Programma­begroting 2022

menu

Volksgezondheid en milieu

De Walcherse gemeenten willen de gezondheid van de inwoners beschermen en bevorderen. Elke burger moet een gelijke kans hebben op een gezond leven. Daarnaast is een duurzame en energieneutrale maatschappij één van de grootste uitdagingen van de komende decennia. Ook de gemeente levert haar bijdrage hieraan. Sterker nog, de gemeente heeft een voorbeeldfunctie.

Actueel: Voor het opwekken van duurzame energie wordt in 2021 in eerste instantie ingezet op zonne-energie op daken. We bekijken of beleid ontwikkeld kan worden over al dan niet toepassen van zonne-energie op land. Het project “Nul op de Meter’’ wordt in 2021 afgerond. Vanuit het Europese project Solarises stellen we een solar roadmap op.

Beleidskader

Vastgestelde gemeentelijke beleidsnota's:

Wat willen we bereiken?

Maatschappelijk effect - Volksgezondheid

Inwoners van Middelburg hebben het vermogen zich aan te passen en eigen regie te voeren op sociale, fysieke en emotionele uitdagingen van het dagelijks leven. Het streven is ervoor te zorgen dat alle inwoners van gemeente Middelburg gezond en gelukkig leven. Gezondheid is meer dan ‘niet ziek zijn’. Gezondheid gaat ook over veerkracht, over meedoen in de maatschappij.

Maatschappelijk effect - Milieu

Een gezonde, duurzame samenleving en leefomgeving en een duurzame ontwikkeling van de gemeente.

Doelstellingen - Volksgezondheid

De gezonde keuze wordt de aantrekkelijke keuze, zowel op school/opleiding, als op werk of in de vrije tijd. Dit doen wij door ook naar de onderliggende factoren van gezondheid te kijken, aandacht te hebben voor de meer kwetsbare inwoners en integraal samen te werken. Hierbij zijn 3 kernwaarden essentieel:

  1. Positieve gezondheid

  2. Toegankelijk voor alle inwoners

  3. Samenwerken

Doelstellingen - Milieu

  1. Voorzien in de behoeften van de huidige generaties, zonder de mogelijkheden van toekomstige generaties te beperken om gezond en goed te kunnen leven.

  2. Energieneutraal en klimaatadaptief in 2050.

  3. Minder afval en meer hergebruik van grondstoffen.

Wat gaan we daarvoor doen?

Positieve gezondheid: een brede blik op gezondheid

We kijken met een brede blik naar gezondheid. Positieve Gezondheid is het concept dat wij volgen. Hierin wordt gezondheid uitgelegd in zes dimensies:

  1. lichaamsfuncties

  2. mentaal welbevinden

  3. zingeving

  4. kwaliteit van leven

  5. meedoen

  6. dagelijks functioneren

Met die bredere benadering draag je bij aan het vermogen van mensen om met de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven om te gaan. Én om zo veel mogelijk eigen regie te voeren.

Toegankelijk voor alle inwoners

Gezondheidsverschillen tussen bevolkingsgroepen zijn in Nederland groot. Ook in Middelburg. Mensen met een lage opleiding en laag inkomen zijn in onze samenleving veel slechter af. Ze roken meer, hebben vaker overgewicht, bewegen te weinig en eten ongezonder. De gezondheidsproblemen staan vaak niet op zichzelf, maar maken onderdeel uit van bredere problematiek. We richten onze acties op alle inwoners.

Samenwerken in wijknetwerken

Integrale aanpak vraagt om samenwerken. Om het zelf organiserend vermogen van inwoners beter te benutten. En om de samenwerkingsverbanden te verbeteren worden in Middelburg wijknetwerken ontwikkeld. De wijknetwerken bestaan uit vrijwillige en professionele partijen in het voorliggend veld en anderen die in de wijk een signalerende rol spelen.

Werkagenda

  1. Roken: Bijdragen aan de doelstelling van de rookvrije generatie:

    Kinderen kunnen opgroeien in een rook- en tabakvrije omgeving;

    Inzetten op het terugdringen van het aantal zwangere vrouwen dat rookt, daarom ook inzetten op het motiveren dat aanstaande ouders stoppen met roken;

    Inzetten op een daling van het percentage rokende volwassenen met specifiek aandacht voor ‘meeroken in een jong gezin’.

  2. Alcohol: Het gebruik van alcohol tegengaan.

    Voor jongeren is alcohol en andere genotsmiddelen extra schadelijk. Inzetten op bewustwording, kennis, toegang en toezicht. Bijdragen aan de bewustwording van de risico’s van alcoholgebruik binnen de eigen organisaties. Ook zorgen dat er voldoende alternatieven zijn voor jongeren. Het aantal jongeren onder de 18 jaar dat alcohol drinkt terugdringen. En het alcoholgebruik onder ouderen niet verder laten stijgen.

