Onderhoud kapitaalgoederen
In deze paragraaf beschrijven we de onderhoudsvoornemens voor de kapitaalgoederen van de Gemeente Middelburg. Hierbij zijn de vastgestelde beleidsplannen en/of beheerplannen leidend. Ook is er aandacht voor de financiële consequenties die uit deze plannen voortkomen. Bovendien wordt per kapitaalgoed ingegaan op de ontwikkelingen binnen het beleidsterrein en de verwachtingen voor komende jaren. Hierbij wordt in het bijzonder aandacht geschonken aan de speerpunten van het begrotingsjaar 2021.
Beleidskader
De gemeenteraad en het college hebben in het verleden verschillende beleids- en beheerplannen vastgesteld. In onderstaande tabel worden de plannen benoemd waarbij een koppeling met de programma’s is gemaakt. De plannen hebben een meerjarig karakter. In de toelichtende tekst zal worden beschreven op welke termijn een nieuw beleidsplan wordt opgesteld en met welke zaken rekening zal worden gehouden.
Beleids- en beheerplannen
Kapitaalgoederen | Prog | Beleids-/beheerplan | Vastgesteld | Looptijd | Actualisatie |
Begraafplaatsen en crematorium | VM | Beleidsplan begraafplaatsen en crematorium | 2001 | 2001–2030 | 2031 |
Gebouwen en civiel-technische kunstwerken | div | Nota Kaders onderhoud gebouwen, civieltechnische kunstwerken, kademuren en glooiingen | 2017 | 2018–2027 | 2028 |
Openbaar groen | SCR | Groenbeleidsplan Middelburg 2016–2026 | 2017 | 2016–2026 | 2027 |
Openbare verlichting | VVM | Beleidsplan Openbare verlichting 2010–2020 | 2010 | 2010–2020 | 2021 |
Riolering | VM | Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan Middelburg | 2015 | 2014–2018 | 2020 |
Speelplaatsen | SCR | Groenbeleidsplan Middelburg 2016–2026 | 2017 | 2016–2026 | 2027 |
Sportvelden | SCR | Sportnota Middelburg in beweging | 2013 | 2013–2016 | 2020 |
Verkeersregelinstallaties | VVM | Beheerplan verkeerslichten (o.b.v. programma 17-2-2016) | - | 2015–2025 | 2026 |
Waterwegen | VVM | Waterplan Middelburg | 2004 | 2005–2009 | 2020 |
Overeenkomst Beheer en onderhoud van oppervlaktewater in Bebouwd gebied (BOB) | 2017 | 2017–2024 | 2025 | ||
Wegen | VVM | Beheerplan wegen 2016–2021 | 2016 | 2016–2021 | 2022 |
Programma’s:
div = diverse
SCR = Sport, cultuur en recreatie
VM = Volkgsgezondheid en milieu
VVM = Verkeer, vervoer en waterstaat
Begraafplaatsen en crematorium
Begraafplaatsen
Het beleidsplan is vastgesteld in de raadsvergadering van 24 september 2001.
Actualisatie en toetsing van prognoses is voorzien per 10 jaar. Deze actualisatie heeft nog geen prioriteit gekregen. Het plan richt zich op de technische, financiële, organisatorische en ruimtelijke maatregelen met als uitgangspunt de omvang van de dienstverlening in het verleden en een gefundeerde prognose voor de toekomst. Verder voorziet het plan van september 2001 in uitbreiding van de begraafcapaciteit en consolidatie van bestaande graven.
Samenhang met andere goederen en programma’s is niet aan de orde.
Planning en uitvoering 2020 zijn vooralsnog kostenneutraal door te voeren omdat er geen grote onderhoudsplannen zijn.
Crematorium
De nota is vastgesteld in de raadsvergadering van 24 september 2001.
Actualisatie en toetsing van prognoses is voorzien per 10 jaar. Deze actualisatie heeft nog geen prioriteit gekregen. In 2016 is voor onderdelen de toekomstverkenning intern uitgevoerd. In het kader van het traject heroriëntatie gemeentelijke taken is de prognose voor het crematorium geactualiseerd.
