Sociaal Domein
Binnen ons sociaal domein is een omvorming nodig naar een financieel houdbare situatie, waarbij uiteraard passende zorg geleverd wordt. In november 2019 werd een actieplan gepresenteerd, met een taakstelling binnen het sociaal domein. De noodzaak werd in 2020 alleen maar duidelijker, toen bleek dat de werkelijke financiële resultaten van 2019 slechter waren dan verwacht.
Met de beste bedoelingen is er de laatste jaren invulling gegeven aan de gedecentraliseerde zorgtaken. Hierbij is een focus komen te liggen op zo goed mogelijk zorg te leveren, en nam de gemeente Middelburg de zorgplicht heel ruim omvattend op. Daarbij hebben we ook te maken met diverse gevolgen van de marktwerking. De financiële situatie zorgt ervoor dat we terug moeten pakken op de essentie van de Jeugdwet, de Wmo en de Participatiewet.
De gemeente moet passende hulp aanbieden wanneer dat nodig is. Hierbij mag waar mogelijk, ook een beroep gedaan worden op de zelfredzaamheid van de inwoners en de omgeving. Daarnaast moet er scherper en meer frequent gekeken worden of de zorg effectief is, en of de zorg wel een taak is van de gemeente, of bijvoorbeeld de scholen, of de zorgverzekeraars.
Zoals gezegd heeft de transformatie naar een situatie waarop de passende zorg geleverd wordt aan degene die het echt nodig hebben, binnen de financiële kaders van de gemeente, de top prioriteit. Dit programmaonderdeel van de begroting kent derhalve een andere insteek en zal de indeling van ringen volgen die ook in het actieplan sociaal domein staan.
Ring 1 - Geïndiceerde zorg: Jeugdwet, Wmo, Participatiewet en armoedebeleid
Ring 2 - Sociaal domein collectief: Preventie, welzijn, algemene voorzieningen
Ring 3 - Sport, cultuur en onderwijs
Ring 4 - Ondersteunende functies: o.a. toegang (TIM), Veilig Thuis, gecertificeerde instellingen, Inkooporganisatie jeugdhulp Zeeland
Dit programma kent, gezien de situatie, een zakelijkere insteek dan normaal. Dat wil echter niet zeggen dat we bij de transformatie geen oog hebben voor het menselijk aspect, zeer zeker niet. De transformatie zoekt juist een balans tussen het zorgaspect en het financiële aspect, wat op dit moment ontbreekt.
Beleidskader
Vastgestelde gemeentelijke beleidsnota's:
Pentekening: ‘het klantproces op Walcheren in het sociaal domein’ (Porthos)
Beleidsnotitie ‘Doelgroepenvervoer op Walcheren’ 2014
Beleidsplan Zorg voor jeugd 2015 - 2017
Regiovisie Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang, Veilige Opvang 2018
Beleidsplan Orionis 2015-2018
Beleidsplan Integrale Schuldhulpverlening 2016-2020
Beleidsplan Armoedebeleid Walcheren 2015-2018
Beleidsplan integratie en huisvesting vergunninghouders
Actieplan Sociaal Domein (2020)
Wat willen we bereiken?
We gaan verder met de uitvoering van het actieplan sociaal domein. Het toekennen van passende zorg, en het inrichten van de zorg- en ondersteuningsstructuur vanuit het Middelburgs model zullen de twee grootste prioriteiten zijn.
De ontwikkelingen binnen het sociaal domein volgen elkaar snel op en vragen telkens een adequaat antwoord van de gemeente. Voor de laatste stand van zaken binnen het sociaal domein verwijzen we u naar de kwartaalrapportages sociaal domein en andere actuele beleidsstukken binnen het sociaal domein
Voor de participatiewet staan de doelen beschreven in de begroting van Orionis, en deze doelen worden middels begrotingswijzigingen bijgestuurd naar aanleiding van nieuwe ontwikkelingen.
Hoe zien we resultaten? Indicatoren en prestaties:
De taakstellingen vanuit het actieplan/ financieel herstelplan worden behaald.