  3. Gezond gewicht:

    Overgewicht en obesitas zijn in Nederland na roken de belangrijkste oorzaak van ziekten. Zo leiden overgewicht en obesitas tot o.a. een verhoogde kans op hart- en vaatziekten, op diabetes mellitus maar ook op psychische – en sociale problemen. Bijna de helft van de volwassen inwoners van de gemeente Middelburg heeft overgewicht. We willen het aantal kinderen en jongeren met overgewicht laten dalen. En het aantal volwassenen en ouderen met overgewicht niet verder laten stijgen.

  4. Mentale gezondheid:

    Mentale gezondheid is een breed onderwerp dat invloed heeft op alle andere thema’s. In de huidige tijd met corona is het een nog urgenter onderwerp om aandacht aan te besteden. Specifieke aandacht voor:

    - Eenzaamheid:
    In Middelburg is relatief veel eenzaamheid onder volwassenen/ouderen. Ongeveer 45% voelt zich namelijk wel eens eenzaam. Onder jongeren speelt eenzaamheid ook een rol. Dit komt vaak door een gebrek aan ‘echte’ contacten en door het vele gebruik van sociale media. Dit wordt nog niet altijd gesignaleerd en opgepakt. Inwoners komen bij de huisarts met klachten als vermoeidheid, pijn in de nek, maar ook stress, angst en somberheid. Vaak spelen onderliggende sociaal maatschappelijke problemen een rol. Denk aan het overlijden van een partner, verlies van werk of eenzaamheid. Wij willen zorgen dat dit soort klachten eerder gesignaleerd en opgepakt worden via een sterkere verbinding van het sociaal met het medisch domein.

    - Stress onder jongeren:
    Onder jongeren is een toename van ervaren stress te zien. Ook ervaren de jongeren in Middelburg meer stress dan jongeren elders in het land. Sociale media doen soms vermoeden dat elke dag een fantastisch dag hoort te zijn. Wij zullen meer aandacht creëren voor leren praten over gevoelens en leren wat normaal is. Daarbij vinden we het belangrijk om te leren herkennen wanneer het niet goed is, en behoeften aan te geven. Bovendien zullen we achterhalen wat ouders daarin nodig hebben en daarin ondersteunen.

  5. Gezonde Leefomgeving:

    Wij zien de gezondheid niet als pure verantwoordelijkheid van het individu. Juist de omgeving kan de gezonde keuze van inwoners vergemakkelijken. Een gezonde leefomgeving is een veelomvattend thema. Dit werken we uit in de Omgevingsvisie t/m 2050. In deze omgevingsvisie is in ieder geval opgenomen dat gezondheid een uitgangspunt vormt bij alle maatschappelijke opgaven. En dat gezondheid wordt gekoppeld met andere niet-gezondheidsthema’s.
    Wij moedigen aan dat de omgeving de gezonde keuze de gemakkelijke en aantrekkelijke keuze is of wordt. Dit geldt op iedere locatie in de gemeente. Denk aan (sport)verenigingen, op school of opleiding, op werk en op andere plekken waar inwoners hun vrije tijd doorbrengen.
    De omgeving is tevens een plek waar ontmoetingen worden gestimuleerd. Het is belangrijk voor mensen om voorzieningen te kunnen bereiken, boodschappen, zorg, elkaar ontmoeten, netwerk onderhouden, mantelzorg verlenen om vereenzaming te voorkomen. Ook voor mensen die laaggeletterd zijn of om een andere reden meer kwetsbaar zijn. Mensen worden verleid en gestimuleerd om gebruik te maken van de voorzieningen. We richten ons vooral op de gezondheidsbevorderende kant van de gezonde leefomgeving.

Uitvoeren wettelijke taken WPG

Tevens heeft de gemeente een aantal wettelijke taken vanuit de Wet publieke gezondheid (WPG). Deze taken heeft de gemeente Middelburg grotendeels belegt bij de GGD Zeeland.

Middelburgse Visie Milieu

“Duurzaamheid” loopt door alle portefeuilles en beleidsvelden heen. De meest effectieve manier is integraal meenemen, waarbij in voorstellen de bijdrage aan het behalen van de doelstellingen op duurzaamheid wordt meegenomen.

Thema - Klimaat en Energie

Ons beleid “Op weg naar Energieneutraal Middelburg” is een integraal onderdeel van de milieuvisie. Het doel is om in 2050 volledig energieneutraal te zijn en te streven naar een duurzaam gebouwde omgeving. Een omgeving die voorziet in de huidige behoefte, maar ook (economische) waarde heeft in de toekomst.

In het nationaal Klimaatakkoord (KA) staat hoe we in Nederland de mondiale klimaatafspraken van Parijs vertalen naar beleid en uitvoering. Zeeland draagt, net als de andere Nederlandse regio’s, zijn steentje bij aan het Klimaatakkoord. Zeeland is als gehele provincie één van de 30 RES-regio’s. Inmiddels is de RES 1.0 (Regionale Energie Strategie) voor Zeeland vastgesteld door de raad. Zowel het Klimaatakkoord als de RES geven de richting en wettelijke verplichtingen aan om in 2050 CO2 neutraal te zijn. Met name op het gebied van het verduurzaming van de gebouwde omgeving, mobiliteit, de bedrijven, de eigen organisatie en de opwekking van duurzame energie heeft de gemeente veel taken en verantwoordelijkheden. De aanpak vindt plaats per thema.

