Bestuur en Ondersteuning
De gemeente stelt de burger centraal. Dit doen we door steeds onze dienstverlening te controleren en te verbeteren. We betrekken inwoners bij plannen en besluiten en geven ruimte voor initiatieven (burgerparticipatie). Ook zoeken we samenwerking met andere overheden en partijen in de regio.
Actueel: Door te investeren in wijknetwerken, zijn initiatieven vanuit de samenleving sneller zichtbaar. In het kader van overheidsparticipatie is het belangrijk om aan te haken bij kansrijke initiatieven die aansluiten bij onze welzijnsdoelstellingen: faciliteren en stimuleren. Dit vraagt om flexibele ruimte, zowel in budgetten als menskracht.
Beleidskader
Vastgestelde gemeentelijke beleidsnota's:
Wat willen we bereiken?
Maatschappelijk effect
Het vergroten van de betrokkenheid bij de gemeente en het vertrouwen in het bestuur.
Doelstellingen
Het vergroten van het draagvlak en de legitimatie voor besluiten, en voldoende mogelijkheden bieden aan burgers om betrokken te kunnen zijn bij de besluitvorming in de gemeente
Burgers worden in een vroegtijdig stadium (juist en volledig) geïnformeerd over plannen
Ruimte geven aan initiatieven in de samenleving. De gemeente faciliteert en stimuleert
Het verbeteren van de dienstverlening aan burgers, bedrijven en instellingen, gemeten aan de tevredenheid van de gebruiker
Het vergroten van het vertrouwen bij de burgers in de gemeente. Burgers moeten erop kunnen vertrouwen dat de gemeente efficiënt en effectief omgaat met de financiën, en dat de middelen op een rechtmatige manier worden ingezet
Middelburg draagt bij aan de Zeeuwse opgaven
Wat gaan we daarvoor doen?
Wijkgericht werken en participatie
Binnen de gemeente Middelburg zijn er elf wijken, met ieder een eigen identiteit. Al deze wijken hebben een eigen wijkteam. De relatie tussen de gemeente en de wijkteams is in de loop van de jaren steeds intensiever geworden. Vaak toetst de gemeente via het wijkteam wat het draagvlak is voor nieuw beleid en ook bij actuele ontwikkelingen worden de wijkteams actief betrokken. De benadering van overheid naar inwoner noemen we ook wel burgerparticipatie.
Binnen de gemeente kennen we wijkteammanagers en wijkwethouders. Speelt er iets in een wijk, dan meldt het wijkteam dit gemakkelijk bij hun wijkmanager of wijkwethouder en vice versa.
De rol van de wijkteams is aan verandering onderhevig. Zij zijn begonnen als platform, maar in de loop van de jaren uitgegroeid tot intermediair. We moeten echter realistisch zijn. Steeds meer wijkteams ondervinden problemen bij het bemensen van het wijkteam. Daarnaast is het soms lastig om een bredere groep wijkbewoners te betrekken via het wijkteam. Dat betekent dat we als gemeente ook andere manieren en middelen moeten inzetten om de betrokkenheid van onze inwoners te vergroten. In de dorpen zien we over het algemeen nog stabiele dorpsverenigingen en een sterke sociale cohesie.
Participatie
We leven in een boeiende tijd. Een tijd waarin overheden en inwoners samen voor de uitdaging staan om vorm te geven aan een andere vorm van samenwerking. Als gemeente betrekken we regelmatig (groepen) inwoners bij het opstellen van plannen of beleid en bij het uitwerken van plannen. Soms gaat dit goed, soms verloopt dit minder goed omdat duidelijke kaders en procesafspraken ontbreken. Om hier lering uit te trekken, zijn we een evaluatietraject gestart onder leiding van Berenschot.
Een belangrijk gegeven is dat deze kanteling niet alleen vanuit de overheid gestuurd wordt. Ook vanuit de maatschappij komt deze op gang. Steeds vaker kloppen (groepen) inwoners bij de overheid aan met een initiatief. Zij vragen de gemeente om (steeds vaker) buiten de gebaande paden mee te zoeken naar mogelijkheden om hun initiatief te realiseren. Denk niet (alleen) aan financiële middelen, maar ook aan ruimtelijke en wettelijke kaders. Deze benadering van onderop (inwoners > overheid) noemen we ook wel overheidsparticipatie. Dit vraagt om een responsieve overheidsorganisatie.
Online participatie
Tot op heden hebben we onze participatie op redelijk klassieke wijze ingericht; op locatie in gesprek met (groepen) inwoners en betrokken organisaties. Door Corona is online participatie in een versnelling gekomen. Door digitale middelen in te zetten, ontstaat er een andere dynamiek de participatie. We kunnen meer en andere mensen bereiken, waaronder ook de stille minderheid én meerderheid. In september van 2020 zijn we gestart met een online participatieplatform ter aanvulling op de klassieke werkwijze. In oktober 2020 hebben we proef gedraaid met een digitale wijktafel. Dit geeft een andere dynamiek, waarbij nieuwe mensen zich aansluiten.
