Verkeer, vervoer en waterstaat
De gemeente is verantwoordelijk voor het aanleggen en beheren van infrastructuur, het faciliteren van diverse vervoersvormen, het realiseren van parkeervoorzieningen en het goed afwikkelen van verkeer- en vervoerstromen. Veiligheid staat hierbij voorop.
We willen een samenleving waaraan iedereen zo veel mogelijk kan deelnemen. De gemeente Middelburg vindt het daarom belangrijk dat iedereen zoveel mogelijk overal zelfstandig kan wonen en komen. Het is om die reden dat de openbare ruimte waar mogelijk toegankelijk moet zijn. Op die manier kunnen we allerlei voorzieningen bereiken en gebruiken. Voor mensen met een beperking of chronische ziekte is een toegankelijke openbare ruimte zelfs vaak een voorwaarde om zelfstandig te kunnen functioneren. In Middelburg heeft 15% van de volwassenen één of meer lichamelijke beperkingen. Dat betekent dat zeker 5.500 inwoners geregeld belemmeringen ondervinden, wanneer zij zich buiten verplaatsen.
Actueel: Onze mobiliteit gaat de komende jaren fors veranderen. De groei van elektrische auto's en laadinfrastructuur zet door, het delen van bezit wordt vanzelfsprekender en alles staat met elkaar in verbinding.
Beleidskader
Vastgestelde gemeentelijke beleidsnota's:
Wat willen we bereiken?
Maatschappelijk effect
Het borgen en daar waar mogelijk verbeteren van de bereikbaarheid en toegankelijkheid van Middelburg voor alle mensen. Inwoners en bezoekers van Middelburg moeten zich veilig en vlot kunnen verplaatsen door en rond de stad. Zonder al te veel oponthoud en het veroorzaken van overlast en milieuhinder. Daarnaast moet er voldoende parkeergelegenheid zijn.
Doelstellingen
Het verduurzamen van mobiliteit
Het behouden van het hoge aandeel fietsverkeer in het totale verkeer
Het verhogen van de verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom
Het verbeteren van de bereikbaarheid binnen Middelburg
Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners en bezoekers met behoud van een hoog bezettingspercentage van de parkeerconcentraties
Een autoluwe binnenstad
Een toegankelijke stad voor iedereen
Wat gaan we daarvoor doen?
Het verduurzamen mobiliteit
Het grootste deel van de afgelegde reiskilometers gebeurt met de auto. Hier is dan ook de meeste winst te behalen door:
het voorkomen, verkorten of verminderen van autoverplaatsingen
het veranderen van vervoerswijze: te voet, per fiets en/of met het openbaar vervoer
het verschonen van verplaatsingen: zorg dat verplaatsingen met schone auto’s worden gemaakt. Bijvoorbeeld elektrische auto’s of auto’s op groen gas.
Onze mobiliteit gaat de komende jaren fors veranderen. De groei van elektrische auto's en laadinfrastructuur zet door. Het delen van bezit wordt vanzelfsprekender en alles staat met elkaar in verbinding.
Bij mobiliteit geldt: eerst inzetten op energie besparen en dan hernieuwbare energie toepassen om de mobiliteit te verduurzamen. Dit vertaalt zich in onderstaande ontwikkelingen:
de steeds verdergaande ontwikkeling via internet, digitalisering van allerlei (overheid) diensten en flexibel werken betekent dat de noodzaak om fysiek aan het verkeer deel te nemen afneemt. De COVID-19 crisis van 2020 laat zien wat de effecten zijn van (massaal) thuiswerken.
de fiets staat in het gemeentelijk mobiliteitsbeleid op nummer één. In een continu proces worden - gezamenlijk met maatschappelijke organisaties - maatregelen voorgesteld die het fietsen stimulerende en/of de verkeersveiligheid verhogen. Afhankelijk van de beschikbare financiële middelen worden deze op korte of langere termijn uitgevoerd.
voor het stimuleren en faciliteren van elektrisch rijden worden met enige regelmaat laadpalen geplaatst. Dit gaat in 2021 gestaag . Op basis van een prognoses van de behoefte aan laadpalen tot 2025 is voor Middelburg een kaart gemaakt met de gewenste posities van deze laadpalen. Het voornemen is om op basis van deze kaart op strategische locaties proactief laadpalen te plaatsen.
Middelburg neemt deel aan het Europese project Move. In dit project wordt op Walchers niveau het aanbod van en de vraag naar de vervoersstromen onderzocht. En wordt bekeken op welke wijze deze het best gefaciliteerd kunnen worden. Hierbij staat duurzaamheid en efficiency in verkeerskundig en financieel opzicht centraal.
