Programma­begroting 2022

menu

Verkeer, vervoer en waterstaat

De gemeente is verantwoordelijk voor het aanleggen en beheren van infrastructuur, het faciliteren van diverse vervoersvormen, het realiseren van parkeervoorzieningen en het goed afwikkelen van verkeer- en vervoerstromen. Veiligheid staat hierbij voorop.

We willen een samenleving waaraan iedereen zo veel mogelijk kan deelnemen. De gemeente vindt het daarom belangrijk dat iedereen zoveel mogelijk overal zelfstandig kan wonen en komen. Het is om die reden dat de openbare ruimte waar mogelijk toegankelijk moet zijn. Op die manier kunnen we allerlei voorzieningen bereiken en gebruiken.

Beleidskader

Vastgestelde gemeentelijke beleidsnota's:

Wat willen we bereiken?

Maatschappelijk effect

Het borgen en daar waar mogelijk verbeteren van de bereikbaarheid en toegankelijkheid van Middelburg voor alle mensen. Inwoners en bezoekers van Middelburg moeten zich veilig en vlot kunnen verplaatsen door en rond de stad. Zonder al te veel oponthoud en het veroorzaken van overlast en milieuhinder. Daarnaast moet er voldoende parkeergelegenheid zijn.

Doelstellingen

  1. Het verduurzamen van mobiliteit

  2. Het behouden van het hoge aandeel fietsverkeer in het totale verkeer

  3. Het verhogen van de verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom

  4. Het verbeteren van de bereikbaarheid binnen Middelburg

  5. Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners en bezoekers met behoud van een hoog bezettingspercentage van de parkeerconcentraties

  6. Een autoluwe binnenstad

  7. Een toegankelijke stad voor iedereen

Wat gaan we daarvoor doen?

Het verduurzamen van mobiliteit

Het grootste deel van de afgelegde reiskilometers gebeurt met de auto. Hier is dan ook de meeste winst te behalen door:

  • het voorkomen, verkorten of verminderen van autoverplaatsingen

  • het veranderen van vervoerswijze: te voet, per fiets en/of met het openbaar vervoer

  • het verschonen van verplaatsingen: zorg dat verplaatsingen met schone auto’s worden gemaakt. Bijvoorbeeld elektrische auto’s of auto’s op groen gas.

Onze mobiliteit verandert de komende jaren fors . De groei van elektrische auto's en laadinfrastructuur zet door. Het delen van bezit wordt vanzelfsprekender en alles staat met elkaar in verbinding.

Bij mobiliteit geldt: eerst inzetten op energie besparen en dan hernieuwbare energie toepassen om de mobiliteit te verduurzamen. Dit vertaalt zich in onderstaande ontwikkelingen:

  • de steeds verdergaande ontwikkeling via internet, digitalisering van allerlei (overheid) diensten en flexibel werken betekent dat de noodzaak om fysiek aan het verkeer deel te nemen afneemt. Naar verwachting zal thuiswerken voor een nader te bepalen percentage van de totale werktijd de norm worden.

  • de fiets staat in het gemeentelijk mobiliteitsbeleid op nummer één. In een continu proces worden - gezamenlijk met maatschappelijke organisaties - maatregelen voorgesteld die het fietsen stimulerende en/of de verkeersveiligheid verhogen. Afhankelijk van de beschikbare financiële middelen worden deze op korte of langere termijn uitgevoerd. In november 2021 vindt een verdiepende commissie over verkeersveiligheid en fietsvriendelijk Middelburg plaats. De resultaten van deze commissie zijn mede bepalend of we op dezelfde weg doorgaan of dat aanpassingen noodzakelijk zijn of dat zelfs de koers moet worden gewijzigd.

  • voor het stimuleren en faciliteren van elektrisch rijden worden met enige regelmaat laadpalen geplaatst. Naar verwachting zal dat in 2022 verder een vlucht gaan nemen. Om die reden zijn we in 2021 een overeenkomst aangegaan met Agrissnellaad om de vraag naar laadpalen bij te kunnen houden.