De veranderende rol van de gemeente in de netwerksamenleving
De klassieke verticale opbouw van de samenleving waarvan overheid, kerk en het democratisch bestel de verticale pijlers vormen, schuurt steeds vaker aan tegen de horizontale netwerksamenleving waarin autoriteit en gezag op niet-klassieke wijze zijn georganiseerd. Die netwerksamenleving ontwikkelt zich snel en onvoorspelbaar, individuen én organisaties kiezen steeds weer opnieuw hun eigen plaats en rol daarin. Dat vraagt om een antwoord en een andere houding van de overheid. De overheid heeft niet meer het monopolie op de publieke zaak, inwoners nemen het heft zelf vaker in handen, individueel of met elkaar, in kleine sociale verbanden en in grote digitale fora.
Ook de rol en de werkwijze van de overheid moet daarom veranderen. Op hoofdlijnen worden van de gemeente in de nabije toekomst drie rollen verwacht:
de traditionele rol (toezicht, handhaving, dienstverlening)
de ondersteunende rol (sociaal domein en het terrein van sport, welzijn, cultuur etc.)
de samenwerkingsrol (ondersteuning maatschappelijk initiatief, medevormgever van beleid)
De twee laatst genoemde rollen zijn (relatief) nieuw en moeten verder worden ontwikkeld. Ze geven niet alleen een nieuwe dimensie aan het begrip besturen, maar hebben ook aanzienlijke consequenties voor de gemeentelijke organisatie. Bij de ondersteunende rol gaat het niet alleen om het ter beschikking stellen van gevraagde voorzieningen, maar om het leveren van maatwerk. De samenwerkingsrol gaat niet uit van machtsprincipes, maar van het leveren van toegevoegde waarde. Die waarde zal in de toekomst niet alleen maar door de overheid worden geleverd; maatschappelijke instituties, bedrijfsleven en (verbanden van) inwoners dragen hun steentje bij. Daardoor veranderen de lokale verhoudingen. Afhankelijk van het maatschappelijke thema zullen gelegenheidsverbanden worden gevormd waarin de overheid een van de deelnemers is. Of soms zelfs afwezig is. Die verbanden wisselen, al naar gelang de opgave. De traditionele overheidsorganisatie is daarvoor niet goed ingericht. Het duurzaam leveren van toegevoegde waarde vraagt om een fundamentele verandering van houding en werkwijze.
Het lokale bestuur moet voor zichzelf de juiste positie en rol weten te vinden als overheid die de inwoners centraal stelt, weet wat er in de samenleving leeft en dat vertaalt naar passend beleid. Daarbij zal minder vanuit verordeningen en regels kunnen worden gehandeld en zal het meer gaan om maatwerk en individuele oplossingen. Hoewel regels altijd nodig blijven, zijn ze niet meer uitgangspunt maar sluitstuk. Deze kanteling zal veel vragen van colleges, raadsleden en ambtenaren: macht of gezag, voorlichting of communicatie, ‘zorgen voor’ of ‘zorgen dat’.
Uitdaagrecht (Right to Challenge)
Het ‘Right to Challenge (RtC)’ gaat over het recht van bewoners om publieke taken over te nemen van hun gemeente. Het zijn taken die zij beter of goedkoper kunnen uitvoeren dan de gemeente, of taken die voordelen opleveren voor de buurt als zij die zelf uitvoeren. Met het uitdaagrecht verschuiven initiatieven van overheid naar burgers. Bewoners krijgen hiervoor de middelen en verantwoordelijkheid. Hierbij vindt een verschuiving van rollen en verantwoordelijkheden plaats. De relatie tussen overheid en bewoners verandert zo in een opdrachtgever-opdrachtnemer relatie.
In de nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) is het Right to Challenge in een amendement opgenomen. Het Right to Challenge biedt de mogelijkheid dat bewoners en buurtinitiatieven zorg- en ondersteuningstaken overnemen en betrokken worden bij de uitvoering van Wmo-beleid. Dit past goed bij het uitgangspunt van de Wmo om burgers en hun netwerken te activeren. Een gemeente kan er voor kiezen om het Right to Challenge ook voor andere taken open te stellen dan alleen voor zorg- en ondersteuningstaken.
Aanpassing gemeentewet artikel 150: participatie- en inspraakverordening
Naar verwachting vindt er in 2022 een aanpassing in de gemeentewet, artikel 150 plaats. Dit betekent dat de inspraakverordening gewijzigd wordt in een participatie- en inspraakverordening. Deze verordening is een instrument om participatie en inspraak volgens nader te bepalen afspraken concreet vorm te geven. In deze verordening gaat het niet alleen over burgerparticipatie, maar ook over initiatieven vanuit de samenleving en het uitdaagrecht.
