Economie
We willen de economische groei stimuleren. De gemeente heeft hierop invloed door het zorgen voor een goed vestigingsklimaat voor bedrijven en instellingen en door het bieden van plekken waar bedrijven zich kunnen vestigen en ontwikkelen. Middelburg wil zich aantrekkelijk manifesteren voor toeristen.
Actueel: voorkomen van leegstand in de binnenstad als gevolg van het omzetverlies door corona.
Beleidskader
Vastgestelde gemeentelijke beleidsnota's:
Wat willen we bereiken?
Maatschappelijk effect
Het behouden en waar mogelijk versterken van de positie die Middelburg inneemt als economisch centrum van Zeeland, het bieden van voldoende en diverse werkgelegenheid die goed aansluit op de samenstelling van de beroepsbevolking.
Doelstellingen
Voldoende ruimte voor bedrijvigheid
tegen gaan van veroudering van bedrijventerreinen en het bevorderen van intensief ruimtegebruik op bedrijventerreinen
De binnenstad handhaaft zich als regionaal en toeristisch koopcentrum, er is weinig leegstand.
Vergroten van de toeristische bestedingen, spreiden van het recreatief bezoek aan Middelburg en bewaken van de leefbaarheid.
Wat gaan we daarvoor doen?
Fysieke bedrijfsinfrastructuur
De gemeente ontwikkelt locaties waar bedrijven zich kunnen vestigen en ontwikkelen.
In 2022 zet de gemeente zich in voor de ontwikkeling van locatie Trekdijk binnen de kaders die de raad heeft gesteld. Afhankelijk van het moment waarop het bestemmingsplan voor Trekdijk onherroepelijk wordt, wordt de eerste fase van Trekdijk bouwrijp gemaakt. En starten we met de verkoop van kavels.
Er zijn nog enkele kavels beschikbaar op Ramsburg. De gemeente zet in op verkoop van deze kavels in 2022. Daarnaast wordt een bestemmingsplan voor Ramsburg in procedure gebracht. Zo zijn er duidelijke kaders voor de ontwikkeling van bedrijvigheid op deze locatie.
In de zomer van 2021 zijn nagenoeg alle kavels op Bedrijventerrein Mortiere verkocht of gereserveerd door bedrijven. In 2022 wordt de raad gevraagd om uitspraken te doen over de opvang van bedrijvigheid op de lange termijn. De omgevingsvisie is daarvoor het kader.
Diverse herstructureringsprojecten op Arnestein en Mortiere worden in 2022 afgerond. De herstructurering van het voormalige CZAV-complex aan de Kleverskerkseweg 53 wordt uitgevoerd. In dit project wordt gewerkt volgens de principes van circulair bouwen. Gebouwen, bouwmaterialen en verhardingsmaterialen worden zoveel mogelijk hergebruikt. Het terrein wordt daarna doelmatig verkaveld waardoor dit gedeelte van Arnestein weer toekomstbestendig is.
Daarnaast heeft de gemeente subsidie gekregen voor herstructurering van de zone tussen het stadskantoor en het aquaduct. Met deze subsidie worden het Jaagpad en de Silokade opgeknapt. Dit ronden we in 2022 af. Er vindt nieuwbouw plaats op de voormalige Utropia-locatie. En we gaan in overleg met de eigenaren in het gebied over investeringen in hun panden.
In het Actieplan Binnenstad is aangegeven dat het winkelareaal in de binnenstad krimpt. En dat we maatregelen moeten nemen om het winkelgebied compacter te maken. Zo krijgt het kernwinkelgebied weinig leegstand. Het tegengaan van leegstand en hernieuwde uitvoering van het Actieplan Binnenstad krijgt de komende jaren voortdurend aandacht. Gemeente gaat samen met eigenaren van panden op zoek naar alternatieve bestemmingen voor onroerend goed buiten het kernwinkelgebied. Er is veel belangstelling van beleggers om panden in de binnenstad een woon- of hotelfunctie te geven. Deze plannen begeleiden we zorgvuldig met aandacht voor participatie en de verkeerskundige effecten.
De overnachtingscapaciteit in Middelburg is de laatste jaren gestaag gegroeid. Met name door uitbreiding van hotels en kamerverhuur via verhuurplatforms als Airbnb. Behoud van de leefbaarheid, spreiding van het bezoek en vergroten van de toeristische bestedingen zijn van belang. De gemeente stelt in overleg met alle belanghebbenden beleid op voor de verhuur van toeristische accommodaties en in 2022 wordt dat beleid uitgevoerd.