Als het gaat om de verduurzaming van gebouwde omgeving is vooral de Transitie Visie Warmte (TVW) belangrijk. Hierin wordt aangeven hoe en wanneer de wijken van het aardgas af gaan. Dit wordt voor een groot deel gezamenlijk met de andere Zeeuwse gemeenten opgepakt. Vanaf 2022 worden er participatief (wijk)uitvoeringsplannen opgesteld. Dit om samen de concrete stappen richting aardgasvrij te bepalen.

Het Europese project SHIFFT richt zich hier ook op. Onderzocht wordt of d.m.v. co-creatie stappen gezet kunnen worden in de route naar een aardgasvrije woonomgeving. Ook de proeftuin “aardgasvrije wijken” in Dauwendaele sluit hierbij aan. Deze proeftuin is om een deel van de wijk van een warmtenet met restwarmte te voorzien. Eind 2021 wordt hierover de knoop doorgehakt:

Voor het opwekken van duurzame energie wordt in eerste instantie ingezet op zonne-energie op daken. Vanuit het Europese project Solarise is een solar roadmap opgesteld. Daarnaast zal gekeken worden of er via de Omgevingsvisie beleid ontwikkeld kan worden over al dan niet toepassen van zonne-energie op land.

Het is belangrijk de bewustwording onder bewoners en bedrijven te vergroten zodat zij zelf maatregelen treffen in hun eigen (leef)omgeving, waar energie kan worden bespaard en duurzaam energie kan worden opgewekt. Vanuit de RES worden hier Zeeuws breed campagnes voor opgezet. Gemeentelijk delen we via persberichten, de Bode, social media en op onze website berichten om inwoners te motiveren om actie te ondernemen. Voor technische informatie Binnen Zeeland blijven we gebruik maken van het energieloket, het Duurzaam Bouwloket om de particuliere woning eigenaar te informeren over de energietransitie en de mogelijkheden die een particulier heeft om zelf aan de slag te gaan. Tevens is sinds 2020 het Platform Energiek Zeeland actief, een digitaal platform, waarbij woningbezitters onafhankelijk advies aan huis kunnen krijgen.

In deze maatschappelijke opgave werken we samen met inwoners, gemeenten, provincie, waterschap, woningcorporaties en overige partijen. Bijvoorbeeld door het maken van prestatieafspraken met woningcorporaties.

In 2022 worden bedrijven via verschillende acties gemotiveerd om energiebesparende maatregelen te treffen. Het Europese project TERTS ondersteunt het MKB (Midden- en Kleinbedrijf) om te verduurzamen. In 2021 en 2022 worden kantoren geïnformeerd over de label C verplichting voor kantoren per 2023.

Aan de verduurzaming van onze monumenten wordt veel aandacht besteed. Het verduurzamen van monumenten en het beschermen van de monumentale waarden is een complexe opgave. Binnen de versnellingsaanpak van de VNG en de twee Europese projecten (Violet en Solarise) zijn afgelopen jaren diverse acties verricht, zoals het maken van warmtefoto’s van voorgevels voor bewustwording, informatiebijeenkomsten voor kennisoverdracht, duurzame monumentenroute, Duurzame Monumenten (DuMo) paspoorten (energiescans), de DuMo Coach, flitsvergunningen voor zonnepanelen en isolatieglas en een pilot met warmte opwekken onder de leien van (een aanbouw van) het oude stadhuis. In 2021 is de Koepoort voorzien van zonnepanelen en de aanbouw van het Zeeuws Archief voorzien van pv panelen en krijgt de entree van de Schouwburg verticale pv panelen in de vorm van “toneelgordijnen” langs de entree. We gaan in 2022 door met deze combinatie van verduurzaming en behoud. Monumenteneigenaren worden enerzijds geïnformeerd, ontzorgd, begeleid om hun monument te verduurzamen en anderzijds wordt waar mogelijk de regelgeving versoepeld om de verduurzaming mogelijk te maken.

Verder worden in regionaal verband startprojecten uitgevoerd die in de RES zijn benoemd. Middelburg is trekker van o.a. het DuMo project, de Proeftuin Aardgasvrije Wijken en duurzaamheidsscans voor bedrijven. En we zijn betrokken bij o.a. het project voor het verduurzamen van VVE’s (VVE=Vereniging Van Eigenaren).

Thema - Duurzame Gemeentelijke Organisatie

Het doel is om de milieubelasting van de eigen organisatie zo laag mogelijk te houden en het goede voorbeeld te geven aan inwoners, bedrijven en instellingen via inkoopbeleid en bedrijfsvoering.