Binnen Move wordt voor Middelburg eveneens als deelproject een of meerdere locaties uitgewerkt en gerealiseerd voor (elektrische) deelauto’s en deelfietsen.
Het behouden van het hoge aandeel fietsverkeer in het totale verkeer
“In ons mobiliteitsbeleid staat het langzaam verkeer (fiets en voetganger) op nummer één.” (citaat uit de Kwaliteitsatlas Herijking 2e en 3e fase). De basis voor het integrale fietsplan ligt in het GVVP 2030. Hiervoor wordt al jaren een integraal programma aan fietsgebruik stimulerende projecten gevoerd. Dit programma met projecten richt zich op verbetering van de omstandigheden van fietsers op enerzijds de fietsroutes in de binnenstad en anderzijds de fietsroutes vanuit de wijken naar het buitengebied. Voorts ligt er een opgave in het verbeteren van het fiets parkeren in de binnenstad. Vooral projecten/maatregelen gericht op het verhogen van de verkeersveiligheid, optimaliseren en verbeteren van 30 km/u wegen etc. dragen bij aan het in stand houden van het hoge aandeel fietsverkeer in het totale verkeer of zelfs verder verhogen hiervan. Dit is in feite een permanent lopende activiteit welke in samenspraak met de bewoners, verkeerswerkgroepen, fietsersbond, politie etc. wordt uitgevoerd.
In het voorjaar is een update van het integrale fietsplan naar de gemeenteraad gestuurd. De belangrijkste punten hieruit zijn:
1. De rol en positie van de fietsenstalling op het Zusterplein is een belangrijke pijler in de aanpak van het fiets parkeren in het kernwinkelgebied. Mede met het oog op het verlichten van de fiets parkeerdruk op Plein 1940 behoort een eventuele uitbreiding van het fiets parkeren op het Zusterplein tot de mogelijkheden.
2. Gravenstraat (gedeelte tussen Zusterstraat en Markt) wordt fietsverbod opgeheven; ter verbetering bereikbaarheid Markt en de aldaar aanwezige witte fietsparkeer vakken. Dit is in eerste instantie een pilot en zal ná een jaar worden geëvalueerd. Voorts hebben wij de wens om de Gravenstraat (gedeelte tussen Zusterstraat en Varkensmarkt) qua fietsbaarheid te verbeteren. Het gaat hier om het aanbrengen van een meer comfortabele verharding voor fietsers dan de huidige kinderkopjes. Met deze maatregel wordt beoogd het bereiken van de rijwielstalling op het Zusterplein te vereenvoudigen en daarmee het gebruik te verhogen. Wij realiseren ons wel dat dit uit financieel oogpunt lastig is voor de korte termijn en derhalve plaatsen wij deze maatregel op de “wensenlijst”.
3. Een update van het GVVP t.a.v. fietsstructuren is het “afstand nemen” van het concept fietsring. Dat betekent dat de fietsring nog wel als verbinding aanwezig is; maar er worden geen investeringen meer gepleegd om dit concept verder te versterken. Ook worden de voorrangssituaties voor de fietsring opgeheven.
Ter compensatie van het “wegvallen” van de fietsring wordt de route door het Geeregebied versterkt. Concreet betekent dit dat de Korte Geere gedurende de hele dag fiets toegankelijk wordt. Ook dit is een pilot en wordt ná een jaar geëvalueerd.
Zoals in vorige programmabegroting ook al gemeld zal meer aandacht geschonken worden aan de nieuwe en snelgroeiende vormen van fietsverkeer. E-bikes en speed pedelecs vragen om een andere benadering, veel meer gericht op langere (utilitaire) fietsritten en kwalitatief goede fietspaden en voorzieningen. De aandacht verschuift hierbij naar vlotte en comfortabele routes tussen de steden en dorpen via de buitenwijken en de centrumschil naar de binnenstad. De binnenstad zelf vraagt veel meer om een “Shared-space – achtige” inrichting waarbij rekening houden met elkaar en gelijkwaardigheid steeds belangrijker is geworden.
Door de coronacrisis zijn een aantal tijdelijke verkeersmaatregelen getroffen in de binnenstad; zoals het weghalen van fietsbeugels in de winkelstraat. In het najaar van 2020 overleggen we met relevante partijen overleg over hoe hier in 2021 een vervolg aan wordt gegeven.
Ieder jaar in dezelfde week en op dezelfde dag vindt een meting plaats van het aantal fietspassages over de Kanaalkruisingen. De hoogte van deze steekproef meting wordt mede bepaald door een aantal niet te beïnvloeden omstandigheden; zoals bijvoorbeeld weersomstandigheden. Vanaf 2012/2013 zien we – met uitzondering van het jaar 2018 - dat de passages op een dag schommelen tussen ruim 18.000 en 21.000 fietsers per 24 uur.