Prestatie |
---|
Evaluatie naar participatie gestart (naar verwachting eind 2020 afgerond) |
Instrumentarium voorhanden om zelf te evalueren |
Online participatietool in gebruik |
Experimenten met digitale wijktafels |
Start traject om tot Middelburgse participatie- en inspraakverordening te komen (naar verwachting eind 2021 gereed) |
Verder uitdiepen nieuwe rollen, werkwijze, houding en gedrag |
Omgevingswet
Ruimte voor ontwikkeling met waarborgen voor kwaliteit. Dat is de ondertitel die het Rijk geeft aan de Omgevingswet. Eigenlijk zou de wet 1 januari 2021 in werking treden, maar we krijgen een jaar uitstel. Dat geeft vooral voor het invoeren van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) aanzienlijk meer ruimte. Dat de invoering is uitgesteld betekent geen lager tempo voor het invoeringsproces. Inzet is namelijk dat we op 1 juli 2021 zoveel mogelijk klaar zijn met de voorbereidingen zodat we de werkprocessen in relatie tot het DSO nog goed kunnen testen. Voor de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan is het uitstel niet van belang. Daar was altijd al meer tijd voor, ook omdat er vanaf de invoeringsdatum Omgevingswet van rechtswege een Omgevingsplan van kracht wordt.
De wet vraagt nogal wat van ons als gemeente. Volgens de rijksoverheid krijgt 80% van alle medewerkers te maken met (onderdelen van) de Omgevingswet. Ook als privé persoon, onze inwoners dus, krijg je er mee te maken. Waar men ook woont.
De Omgevingswet gaat in de kern over ruimte geven, loslaten en vertrouwen, over een andere verdeling van verantwoordelijkheden tussen overheid en samenleving waarbij het perspectief van de inwoner centraal staat. Participatie is een essentieel onderdeel.
Na de zomer starten we met ontwerpateliers om onder andere met onze inwoners onze Omgevingsvisie 2050 vorm te geven. In de Omgevingsvisie schetsen we de stip op de horizon voor onze stad, wijken, dorpen én buitengebied. Tijdens een aantal voorbereidende sessies hebben we de belangrijkste kernkwaliteiten en kernopgaven opgehaald met collega’s, raadsleden en inwoners. Daarnaast hebben we bestaande visies en beleidsstukken doorgenomen en de lijst aangevuld. Van de thema’s (bouwstenen) die van belang zijn, is een analyse geschreven over de huidige situatie, de trends en het huidige beleid. In de ontwerpateliers worden de bouwstenen verder uitgediept en vertaald naar ambities in 2050.
Bij het opstellen van de Omgevingsvisie houden we rekening met de Omgevingsvisie Zeeland. Een eerste ruwe schets daarvan is in april 2020 opgeleverd. Daarnaast zullen we voor bepaalde thema’s zo veel als mogelijk samen optrekken met de andere Walcherse gemeenten, Veere en Vlissingen. Dat zijn Toerisme, Natuur & Landschap, Mobiliteit en Klimaat.
Middelburg kent een diverse gemeenschap, met haar 11 wijken en dorpen én het buitengebied. Per locatie zal de prioritering van de bouwstenen anders zijn. Een aantal onderwerpen zal echter voor de gehele gemeente urgent zijn, zoals klimaatadaptatie en energietransitie. Het uiteindelijke doel van de ontwerpateliers is te komen tot een aantal scenario’s die we voorleggen aan de raad.
Bij het uitwerken van het participatieproces van de omgevingsvisie is de raadswerkgroep uitvoerig betrokken. De samenwerking met de raadswerkgroep verloopt prettig. De raadswerkgroep is het platform waar mede richting wordt bepaald, uitgangspunten worden getoetst en fungeert ook als klankbord.
Na de zomer rollen we ons nieuwe digitale participatieplatform uit, waarbij het participatieproces van de Omgevingsvisie het eerste project is.
Dienstverlening
De Visie op Dienstverlening 2017 - 2020 met bijbehorende meerjarige uitvoeringsagenda wordt stapsgewijs uitgevoerd. In het vierde kwartaal van 2020 ontvangt de Raad een tussentijdse evaluatie.
In 2021 hebben we een fors aantal nieuwe e-diensten voor onze inwoners en ondernemers. We bereiden onze digitale dienstverlening hiermee verder uit. Voorbeelden zijn het volledig digitaal regelen van een huwelijk en het digitaal aangifte doen van overlijden door begrafenisondernemers.
We starten in 2021 tevens met de introductie van onze nieuwe website. De nieuwe website wordt vanuit het toptakenprincipe ingericht. Dat wil zeggen dat de meest gevraagde informatie prominent zichtbaar is op de homepage. Dit maakt dat we de bezoekers van de website beter van dienst te zijn.
Begraafplaats/crematorium gaat in 2021 werken met een nieuwe applicatie die het voor de begrafenisondernemers mogelijk maakt om online de aanvraag voor een begrafenis of crematie in te dienen.