Energiebesparing Openbare Verlichting

De landelijke doelstelling is een besparing van 50% in 2030. Bij regulier onderhoud wordt het energieverbruik verder teruggebracht via investeringen die binnen de levensduur terug te verdienen zijn. 

Energieneutraal Middelburg – Gemeente als voorbeeld

De gemeente kan naast het faciliteren en stimuleren vooral een rol spelen door het goede voorbeeld te zijn. Bij uitvoering werkzaamheden vanuit gebouwbeheerplan worden energiebesparende maatregelen zoveel mogelijk meegenomen. Waar van toepassing wordt onderzocht of bij de uitvoering een combinatie mogelijk is met Europese projecten.

In 2021 is een routekaart opgesteld om te komen tot een “Verduurzamingsstrategie Middelburg voor het gemeentelijke vastgoed”. Deze routekaart wordt vanaf 2022 uitgevoerd. Gepland is om te starten met het (bijna) energieneutraal maken van 2 gemeentelijke gebouwen. Verder sordt bij een eigen gebouw de cv-installatie waterzijdig ingeregeld. Deze trajecten worden goed gemonitord om de geleerde lessen bij de volgende projecten/gebouwen in de praktijk toe te passen.

Voor het verduurzamen van het wagenpark is een plan van aanpak opgesteld. Waar mogelijk worden elektrische voertuigen gekocht.

Circulaire Economie – Gemeente als voorbeeld

In 2022 zoeken we samenwerking met andere Zeeuwse gemeenten om te onderzoeken op welke manier de gemeente aan de slag kan gaan met het onderdeel circulaire economie.

Thema – Bodem

De bodem is de basis voor de meeste menselijke activiteiten. Om ontwikkelingen uit te kunnen blijven voeren is het doel de kansen en kwaliteiten van de bodem duurzaam benutten.

Omgevingswet - onderdeel bodem

Vanuit het Zeeuws Platform Bodembeheer (samenwerking tussen de 13 Zeeuwse gemeenten, het Waterschap en Provincie Zeeland) wordt het vervallen van de Wet Bodembescherming in de nieuwe Omgevingswet verder voorbereid. De bevoegdheid die nu nog bij de Provincie ligt, komt bij de gemeente te liggen. Vanuit de Rijksoverheid is er nog geen duidelijkheid of er financiële middelen worden toegekend om deze taken vanaf 1 juli 2022 uit te voeren. Indien er geen middelen beschikbaar komen, beraad Middelburg zich, in overleg met de andere overheden, nader op de ontstane situatie.

In Middelburg komt vooral binnen de stadsveste in het centrum, in de oude dorpskernen en langs de oude doorgaande wegen, zoals de Noordweg, historische bodemverontreiniging voor. Onderzocht wordt op welke manier dit meegenomen kan worden bij de uitvoering van de Omgevingswet.

Thema - Klimaatadaptatie en duurzaam watersysteem

Door klimaatverandering neemt de kans op wateroverlast, hitte, droogte en overstromingen toe. Dat levert risico’s op voor de economie, gezondheid en veiligheid. Het is van groot belang dat Middelburg zich aanpast aan deze veranderingen. Hitte en verdroging moet bijvoorbeeld worden tegengegaan door het opener maken en verwijderen van verhardingen en het vergoenen van de openbare ruimte. Dit heeft ook effect op bijvoorbeeld onderhoud, onkruidbestrijding en bergingscapaciteit van water om wateroverlast te voorkomen. Uiteindelijk levert het een fijner leefklimaat op.

In het Deltaplan Ruimtelijke adaptatie staat hoe gemeenten, waterschappen, provincies en het Rijk het proces van ruimtelijke adaptatie willen versnellen en intensiveren. Voor de uitvoering van het Deltaplan is binnen Zeeland gezocht naar samenwerking. De gemeente is één van de deelnemers van het Zeeuws Kernteam Klimaatadaptatie. Het Kernteam is bewaker van de uitvoering van de Klimaatadaptatiestrategie Zeeland (KasZ).

Aanpassen aan het klimaat raakt veel facetten. Kwetsbare groepen zijn bijvoorbeeld extra kwetsbaar voor hitte. Woningcorporaties zullen hun woningvoorraad klimaatbestendig moeten maken voor hitte. Daarnaast kunnen zij hun bijdrage leveren door regenwater van de daken ter plaatse te bergen of af te laten voeren via het schoonwaterriool. 

Voor 2022 staan vanuit de risicolocaties wateroverlast de Blindenhoek, Lambrechtstraat en Sint Antheunisstraat op het programma. Vanuit het onderhoud en herinrichtingsprojecten zijn Klein Vlaanderen, Koudekerkseweg en Turfkaai-Hoogstraat de belangrijkste projecten waar klimaatmaatregelen worden gerealiseerd.

