Sport, cultuur en recreatie
Middelburg moet een vitale stad zijn waarin het prettig wonen, werken en recreëren is. Een aantrekkelijke stad die ook uitstraling heeft tot ver buiten de regio. We zorgen voor een recreatieve, sportieve, gezonde en (educatieve) tijdbesteding van inwoners en bezoekers.
Actueel: Ongeacht het coronavirus worden, zo goed als mogelijk, activiteiten ontplooid die bijdragen aan het gewenste imago en aan de promotie van de stad.
Beleidskader
Vastgestelde gemeentelijke beleidsnota's:
Wat willen we bereiken?
Maatschappelijk effect
Middelburg moet een vitale stad zijn waarin het prettig wonen, werken en recreëren is en een stad die een aantrekkingskracht heeft die tot ver buiten de regio reikt.
Doelstellingen
Realisering van een onderscheidend podiumaanbod ten opzichte van de overige podia in Zeeland.
Bevorderen van de deelname aan en de kwaliteit van het sportieve en culturele aanbod in Middelburg.
Middelburg behoudt/versterkt haar positie van aantrekkelijke woon-, werk-, en verblijfsgemeente.
Meer sfeer in de binnenstad en seizoen verlenging.
Een ecologisch verantwoord groenbeheer van de woonomgeving.
Wat gaan we daarvoor doen?
Sportbeleid en activering
Sporten en bewegen moet voor iedereen een plezierige en zinvolle vrijetijdsbesteding zijn. Middelburg bevordert de deelname aan én de kwaliteit van het sport- en beweegaanbod. Dit doen wij met ons voorwaardenscheppend, activerend en ondersteunend beleid. We zetten sport in als middel om maatschappelijke doelen te realiseren. Denk aan het bevorderen van sociale samenhang in de wijken, integratie en schoolprestaties en het voorkomen van schooluitval.
Om uitvoering te kunnen geven aan ons sportbeleid is het Lokaal Sportakkoord Middelburg geschreven. Het Rijk heeft het akkoord goedgekeurd. Dat leverde ons een uitvoeringsbudget op van € 30.000. In 2021 is er nog eens een extra uitvoeringsbudget toegekend aan Middelburg van € 60.000. In totaal hebben we in Middelburg nu 16 projecten en initiatieven financieel ondersteund vanuit het Lokaal Sportakkoord. In 2022 gaan we hier mee door. En we proberen opnieuw extra uitvoeringsbudget van het Rijk te krijgen.
Brede Impuls Combinatiefuncties
In het kader van de “Brede impuls combinatiefuncties” hebben we als Middelburg een wens kenbaar gemaakt bij het Rijk. De wens om voor het maximale deelnamepercentage van 140% te kiezen voor de periode 2019 t/m 2022. Door de verhoging van dit budget kunnen we het huidige aantal fte aan combinatiefunctionarissen en buurtsportcoaches uitbreiden. Van 10,1 fte naar 11,4 fte. De planning in 2022 is om deze uitbreiding te realiseren. We zetten de capaciteit zo veel mogelijk in om een bijdrage te leveren aan de projecten en samenwerkingsverbanden in het Lokaal Sportakkoord.
Jeugdfonds Sport en Cultuur
In 2022 nemen we als gemeente ook weer deel aan het Jeugdfonds Sport en Cultuur Zeeland. Hiermee kunnen kinderen en jongeren uit gezinnen met weinig geld toch aan sport doen. Of dans, muziek, beeldende kunst, theater of iets anders creatiefs doen. Voor die kinderen betalen we de contributie / het lesgeld. En in bepaalde gevallen de benodigde attributen.
Evenementen
We proberen in 2022 weer een gevarieerd aanbod van culturele en sportieve activiteiten en evenementen te presenteren. Dit om zo de levendigheid van de binnenstad te versterken en de uitstraling te verbeteren. Wat er mogelijk is, hangt wel af van de coronamaatregelen.