Het behouden van het hoge aandeel fietsverkeer in het totale verkeer

“In ons mobiliteitsbeleid staat het langzaam verkeer (fiets en voetganger) op nummer één.” (citaat uit de Kwaliteitsatlas Herijking 2e en 3e fase). De basis voor het integrale fietsplan ligt in het GVVP 2030. Hiervoor wordt al jaren een integraal programma aan fietsgebruik stimulerende projecten gehanteerd. Dit programma met projecten richt zich op verbetering van de omstandigheden van fietsers op enerzijds de fietsroutes in de binnenstad en anderzijds de fietsroutes vanuit de wijken naar het buitengebied. Voorts ligt er een opgave in het verbeteren van het fiets parkeren in de binnenstad. Vooral projecten/maatregelen gericht op het verhogen van de verkeersveiligheid, optimaliseren en verbeteren van 30 km/u wegen etc. dragen bij aan het in stand houden van het hoge aandeel fietsverkeer in het totale verkeer of zelfs verder verhogen hiervan. Dit is in feite een permanent lopende activiteit welke in samenspraak met de bewoners, verkeerswerkgroepen, fietsersbond, politie etc. wordt uitgevoerd.

De rol en positie van de fietsenstalling op het Zusterplein blijft een belangrijke pijler in de aanpak van het fiets parkeren in het kernwinkelgebied. Mede met het oog op het verlichten van de fiets parkeerdruk op Plein 1940 behoort een eventuele uitbreiding van het fiets parkeren op het Zusterplein tot de mogelijkheden.

Pilot Gravenstraat

In de Gravenstraat (gedeelte tussen Zusterstraat en Markt) wordt het fietsverbod opgeheven Dit ter verbetering van de bereikbaarheid van de Markt en de aldaar aanwezige witte fietsparkeer vakken. Dit is in eerste instantie een pilot. Deze pilot was in 2020 al van start gegaan maar is vanwege de tijdelijke verkeersmaatregelen vanwege COVID 19 ná een week teruggedraaid. De bedoeling is – indien mogelijk vanwege COVID 19 – deze pilot in 2022 alsnog te starten. De pilot wordt na een jaar geëvalueerd. Samenhangend met de hierboven beschreven pilot is de wens om de Gravenstraat (gedeelte tussen Zusterstraat en Varkensmarkt) qua fietsbaarheid te verbeteren. Het gaat hier om het aanbrengen van een meer comfortabele verharding voor fietsers dan de huidige kinderkopjes. Met deze maatregel wordt beoogd het bereiken van de rijwielstalling op het Zusterplein te vereenvoudigen en daarmee het gebruik te verhogen. Wij realiseren ons wel dat dit uit financieel oogpunt lastig is voor de korte termijn en derhalve plaatsen wij deze maatregel op de “wensenlijst”.

Pilot Korte Geere

Een andere fietsstimulerende maatregel betreft het gedurende de hele dag fietstoegankelijk maken van de Korte Geere. Ook deze pilot was in 2020 gestart en vanwege COVID 19 ná één week teruggedraaid. Getracht wordt deze in 2022 alsnog te starten en de resultaten worden ná een jaar geëvalueerd.

Door de coronacrisis zijn een aantal tijdelijke verkeersmaatregelen getroffen in de binnenstad; zoals het weghalen van fietsbeugels in de winkelstraten. In het najaar van 2021 overleggen we met relevante partijen hoe hier in 2022 een vervolg aan wordt gegeven.

Metingen

Ieder jaar in dezelfde week en op dezelfde dag vindt een meting plaats van het aantal fietspassages over de Kanaalkruisingen. De hoogte van deze steekproef meting wordt mede bepaald door een aantal niet te beïnvloeden omstandigheden; zoals bijvoorbeeld weersomstandigheden. Vanaf 2012/2013 zien we – met uitzondering van het jaar 2018 - dat de passages op een dag schommelen tussen ruim 18.000 en 21.000 fietsers per 24 uur (zie hieronder). In verband met de coronacrisis zijn zowel in 2020 als 2021 geen verkeerstellingen van het fietsverkeer gehouden op de Kanaalkruisingen. Gelet op de RIVM adviezen om zoveel mogelijk thuis te werken en de sluiting van de middelbare en hogere scholen is het jaar 2021 niet representatief om de ontwikkelingen in het fietsgebruik te monitoren.

Verkeersongevallen per 1000 inwoners, Middelburg vergeleken met Nederland Bron: Waar staat je gemeente?

Samen met de verkeerswerkgroepen, politie, fietsersbond en andere relevante partijen wordt continu gewerkt aan een verhoging van de verkeersveiligheid. De prestatie-indicator die hierbij gehanteerd wordt is het aantal ongevallen per 1000 inwoners uit : “Waar staat je gemeente”. Helaas zijn de cijfers van 2020 nog niet bekend. Daar staat tegenover dat vanwege COVID 19 het verkeer- en vervoerbeeld zowel in 2020 als 2021 niet representatief is.