Het Europese project Cool Towns wordt in 2022 afgerond (restant van de uitvoering en administratieve afronding). Vanuit dit project zijn vergroeningsmaatregelen toegepast in het Stationsgebied, de Kanaalweg vanaf de Schroebrug tot en met het Stadskantoor en het Zusterplein.

Thema – Klimaatbestendig groen in de Woonomgeving

Een klimaatbestendig openbaar groen draagt bij aan de volksgezondheid door o.a. het verminderen of voorkomen van hittestress. Daarnaast kan dit openbaar groen (extra) regenwater opvangen dat niet via het riool kan worden afgevoerd. Daarmee wordt overlast voorkomen of verminderd. Tevens maken biodiversiteit en ecologie onderdeel uit van het groenbeleidsplan.

Thema – Geluid en Lucht

In de Middelburgse Visie Milieu is als doel gesteld dat de kwaliteit op het gebied van geluidshinder en luchtverontreiniging niet verslechterd. En waar mogelijk verbeterend gericht op een duurzame samenleving en leefomgeving.

Op een landelijke lijst staan woningen die aan hoge geluidsniveaus door weg- en/of railverkeer worden blootgesteld. Al jaren wordt aan deze lijst gewerkt door middel van het uitvoering van geluidssaneringen. De projecten welke in 2021 nog lopen voor het saneren van geluid van woningen worden in 2022 zo veel mogelijk afgerond.

Op 1 juli 2022 moet, als de Omgevingswet in werking treedt, de Basis Geluid Emissie (BGE) van alle gemeentelijke wegen met meer dan 4500 motorvoertuigen per etmaal worden onderzocht en worden aangemeld bij het centraal register van het rijk CGGV.

De gemeente Middelburg ondersteunt net als de andere Zeeuwse gemeenten de uitvoering van het Schone Luchtakkoord van de Provincie Zeeland.

Thema - Afval

Uitvoering afvalbeleidsplan

De landelijke doelen zijn:

  • 2020: 100 kilo restafval

  • 2020-2025: 100 kilo restafval én focus op kwaliteit

  • 2050: Nederland Circulair: zo veel mogelijk recycling

Per 1 januari 2021 is Diftar ingevoerd (apart betalen voor het aanbieden van restafval). De resultaten zijn erg positief. De hoeveelheid restafval van gemiddeld 178 kilo per inwoner in 2020 zou op basis van de gegevens van het eerste kwartaal 2021 zakken naar 113 kilo per inwoner in 2021. De schatting vanuit het eerste kwartaal 2021 is dat de hoeveelheid aanbiedingen van restafval is gehalveerd. In 2022 wordt Diftar voortgezet.

Deze hoeveelheden zijn exclusief grofvuil en verbouwingsrestafval van de milieustraten. De hoeveelheid grofvuil en verbouwingsrestafval tellen mee in de ambitie. In 2020 was dit voor Middelburg nog eens 47 kilogram per inwoner. Terwijl dit in 2019 nog 25 kilogram per inwoner was. Meest waarschijnlijke reden voor deze sterke toename is dat mensen vanwege corona meer thuis zijn en door opruimen en verbouwen meer produceren. Deze trend is landelijk zichtbaar. Door maatregelen op de Zeeuwse milieustraten verwachten we in 2022 meer van deze stromen te kunnen hergebruiken. En hierdoor deze hoeveelheid te kunnen verminderen.

Project Schoon Zeeland

De uitvoering is gericht op Natuur- en Milieueducatie van (basis)scholieren. Het blijkt namelijk dat er een verband is tussen gerichte educatie op school en kennis, houding en gedrag op latere leeftijd.

Vanuit de extra aanpak zwerfafval vragen we jaarlijks scholen aandacht te schenken aan educatie. Ook in 2022 blijft het voor basisscholen mogelijk vanuit Terra Maris educatie te krijgen over zwerfafval en afvalscheiding. 

Thema – Verkeer en Vervoer

Energieneutraal Middelburg – Mobiliteit

Bij mobiliteit geldt eerst inzetten op energie besparen en dan hernieuwbare energie toepassen om de mobiliteit te verduurzamen.

De fiets staat in het mobiliteitsbeleid op nummer één. In een (continu) participatief proces worden (gezamenlijk met maatschappelijke organisaties) fiets stimulerende en/of verkeersveiligheid verhogende maatregelen voorgesteld. Afhankelijk van de beschikbare financiële middelen worden deze op korte of langere termijn uitgevoerd.

Voor het stimuleren en faciliteren van elektrisch voertuigen worden met enige regelmaat laadpalen geplaatst. Dit zal in 2022 gestaag doorgaan. Verwacht wordt dat de vraag naar laadpalen steeds meer zal toenemen. Daarom wordt op basis van een prognose van de behoefte aan laadpalen een zgn. laadpalenkaart gemaakt waarmee versneld de gewenste posities van deze laadpalen is bepaald. Op basis van een verzamelverkeersbesluit kan versneld tot plaatsing worden overgegaan. 