Het subsidiebeleid voor evenementen is erop gericht om ook in het voor- en naseizoen evenementen te stimuleren. Door de noodzakelijke bezuinigingen is gekozen voor een subsidiering van een aantal gevestigde evenementen. Dit zijn Kunst en Cultuurroute, Jazzfestival, City of Dance en Middelburg Winterstad. Daarnaast moeten ook nieuwe initiatieven mogelijk zijn. Voorbeelden daarvan zijn Popronde, Stadsfeesten, Nacht van de Nacht en het Kick-off festival. Om het imago van Middelburg als evenementenstad te verstevigen, zijn ook sportieve evenementen in het aanbod opgenomen. Een voorbeeld daarvan is de Beach Games op de Markt.
Sportaccommodaties
Middelburg hecht grote waarde aan kwalitatieve, betaalbare, veilige en toegankelijke sportaccommodaties met goede kleedvoorzieningen. Dit draagt bij aan de aantrekkingskracht van sporten. Uitgangspunt van het sportaccommodatiebeleid is dat de gemeente verantwoordelijk is voor het periodiek groot onderhoud en renovatie van de sportvelden. De verenigingen zijn verantwoordelijk voor het klein onderhoud. Verder financiert de gemeente de kleedvoorzieningen. De verenigingen zorgen voor het beheer en onderhoud ervan.
In 2022 zetten we deze lijn voort met het herinrichting van de sportparken in Arnemuiden (KV TOP) en Sint Laurens (KV Ondo). Het gaat om uitbreiding van het aantal velden, het vervangen van de onderbouw van het kunstgras en de financiering van de uitbreiding van de kleed- en doucheruimtes van KV Ondo. Bij de kunstgrasvelden van VV Arnemuiden, FC Dauwendaele en op sportpark de Veerse Poort nemen we maatregelen om verspreiding van instrooimateriaal tegen te gaan. De kunstgrasvelden op sportpark de Veerse Poort worden aansluitend gerenoveerd.
Ook starten we met de voorbereidende plannen voor de financiering en uitbreiding van de kleed- en doucheruimtes van KV TOP in 2023.
En is er een evaluatie met betrekking tot het Julianabad in Arnemuiden. Het zwembad dat vorig jaar, na een jarenlange sluiting, weer open is. En gedraaid wordt door de Stichting Behoud Julianabad Arnemuiden.
Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
De coronamaatregelen zijn nog steeds van grote invloed op de cultuursector. Met hulp van het extra middelen van het Rijk kunnen we de Middelburgse culturele infrastructuur financieel ondersteunen. De gevolgen van de coronamaatregelen zijn verschillend per type organisatie en kunstdiscipline. In overleg met de betrokken instellingen bekijken we welke invloed dit in 2022 heeft voor de prestatieafspraken.
Cultureel Profiel
Middelburg blijft een actief beleid voeren om kunst en cultuur breed te ondersteunen. Twee Middelburgse instellingen ontvangen bovendien t/m 2024 extra landelijke financiering vanuit de landelijke Basisinfrastructuur (BIS). Het betreft het Zeeuws Museum en SBKM/Vleeshal. Kunst en cultuur vormen daarnaast een belangrijke onderlegger voor stedelijke aantrekkelijkheid. Het Rijk heeft de provincie en Z4-gemeenten aangewezen als één van de stedelijke regio’s in Nederland. Binnen dit samenwerkingsverband worden mogelijkheden verkend om als overheden elkaar te versterken. En kunst en cultuur in te zetten voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat.
Podiumkunsten
Sinds 2020 werken Zeeuwse podia samen in het Zeeuws Cultuur Overleg Podia. Het is een samenwerking tussen Schouwburg Middelburg, Theaterproductiehuis Zeelandia, stichting de Oostkerk, theater de Wegwijzer en de Zeeuwse Concertzaal. De kwetsbaarheid van de podiumsector heeft zich door de coronacrisis sterk geopenbaard. Door intensivering van de samenwerking moet vanaf 2022 betere afstemming (onderscheidend programma-aanbod) en kennisoverdracht plaatsvinden. Dit naast het hebben van een gezamenlijke backoffice.