Afsluitend gaan we in 2021 verder met het zogenoemd ‘pre-testen’ van inwonersbrieven. Samen met een panel van onze inwoners maken we brieven, alvorens we deze verzenden naar onze inwoners, leesbaarder en begrijpelijker.
Meten waardering dienstverlening
Balie
In 2021 blijven we doorlopend de klanttevredenheid van onze burgers aan de balie meten. In de centrale hal staat een zuil waar bezoekers van een balie worden gevraagd het baliecontact te beoordelen. Dit geeft directe waardevolle feedback op onze dienstverlening aan de balies.
Website
Net als bij de balies meten we ook in 2021 doorlopend de klanttevredenheid van de bezoekers van onze website. De bezoekers van de pagina’s over producten (informatie of aanvragen) hebben de mogelijkheid om feedback te geven op de inhoud van de pagina. Met deze wijze van meten krijgen we veel informatie over de ervaring van de bezoekers. Indien een bezoeker dit wenst kan hij/zij contactgegevens achterlaten zodat we actief contact kunnen zoeken en meer maatwerk kunnen bieden.
Telefonie
Na vertraging in 2020 gaan we in 2021 klanttevredenheid op het kanaal telefonie meten. Dit moet waardevolle feedback op onze telefonische dienstverlening opleveren.
Prestatie |
---|
Uitbreiden meting klanttevredenheid naar kanaal telefonie |
Waardering dienstverlening aan de balie en telefoon is goed |
Informatie op website is vindbaar, duidelijk en geeft antwoord op de vragen van burgers |
Samenwerken
Economische structuurversterking
In navolging van het rapport Balkenende “Zeeland in Stroomversnelling” gericht op de structuurversterking van de regio, is de Economic Board Zeeland van start gegaan. In dit adviesorgaan van Gedeputeerde staten van Zeeland zijn de netwerken van ondernemingen, onderwijsinstellingen en overheden verbonden. Hierdoor wordt niet alleen gewerkt aan de structuurversterking van de regio, maar wordt ook de bestuurskracht versterkt. De wethouder economische zaken van Middelburg is als een van de vertegenwoordigers van de gemeenten in bij de Economic Board betrokken. Inmiddels is ook overeenstemming bereikt tussen de regio en het kabinet over de compensatiemaatregelen voor het niet doorgaan van de marinierskazerne. Deze maatregelen vragen om samenwerking in de regio en bieden dan ook kansen voor de versterking van de economische structuur in Middelburg. De uitrol van deze maatregelen zal dan ook in 2021 een belangrijke rol gaan spelen bij de verder structuurversterking en onderlinge samenwerking in de regio. Hier ligt ook een belangrijke rol voor de Economic Board weggelegd.
Nieuwe en innovatieve initiatieven van Middelburgse ondernemingen en organisaties zullen ook in 2021 financieel ondersteund worden vanuit de provinciale aanjaaggelden. Middelburg heeft vanuit de bezuinigingen moeten besluiten voor 2021 geen financiële bijdrage te kunnen leveren aan de verdere versterking van het fonds..
OZO en het Regiobureau
Eind 2020 heeft het OZO twee jaar gefunctioneerd en wordt het geëvalueerd. OZO is het periodiek bestuurlijk overleg tussen de 13 gemeenten, Provincie Zeeland en Waterschap Scheldestromen. Hier is het Regiobureau aan verbonden. Inmiddels is de opzet van de OZO bijeenkomsten aangepast. Het overleg vanuit de inhoudelijke portefeuilles is vervangen door overleg op basis van de opgaven uit het Interbestuurlijk programma (IBP). Hierbij bereiden de ambtelijke deskundigen van de overheden de thema overleggen voor. Deze overleggen zijn met name gericht op de versterking en bewaking van de strategische agenda van de regio. Deze agenda krijgt in 2021 – het jaar met landelijke verkiezingen en een nieuw kabinet - verder inhoud. Wij werken daar actief aan meewerken.
Vanuit het OZO overleg vindt ook de verbinding plaats met de Zeeuwse lobbyisten in Den Haag en Brussel. De lobbyisten worden vanuit het OZO aangestuurd en rapporteren vervolgens in dit overleg over de voortgang van de lobby dossiers. Een van de dossiers waar in 2020 aan gewerkt is en ook in 2021 aandacht vraagt betreft de Rijksbekostiging van het sociaal domein. Vanuit het OZO wordt ook een brief aan de kabinetsformateur gezonden met de specifiek Zeeuwse aandachtspunten voor het nieuwe kabinet.
Z4
De vier stedelijke gemeenten (Goes, Terneuzen, Vlissingen en Middelburg) en provincie Zeeland hebben periodiek overleg op basis van een werkagenda waarin de volgende onderwerpen aan de orde komen:
Profilering stedelijkheid met de provinciale omgevingsvisie als belangrijk aangrijpingspunt;
Mobiliteit en bereikbaarheid;
Arbeidsmarkt en onderwijs;
Havens en maritiem
Ook in 2021 krijgen deze onderwerpen de aandacht, waarbij ook aansluiing gezocht wordt met de thema-overleggen in OZO verband.