Thema – Een leefbare fysieke ruimte

In 2022 wordt de Omgevingswet van kracht . Er wordt ingezet om in de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan of –plannen alle milieuthema’s een plek te geven. En een ambitie te bepalen.

Thema - Bedrijven

Doel is te komen tot een duurzame groene economie. Door duurzame oplossingen vergroten bedrijven hun rendement en versterken ze hun concurrentiepositie.

Milieuhandhaving 2022

Middelburg heeft ongeveer 1.100 inrichtingen (bedrijven) in de zin van de Wet milieubeheer (Wm). De gemeente is voor deze inrichtingen het bevoegd gezag. En heeft daardoor onder andere als taak de naleving van de milieuvoorschriften te controleren. De uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) van de hoogste categorie inrichtingen (totaal zo’n 150 bedrijven) is ondergebracht bij de Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD). De provincie Zeeland is bevoegd gezag voor vier inrichtingen binnen de grenzen van de gemeente Middelburg. De provincie heeft de uitvoering van de VTH-taken ondergebracht bij de DCMR milieudienst Rijnmond. De gemeente voert wel de BRIKS-taken (Bouwen, Reclame, Inrit, Kappen en Slopen) bij deze inrichtingen uit in opdracht van DCMR. Er werken dus een aantal overheidsorganen samen aan een schoon en veilig Middelburg.

De gemeente voert voor 850 milieubedrijven alle VTH-taken zelf uit. De milieutoezichthouders van de gemeente voeren in 2022 bij circa 60 bedrijven een integrale milieucontrole uit. Doel hiervan is om bedrijven te stimuleren - en eventueel af te dwingen - zich aan de voor hen toepasselijke milieuregels te houden. Naast het reguliere werk zetten de toezichthouders milieu zich in bij de volgende projecten:

  • In het vervolg op het project Arnestein (ondermijning), dat van 2018 t/m 2021 heeft geduurd, nemen de toezichthouders milieu ook in 2022 deel aan ‘ondermijning’controles. De succesvolle samenwerking met de collega’s van openbare orde en veiligheid, de RUD Zeeland, politie, Belastingdienst etc. wordt voortgezet en zal breder (in de gehele gemeente) plaatsvinden.

  • Vanaf 1 juli 2019 geldt voor Wm-inrichtingen, die vanaf 50.000 kWh elektriciteit of 25.000 m³ aardgas (of een equivalent daarvan) per jaar verbruiken, een informatieplicht energiebesparing. In 2020 en 2021 is er op toegezien dan alle ondernemers een rapportage energiebesparing bij het RVO hebben ingediend. In 2021 is gestart met de inhoudelijke beoordeling van de ingeleverde rapporten energiebesparing en toezicht op locatie. In 2022 controleren de drie milieutoezichthouders van de gemeente zo’n 100 inrichtingen . Dit wordt in overleg en zo mogelijk in samenwerking met de RUD Zeeland en de collega’s van regio Walcheren en Schouwen-Duiveland uitgevoerd.

  • Inkoop en inrichten van nieuwe VTH-software i.v.m. met de Omgevingswet. De juiste gegevens van de ‘oude’ software moeten over gezet worden naar de nieuwe software. Het gaat om documenten, procedures en inrichting gebonden gegevens, zoals: SBI-codering, van toepassing zijnde regelgeving maar ook telefoonnummers waarop personen bereikbaar zijn. Niet alle informatie zal automatisch overgezet kunnen worden. Hier zullen ook de nodige uren aan besteed moeten worden.

Per 1 juli 2022 treedt de Omgevingswet in werking. Op het gebied van milieu(wetgeving) verandert er het nodige. In 2022 moeten de collega’s hiervoor de cursussen/opleidingen volgen. Hierdoor zijn zij minder op kantoor en hebben we het aantal geplande controles voor 2022 met 20% naar beneden bijgesteld.

Prestatie

Bevorderen gezonde leefstijl

In de Omgevingsvisie wordt uitgewerkt dat de openbare ruimte aanzet tot elkaar ontmoeten/bewegen/gezond eten.

Informatie over gezondheid is laagdrempelig beschikbaar. Via gemeentelijke kanalen en die van lokale partners.

Informatie over gezondheid thema's en de gezonde school wordt onder de aandacht gebracht en gehouden bij scholen.

Informatie over gezondheid thema's wordt in ieder geval 2x per jaar onder de aandacht gebracht en gehouden bij sportverenigingen. Daarnaast via campagnes en reguliere contacten met Sportverenigingen.

Onderzoek doen en een plan van aanpak opstellen om aan te sluiten bij de campagne rookvrije generatie.

Uitvoeren van het uitvoeringsplan JOGG (Jongeren Op Gezond Gewicht) in Dauwendaele, Middelburg Zuid en de Stromenwijk met uitrol naar heel Middelburg.

Voldoende prikkels voor een gezonde leefstijl creëren.

Onderzoeken van de mogelijkheden voor een lokaal preventie akkoord.