Het Middelburgs model wordt samen met partners uitgewerkt en ingericht om live te gaan in 2023
Prestatie |
---|
Behalen van taakstelling actieplan sociaal domein van € 3.000.000 of meer t.o.v. resultaat 2019. |
Wat gaan we daarvoor doen?
Het in november 2019 gepresenteerde actieplan sociaal domein kent de titel: “besparen door te vernieuwen”. De gemeente Middelburg kon financieel niet langer op dezelfde manier verder gaan binnen het sociaal domein. We zijn teruggegaan naar de essentie van de Jeugdwet, de Wmo en de Participatiewet. Inwoners hebben recht op passende zorg, gegeven door hun eigen netwerk, door algemeen toegankelijke voorzieningen, of door zorgaanbieders die specialistische zorg aanbieden. Essentieel hierbij is een goede uitvraag naar wat de zorgvraag is, en daar een passende oplossing voor te bieden. Hiervoor heeft de gemeente ook gekwalificeerd personeel in dienst bij de toegang TIM (Toegang In Middelburg). De besparingen worden niet gezocht in het verlagen van de kwaliteit van zorg, het laten oplopen van wachttijden, of het maximeren van de kosten per traject, maar wel door het alleen toekennen van wat er nodig is, en voor de periode dat het nodig is. Deze aanpak zetten we door in 2022 en volgende jaren.
De vernieuwing zit hem met name in het Middelburgs model, waarbij we samen met onze partners willen zorgen voor een sterke sociale basis, en een laagdrempelig georganiseerde basiszorg. Problemen en zorgvragen willen we eerder signaleren samen met onze partners in de wijknetwerken, en waar mogelijk eerder oplossen in het voorliggend veld (dat wil zeggen, zorg zonder indicatie). Dit valt ook samen met een goed gezondheidsbeleid, en aandacht voor preventie. Bij het inrichten van het Middelburgs model willen we ook het klantproces verbeteren. Het klantproces moet duidelijker en eenduidiger worden voor een inwoner met zijn of haar zorgvraag. Waar nodig, wordt er gespecialiseerde zorg geleverd door de gespecialiseerde zorgaanbieders
Beleidsindicatoren
Beleidsindicatoren | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Banen [per 1.000 inwoners van 15-64 jaar] | Middelburg | 768,5 | 7875,2 | 785,2 | nnb | nnb |
Nederland | 777,4 | 793,9 | 795,9 | nnb | nnb | |
Jongeren met een delict voor de rechter [%] | Middelburg | 1,0 | 1,0 | nnb | nnb | nnb |
Nederland | 1,0 | 1,0 | nnb | nnb | nnb | |
Kinderen in uitkeringsgezin [%] | Middelburg | 8,0 | 7,0 | nnb | nnb | nnb |
Nederland | 7,0 | 6,0 | nnb | nnb | nnb | |
Netto arbeidsparticipatie [%] | Middelburg | 67,6 | 68,2 | 67,9 | nnb | nnb |
Nederland | 67,8 | 68,8 | 68,4 | nnb | nnb | |
Werkloze jongeren [%] | Middelburg | 2,0 | 2,0 | nnb | nnb | nnb |
Nederland | 2,0 | 2,0 | nnb | nnb | nnb | |
Personen met een bijstandsuitkering [per 10.000 inwoners] | Middelburg | 439,2 | 409,7 | 481 | nnb | nnb |
Nederland | 401,1 | 381,7 | 459,7 | nnb | nnb | |
Lopende re-integratievoorzieningen [per 10.000 inwoners van 15-64 jaar] | Middelburg | 162,7 | 117,8 | 89,5 | nnb | nnb |
Nederland | 300,2 | 207,0 | 202 | nnb | nnb | |
Jongeren met jeugdhulp (in % van alle jongeren tot 18 jaar) [%] | Middelburg | 11,5 | 11,6 | 12,0 | nnb | nnb |
Nederland | 11,8 | 12,3 | 11,9 | nnb | nnb | |
Jongeren met jeugdbescherming (in % van alle jongeren tot 18 jaar) [%] | Middelburg | 1,4 | 1,5 | 1,5 | nnb | nnb |
Nederland | 1,2 | 1,2 | 1,2 | nnb | nnb | |
Jongeren met jeugdreclassering (in % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar) [%] | Middelburg | 0,5 | 0,5 | 0,6 | nnb | nnb |
Nederland | 0,4 | 0,4 | 0,4 | nnb | nnb | |
Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo [per 10.000 inwoners] | Middelburg | nb | 790,0 | 760 | nnb | nnb |
Nederland | 640,0 | 670,0 | 700 | nnb | nnb |
Wat mag het kosten?