Effecten maatregelen financieel herstelplan
Stelpost verwachte hogere rijksbijdrage sociaal domein
Het Rijk heeft in 2019 voor de jaren 2019 t/m 2021 extra middelen voor Jeugdzorg beschikbaar gesteld. In principe zijn deze middelen niet structureel. Wel wordt nu aanvullend onderzoek verricht of en zo ja in welke mate extra middelen structureel nodig zijn. Vooruitlopend op een mogelijk structurele verhoging is het Rijk echter met de provinciale toezichthouders het volgende overeengekomen:
Voor de jaren 2022 en 2023 kan door de gemeente een stelpost ‘Uitkomst onderzoek jeugdzorg’ geraamd worden: per gemeente naar rato van de € 300 miljoen (in 2021).
Deze stelpost ‘Uitkomst onderzoek jeugdzorg’ kan als structureel opgenomen worden.
Voorwaarde is dat daarnaast de gemeente ook zelf maatregelen neemt in het kader van de transformatie rondom jeugdzorg en ggz. Mede gericht op beheersing van de kosten. Gemeenten spelen immers zelf ook een actieve rol in de transformatie en daarmee ook in het kunnen beperken van de uitgaven.
Met de uitvoering van de maatregelen Actieplan Sociaal Domein wordt aan de gestelde voorwaarde voldaan. Daarom wordt voorgesteld de genoemde stelpost in de begroting op te nemen.
OZB-verhoging met 20%
Met het verhogen van de OZB bewegen wij meer richting het Zeeuws gemiddelde qua lokale lasten. Wij merken hierbij op dat dit is afgezet tegen de beschikbare cijfers uit 2020. Het is onze verwachting dat andere gemeenten ook hun OZB tarieven verhogen waardoor de positionering kan wijzigen.
Parkeervergunningen
HIer gaat het om het verhogen van de tarieven voor de parkeervergunningen (servicevergunningen, woonwerkvergunningen, etc.) en RVV-ontheffingen parkeren. De parkeervergunningen voor inwoners worden niet duurder. Het aandeel dat hierdoor minder wordt opgehaald, wordt opgebracht door de parkeertarieven te verhogen.
Parkeertarieven verhoging maaiveld parkeren
Het betreft hier een verhoging van het maaiveld parkeren. De parkeertarieven van de parkeergarages worden niet verhoogd. Parkeren in de garages blijft goedkoper dan op het maaiveld.
Personeel en organisatie
Ook de gemeentelijke organisatie en dienstverlening levert een bijdrage aan de bezuinigingen. Hiervoor worden verschillende trajecten gevolgd:
we zetten actiever in op het weer in reguliere functies laten instromen van bovenformatief personeel;
structurele inhuur derden wordt beperkt;
door het aanpassen werkprocessen en verdere digitalisering (bijv. post- en archiefbeheer en vergunning- en kentekenparkeren, bezoekerskaartjes parkeren, meer webproducten Publiekszaken etc.) behalen we efficiencyvoordeel;
voor baliehandelingen werken we uitsluitend op afspraak, gecombineerd met sluiting op enkele dagdelen per week.
Personeel en organisatie; Huwelijken (tariefsverhoging)
Om het niveau van dienstverlening bij huwelijken te kunnen handhaven worden de tarieven verhoogd.
Software applicatie Basisregistratie Personen
Door gezamenlijke aanbesteding met de gemeente Vlissingen van de Basisregistratie Personen is een aanzienlijk voordeel behaald. Zowel in de investering t.b.v. de software als in de jaarlijkse kosten van beheer en onderhoud.
Overheadvergoeding gastgemeente Samenwerking Belastingen
Vlissingen, Veere, Schouwen-Duiveland en Middelburg hebben afspraken gemaakt over gemeentelijke samenwerking. Onderdeel van die afspraken is een overheadvergoeding. Elke gemeente heeft de kans gekregen om via een gastgemeenteconstructie een samenwerking te huisvesten. Bij Schouwen-Duiveland is de P&O-samenwerking uiteindelijk niet doorgegaan. De samenwerking binnen Porthos is per 2020 beëindigd. Destijds is afgesproken dat gemeenten die geen samenwerking huisvesten 50% korting op de overheadvergoeding kregen. In de beginfase van die samenwerking een begrijpelijk onderhandelingsresultaat. Maar op langere termijn is dat uitgangspunt niet houdbaar. Immers, de inwoners van Middelburg betalen de overhead voor inwoners van andere gemeenten. Bovendien stimuleert dat de gemeentelijke samenwerking niet, want er staat een bonus op het niet-huisvesten van een samenwerking. In 2025 start een nieuwe contractperiode. Vanaf dat momoment moet de kortingsregeling beëindigd zijn. Gelet op de inhoudelijke argumenten ligt het voor de hand om het gesprek hierover al eerder te starten (in 2021) om de kortingsregeling al eerder, gefaseerd af te bouwen.