Het verbeteren van de bereikbaarheid binnen Middelburg

Ook in 2021 werkt Middelburg gestaag verder aan behoud en daar waar mogelijk verbetering van de bereikbaarheid en aan verhoging van de verkeersveiligheid op het wegennet. In het nieuwe gemeentelijk verkeer- en vervoerplan is het accent in het mobiliteitsbeleid vooral komen te liggen op het verder optimaliseren van het bestaande wegennet op basis van de wegencategorisering.

De optimalisatie bestaat uit enerzijds het aanpakken van gesignaleerde verkeersproblemen, grotendeels komend uit de overleggen met de verkeerswerkgroepen. Anderzijds gaat het om de meer vanuit beleid gestuurde projecten (GVVP 2030). Hiervoor moet wel vaak enkele jaren “gespaard “ worden om te kunnen uitvoeren. Vaak combineren we een aanpassing van de weg met werkzaamheden aan riolering- en/of reconstructie.

Overzicht lopende projecten 2021 / 2022

Plannen in onderzoek, voorbereiding en uitvoering

  • Gebiedsontsluitingsvisie Veerse Meer zuid: opstellen financieel plan voor korte en lange termijn maatregelen. Uitwerken en voorbereiden voor uitvoering van de korte termijn maatregelen Arnemuiden e.o.

  • Vervangen verkeersregelinstallaties Seisplein en Seissingel noord-Sandberglaan.

  • Uitvoering afwaarderen en herinrichten Koudekerkseweg. Saneren VRI (verkeersregelinstallatie) op kruising Laan der verenigde Naties-Koudekerkseweg en vervangen door rotonde.

  • Onderzoek ‘30 km/uur de norm binnen de bebouwde kom’

  • Voorbereiden vervangen VRI Sandberglaan-Laan der Verenigde Naties-Pres Rooseveltlaan door nieuwe VRI of rotonde

  • Nut en noodzaakonderzoek VRI Stromenweg-Grevelingenstraat i.c.m. alternatieve kruispuntoplossing (bijv. rotonde)

  • Uitvoering afwaardering van Gebiedsontsluitingsweg (50 km/u) naar Erftoegangsweg (30 km/u) Klein Vlaanderen.

Monitoring ontwikkeling verkeersintensiteiten

De ontwikkeling van het (auto)verkeer wordt gemonitord (verkeerstellingen) en vergeleken met de verkeersmodelberekeningen van het in 2015 geactualiseerde en vastgestelde verkeersmodel. Resultaten daarvan laten zien dat er geen onvoorziene negatieve ontwikkelingen is op de aspecten bereikbaarheid en doorstroming. In het algemeen geldt dat door de N57 de autoverkeerintensiteiten op het Middelburgse wegennet zijn afgenomen. Hierdoor is meer ruimte ontstaan voor andere verkeerssoorten. Dit levert een positieve bijdrage aan de verkeersveiligheid en fietsvriendelijkheid van Middelburg. In verband met COVID 19 hebben we zowel in 2020 als 2021 te maken met een niet-representatieve verkeerssituatie. De verkeersintensiteiten blijven we monitoren. In dit verband is het ook goed te vermelden dat het hierboven genoemde Walchers verkeersmodel een update krijgt.

Integratie openbaar vervoer en doelgroepenvervoer Zeeland en Buurtbus Middelburg

Nadat de servicebus was gestopt werd deze tijdelijk vervangen door de seniorentaxibus (20 maart 2020 tot en met 1 maart 2021). Met ingang van 2 maart 2021 rijdt op dinsdag en donderdag de buurtbus 569. In een buurtbus betaal je een vast tarief per rit, namelijk 3,85. Een kidsticket kost 1. Dit zijn landelijk vastgestelde bedragen. We hebben door het inzetten van een buurtbus te maken met de landelijk vastgestelde tarieven.

Wanneer een klant echter bijvoorbeeld een 65+ vervoerspas heeft, waarvoor de klant 70 per jaar betaald kan hiermee ook gebruik gemaakt worden van de buurtbus. Alle vervoerspassen / abonnementen zijn geldig in de buurtbus. Ook hier geldt dat vanwege COVID 19 er geen sprake is van een representatieve verkeer- en vervoersituatie.

Met de provincie, Connexxion, Vlissingen en taxi de Vlieger worden de mogelijkheden van integratie openbaar vervoer en doelgroepenvervoer (WMO-vervoer) onderzocht. Waar mogelijk wordt dit via een pilot verder voorbereid en ingevuld. De resultaten worden eind 2021 verwacht.

