713

3.267.132

Totaal

12.401.934

11.994.925

12.425.083

Omschrijving

Programma

Rekening

Begroting

Begroting

Gebouwen en civiel-technische kunstwerken (GBP)

Bestuur en ondersteuning

Storting in voorziening

1.942.064

500.907

548.832

Verkeer, vervoer en waterstaat

Storting in voorziening

449.294

293.038

297.889

Totaal

2.391.358

793.945

846.720

Download pdf