Bijstellen raming afdracht vennootschapsbelasting (Vpb)
De gemeente betaalt jaarlijks op basis van een voorlopige aanslag Vpb. De verwachting is dat de definitieve aanslagen tot en met 2021 op € 0 worden vastgesteld. Daarom stellen wij voor om de budgetten op € 0 te zetten in 2020 en 2021. Hiermee nemen we een risico, omdat de Belastingdienst de aanslagen definitief vaststelt. Daarom beperken wij de verlaging van het budget ook tot deze twee jaren.
Dividend aandelen Evides
Onderdeel van de compensatie voor het niet doorgaan van de Marinierskazerne is een oplossing voor het Evides dossier. Dat betreft het direct onder de huidige aandeelhouders brengen van de aandelen Evides in plaats van onder de PZEM-holding. Het Rijk verstrekt daarvoor een renteloze lening van het Rijk. Uitkomst daarvan is dat door de aandeelhouders direct beschikt kan worden over een jaarlijks dividend van € 10 miljoen. Voor Middelburg is dat een bedrag van € 575.000. Omdat nog geen absolute zekerheid hierover is en dividend per definitie onzeker is, wordt voorgesteld aan deze mogelijke opbrengst in ieder geval tot en met 2024 geen structurele bestemming te geven, maar dit in te zetten ter versterking van het weerstandsvermogen.
Afstoten vastgoed
Het beleid is om de omvang van het gemeentelijk vastgoed te verminderen. Bij een aantal panden leidt verkoop tot een boekwinst. In principe is dat een incidentele opbrengst. Ook is niet op voorhand bekend of en wanneer en in welke mate zich mogelijkheden voordoen om panden af te stoten. De verwachte opbrengst wordt daarom niet ingezet als structureel dekkingsmiddel.
Post onvoorzien
Voor het mogelijk niet geheel kunnen realiseren van de bezuinigingen is een post Onvoorzien opgenomen.
Tabel maatregelen financieel herstelplan
nr | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
---|---|---|---|---|---|
Overzicht opgave 3 – Sluitende meerjarenbegroting 2021-2024 | |||||
28 | Stelpost verwachte hogere rijksbijdrage sociaal domein | 0 | 945 | 945 | 945 |
29 | OZB-verhoging met 20% | 2.241 | 2.241 | 2.241 | 2.241 |
30 | Parkeervergunningen1 | 34 | 34 | 34 | 34 |
31 | Parkeertarieven 22% verhoging maaiveld parkeren | 546 | 546 | 546 | 546 |
33 | Personeel en organisatie | 221 | 351 | 401 | 476 |
33a | Personeel en organisatie; Huwelijken (tariefsverhoging)2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
34 | Software applicatie Basisregistratie Personen | 30 | 30 | 30 | 30 |
35 | Overheadvergoeding gastgemeente Samenwerking Belastingen | 0 | 0 | 0 | 50 |
3.074 | 4.149 | 4.199 | 4.324 |
- 1 nr 30/31: Conform raadsbesluit financieel herstelplan - 30 september 2020
- 2 nr 33a: Conform raadsbesluit financieel herstelplan - 30 september 2020
nr | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
---|---|---|---|---|---|
Overzicht opgave 4 – Versterken weerstandsvermogen | |||||
47 | Bijstellen raming afdracht vennootschapsbelasting (Vpb) | 367 | 0 | 0 | 0 |
48 | Dividend aandelen Evides | 0 | 575 | 575 | 575 |
49 | Afstoten vastgoed | 225 | 225 | 225 | 225 |
592 | 800 | 800 | 800 |
nr | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
---|---|---|---|---|---|
Ten behoeve van financieel herstelplan | |||||
Post onvoorzien | 100 | 200 | 200 | 200 | |
100 | 200 | 200 | 200 |
Beleidsindicatoren
Beleidsindicatoren | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Formatie (fte per 1.000 inwoners) | Middelburg | 7,2 | 7,8 | 7,8 | 8,0 |
Bezetting (fte per 1.000 inwoners) | Middelburg | 6,9 | 7,3 | 7,4 | 7,7 |