Beeldende kunst
Tussen 2021 en 2024 ontvangt de SBKM/Vleeshal jaarlijks € 495.000 rijksgelden vanuit de Basisinfrastructuur. De Raad voor Cultuur heeft hierover een positief advies uitgebracht aan de minister. Vooral vanwege de onderdelen experimentele tentoonstellingsvormen en de talentenontwikkeling van jonge curatoren.
Middelburg ontvangt sinds 2009 een decentralisatie-uitkering Beeldende Kunst en Vormgeving van € 150.000. Deze uitkering gebruiken we voor dekking van onze uitgaven op dit gebied. Voorwaarde is dat Middelburg ook minimaal € 150.000 uit eigen middelen bijdraagt aan hedendaagse beeldende kunst. Het aanbod moet ook uitstraling hebben voor de regio. De gemeenteraad heeft in juni 2018 ingestemd met de organisatie van een nieuwe manifestatie Façade in 2022. En deze te financieren ten laste van de decentralisatie-uitkering BKV. In 2022 verstrekt de gemeente aan CBK Zeeland voor de organisatie van Façade naast de jaarlijkse bijdrage een extra subsidie van € 150.000.
Cultureel erfgoed
Gemeenten hebben een wettelijke plicht (Erfgoedwet, dadelijk ook de Omgevingswet) om archeologie een goede plaats in het ruimtelijke ordeningsproces te geven. Hiervoor moeten we een archeologiebeleid hebben en dit in bestemmingsplannen verankeren. Middelburg onderhoudt in samenwerking met Veere en Vlissingen tot dat doel de Walcherse Archeologische Dienst (WAD). De WAD is verantwoordelijk voor het opstellen en implementeren van beleid op het gebied van de archeologie. De huidige Nota archeologische monumentenzorg Walcheren is vastgesteld voor de periode 2016-2022. Het doel voor 2022 is om aan een actualisatie van het archeologiebeleid te werken. Dan kan begin 2023 een geactualiseerde nota door de raden vastgesteld worden.
Vanuit het archeologiebeleid verzorgt de WAD de bestemmingsplanbijdragen en op basis hiervan de advisering bij vergunningaanvragen. De WAD is betrokken bij het tot stand komen van de omgevingsvisie en het omgevingsplan. Hiervoor werkt zij aan een Walcherse inventarisatie van de cultuurhistorische en landschappelijke waarden van het voormalige eiland. Dit zullen de gemeenten moeten doen op basis van de provinciale omgevingsverordening.
De WAD adviseert bij projecten van de drie Walcherse gemeenten, externe instanties en particulieren. De WAD is in 2022 betrokken bij de voorbereiding, aanbesteding en directievoering van archeologische onderzoeken ten behoeve van de archeologische advisering bij het in ontwikkeling brengen van gebieden. Voor de gemeente Middelburg betreft dit met name bedrijventerrein Trekdijk en uitbreiding Sint Laurens. Daarnaast zal de WAD in 2022 enkele onderzoeken in eigen beheer uitvoeren. Dit gebeurt uitsluitend bij projecten waar de gemeente opdrachtgever is. Voor de uitvoering van dit onderzoek heeft de WAD zich in lijn met de Erfgoedwet in 2017 moeten certificeren. Voor de instandhouding van het certificaat vinden jaarlijks interne en externe audits plaats.
Met perspublicaties, presentaties, lezingen en een website worden inwoners op de hoogte gehouden van de onderzoeken. Ook geeft de WAD lessen op scholen. Vanwege corona heeft dit in 2021 behoorlijk stil gelegen. We hopen dat dit in 2022 weer vaker mogelijk zal zijn.
Media
Bibliotheekwerk
ZB Bibliotheek van Zeeland voorziet ook in 2022 in de functies die volgens de Wet Stelsel Openbare Bibliotheken verwacht worden: beschikbaarstelling van fysieke en digitale kennis en informatie, educatie, leesbevordering, vrijwilligers en ZB als knooppunt voor kennis, ontmoeting en cultuur. Naast de prestatieafspraken tussen gemeente en ZB, focust de organisatie zich op het uitbouwen van de maatschappelijke functie. Naast de vestiging van een aantal maatschappelijke organisaties, wil ZB ook de inhoudelijke samenwerking met die organisaties gaan versterken.