Verkeerstellingen fietsverkeer
Meetpunt | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stationsbrug | 7.881 | 7.680 | 7.013 | 7.265 | 8.116 | 5.439 | 7.737 | onbekend |
Schroebrug | 12.621 | 13.842 | 11.785 | 11.158 | 13.346 | 9.961 | 12.246 | onbekend |
Totaal | 20.502 | 21.522 | 18.798 | 18.423 | 21.462 | 15.400 | 19.983 | onbekend |
In verband met de coronacrisis zijn in 2020 geen verkeerstellingen van het fietsverkeer gehouden op de Kanaalkruisingen. Gelet op de RIVM adviezen om zoveel mogelijk thuis te werken en de sluiting van de middelbare en hogere scholen is het jaar 2020 niet representatief om de ontwikkelingen in het fietsgebruik te monitoren.
Het verhogen van de verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom
Binnen de gemeente Middelburg was al jaren een dalende trend in het aantal ongevallen zichtbaar. Ook voor 2021 is het onze ambitie om deze dalende trend vast te houden. In onderstaande tabel is een overzicht van aantallen ongevallen in de gemeente Middelburg (periode 2014 t/m 2019), inclusief meldkamerongevallen opgenomen.
Jaar | Ongevallen | Partijen | Betrokkenen | Slachtoffers | Gewonden | Doden |
2014 | 279 | 392 | 310 | 69 | 68 | 1 |
2015 | 287 | 402 | 322 | 68 | 68 | 0 |
2016 | 287 | 397 | 324 | 70 | 68 | 2 |
2017 | 258 | 357 | 276 | 61 | 60 | 1 |
2018 | 207 | 286 | 240 | 55 | 55 | 0 |
2019 | 241 | 386 | 348 | 77 | 75 | 2 |
Vanwege de onvolledige registratie kunnen geen goed gefundeerde uitspraken gedaan worden over de ontwikkelingen (trends) op het gebied van de verkeersveiligheid. Bovenstaande tabellen geven een indicatie van cijfers in de jaren vanaf 2014. Dat betekent dat het ongevallenbestand een niet representatieve steekproef is welke wel geschikt is voor analyse, maar onvoldoende geschikt is voor statistische uitspraken.
Het verbeteren van de bereikbaarheid binnen Middelburg: borgen en waar mogelijk verbeteren doorstroming auto-, voetgangers- en fietsverkeer, met focus op veiligheid
Ook in 2021 werkt Middelburg gestaag verder aan behoud en daar waar mogelijk verbetering van de bereikbaarheid en aan verhoging van de verkeersveiligheid op het wegennet. In het nieuwe gemeentelijk verkeer- en vervoerplan is het accent in het mobiliteitsbeleid vooral komen te liggen op het verder optimaliseren van het bestaande wegennet op basis van de wegencategorisering.
De optimalisatie bestaat uit enerzijds het aanpakken van gesignaleerde verkeersproblemen, grotendeels komend uit de overleggen met de verkeerswerkgroepen. Anderzijds gaat het om de meer vanuit beleid gestuurde projecten (GVVP 2030). Hiervoor moet wel vaak enkele jaren “gespaard “ worden omte kunnen uitvoeren. Vaak combineren we een aanpassing van de weg met werkzaamheden aan riolering- en/of reconstructie.
Overzicht lopende projecten 2020 / 2021
Plannen in uitvoering
Stationsplein/Kanaalweg
Afwaardering Poelendaeleweg
Reconstructie kruising Poelendaeleweg-Nieuwe Vlissingseweg
Plannen in voorbereiding
Afwaardering Klein Vlaanderen
Camerahandhaving t.b.v. selectieve toegang kernwinkelgebied
Plannen in onderzoek 2020/2021
Vervanging VRI’s Seisplein en VRI laan der Verenigde Naties/Pres. Rooseveltlaan
Gebiedsontsluitingsvisie Veerse Meer zuid
Monitoring ontwikkeling verkeersintensiteiten
De ontwikkeling van het (auto)verkeer wordt gemonitord (verkeerstellingen) en vergeleken met de verkeersmodelberekeningen van het in 2015 geactualiseerde en vastgestelde verkeersmodel. Resultaten daarvan laten zien dat er geen onvoorziene negatieve ontwikkelingen is op de aspecten bereikbaarheid en doorstroming. In het algemeen geldt dat door de N57 de autoverkeerintensiteiten op het Middelburgse wegennet zijn afgenomen. Hierdoor is meer ruimte ontstaan voor andere verkeerssoorten. Dit levert een positieve bijdrage aan de verkeersveiligheid en fietsvriendelijkheid van Middelburg.