Apparaatskosten (kosten per inwoner) | Middelburg | € 600 | € 625 | € 714 | € 743 |
Externe inhuur (kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen) | Middelburg | 7,8% | 9,8% | 2,5% | 1,7% |
Overhead (% van de totale lasten) | Middelburg | 6,2% | 6,0% | 6,9% | 7,1% |
Overhead
Overhead kosten zijn alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. In de tabel hieronder is aangegeven hoe deze kosten zijn opgebouwd:
(bedragen x € 1.000) | Begroting loonkosten | Begroting overige lasten | Totale lasten | Totale baten | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Leidinggevenden | 3.294 | 243 | 3.537 | -36 | 3.501 |
Financiën en AO/IC | 116 | 312 | 428 | -188 | 240 |
P&O / HRM | 133 | 730 | 863 | -15 | 848 |
Inkoop | 108 | 11 | 119 | 0 | 119 |
Interne en externe communicatie | 593 | 20 | 613 | 0 | 613 |
Juridische zaken | 377 | 32 | 409 | 0 | 409 |
Bestuurszaken en bestuursondersteuning | 713 | 21 | 734 | 0 | 734 |
Informatievoorziening en automatisering (ICT) | 210 | 2.692 | 2.902 | -5 | 2.897 |
Huisvesting en Facilitaire zaken | 846 | 2.241 | 3.087 | -22 | 3.065 |
DIV | 147 | 396 | 543 | 0 | 543 |
Managementondersteuning. | 86 | 0 | 86 | 0 | 86 |
Totaal | 6.623 | 6.698 | 13.321 | -266 | 13.055 |
dekking toerekening overhead GB, GBP en investeringen | 0 | -761 | -761 | 0 | -761 |
dekking overheadvergoeding samenwerkingsverbanden | 0 | 125 | 125 | -749 | -624 |
Totaal | 6.623 | 6.062 | 12.685 | -1.015 | 11.670 |
1 Overhead mag nog wel worden toegerekend aan grondexploitaties, investeringen en andere (subsidie)projecten. In de praktijk gebeurt dit door op het taakveld 0.4 onder de lasten een negatief bedrag op te nemen en dit bedrag op het betreffende taakveld met de weer als last te verantwoorden. Hierdoor wordt de exploitatie niet onnodig opgevoerd.
2 Overheadvergoeding binnen de samenwerkingsverbanden waarbij Gemeente Middelburg als gastgemeente opereert worden als baten verantwoord binnen het taakveld overhead.
Wat mag het kosten?
0 Bestuur en ondersteuning | Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
Overzicht taakvelden | ||||||
Lasten | ||||||
0.01.0 Bestuur | 2.414 | 2.468 | 2.553 | 2.516 | 2.578 | 2.637 |
0.02.0 Burgerzaken | 1.764 | 2.000 | 1.930 | 1.927 | 1.966 | 1.988 |
0.03.0 Beheer ov gebouwen en gronden | 937 | 1.115 | 1.040 | 1.054 | 1.070 | 1.084 |
0.06.3 Parkeerbelasting | 48 | 104 | 69 | 71 | 73 | 76 |
Totaal lasten | 5.163 | 5.686 | 5.592 | 5.569 | 5.686 | 5.786 |
Baten | ||||||
0.01.0 Bestuur | 202 | 204 | 70 | 0 | 0 | 0 |
0.02.0 Burgerzaken | 734 | 784 | 729 | 676 | 687 | 700 |
0.03.0 Beheer ov gebouwen en gronden | 486 | 524 | 462 | 468 | 474 | 480 |
0.06.3 Parkeerbelasting | 4.580 | 6.403 | 6.433 | 6.639 | 6.670 | 6.701 |
Totaal baten | 6.002 | 7.914 | 7.694 | 7.782 | 7.830 | 7.881 |
Saldo | ||||||
0.01.0 Bestuur | -2.212 | -2.264 | -2.483 | -2.516 | -2.578 | -2.637 |
0.02.0 Burgerzaken | -1.029 | -1.216 | -1.201 | -1.252 | -1.279 | -1.289 |
0.03.0 Beheer ov gebouwen en gronden | -451 | -591 | -578 | -587 | -596 | -604 |
0.06.3 Parkeerbelasting | 4.532 | 6.299 | 6.364 | 6.567 | 6.597 | 6.626 |
Totaal overzicht taakvelden | 839 | 2.228 | 2.102 | 2.213 | 2.144 | 2.096 |
Overzicht overhead | ||||||
Lasten | ||||||
0.04.0 Overhead | 11.778 | 12.842 | 13.464 | 13.753 | 13.920 | 13.876 |
Totaal lasten | 11.778 | 12.842 | 13.464 | 13.753 | 13.920 | 13.876 |
Baten | ||||||
0.04.0 Overhead | 1.001 | 914 | 859 | 874 | 888 | 905 |
Totaal baten | 1.001 | 914 | 859 | 874 | 888 | 905 |
Saldo | ||||||
0.04.0 Overhead | -10.777 | -11.928 | -12.605 | -12.879 | -13.032 | -12.972 |