Het plan richt zich op de technische, financiële, organisatorische en ruimtelijke maatregelen met als uitgangspunt de omvang van dienstverlening in het verleden en een gefundeerde prognose voor de toekomst.
Het beleidsplan heeft samenhang met de uitbreiding van de accommodatie (inmiddels gereed) en de milieutechnische aanpassing van de crematie-installaties (2013 gereed gekomen). Er wordt voldaan aan de wettelijke regeling die per 31 december 2012 van kracht is geworden.
Relevante ontwikkeling op het beleidsterrein is de vestiging van een crematorium door een private partij in Goes.
In het kader van het project Heroriëntatie Gemeentelijke Taken heeft de raad in december 2016 besloten de taak ‘begraafplaatsen en crematorium’ in eigen beheer te blijven uitvoeren. Daarbij is de opdracht verstrekt een onderzoek naar verbeteringen in de bedrijfsvoering uit te voeren. Het onderzoek naar verbeteringen is afgerond. De investeringsvoorstellen zijn nog niet goedgekeurd door de raad. Er wordt gewerkt aan een toekomstplan dat aan de raad wordt voorgelegd.
Gebouwen en civieltechnische kunstwerken
De nota ‘Onderhoud gebouwen, civieltechnische kunstwerken, kademuren en glooiingen’ (januari 2017) richt zich op het onderhouden van de gemeentelijke gebouwen en civieltechnische kunstwerken op conditieniveau 3 (redelijke conditie).
Op 20 maart 2017 heeft de raad de kaders vastgesteld voor onderhoud gebouwen, civieltechnische kunstwerken, kademuren en glooiingen voor de periode 2018 tot en met 2027.
Gebouwen
Op 18 april 2017 heeft de raad de ‘Eindrapportage verkenning ‘Vastgoed’ in het kader van de heroriëntatie gemeentelijke taken’ vastgesteld en gekozen voor scenario 2 uit de verkenningsopdracht. Dat wil zeggen dat het ingezette beleid om bezit en beheer van vastgoed af te bouwen, wordt voortgezet.
Er is samenhang met het huisvestingsbeleid, onderwijsbeleid, sportbeleid, wijkaanpak, parkeerbeleid, monumentenbeleid en arbobeleid.
Civieltechnische kunstwerken, kademuren en glooiingen
In 2012 is een uitgebreide inventarisatie uitgevoerd naar de staat van onderhoud van de in Middelburg aanwezige kademuren. Aan de hand van dit onderzoek zijn voor diverse investeringsprojecten financiële middelen aangevraagd en gedeeltelijk beschikbaar gesteld. Voor de nog resterende kademuren is een uitvoeringsplan aanwezig, maar zijn nog geen financiële middelen beschikbaar.
In 2018 is een onderzoek afgerond naar de constructieve staat van de Poelendaelebrug. Aan de hand van de resultaten is in 2019 een plan opgesteld voor de uit te voeren onderhoudsmaatregelen. Deze werkzaamheden zijn momenteel in uitvoering en worden naar verwachting medio september 2020 afgrond.
In 2020-2021 wordt voorbereidend werk verricht voor de restauratie van de kademuur Londensekaai en deels ook van de Kinderdijk. Het op de markt zetten en het uitvoeren van dit werk kan plaatsvinden zodra de financiën hiervoor beschikbaar zijn gesteld.
In 2020 wordt gekeken naar de mogelijkheden om de gegevens (meerjarenonderhoudsplanning) van civiele kunstwerken in een nieuw plannings- en onderhoudsprogramma onder te brengen.
Openbaar groen
In de raad van 30 januari 2017 zijn de kaders voor het groenbeleidsplan 2016–2026 vastgesteld.
Daarbij is besloten het huidige kwaliteitsniveau (CROW schaallat 2013) van het openbaar groen te handhaven, te weten:
kwaliteit A op begraafplaatsen en in het stads- en winkelcentrum;
kwaliteit B voor wijkgroen en groen bij sportcomplexen, speelterreinen, en verkeersgroen;
kwaliteit C op industrieterreinen, recreatieparken, groene longen & stadsranden, waterhuishouding en parken/bolwerken (praktijk nu is beheer op kwaliteit B);
Vervolgens heeft het college op 30 mei 2017 het Groenbeleidsplan Middelburg 2016–2026 vastgesteld.