Openbaar groen en recreatie
Groen in de Woonomgeving / Actualisatie groenbeleidsplan
De gemeente Middelburg gaat voor een duurzaam en robuuste leefomgeving. Om het openbaar groen aan te laten sluiten op doelen als klimaatadaptatie en het stimuleren van biodiversiteit wordt ingezet op bestendigbeheer conform de Wet Natuurbescherming. Daarnaast worden verschillende groenaccenten in en rond de kernen herzien en in een duurzamere vorm teruggebracht, onder andere door realisatie van bloemranden. In beheer- en renovatieprojecten worden waar mogelijk verhardingsvlakken ingeruild voor groen. Verder wordt in 2022 vanuit het subsidietraject POP3 in het project Buurttuinkamers, de realisatie van twee nieuwe speelplekken opgestart. De speelplekken worden ingericht als plek voor leren, spelen en ontmoeting.
Om in de leefomgeving het gewenste onderhoudsbeeld te behouden wordt vanaf 2022 gewerkt met een nieuw onderhoudscontract voor onkruidbeheersing op verharding. Tot slot wordt in het kader van arbeidsparticipatie de inzet van Orionis nader bekeken.
Recreatie en toerisme
COVID-19 had en heeft veel impact op de toeristische sector. Dit heeft de noodzaak van een duidelijke positionering vergoot. In 2022 voeren we het toeristisch actieplan uit. Middelburg wil zich nog meer profileren als bestemming voor een citytrip. In 2022 zal de promotie daarop gericht zijn.
COVID-19 heeft ook de digitalisering in de toeristische sector een boost gegeven. In 2022 werken we daarom, samen met de stakeholders, aan een virtueel/digitaal platform voor Middelburg. Zo zullen op dit platform onder andere gebouwen die niet altijd (openbaar) toegankelijk zijn virtueel te bezoeken/bezichtigen zijn. Het virtueel/digitaal platform is met name gericht op inspireren in plaats van informeren.
De verwachting is dat medio 2022 ook de groepsreizen (riviercruises, busreizen) weer mondjesmaat op gang komen.
Verder is medio 2021 het participatietraject m.b.t. Airbnb in gang gezet. De verwachting is dat we hier vanaf 2022 uitvoering aan kunnen geven.
Prestatie | ||||
---|---|---|---|---|
Jeugdfonds sport en cultuur | ||||
Mogelijkheden bieden dat kinderen en jongeren uit gezinnen met weinig geld meedoen | ||||
Evenementen | ||||
Mogelijkheden bieden voor gevarieerd aanbod cultuur activiteiten en evenementen |
Meetpunt | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Jeugdsportfonds | ||||
Sport | 425 | 425 | 425 | 425 |
Cultuur | 58 | 58 | 58 | 58 |
Evenementen | ||||
Georganiseerde evenementen | 20 | 20 | 20 | 20 |
Beleidsindicatoren
Beleidsindicatoren | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Niet sporters (%) | Middelburg | nb | 55,2 | 52,8 | nnb | nnb |
Nederland | nb | 48,7 | 49,3 | nnb | nnb |
Wat mag het kosten?