Totaal overzicht overhead | -10.777 | -11.928 | -12.605 | -12.879 | -13.032 | -12.972 |
Overzicht algemene dekkingsmiddelen | ||||||
Lasten | ||||||
0.05.0 Treasury | 343 | 187 | -393 | -355 | -244 | -186 |
0.06.1 OZB woningen | 1.734 | 1.597 | 1.483 | 1.510 | 1.537 | 1.569 |
0.06.2 OZB niet woningen | 1.254 | 1.242 | 1.426 | 1.447 | 1.468 | 1.489 |
0.06.4 Belastingen overig | 1.883 | 1.959 | 1.044 | 1.059 | 1.075 | 1.092 |
0.07.0 Alg uitk en ov uitk gem.fonds | 6 | 6 | 6 | 6 | 7 | 7 |
Totaal lasten | 5.219 | 4.991 | 3.566 | 3.667 | 3.842 | 3.970 |
Baten | ||||||
0.05.0 Treasury | 441 | 277 | 383 | 504 | 529 | 725 |
0.06.1 OZB woningen | 7.219 | 8.307 | 8.511 | 8.610 | 8.841 | 9.075 |
0.06.2 OZB niet woningen | 6.740 | 7.837 | 8.083 | 8.264 | 8.401 | 8.549 |
0.06.4 Belastingen overig | 2.627 | 2.831 | 1.615 | 1.658 | 1.683 | 1.717 |
0.07.0 Alg uitk en ov uitk gem.fonds | 91.814 | 91.863 | 97.627 | 94.093 | 95.381 | 97.372 |
Totaal baten | 108.841 | 111.114 | 116.219 | 113.129 | 114.835 | 117.438 |
Saldo | ||||||
0.05.0 Treasury | 98 | 90 | 776 | 859 | 774 | 911 |
0.06.1 OZB woningen | 5.485 | 6.710 | 7.029 | 7.101 | 7.304 | 7.506 |
0.06.2 OZB niet woningen | 5.486 | 6.595 | 6.658 | 6.818 | 6.933 | 7.061 |
0.06.4 Belastingen overig | 745 | 872 | 571 | 598 | 608 | 625 |
0.07.0 Alg uitk en ov uitk gem.fonds | 91.808 | 91.856 | 97.620 | 94.086 | 95.374 | 97.365 |
Totaal overzicht algemene dekkingsmiddelen | 103.622 | 106.123 | 112.654 | 109.462 | 110.993 | 113.468 |
Overzicht overige baten en lasten (incl. onvoorzien) | ||||||
Lasten | ||||||
0.08.0 Overige baten en lasten | 372 | 756 | 1.491 | 1.734 | 1.927 | 2.026 |
Totaal lasten | 372 | 756 | 1.491 | 1.734 | 1.927 | 2.026 |
Baten | ||||||
0.08.0 Overige baten en lasten | 98 | 225 | 225 | 3.446 | 3.249 | 2.787 |
Totaal baten | 98 | 225 | 225 | 3.446 | 3.249 | 2.787 |
Saldo | ||||||
0.08.0 Overige baten en lasten | -274 | -531 | -1.266 | 1.712 | 1.322 | 761 |
Totaal overzicht overige baten en lasten (incl. onvoorzien) | -274 | -531 | -1.266 | 1.712 | 1.322 | 761 |
Overzicht vennootschapsbelasting | ||||||
Lasten | ||||||
0.09.0 Vennootschapsbelasting | -6 | 2 | 370 | 370 | 370 | 370 |
Totaal lasten | -6 | 2 | 370 | 370 | 370 | 370 |
Baten | ||||||
0.09.0 Vennootschapsbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | ||||||
Saldo | ||||||
0.09.0 Vennootschapsbelasting | 6 | -2 | -370 | -370 | -370 | -370 |
Totaal overzicht vennootschapsbelasting | 6 | -2 | -370 | -370 | -370 | -370 |
Overzicht mutaties reserves | ||||||
Toevoeging reserves | ||||||
0.10.0 Mutaties reserves | 13.760 | 1.392 | 2.620 | 686 | 778 | 799 |
Totaal toevoeging reserves | 13.760 | 1.392 | 2.620 | 686 | 778 | 799 |
Onttrekking reserves | ||||||
0.10.0 Mutaties reserves | 18.838 | 4.974 | 1.180 | 773 | 485 | 485 |
Totaal onttrekking reserves | 18.838 | 4.974 | 1.180 | 773 | 485 | 485 |
Saldo | ||||||
0.10.0 Mutaties reserves | 5.078 | 3.582 | -1.440 | 86 | -293 | -314 |
Totaal overzicht mutaties reserves | 5.078 | 3.582 | -1.440 | 86 | -293 | -314 |
Overzicht resultaat rekening baten en lasten | ||||||
Lasten | ||||||
0.11.0 Resultaat rek baten-lasten | 5.155 | 8 | 0 | 461 | 702 | 592 |
Totaal lasten | 5.155 | 8 | 0 | 461 | 702 | 592 |
Baten | ||||||
0.11.0 Resultaat rek baten-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | ||||||
Saldo | ||||||
0.11.0 Resultaat rek baten-lasten | -5.155 | -8 | 0 | -461 | -702 | -592 |
Totaal overzicht resultaat rekening baten en lasten | -5.155 | -8 | 0 | -461 | -702 | -592 |