Programma­begroting 2021

menu

Economie

We willen de economische groei stimuleren. De gemeente heeft hierop invloed door het zorgen voor een goed vestigingsklimaat voor bedrijven en instellingen en door het bieden van plekken waar bedrijven zich kunnen vestigen en ontwikkelen. Middelburg wil zich aantrekkelijk manifesteren voor toeristen.

Actueel: voorkomen van leegstand in de binnenstad als gevolg van het omzetverlies door corona.

Beleidskader

Vastgestelde gemeentelijke beleidsnota's:

Wat willen we bereiken?

Maatschappelijk effect

Het behouden en waar mogelijk versterken van de positie die Middelburg inneemt als economisch centrum van Zeeland, het doen groeien van de werkgelegenheid in overeenstemming met de aanwas van de bevolking en het bewerkstelligen van voldoende differentiatie in de werkgelegenheid.

Doelstellingen

  1. Voldoende ruimte voor bedrijvigheid.

  2. De binnenstad handhaaft zich als regionaal en toeristisch koopcentrum.

  3. Vergroten van de toeristische bestedingen, spreiden van het recreatief bezoek aan Middelburg en bewaken van de leefbaarheid.

Wat gaan we daarvoor doen?

Fysieke bedrijfsinfrastructuur

De gemeente ontwikkelt locaties waar bedrijven zich kunnen vestigen en ontwikkelen.

In 2021 zet de gemeente zich in voor de ontwikkeling van locatie Trekdijk binnen de kaders die de raad daarvoor stelt.

De herstructurering van het voormalige CZAV-complex aan de Kleverskerkseweg 53 wordt uitgevoerd. Op deze locatie wordt ook nieuwbouw gerealiseerd voor de Voedselbank. In dit project wordt gewerkt volgens de principes van circulair bouwen. Gebouwen, bouwmaterialen en verhardingsmaterialen worden zoveel mogelijk hergebruikt. Het terrein wordt weer doelmatig verkaveld waardoor dit gedeelte van Arnestein weer toekomstbestendig is.

Daarnaast heeft de gemeente subsidie gevraagd voor herstructurering van de zone tussen het stadskantoor en het aquaduct. De gemeente heeft een deel van haar eigendom (voormalig centrum voor vakopleidingen voor volwassenen) geherstructueerd. Gebouwen deels gesloopt, deels opgeknapt en verkocht. Er is nieuwbouw gerealiseerd door MBE Afbouw waardoor de uitstraling van het gebied sterk is verbeterd. De gemeente wil het overige deel van het gebied eveneens opwaarderen. De gemeente maakt opnieuw bouwgrond bouwrijp op de voormalige Utropia-locatie. En we gaan in overleg met de eigenaren in het gebied over investeringen in hun panden. Bovendien worden het kadeterrein en het jaagpad opgeknapt.

Veel winkels en horeca-bedrijven hebben omzet verloren als gevolg van het coronavirus. Fysieke winkels hebben veel omzet verloren aan webwinkels en naar verwachting is een deel van deze verschuiving structureel. In het Actieplan Binnenstad is aangegeven dat het winkelareaal in de binnenstad krimpt en dat er maatregelen moeten worden genomen om het winkelgebied compacter te maken. Zo krijgt het kernwinkelgebied weinig leegstand . Nu met name de drankverstrekkende horeca een slecht jaar achter de rug heeft, is de tegengaan van leegstand en hernieuwde uitvoering van het Actieplan Binnenstad extra urgent geworden.

Afgelopen zomer is weer gebleken hoe belangrijk toerisme voor Middelburg is. Winkels hebben in juli, augustus en september veel omzetverlies van het voorjaar goed gemaakt. De overnachtingscapaciteit in Middelburg is de laatste jaren gestaag gegroeid. Met name door uitbreiding van hotels en kamerverhuur via verhuurplatforms als Airbnb. Behoud van de leefbaarheid, spreiding van het bezoek en vergroten van de toeristische bestedingen zijn van belang. De gemeente stelt in overleg met alle belanghebbenden beleid op voor toerisme. Hierbij komem de volgende onderwerpen aan de orde :