Het plan heeft samenhang met (sociale) veiligheid, waterbeheer en uitbreidingsontwikkeling.
Relevant in het beheer en onderhoud van openbaar groen is een integrale afstemming met wijkaanpak en de overgang naar een burgermaatschappij.
Speerpunt is adoptie van openbaar groen en bewonersparticipatie.
Openbare verlichting
Op 18 januari 2010 heeft de raad het beleidsplan Openbare verlichting 2010–2020 vastgesteld.
In de actualisatie van het vierjaarlijkse beheerplan wordt rekening gehouden met een vervangingsperiode van 20 jaar voor de armaturen en 40 jaar voor de lichtmasten.
Voor het beheer en onderhoud van de openbare verlichting is in Zeeland de Samenwerking Openbare Verlichting Zeeland (SOVZ) opgericht. Aan deze samenwerking nemen de volgende partijen deel: Enduris, de Provincie Zeeland, het Waterschap Scheldestromen, havenbedrijf North Sea Port, en 11 gemeenten. (Vlissingen en Schouwen Duiveland nemen geen deel).
De uitvoering van het beheer en het contractmanagement op het onderhoud is ondergebracht bij het Bureau Openbare Verlichting Zeeland (BOVZ). De aanbestedingsprocedure voor het onderhoud en de vervanging van de openbare verlichting voor de periode 2020-2024 loopt en gaat vermoedelijk in op 1 januari 2021.
Het beheer en onderhoud wordt afgestemd met de overige samenwerkende partijen. Binnen de Gemeente Middelburg worden de werkzaamheden afgestemd met overige onderhoudswerkzaamheden in de buitenruimte.
Riolering
Het Gemeentelijk Rioleringsplan (vGRP) 2014–2018 is vastgesteld op 26 januari 2015 en heeft een looptijd van 2014 tot en met 2018. Momenteel wordt gewerkt aan een nieuw plan voor de komende periode.
Daarbij zijn nieuwe, wettelijk verplicht gestelde watertaken toegevoegd aan het geactualiseerde vGRP, waardoor een zogenaamd Stedelijk Water Programma (SWP) is ontstaan. Het SWP zal ook als input dienen voor de omgevingswet.
In het plan wordt weergegeven hoe de Gemeente Middelburg omgaat met haar gemeentelijke zorgplicht voor hemelwater, afvalwater en grondwater. In het plan staat omschreven hoe zo doeltreffend mogelijk en tegen zo laag mogelijke kosten het rioolbeheer kan worden uitgevoerd.
Het plan is in overeenstemming met het Stedelijk waterplan en de Middelburgse Visie Milieu. De uitvoering van werkzaamheden aan de rioleringen wordt zoveel mogelijk afgestemd met andere werkzaamheden in de buitenruimte zoals herstructureringswerkzaamheden van stadsdelen, onderhoud en reconstructies van wegen et cetera. Daarnaast vindt afstemming plaats met de Provincie Zeeland en het Waterschap Scheldestromen.
In 2021 is de vervanging of renovatie gepland van circa 3 kilometer riolering en het afkoppelen van 3 hectare verhard oppervlak. Hiervoor zijn in het vGRP middelen beschikbaar
Momenteel wordt gewerkt aan een nieuw plan (Stedelijk Water Programma) voor de komende periode. In dit plan worden het rioleringsbeleid, het beleid voor oppervlaktewater en grondwaterbeheer opgenomen, dus voor de gehele waterketen.
Relevante ontwikkelingen: zie het onderdeel waterwegen.
Naar aanleiding van het Bestuursakkoord Water werken alle Zeeuwse gemeenten, waterbedrijf Evides en Waterschap Scheldestromen samen in het project ‘Samenwerking (Afval)waterketen Zeeland’ (SAZ+). De samenwerking moet leiden tot kostenbesparing in de afvalwaterketen, tot het vergroten van de kwaliteit en efficiëntie van de uitvoering van de beheertaken en het innovatievermogen, en tot vermindering van de personele kwetsbaarheid. De SAZ+ heeft een Visie Waterketen Zeeland opgesteld en deze is in 2018 Zeeuws breed bestuurlijk vastgesteld.
