Economie
We willen de economische groei stimuleren. De gemeente heeft hierop invloed door het zorgen voor een goed vestigingsklimaat voor bedrijven en instellingen en door het bieden van plekken waar bedrijven zich kunnen vestigen en ontwikkelen. Middelburg wil zich aantrekkelijk manifesteren voor toeristen.
Actueel: voorkomen van leegstand in de binnenstad als gevolg van het omzetverlies door corona.
Beleidskader
Vastgestelde gemeentelijke beleidsnota's:
Masterplan Mortiere 1998
Masterplan Stationsgebied 1998
Wat willen we bereiken?
Maatschappelijk effect
Het behouden en waar mogelijk versterken van de positie die Middelburg inneemt als economisch centrum van Zeeland, het doen groeien van de werkgelegenheid in overeenstemming met de aanwas van de bevolking en het bewerkstelligen van voldoende differentiatie in de werkgelegenheid.
Doelstellingen
Voldoende ruimte voor bedrijvigheid.
De binnenstad handhaaft zich als regionaal en toeristisch koopcentrum.
Vergroten van de toeristische bestedingen, spreiden van het recreatief bezoek aan Middelburg en bewaken van de leefbaarheid.
Wat gaan we daarvoor doen?
Fysieke bedrijfsinfrastructuur
De gemeente ontwikkelt locaties waar bedrijven zich kunnen vestigen en ontwikkelen.
In 2021 zet de gemeente zich in voor de ontwikkeling van locatie Trekdijk binnen de kaders die de raad daarvoor stelt.
De herstructurering van het voormalige CZAV-complex aan de Kleverskerkseweg 53 wordt uitgevoerd. Op deze locatie wordt ook nieuwbouw gerealiseerd voor de Voedselbank. In dit project wordt gewerkt volgens de principes van circulair bouwen. Gebouwen, bouwmaterialen en verhardingsmaterialen worden zoveel mogelijk hergebruikt. Het terrein wordt weer doelmatig verkaveld waardoor dit gedeelte van Arnestein weer toekomstbestendig is.
Daarnaast heeft de gemeente subsidie gevraagd voor herstructurering van de zone tussen het stadskantoor en het aquaduct. De gemeente heeft een deel van haar eigendom (voormalig centrum voor vakopleidingen voor volwassenen) geherstructueerd. Gebouwen deels gesloopt, deels opgeknapt en verkocht. Er is nieuwbouw gerealiseerd door MBE Afbouw waardoor de uitstraling van het gebied sterk is verbeterd. De gemeente wil het overige deel van het gebied eveneens opwaarderen. De gemeente maakt opnieuw bouwgrond bouwrijp op de voormalige Utropia-locatie. En we gaan in overleg met de eigenaren in het gebied over investeringen in hun panden. Bovendien worden het kadeterrein en het jaagpad opgeknapt.
Veel winkels en horeca-bedrijven hebben omzet verloren als gevolg van het coronavirus. Fysieke winkels hebben veel omzet verloren aan webwinkels en naar verwachting is een deel van deze verschuiving structureel. In het Actieplan Binnenstad is aangegeven dat het winkelareaal in de binnenstad krimpt en dat er maatregelen moeten worden genomen om het winkelgebied compacter te maken. Zo krijgt het kernwinkelgebied weinig leegstand . Nu met name de drankverstrekkende horeca een slecht jaar achter de rug heeft, is de tegengaan van leegstand en hernieuwde uitvoering van het Actieplan Binnenstad extra urgent geworden.