Vergroten weerbaarheid

In prestatieafspraken met uitvoerende organisatie opnemen dat er laagdrempellig aanbod beschikbaar is voor kwetsbare kinderen/jongeren/gezinnen, zowel in de vorm voorlichting/groepstriningen en één op éénbegeleiding. (zie ook programmabegroting sociaal domein)

Er is via de scholen voorlichting en educatie over de riscio's van alcohol en drugsgebruik

De gemeente ondersteunt waar mogelijk het project kwetsbaaronline en neemt dit op als onderdeel van de prestatieafspraken met uitvoerende organisaties.

Gemeente neemt deel aan Eén tegen eenzaamheid (landelijk en regionaal platform eenzaamheid)

Gemeente neemt deel aan het project Zeeland zonder Zelfmoord (suicidepreventie)

Gemeenten in Zeeland stellen een JOOP aan(Onderdeel van de transfomratie agenda Jeugd - Zeeuws)

Vroegsignalering

Er zijn binnen het BTP-JGZ richtlijnen en afspraken over het vroegsignaleren van (fysieke) problemen.

Wijknetwerken waarin lokale spelers zowel professionals als vrijwilligers elkaar kennen en signalen wordendoorontwikkeld. (zie programmabegroting sociaal domein)

Binnen het project Zeeland Zonder Zelfmoord is aandacht voor vroegsignalering door professionals rondom risicogroepen.

De crisiskaart voor personen met verward gedrag wordt ingezet als onderdeel van de aanpak personen met verward gedrag.

Aansluiten bij het project kansrijke start.

Versterken acute keten zorg

De gemeente Middelburg zorgt voor aansluiting op het systeem voor burgerhulpverlening bij reanimatie.

De aanbevelingen van de inwoner werkgroep Hartveilig Middelburg worden uitgewerkt.

Inwoners worden via de gemeentelijke media kanalen geïnformeerd over het burgerhulpverleningssysteem bij reanimatie en worden opgeroepen om zich aan te melden.

Sportverenigingen, wijkteams, huisartsen en scholen worden benaderd om het burgerhulpverlenerssysteem te ondersteunen, door informatie hierover te delen.

Periodiek wordt het aantal vrijwilligers gecontroleerd en afgestemd welke acties nodig zijn om dit op peil te houden.

Periodiek worden aangemelde AED's in kaart gebracht en voor de witte vlekken wordt onderzocht we of er mogelijkheden zijn voor verbetering.

Zoveel mogelijk bestaande gemeentelijke AED's zijn of worden 24/7 beschikbaar voor de wijk/buurt en aangemeld bij het burgerhulpverleningssysteem.

Regelgeving en handhaving

Alcoholverstrekkers worden door de gemeente periodiek geinformeerd over de (lokale)wet- en regelgeving rondom alcohol.

Preventie en handhavingsplan up-to-date houden.

Er wordt gehandhaafd volgens de in het P- en H-plan beschreven methode.

Uitvoeren wettelijke taken uit de Wet Publieke Gezondheid (Wpg)

De GGD Zeeland voert de wettelijke taken uit de Wpg voor de gemeenten uit op een kwalitatief goed niveau, in aansluiting op de Walcherse werkwijze en binnen de gestelde (financiële) kaders.

Er is uitvoering gegeven aan de reguliere wettelijke taken in het kader van infectieziekten bestrijding, medische milieukunde, technische hygiëne zorg, binnen de door de gemeenten vastgestelde (financiële)kaders in de kadernota/programmabegroting 2019 GGD Zeeland.

Er is uitvoering geven aan het basistaken pakket jeugdgezondheidszorg, binnen de door de gemeenten vastgestelde (financiële)kaders in de kadernota/programmabegroting 2020 GGD Zeeland.

In 2021 is binnen het programma Publieke Gezondheid aandacht voor:

o Doorontwikkeling Programmabegroting GGD Zeeland

o Doorontwikkeling Veilig Thuis

o Doorontwikkeling Basistaken pakket JGZ

o Rijksvaccinatie Programma(RVP)

o Verwijs Index Regio Zeeland VIRZ

o Tekort Jeugdartsen

Duurzaamheidsbeleid “Op weg naar energieneutraal Middelburg”

Inzetten op zonne-energie op daken

Mogelijkheden van beleid zonne-energie op land verkennen

Project "Nul op de Meter" verder afronden

Opstellen Solar Roadmap

Gebruiken van Duurzaam Bouwloket en Energieloket

Starten uitvoering RES 1.0 (Regionale Energie Strategie)

Opstellen Transitie Visie Warmte

Uitvoeren Europese projecten SHIFFT en TERTS

Monumenteneigenaren informeren, ontzorgen en begeleiden

Uitvoeren RRE (Regeling Reductie Energie)

Gemeentelijke interne milieuzorg

Onderzoeken verlenging of actualisatie Openbare Verlichting Beleidsplan

Onderzoeken routekaart "Verduurzaming gemeentelijk vastgoed"