Wegenonderhoud in woonwijken

In 2016 zijn de kaders voor het wegbeheer vastgesteld. De afgelopen jaren is het budget in vier stappen verhoogd tot het budget voor structureel wegonderhoud kwaliteitsniveau C. Dit is het minimaal benodigde budget om de verhardingen op een verantwoord niveau te kunnen onderhouden. De wegen voldoen dan nog net , maar hebben binnen twee jaar een onderhoudsmaatregel nodig. Het is een zeer lastig te realiseren niveau. Dit omdat in de praktijk verhardingen langere tijd op een bepaald kwaliteitsniveau blijven, maar aan het eind van de levensduur vaak snel verslechteren en dan direct door de aanvaardbare ondergrens heen gaan. Gezien de toenemende ouderdom van onze wegen is het noodzakelijk om de komende jaren steeds meer budget uit te geven aan het verhelpen van schades en onvolkomenheden.

Het overige deel van het budget wordt gebruikt voor integraal onderhoud samen met andere beleidsvelden als rioolonderhoud, klimaat- , verkeerskundige- en groenmaatregelen en werkzaamheden van nutsbedrijven. Door integraal te werken is het ook mogelijk om de buitenruimte af te stemmen op de actuele wensen van bewoners en belanghebbenden. Daarbij wordt steeds beoordeeld of het gebruik en de inrichting nog op elkaar aansluiten. Een speerpunt daarbij is om gelijktijdig klimaatadaptieve maatregelen te nemen. Dit kan vaak gerealiseerd worden door het omvormen van verhardingen naar groen. Waar mogelijk wordt verharding verwijderd of minimaal ontworpen. Op het gebied van duurzaamheid wordt steeds gestreefd om duurzame en circulaire materialen te gebruiken. Of de ambitie om de aanwezige achterstanden in het onderhoud in te lopen gehaald zal worden, is erg onzeker en hangt af van het prijsniveau in de markt.

Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners en bezoekers

Onderzoek naar parkeerdruk binnenstad

Bewoners en bezoekers van de binnenstad maken gezamenlijk gebruik van het bestaande parkeerareaal in de binnenstad. Met name vanuit de binnenstadbewoners komen er diverse signalen dat na het Coronajaar 2020 er een hoge parkeerdruk op maaiveld is ontstaan en geven aan in toenemende mate problemen te ervaren bij het vinden van een beschikbare parkeerplaats in de directe woonomgeving. Gemeente zal de parkeerdruk middels tellingen inzichtelijk maken en bovengenoemde probleem nader onderzoeken.

Stimulering gebruik parkeergarages

In het kader van de bezuinigingen is besloten de parkeertarieven op het maaiveld te verhogen en de tarieven in parkeergarages niet te verhogen. Voor de bezoeker aan de stad is het dus financieel gunstiger om de auto in de parkeergarage te zetten in plaats van in een parkeervak langs de weg.

Om het gebruik van de parkeergarages nog meer te stimuleren worden de parkeergarages op dit moment voorzien van een nieuw modern parkeermanagementsysteem met kentekenherkening. De oplevering van dit nieuwe parkeersysteem was in augustus 2021. De parkeergarages zijn daarmee voorzien van de nieuwste software en hardware (slagbomen en betaalterminals). Hiermee zijn we in staat om op een nog efficiëntere wijze de parkeerexploitatie te verzorgen.

Met het kentekenherkenningssysteem wordt het kenteken, bij het in- en uitrijden van de garage, door een camera geregistreerd. De slagboom zal dan automatisch openen. Het is voor de abonnementhouder niet meer nodig om de toegangsdruppel voor de zuil te houden en voor de dagelijkse bezoeker is het niet meer nodig om zijn of haar parkeerticket in te voeren tijdens het uitrijden. De camera registreert het kenteken en de slagboom zal automatisch openen. In de nabije toekomst is het tevens mogelijk om van huis uit vooraf - via de website of app - een parkeerplaats in de parkeergarages te reserveren. De parkeerder kan op dat moment zonder kaartje de parkeergarage in- en uitrijden en hoeft ter plaatse ook niet meer af te rekenen bij de betaalautomaat.

Een autoluwe binnenstad

Een autoluwe binnenstad is een binnenstad waarbij het niet-noodzakelijke autoverkeer zoveel als mogelijk wordt geweerd. Een autoluwe binnenstad draagt bij aan een verhoging van de verkeersveiligheid, het streven naar een meer fietsvriendelijke stad en een verhoging van de leef- en beeldkwaliteit. Het doorgaand verkeer (met herkomst en bestemming buiten de binnenstad) wordt afgeleid naar het rondwegstelsel. Bezoekers van de binnenstad worden – via het parkeerverwijssysteem – verwezen naar de parkeergarages aan de rand van de binnenstad, zodat daarmee het zoekverkeer naar parkeerplaatsen wordt verminderd. Maatregelen gericht op het faciliteren van parkeren, stimuleren van fietsverkeer en openbaar vervoer, evenals de inrichting van de wegenstructuur in en rondom de stad dragen bij aan het bereiken van een meer verkeersluwe binnenstad.