  • overnachtingscapaciteit

  • doelgroepen

  • promotiebeleid

  • instrumenten voor seizoenspreiding

  • relatie met woningmarkt

Prestatie

Ruimte scheppen voor bedrijvigheid

Uitvoeren plan van aanpak voor de binnenstad

Participatie Trekdijk

herstructurering Arnestein

Winkelcentrum Dauwendaele

Meetpunt

2019

2020

2021

2022

Participatie Trekdijk

gemeenteraad neemt besluit over advies participatieteam

opstellen bestemmingsplan

bouwrijp maken en uitgifte

Herstructurering Winkelcentrum

geen overeenstemming met ondernemers, nieuwbouwplan gestopt

herontwikkeling ontmoetingscentrum

opknappen parkeerterrein en passage

Herstructurering Arnestein Kleverskerkseweg

Subsidie toegekend, bouwvoorbereiding gestart

Sloop en verbouwing loodsen in uitvoering

……

Effecten maatregelen financieel herstelplan

Toeristenbelasting naar 2,75

Met de voorgestelde verhoging hanteren wij vergelijkbare tarieven als andere gemeenten met een centrumfunctie. Zo hanteert Breda op dit moment eenzelfde tarief. Delft, Den Bosch en Eindhoven hanteren tarieven tussen de 3,00 en 3,50. Deze belastingheffing is belangrijk om te kunnen investeren in lokale voorzieningen. Vele van die investeringen komen ook ten gunste van toeristen.

Woonforensenbelasting verhogen met 75%

De woonforensenbealsting wordt verhoogdmet 75%. Deze belasting dient ertoe om mensen die relatief veel in een gemeente verblijven, maar geen ingezetene zijn van deze gemeente, mee te laten betalen aan voorzieningen in die gemeente. Het doel is niet om kosten voor deze voorzieningen één op één te verhalen, maar juist om een bijdrage te vragen aan het algemene voorzieningenniveau van de gemeente.

Tabel maatregelen financieel herstelplan

nr

Begroting 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Overzicht opgave 3 – Sluitende meerjarenbegroting 2021-2024

37

Toeristenbelasting naar € 2,75

339

339

339

339

Nieuw

Woonforensenbelasting verhogen met 75%1

0

120

120

120

339

459

459

459

  1. 1 Nieuw: Conform raadsbesluit financieel herstelplan - 30 september 2020

Beleidsindicatoren

Beleidsindicatoren

2019

2020

2021

2022

Functiemenging (%)

Middelburg

nb

nb

nb

nb

Nederland

nb

nb

nb

nb

Bruto Gemeentelijk Product (verhouding tussen verwacht en gemeten product)

Middelburg

nb

nb

nb

nb

Nederland

nb

nb

nb

nb

Vestigingen (van bedrijven) (aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar)

Middelburg

nb

nb

nb

nb

Nederland

nb

nb

nb

nb

Wat mag het kosten?

3 Economie

Rekening 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Overzicht taakvelden

Lasten

3.01.0 Economische ontwikkeling

159

265

178

180

181

183

3.02.0 Fysieke bedrijfsinfrastruct

996

1.671

2.619

2.645

2.551

2.563

3.03.0 Bedrijvenloket en bedrijfsreg

106

129

155

158

160

164

3.04.0 Economische promotie

636

1.014

748

751

757

770

Totaal lasten

1.898

3.080

3.701

3.733

3.650

3.680

Baten

3.01.0 Economische ontwikkeling

59

63

0

0

0

0

3.02.0 Fysieke bedrijfsinfrastruct

1.296

1.623

2.570

2.596

2.502

2.513

3.03.0 Bedrijvenloket en bedrijfsreg

54

70

71

72

74

75

3.04.0 Economische promotie

1.146

1.475

1.566

1.555

1.549

1.556

Totaal baten

2.555

3.232

4.208

4.224

4.124

4.144

Saldo

3.01.0 Economische ontwikkeling

-100

-202

-178

-180

-181

-183

3.02.0 Fysieke bedrijfsinfrastruct

300

-48

-49

-49

-50

-50

3.03.0 Bedrijvenloket en bedrijfsreg

-52

-59

-84

-85

-87

-89

3.04.0 Economische promotie

509

461

818

805

792

785

Totaal overzicht taakvelden

657

152

507

490

474

464

Download pdf