5 Sport, cultuur en recreatie | Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
Overzicht taakvelden | ||||||
Lasten | ||||||
5.01.0 Sportbeleid en activering | 165 | 228 | 166 | 169 | 171 | 175 |
5.02.0 Sportaccommodaties | 3.751 | 3.498 | 4.031 | 4.019 | 3.784 | 3.799 |
5.03.0 Cultuurpresentatie,-prod-part | 3.529 | 4.137 | 3.495 | 3.522 | 3.496 | 3.549 |
5.04.0 Musea | 1.129 | 1.355 | 1.241 | 1.252 | 1.261 | 1.214 |
5.05.0 Cultureel erfgoed | 836 | 849 | 938 | 949 | 959 | 970 |
5.06.0 Media | 1.744 | 1.745 | 1.743 | 1.743 | 1.743 | 1.776 |
5.07.0 Openbaar groen en (openl)recr | 3.451 | 3.689 | 3.585 | 3.605 | 3.652 | 3.673 |
Totaal lasten | 14.605 | 15.500 | 15.200 | 15.258 | 15.067 | 15.156 |
Baten | ||||||
5.01.0 Sportbeleid en activering | 30 | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.02.0 Sportaccommodaties | 794 | 686 | 877 | 888 | 900 | 913 |
5.03.0 Cultuurpresentatie,-prod-part | 590 | 600 | 608 | 617 | 626 | 636 |
5.04.0 Musea | 241 | 230 | 273 | 278 | 282 | 288 |
5.05.0 Cultureel erfgoed | 265 | 242 | 232 | 236 | 240 | 245 |
5.06.0 Media | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.07.0 Openbaar groen en (openl)recr | 92 | 100 | 102 | 68 | 69 | 70 |
Totaal baten | 2.011 | 1.917 | 2.092 | 2.087 | 2.118 | 2.152 |
Saldo | ||||||
5.01.0 Sportbeleid en activering | -136 | -168 | -166 | -169 | -171 | -175 |
5.02.0 Sportaccommodaties | -2.957 | -2.812 | -3.155 | -3.131 | -2.884 | -2.886 |
5.03.0 Cultuurpresentatie,-prod-part | -2.938 | -3.537 | -2.887 | -2.906 | -2.870 | -2.913 |
5.04.0 Musea | -888 | -1.125 | -968 | -974 | -978 | -927 |
5.05.0 Cultureel erfgoed | -571 | -607 | -706 | -712 | -719 | -726 |
5.06.0 Media | -1.744 | -1.745 | -1.743 | -1.743 | -1.743 | -1.776 |
5.07.0 Openbaar groen en (openl)recr | -3.359 | -3.589 | -3.483 | -3.537 | -3.583 | -3.603 |
Totaal overzicht taakvelden | -12.594 | -13.583 | -13.108 | -13.172 | -12.950 | -13.005 |
Specificatie kadernota
Overzicht wensen Kadernota 2022-2025
(bedragen x € 1.000) | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 |
---|---|---|---|---|
Herinrichting sportparken korfbalverenigingen TOP en ONDO | -12 | -12 | -12 | -12 |
Vervangen milieubelastende onderbouw kunstgrasveld ONDO | -9 | -9 | -9 | -9 |
Milieuvriendelijke maatregelen kunstgrasvelden voetbal Arnemuiden en Kruitmolen | -12 | -12 | -12 | -12 |
Financiering uitbreiding kleed- en doucheruimte Korfbalvereniging ONDO | -170 | - | - | - |
Financiering uitbreiding kleed- en doucheruimte KV TOP | - | -170 | - | - |
Subsidie huurlasten biljartvereniging Middelburg | -20 | -20 | - | - |
Saldo | -223 | -223 | -33 | -33 |
Effecten maatregelen financieel herstelplan
Op 30 september 2020 heeft uw raad het financieel herstelplan vastgesteld. De effecten hiervan zijn in deze begroting en de meerjarenraming 2023 - 2025 verwerkt. De onderstaande tabel geeft inzicht in de effecten binnen de verschillende programma's.
Link: nadere toelichting financieel herstelplan 2020-2024.
Tabel maatregelen financieel herstelplan
nr | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
---|---|---|---|---|---|
Overzicht opgave 3 – Sluitende meerjarenbegroting 2021-2024 | |||||
42 | Geen inflatiecorrecties 2021-2024 subsidies (2,3%)1 | 118 | 227 | 338 | 453 |
42 | Geen inflatiecorrecties 2022-2024 subsidies (2,3%), SWM/MWW | 0 | 55 | 108 | 163 |
44 | Verlaging bijdrage vastgoed-BV Zwembad | 125 | 125 | 125 | 125 |
45 | Vrijval restant krediet Schouwburg | 36 | 36 | 36 | 36 |
46 | Hogere bijdrage SPUK-regeling | 100 | 100 | 100 | 100 |
379 | 542 | 706 | 877 |
- 1 nr 42: Conform raadsbesluit financieel herstelplan - 30 september 2020