6 Sociaal domein | Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
Overzicht taakvelden | ||||||
Lasten | ||||||
6.01.0 Samenkracht en burgerpart | 5.435 | 6.184 | 4.947 | 4.895 | 4.917 | 4.993 |
6.02.0 Wijkteams | 3.962 | 4.400 | 4.696 | 4.666 | 4.610 | 4.706 |
6.03.0 Inkomensregelingen | 35.282 | 31.745 | 31.475 | 31.356 | 31.128 | 30.956 |
6.04.0 Begeleide participatie | 6.039 | 5.444 | 6.007 | 5.601 | 5.155 | 4.760 |
6.05.0 Arbeidsparticipatie | 2.162 | 2.337 | 2.418 | 2.476 | 2.490 | 2.566 |
6.06.0 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 1.343 | 1.195 | 1.238 | 1.284 | 1.331 | 1.380 |
6.07.1 Maatwerkdienstberlening 18+ | 13.935 | 14.694 | 13.973 | 14.277 | 14.782 | 15.600 |
6.07.2 Maatwerkdienstverlening 18- | 14.222 | 17.023 | 15.430 | 16.086 | 16.569 | 17.004 |
6.08.1 Geescaleerde zorg 18+ | 438 | 515 | 465 | 469 | 473 | 482 |
6.08.2 Geescaleerde zorg 18- | 4.106 | 5.664 | 4.713 | 4.602 | 4.798 | 5.002 |
Totaal lasten | 86.923 | 89.201 | 85.362 | 85.713 | 86.254 | 87.448 |
Baten | ||||||
6.01.0 Samenkracht en burgerpart | 1.044 | 857 | 821 | 827 | 841 | 851 |
6.02.0 Wijkteams | 32 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.03.0 Inkomensregelingen | 26.071 | 20.264 | 21.980 | 21.772 | 21.543 | 21.322 |
6.04.0 Begeleide participatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.05.0 Arbeidsparticipatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.06.0 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 8 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.07.1 Maatwerkdienstberlening 18+ | 313 | 61 | 64 | 65 | 67 | 68 |
6.07.2 Maatwerkdienstverlening 18- | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.08.1 Geescaleerde zorg 18+ | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.08.2 Geescaleerde zorg 18- | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 27.468 | 21.183 | 22.864 | 22.664 | 22.450 | 22.242 |
Saldo | ||||||
6.01.0 Samenkracht en burgerpart | -4.391 | -5.327 | -4.126 | -4.068 | -4.076 | -4.142 |
6.02.0 Wijkteams | -3.930 | -4.400 | -4.696 | -4.666 | -4.610 | -4.706 |
6.03.0 Inkomensregelingen | -9.211 | -11.480 | -9.495 | -9.585 | -9.585 | -9.633 |
6.04.0 Begeleide participatie | -6.039 | -5.444 | -6.007 | -5.601 | -5.155 | -4.760 |
6.05.0 Arbeidsparticipatie | -2.162 | -2.337 | -2.418 | -2.476 | -2.490 | -2.566 |
6.06.0 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -1.334 | -1.195 | -1.238 | -1.284 | -1.331 | -1.380 |
6.07.1 Maatwerkdienstberlening 18+ | -13.622 | -14.633 | -13.909 | -14.212 | -14.715 | -15.532 |
6.07.2 Maatwerkdienstverlening 18- | -14.222 | -17.023 | -15.430 | -16.086 | -16.569 | -17.004 |
6.08.1 Geescaleerde zorg 18+ | -438 | -515 | -465 | -469 | -473 | -482 |
6.08.2 Geescaleerde zorg 18- | -4.106 | -5.664 | -4.713 | -4.602 | -4.798 | -5.002 |