Afgelopen zomer is weer gebleken hoe belangrijk toerisme voor Middelburg is. Winkels hebben in juli, augustus en september veel omzetverlies van het voorjaar goed gemaakt. De overnachtingscapaciteit in Middelburg is de laatste jaren gestaag gegroeid. Met name door uitbreiding van hotels en kamerverhuur via verhuurplatforms als Airbnb. Behoud van de leefbaarheid, spreiding van het bezoek en vergroten van de toeristische bestedingen zijn van belang. De gemeente stelt in overleg met alle belanghebbenden beleid op voor toerisme. Hierbij komem de volgende onderwerpen aan de orde :
overnachtingscapaciteit
doelgroepen
promotiebeleid
instrumenten voor seizoenspreiding
relatie met woningmarkt
Prestatie |
---|
Ruimte scheppen voor bedrijvigheid |
Uitvoeren plan van aanpak voor de binnenstad |
Participatie Trekdijk |
herstructurering Arnestein |
Winkelcentrum Dauwendaele |
Meetpunt | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Participatie Trekdijk | gemeenteraad neemt besluit over advies participatieteam | opstellen bestemmingsplan | bouwrijp maken en uitgifte | |
Herstructurering Winkelcentrum | geen overeenstemming met ondernemers, nieuwbouwplan gestopt | herontwikkeling ontmoetingscentrum | opknappen parkeerterrein en passage | |
Herstructurering Arnestein Kleverskerkseweg | Subsidie toegekend, bouwvoorbereiding gestart | Sloop en verbouwing loodsen in uitvoering | ||
…… |
Effecten maatregelen financieel herstelplan
Toeristenbelasting naar € 2,75
Met de voorgestelde verhoging hanteren wij vergelijkbare tarieven als andere gemeenten met een centrumfunctie. Zo hanteert Breda op dit moment eenzelfde tarief. Delft, Den Bosch en Eindhoven hanteren tarieven tussen de € 3,00 en € 3,50. Deze belastingheffing is belangrijk om te kunnen investeren in lokale voorzieningen. Vele van die investeringen komen ook ten gunste van toeristen.
Woonforensenbelasting verhogen met 75%
De woonforensenbealsting wordt verhoogdmet 75%. Deze belasting dient ertoe om mensen die relatief veel in een gemeente verblijven, maar geen ingezetene zijn van deze gemeente, mee te laten betalen aan voorzieningen in die gemeente. Het doel is niet om kosten voor deze voorzieningen één op één te verhalen, maar juist om een bijdrage te vragen aan het algemene voorzieningenniveau van de gemeente.
Tabel maatregelen financieel herstelplan
nr | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
---|---|---|---|---|---|
Overzicht opgave 3 – Sluitende meerjarenbegroting 2021-2024 | |||||
37 | Toeristenbelasting naar € 2,75 | 339 | 339 | 339 | 339 |
Nieuw | Woonforensenbelasting verhogen met 75%1 | 0 | 120 | 120 | 120 |
339 | 459 | 459 | 459 |
- 1 Nieuw: Conform raadsbesluit financieel herstelplan - 30 september 2020
Beleidsindicatoren
Beleidsindicatoren | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Functiemenging (%) | Middelburg | nb | nb | nb | nb |
Nederland | nb | nb | nb | nb | |
Bruto Gemeentelijk Product (verhouding tussen verwacht en gemeten product) | Middelburg | nb | nb | nb | nb |
Nederland | nb | nb | nb | nb | |
Vestigingen (van bedrijven) (aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar) | Middelburg | nb | nb | nb | nb |
Nederland | nb | nb | nb | nb |
Wat mag het kosten?
3 Economie | Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
Overzicht taakvelden | ||||||
Lasten | ||||||
3.01.0 Economische ontwikkeling | 159 | 265 | 178 | 180 | 181 | 183 |
3.02.0 Fysieke bedrijfsinfrastruct | 996 | 1.671 | 2.619 | 2.645 | 2.551 | 2.563 |
3.03.0 Bedrijvenloket en bedrijfsreg | 106 | 129 | 155 | 158 | 160 | 164 |
3.04.0 Economische promotie | 636 | 1.014 | 748 | 751 | 757 | 770 |
Totaal lasten | 1.898 | 3.080 | 3.701 | 3.733 | 3.650 | 3.680 |
Baten | ||||||
3.01.0 Economische ontwikkeling | 59 | 63 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3.02.0 Fysieke bedrijfsinfrastruct | 1.296 | 1.623 | 2.570 | 2.596 | 2.502 | 2.513 |
3.03.0 Bedrijvenloket en bedrijfsreg | 54 | 70 | 71 | 72 | 74 | 75 |
3.04.0 Economische promotie | 1.146 | 1.475 | 1.566 | 1.555 | 1.549 | 1.556 |
Totaal baten | 2.555 | 3.232 | 4.208 | 4.224 | 4.124 | 4.144 |
Saldo | ||||||
3.01.0 Economische ontwikkeling | -100 | -202 | -178 | -180 | -181 | -183 |
3.02.0 Fysieke bedrijfsinfrastruct | 300 | -48 | -49 | -49 | -50 | -50 |
3.03.0 Bedrijvenloket en bedrijfsreg | -52 | -59 | -84 | -85 | -87 | -89 |
3.04.0 Economische promotie | 509 | 461 | 818 | 805 | 792 | 785 |
Totaal overzicht taakvelden | 657 | 152 | 507 | 490 | 474 | 464 |