Speelplaatsen
De Beleidsnotitie 2006 ‘Ruimte voor Spelen’ is vastgesteld in de raadsvergadering van 23 oktober 2006.
Actualisatie heeft beperkt plaatsgevonden met het vastgestelde groenbeleidsplan (30 mei 2017).
De beleidsnota richt zich op de technische, financiële, organisatorische en ruimtelijke maatregelen voor beheer van speelvoorzieningen met als uitgangspunt veilige en op de doelgroep gerichte voorzieningen te bieden.
Relevante ontwikkeling in het beleidsterrein is het grotere accent op sociale veiligheid, speelveiligheid, ravotgroen en het inspelen op wijkinitiatieven.
Sportvelden
Sportnota ‘Middelburg in Beweging 2013–2016’ is vastgesteld in 2013.
Actualisatie van de sportnota is voorzien in 2020.
In de nota wordt onder andere gesteld dat het groot onderhoud van de sportvelden een gemeentelijke verantwoordelijkheid blijft. Het afbreukrisico wordt te groot wanneer deze specialistische werkzaamheden bij vrijwilligersorganisaties worden neergelegd. Bij klein onderhoud bestaat dat risico minder en zal zoveel mogelijk aan de gebruikers worden overgedragen. De huidige heroriëntatie op gemeentelijke taken kan dit uitgangspunt veranderen.
In het kader van het project Heroriëntatie Gemeentelijke Taken heeft de raad in januari 2017 besloten het huidige beleid op het gebied van sportvoorzieningen te continueren en daar waar mogelijk en wenselijk nog breder te trekken en te verbinden met ontwikkelingen als vitale revolutie, bewegen en gezondheid om zo een nog grotere bijdrage te leveren aan het welzijn van iedere Middelburger. Tevens heeft de raad opgedragen de mogelijkheden te onderzoeken van een sportkoepel. Dit onderzoek loopt nog.
Verkeerregelinstallaties
Het beheerplan verkeerslichten 2015–2025 is in concept gereed. Daarin wordt beschreven wat het doel is van het beheer van verkeersregelinstallaties (VRI’s), namelijk het waarborgen van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid in Middelburg. VRI-beheer in de gemeente Middelburg omvat:
preventief technisch beheer, dus instandhouding van bestaande apparatuur zoals masten, lampen en lantaarns;
correctief technisch beheer, zoals het verhelpen van storingen en schades;
vervangingen, dus het plaatsen van volledig nieuwe of delen van VRI’s na afloop van de afschrijvingstermijn.
Vanaf 2012 vinden er studies plaats naar de mogelijkheden om VRI-geregelde kruispunten om te bouwen naar duurzame oplossingen waarbij geen VRI noodzakelijk is. Het doel hiervan is beperking van het verkeerslichtenareaal en zodoende meer duurzame (kruispunt)oplossingen te bereiken.
Bij vervanging van VRI’s wordt rekening gehouden met de criteria voor duurzaam inkopen van VRI’s. Verder vindt afstemming plaats met onderhoud en herinrichting van wegen en riolering.
Eerste- en tweedelijnsonderhoud van de VRI’s is tot en met 31 december 2020 uitbesteed. Vóór 2021 wordt een nieuw onderhoudscontact afgesloten.
Het beheerplan verkeerslichten voorziet naast preventief en correctief technisch beheer en vervangingen ook in een uitbreiding met verkeerskundig (functioneel) beheer. Daaronder wordt verstaan dat de regelingen periodiek worden aangepast aan de actuele verkeerssituatie.
In 2020 wordt de verkeersregelinstallatie op het kruispunt Poelendaeleweg / Vlissingsesingel / Poelendaelesingel / Nieuwe Vlissingseweg vervangen.