Totaal overzicht taakvelden | -59.454 | -68.019 | -62.498 | -63.049 | -63.804 | -65.206 |
Specificatie kadernota
Overzicht wensen Kadernota 2022-2025
(bedragen x € 1.000) | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 |
---|---|---|---|---|
Vervolg aanpak Nieuw Perspectief Dauwendaele | -25 | -25 | -25 | -25 |
Structurele voortzetting subsidie Resto van Harte | -45 | -45 | - | - |
Integratie nieuwkomers (aanvulling Rijksbudget Wet Inburgering) | -50 | - | - | - |
Structurele bijdrage Sociaal Warenhuis | -50 | -50 | - | - |
Versteviging positie TIM (Middelburgs Model) structureel | -80 | -80 | -80 | -80 |
Versteviging positie TIM (Middelburgs Model) eenmalig voor 2022 | -143 | - | - | - |
Versteviging positie TIM (Middelburgs Model) eenmalig voor 2023 | - | -50 | - | - |
Saldo | -393 | -250 | -105 | -105 |
Effecten maatregelen financieel herstelplan
Op 30 september 2020 heeft uw raad het financieel herstelplan vastgesteld. De effecten hiervan zijn in deze begroting en de meerjarenraming 2023 - 2025 verwerkt. De onderstaande tabel geeft inzicht in de effecten binnen de verschillende programma's.
Link: nadere toelichting financieel herstelplan 2020-2024.
Tabel maatregelen financieel herstelplan
nr | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
---|---|---|---|---|---|
Overzicht opgave 2 – Actieplan sociaal domein | |||||
Actielijn 1: Begrenzen & evalueren (versterken TIM) | |||||
14 | Wmo vervoer | 330 | 530 | 530 | 530 |
15 | Huishoudelijke hulp + huishoudelijke zorg | 800 | 1.300 | 1.400 | 1.400 |
16 | Hulpmiddelen | 100 | 100 | 100 | 100 |
17 | Begeleiding | 400 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
18 | Evalueren grootverbruikers Jeugd en Wmo | 50 | 250 | 350 | 350 |
19 | Wlz indicaties | 100 | 200 | 300 | 300 |
Actielijn 2 Algemene voorzieningen | |||||
20 | Ombuigen geïndiceerde voorzieningen naar algemene voorzieningen | 250 | 350 | 600 | 600 |
Actielijn 3 Externe ingang / voorportaal | |||||
21 | Afname geïndiceerde voorzieningen, minder zware zorg(eerder erbij) en meer inzet voorliggend veld (Wmo en Jeugd en participatie) | 500 | 800 | 1.200 | 1.200 |
Actielijn 4 Transformatie jeugd | |||||
22 | Praktijkondersteuners huisartsen | 30 | 90 | 140 | 140 |
23 | Vaart in veiligheid | 140 | 180 | 180 | 180 |
24 | Beperken verlengde jeugdhulp 18+ | 50 | 250 | 500 | 500 |
25 | Verzoek om toewijzing (woonplaats, productcode) | 50 | 50 | 50 | 50 |
Actielijn 5 Participatiewet en Armoedebeleid | |||||
26 | Orionis1 | 200 | 400 | 650 | 650 |
Actielijn 6 Inkoop & subsidies | |||||
Herverdeling subsidiemiddelen ring 2 (sociaal domein collectief) | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Inkooptraject Wmo | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3.000 | 5.500 | 7.000 | 7.000 |
- 1 nr 26: Conform raadsbesluit financieel herstelplan - 30 september 2020