In de dialoogtafels in het kader van de omgevingswet is veelvuldig de opmerking gemaakt om het aantal auto’s in de (binnen)stad op weg naar 2050 verder terug te dringen en eventueel hiervoor in de plaats met deelauto’s of e-deelauto’s te gaan werken. Op dit moment staan op enkele plaatsen in de stad deelauto’s en gewerkt wordt om deze op enkele plaatsen nog verder uit te breiden.. Het gebruik wordt gemonitord en bij positieve resultaten zal deze vorm van deelmobiliteit verder in het mobiliteitsbeleid verwerkt worden.

Een toegankelijke stad voor iedereen

In november 2020 heeft de gemeenteraad het prioriteitenplan “Toegankelijkheid openbare ruimte “vastgesteld. In het plan is vastgelegd hoe in de gemeente Middelburg de toegankelijkheid kan worden behouden en verbeterd. Speerpunten zijn; werken aan bewustwording over toegankelijkheid, behouden van een basiskwaliteit en verbeteren van toegankelijkheid bij onderhoudswerkzaamheden, regulier overleg inplannen met de belangenvereniging en knelpunten signaleren en zo mogelijk oplossen.

Samen met betrokken vertegenwoordigers van organisaties wordt verdere invulling gegeven aan de wijze waarop de door de jaren heen ingerichte openbare ruimte zo passend mogelijk toegankelijk gemaakt en gehouden kan worden. De komende jaren wordt er op dit gebied - conform het beleid voor het wegenonderhoud - met name ingezet op het verbeteren van kleine direct overlast gevende situaties, omvangrijker situaties worden aangepakt bij planmatig onderhoud.

Beleidsindicatoren

Beleidsindicatoren

2018

2019

2020

2021

2022

verkeersongevallen per 100.000 inwoners

Middelburg

nb

470

380

nnb

nnb

Nederland

nb

560

460

nnb

nnb

Wat mag het kosten?

2 Verkeer, vervoer en waterstaat

Rekening 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Overzicht taakvelden

Lasten

2.01.0 Verkeer en vervoer

10.297

10.242

9.838

10.133

10.245

10.349

2.02.0 Parkeren

2.519

2.601

2.771

2.613

2.579

2.608

2.03.0 Recreatieve havens

0

0

0

0

0

0

2.04.0 Econ havens en waterwegen

292

358

372

572

542

571

Totaal lasten

13.108

13.200

12.981

13.319

13.366

13.527

Baten

2.01.0 Verkeer en vervoer

1.615

1.497

1.057

1.075

1.092

1.110

2.02.0 Parkeren

8

5

5

5

5

5

2.03.0 Recreatieve havens

60

63

64

65

66

67

2.04.0 Econ havens en waterwegen

54

105

132

134

136

138

Totaal baten

1.737

1.670

1.258

1.278

1.299

1.321

Saldo

2.01.0 Verkeer en vervoer

-8.682

-8.745

-8.780

-9.059

-9.153

-9.238

2.02.0 Parkeren

-2.511

-2.596

-2.766

-2.608

-2.574

-2.602

2.03.0 Recreatieve havens

60

63

64

65

66

67

2.04.0 Econ havens en waterwegen

-238

-253

-241

-438

-406

-432

Totaal overzicht taakvelden

-11.371

-11.530

-11.723

-12.040

-12.067

-12.206

Specificatie kadernota

Overzicht wensen Kadernota 2022-2025

(bedragen x 1.000)

Begroting 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Restauratie kademuur Turfkaai-Nieuwe Haven

-

-110

-110

-110

Aanvulling budget restauratie kademuur Korendijk-Kinderdijk

-

-14

-14

-14

Aanvulling budget restauratie kademuur Bierkaai-Londensekaai

-

-

-14

-14

Restauratie kademuur buitenhaven (flanken Dokbrug)

-

-

-

-28

Vervanging betonnen voetgangersbrug Asserlaan

-

-

-8

-8

Saldo

-

-124

-146

-174

Effecten maatregelen financieel herstelplan

Geen bezuinigingen binnen dit programma

Download pdf