In het kader van nut en noodzaak wordt of is voor onderstaande kruispunten onderzocht of de VRI kan vervallen in samenhang met de realisatie van een Duurzaam Verkeersveilige oplossing:
De VRI bij de voetgangersoversteekplaats Turfkaai kan vervallen. De installatie zal in samenhang met de geplande civieltechnische werkzaamheden op de Turfkaai / Nieuwe Haven / Hoogstraat worden verwijderd.
De VRI op het kruispunt Laan der Verenigde Naties / Koudekerkseweg zal in 2021 opnieuw op de agenda worden gezet om de mogelijkheid te onderzoeken deze installatie in combinatie met infrastructurele maatregelen te laten vervallen. Deze werkzaamheden worden in samenhang met het wegenonderhoud en afwaardering van 50 naar 30 km/uur op de Koudekerkseweg uitgevoerd.
In 2021 staat de vervanging gepland van de VRI’s op de kruispunten Seisplein, Laan der Verenigde Naties / Sandberglaan / President Rooseveltlaan en de kruising Stromenweg / Grevelingenstraat. Deze voorbereiding wordt vooraf gegaan door een nut- en noodzaakonderzoek voor handhaving of het eventueel laten vervallen van de betreffende VRI.
De voorbereiding voor automatische storingsmelding zoals toegepast op de nieuwe VRI’s op de Schroeweg en het Groene Woud, wordt ook toegepast op de nog te vervangen installaties. Hiervoor wordt aangesloten op een zogenoemde kwaliteitscentrale. Naast storingsmeldingen biedt dit de mogelijkheid om op eenvoudige wijze verkeerskundig onderhoud (optimaliseren verkeerslichtenregeling) uit te voeren, verkeerstellingen op te vragen en foutmeldingen die niet direct leiden tot storingen eerder te ontdekken. Sinds 2020 overleggen de Zeeuwse VRI-beheerders om tot een gezamenlijk aanbesteding van een VRI-kwaliteitscentrale te komen. Realisatie en de koppeling van de VRI’s hieraan is gepland in 2021.
Waterwegen
Het Stedelijk Waterplan Middelburg is vastgesteld op 20 december 2004. In dit plan is het beleid voor het beheer van het (stedelijk) oppervlaktewater geformuleerd.
De actualisatie van het waterplan wordt afgerond in 2020 en de resultaten zullen worden opgenomen in het Stedelijk Waterprogramma.
In het plan staat aangegeven hoe de gemeentelijke waterhuishouding op orde moet worden gebracht en gehouden. Het is een integraal plan, gericht op zowel de kwantiteit als de kwaliteit (ecologisch en chemisch).
Het plan is leidend voor gemeentelijke plannen op het gebied van waterbehandeling. Het plan wordt afgestemd met de baggerplannen. Maar het plan geeft ook richtlijnen voor de aanleg van ecologische oevers en uitbreiding voor de stedelijke waterberging.
Speerpunten zijn het aanleggen van natuurvriendelijke oevers, het afkoppelen van verhard oppervlak van de vuilwaterriolering en het anticiperen op de Kaderrichtlijn Water (KRW) en het Bestuursakkoord Water. De maatregelen uit het Waterplan zijn inmiddels gerealiseerd.
Op basis van de overeenkomst Beheer Openbaar water Bebouwd gebied (BOB) van 2017–2025 dragen we samen met het waterschap Scheldestromen zorg voor het onderhoud van de waterlopen. In 2018 is het Plan Water Opgave Walcheren (PWO Walcheren) vastgesteld. Dit betreft een watersysteemmodel voor heel Walcheren. De maatregelen die genomen moeten worden naar aanleiding van de uitkomsten, kunnen van invloed zijn op het watersysteem van Middelburg. De resultaten van de stresstest zullen verwerkt worden in het nieuw stedelijk waterplan.
Wegen
Het Beheerplan wegen is vastgesteld op 18 juli 2016.
Het plan heeft een looptijd van 2017 tot en met 2021. Na overleg met bewoners en wijkteams heeft de raad de kaders vastgesteld.