Prestatie |
---|
Ruimte scheppen voor bedrijvigheid |
Uitvoeren plan van aanpak voor de binnenstad |
Participatie Trekdijk |
herstructurering Arnestein |
Winkelcentrum Dauwendaele |
Meetpunt | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Participatie Trekdijk | gemeenteraad neemt besluit over advies participatieteam | opstellen bestemmingsplan | bouwrijp maken en uitgifte | |
Herstructurering Winkelcentrum | geen overeenstemming met ondernemers, nieuwbouwplan gestopt | herontwikkeling ontmoetingscentrum | opknappen parkeerterrein en passage | |
Herstructurering Arnestein Kleverskerkseweg | Subsidie toegekend, bouwvoorbereiding gestart | Sloop en verbouwing loodsen in uitvoering | ||
…… |
Beleidsindicatoren
Beleidsindicatoren | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Functiemenging (%) | Middelburg | 49,8 | 50,6 | 50 | nnb | nnb |
Nederland | 52,9 | 53,2 | 53,2 | nnb | nnb | |
Vestigingen (van bedrijven) (aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar) | Middelburg | 143,4 | 149,9 | 153,1 | nnb | nnb |
Nederland | 145,3 | 151,5 | 158,14 | nnb | nnb |
De landelijke beleidsindicatoren zeggen niets over de beleidsdoelen van de gemeente Middelburg.
Wat mag het kosten?
3 Economie | Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
Overzicht taakvelden | ||||||
Lasten | ||||||
3.01.0 Economische ontwikkeling | 159 | 265 | 178 | 180 | 181 | 183 |
3.02.0 Fysieke bedrijfsinfrastruct | 996 | 2.149 | 2.619 | 2.645 | 2.551 | 2.563 |
3.03.0 Bedrijvenloket en bedrijfsreg | 106 | 129 | 155 | 158 | 160 | 164 |
3.04.0 Economische promotie | 636 | 957 | 748 | 751 | 757 | 770 |
Totaal lasten | 1.898 | 3.501 | 3.701 | 3.733 | 3.650 | 3.680 |
Baten | ||||||
3.01.0 Economische ontwikkeling | 59 | 63 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3.02.0 Fysieke bedrijfsinfrastruct | 1.296 | 2.100 | 2.570 | 2.596 | 2.502 | 2.513 |
3.03.0 Bedrijvenloket en bedrijfsreg | 54 | 70 | 71 | 72 | 74 | 75 |
3.04.0 Economische promotie | 1.146 | 1.475 | 1.566 | 1.555 | 1.549 | 1.556 |
Totaal baten | 2.555 | 3.709 | 4.208 | 4.224 | 4.124 | 4.144 |
Saldo | ||||||
3.01.0 Economische ontwikkeling | -100 | -202 | -178 | -180 | -181 | -183 |
3.02.0 Fysieke bedrijfsinfrastruct | 300 | -48 | -49 | -49 | -50 | -50 |
3.03.0 Bedrijvenloket en bedrijfsreg | -52 | -59 | -84 | -85 | -87 | -89 |
3.04.0 Economische promotie | 509 | 518 | 818 | 805 | 792 | 785 |
Totaal overzicht taakvelden | 657 | 209 | 507 | 490 | 474 | 464 |
Specificatie kadernota
Overzicht wensen Kadernota 2022-2025
(bedragen x € 1.000) | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 |
---|---|---|---|---|
Saldo | - | - | - | - |
Effecten maatregelen financieel herstelplan
Op 30 september 2020 heeft uw raad het financieel herstelplan vastgesteld. De effecten hiervan zijn in deze begroting en de meerjarenraming 2023 - 2025 verwerkt. De onderstaande tabel geeft inzicht in de effecten binnen de verschillende programma's.
Link: nadere toelichting financieel herstelplan 2020-2024.
Tabel maatregelen financieel herstelplan
nr | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
---|---|---|---|---|---|
Overzicht opgave 3 – Sluitende meerjarenbegroting 2021-2024 | |||||
37 | Toeristenbelasting naar € 2,75 | 339 | 339 | 339 | 339 |
Nieuw | Woonforensenbelasting verhogen met 75%1 | 0 | 120 | 120 | 120 |
339 | 459 | 459 | 459 |
- 1 Nieuw: Conform raadsbesluit financieel herstelplan - 30 september 2020