Onderzoeken mogelijkheden Circulaire Economie (zoals Manifest Maatschappelijke Verantwoord Ondernemen, Sustainable Development Goals)

Uitvoering Middelburgse visie Milieu

Toename energiebesparing Openbare verlichting (op weg naar 50% in 2030)

Voorbereiden op Omgevingswet onderdeel uitvoering bodemtaken

Vergroenen openbare ruimte, verwijderen verharding

Grondwatermeetnet opzetten

Voorbereiding Stedelijk Water Programma

Voorbereiden Klimaatadaptatie Strategie Zeeland

Start uitvoering Europees project Cool Towns

Klimaatbestendig maken van het openbaar groen

Starten maken van geluidkaarten

Geluidsaneringen uitvoeren/afronden.

Invoeren Diftar om het scheidingspercentage te verhogen (doel 30 kg restafval per persoon in 2025)

Project zwerfafval en afvalscheiding voor basisscholen

Geluidssaneringen uitvoeren/afronden.

Milieuhandhaving

Vergunningverlening en handhaving door Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) conform het Zeeuwse kwaliteitsniveau

Uitvoeren handhavingsprogramma door de gemeente

Voorbereidingen i.v.m. de Omgevingswet

Beleidsindicatoren

Beleidsindicatoren

2018

2019

2020

2021

2022

Volksgezondheid

volwassen met overgewicht %

Middelburg

nb

nb

46,0

nnb

nnb

Nederland

nb

nb

49,4

nnb

nnb

volwassenen dat voldoende beweegt %

Middelburg

nb

nb

52,5

nnb

nnb

Nederland

nb

nb

50,4

nnb

nnb

gebruik basis GGZ of POH-GGZ %

Middelburg

4,7

4,7

nnb

nnb

nnb

Nederland

4,4

4,4

nnb

nnb

nnb

gebruik wijkverpleging %

Middelburg

4,6

4,5

nnb

nnb

nnb

Nederland

3,4

3,4

nnb

nnb

nnb

Beleidsindicatoren

2018

2019

2020

2021

2022

Milieu

Omvang huishoudelijk restafval (kg/inwoner)

Middelburg

188,0

222,0

225,0

nnb

nnb

Nederland

171,0

161,0

nnb

nnb

nnb

Omvang huishoudelijk restafval exclusief milieustraat (kg/inwoner)

Middelburg

nb

179,0

178,0

nnb

nnb

Hernieuwbare elektriciteit (%)

Middelburg

13,3

23,2

nnb

nnb

nnb

Nederland

17,6

20,1

nnb

nnb

nnb

Wat mag het kosten?

7 Volksgezondheid en milieu

Rekening 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Overzicht taakvelden

Lasten

7.01.0 Volksgezondheid

1.859

2.047

2.140

2.147

2.167

2.187

7.02.0 Riolering

4.253

4.253

4.290

4.411

4.535

4.669

7.03.0 Afval

5.606

5.418

5.258

5.547

5.665

5.825

7.04.0 Milieubeheer

1.680

1.849

1.567

1.305

1.330

1.346

7.05.0 Begraafplaatsen en crematoria

1.495

1.611

1.478

1.476

1.498

1.517

Totaal lasten

14.894

15.178

14.733

14.886

15.196

15.544

Baten

7.01.0 Volksgezondheid

0

0

0

0

0

0

7.02.0 Riolering

5.428

5.569

5.776

5.932

6.091

6.265

7.03.0 Afval

7.648

7.301

7.256

7.576

7.701

7.840

7.04.0 Milieubeheer

734

456

160

0

0

0

7.05.0 Begraafplaatsen en crematoria

1.709

1.952

2.004

2.037

2.072

2.109

Totaal baten

15.518

15.278

15.195

15.545

15.865

16.214

Saldo

7.01.0 Volksgezondheid

-1.859

-2.047

-2.140

-2.147

-2.167

-2.187

7.02.0 Riolering

1.174

1.316

1.486

1.521

1.556

1.596

7.03.0 Afval

2.042

1.882

1.998

2.029

2.036

2.015

7.04.0 Milieubeheer

-946

-1.393

-1.407

-1.305

-1.330

-1.346

7.05.0 Begraafplaatsen en crematoria

214

341

526

561

573

593

Totaal overzicht taakvelden

624

100

463

659

669

670

Specificatie kadernota

Overzicht wensen Kadernota 2022-2025

(bedragen x 1.000)

Begroting 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Uitbreiding begraafplaats Sint Laurens

-

-

-19

-19

Verhoging budget onkruidbestrijding verhardingen

-90

-90

-90

-90

Beleidsstrategie Circulaire economie

-50

-

-

-

Verhogen budget Natuur- en Milieueducatie

-7

-7

-7

-7

Saldo

-147

-97

-116

-116

Effecten maatregelen financieel herstelplan

Geen bezuinigingen binnen dit programma

Download pdf