In het plan staat aangegeven hoe de gemeente het onderhoud van het wegenareaal wil uitvoeren, hoeveel financiële middelen er voor benodigd zijn en hoe de planning van de uit te voeren werkzaamheden opgesteld en uitgevoerd zal worden. Met het besluit van de raad zal vanaf 2017 meer budget beschikbaar komen om vanaf 2021 te voldoen aan de minimale eisen van verantwoord wegonderhoud. Hierdoor kan ook een eerste aanzet worden gegeven om achterstallig onderhoud en direct overlast gevende schades weg te nemen.
Het wegenonderhoud wordt afgestemd met andere werkzaamheden in de buitenruimte zoals bijvoorbeeld het onderhoud aan rioleringen en de kabel- en leidingnetwerken van de nutsbedrijven, maar ook maatregelen op het gebied van verkeer. Daarnaast wordt het wegenonderhoud via de wijkteams afgestemd met de bewoners en vastgelegd in de wijkplannen.
Speerpunt is wijkgericht werken.
Financiën kapitaalgoederen
Omschrijving | Programma | Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Begraafplaatsen en crematorium | Volksgezondheid en milieu | Kapitaallasten | 245.836 | 231.766 | 253.812 |
Jaarlijks onderhoud | 887.518 | 503.254 | 467.844 | ||
Subtotaal | 1.133.354 | 735.020 | 721.656 | ||
Openbaar groen | Sport, cultuur en recreatie | Kapitaallasten | 62.914 | 190.239 | 187.495 |
Jaarlijks onderhoud | 2.300.778 | 2.293.013 | 2.193.726 | ||
Subtotaal | 2.363.692 | 2.483.252 | 2.381.221 | ||
Openbare verlichting | Verkeer, vervoer en waterstaat | Kapitaallasten | 69.760 | 70.460 | 69.169 |
Jaarlijks onderhoud | 556.329 | 451.652 | 504.564 | ||
Subtotaal | 626.089 | 522.112 | 573.733 | ||
Riolering | Volksgezondheid en milieu | Kapitaallasten | 42.198 | 46.845 | 47.774 |
Jaarlijks onderhoud | 663.965 | 936.480 | 1.006.744 | ||
Storting in voorziening | 3.081.937 | 2.770.214 | 3.064.774 | ||
Subtotaal | 3.788.100 | 3.753.540 | 4.119.292 | ||
Speelplaatsen | Sport, cultuur en recreatie | Kapitaallasten | 53.853 | 54.393 | 48.362 |
Jaarlijks onderhoud | 59.937 | 59.715 | 60.611 | ||
Subtotaal | 113.790 | 114.108 | 108.973 | ||
Sportvelden | Sport, cultuur en recreatie | Kapitaallasten | 443.720 | 416.600 | 519.131 |
Jaarlijks onderhoud | 258.056 | 250.584 | 161.493 | ||
Subtotaal | 701.776 | 667.184 | 680.624 | ||
Verkeersregelinstallaties | Verkeer, vervoer en waterstaat | Kapitaallasten | 141.792 | 174.285 | 184.436 |
Jaarlijks onderhoud | 121.583 | 136.613 | 136.825 | ||
Subtotaal | 263.375 | 310.897 | 321.261 | ||
Waterwegen | Verkeer, vervoer en waterstaat | Kapitaallasten | 128.703 | 154.741 | 221.563 |
Jaarlijks onderhoud | 47.175 | 41.358 | 29.630 | ||
Subtotaal | 175.878 | 196.099 | 251.193 | ||
Wegen | Verkeer, vervoer en waterstaat | Kapitaallasten | 582.834 | 598.534 | 576.636 |
Jaarlijks onderhoud | 3.304.832 | 2.614.179 | 2.690.496 | ||
Storting in reserve | -651.785 | 0 | 0 | ||
Subtotaal | 3.235.880 | 3.212.713 | 3.267.132 | ||
Totaal | 12.401.934 | 11.994.925 | 12.425.083 | ||
Omschrijving | Programma | Rekening | Begroting | Begroting | |
Gebouwen en civiel-technische kunstwerken (GBP) | Bestuur en ondersteuning | Storting in voorziening | 1.942.064 | 500.907 | 548.832 |
Verkeer, vervoer en waterstaat | Storting in voorziening | 449.294 | 293.038 | 297.889 | |
Totaal | 2.391.358 | 793.945 | 846.720 |