Integratie openbaar vervoer en doelgroepenvervoer Zeeland en Servicebus Middelburg
De servicebus is tijdelijk vervangen door de seniorentaxibus. Het is de bedoeling om deze vervolgens te laten overgaan in een buurtbus door de wijken. Met de provincie, Connexxion, Vlissingen en taxi de Vlieger worden de mogelijkheden van integratie openbaar vervoer en doelgroepenvervoer (WMO-vervoer) onderzocht. Waar mogelijk wordt dit via een pilot verder voorbereid en ingevuld.
Wegenonderhoud in woonwijken
In 2016 zijn de kaders voor het wegbeheer vastgesteld. De afgelopen jaren is het budget in vier stappen verhoogd tot het budget voor structureel wegonderhoud kwaliteitsniveau C. Dit is het minimaal benodigde budget om de verhardingen op een verantwoord niveau te kunnen onderhouden. De wegen voldoen dan nog net , maar hebben binnen twee jaar een onderhoudsmaatregel nodig. Het is een zeer lastig te realiseren niveau. Dit omdat in de praktijk verhardingen langere tijd op een bepaald kwaliteitsniveau blijven, maar aan het eind van de levensduur vaak snel verslechteren en dan direct door de aanvaardbare ondergrens heen gaan. Gezien de toenemende ouderdom van onze wegen is het noodzakelijk om de komende jaren steeds meer budget uit te geven aan het verhelpen van schades en onvolkomenheden.
Het overige deel van het budget wordt gebruikt voor integraal onderhoud samen met andere beleidsvelden als rioolonderhoud, klimaat- , verkeerskundige- en groenmaatregelen en werkzaamheden van nutsbedrijven. Door integraal te werken is het ook mogelijk om de buitenruimte af te stemmen op de actuele wensen van bewoners en belanghebbenden. Daarbij wordt steeds beoordeeld of het gebruik en de inrichting nog op elkaar aansluiten. Een speerpunt daarbij is om gelijktijdig klimaatadaptieve maatregelen te nemen. Dit kan vaak gerealiseerd worden door het omvormen van verhardingen naar groen. Waar mogelijk wordt verharding verwijderd of minimaal ontworpen. Op het gebied van duurzaamheid wordt steeds gestreefd om duurzame en circulaire materialen te gebruiken. Of de ambitie om de aanwezige achterstanden in het onderhoud in te lopen gehaald zal worden, is erg onzeker en hangt af van het prijsniveau in de markt.
Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners en bezoekers
Stimulering gebruik parkeergarages
In het kader van de bezuinigingen is besloten de parkeertarieven op het maaiveld te verhogen. Voor de bezoeker aan de stad is het dus straks financieel gunstiger om de auto in de parkeergarage te zetten in plaats van in een parkeervak langs de weg.
Om het gebruik van de parkeergarages nog meer te stimuleren worden de parkeergarages voorzien van een nieuw modern parkeermanagementsysteem. De parkeergarages zijn daarmee voorzien van de nieuwste software. Hiermee zijn we in staat om op een nog efficiëntere wijze de parkeerexploitatie te verzorgen. Er zal tevens worden onderzocht of kentekenregistratie kan worden toegepast, zodat van huis uit vooraf - via de website of app - een parkeerplaats in de parkeergarages gereserveerd kan worden. De parkeerder kan op dat moment zonder kaartje de parkeergarage in- en uitrijden en hoeft ter plaatse ook niet meer af te rekenen bij de betaalautomaat.
Een autoluwe binnenstad
Een autoluwe binnenstad is een binnenstad waarbij het niet-noodzakelijke autoverkeer zoveel als mogelijk wordt geweerd. Een autoluwe binnenstad draagt bij aan een verhoging van de verkeersveiligheid, het streven naar een meer fietsvriendelijke stad en een verhoging van de leef- en beeldkwaliteit. Het doorgaand verkeer (met herkomst en bestemming buiten de binnenstad) wordt afgeleid naar het rondwegstelsel. Bezoekers van de binnenstad worden – via het parkeerverwijssysteem – verwezen naar de parkeergarages aan de rand van de binnenstad, zodat daarmee het zoekverkeer naar parkeerplaatsen wordt verminderd. Maatregelen gericht op het faciliteren van parkeren, stimuleren van fietsverkeer en openbaar vervoer, evenals de inrichting van de wegenstructuur in en rondom de stad dragen bij aan het bereiken van een meer verkeersluwe binnenstad.
Een toegankelijke stad voor iedereen
Een voor iedereen toegankelijke openbare ruimte willen we de komende 10 jaar graag realiseren. Het project is in de periode 2018 en 2019 gestart met het opstellen van handboek met normen aan welk kwaliteitsniveau op welke plaats in de stad daarbij gewenst is en beleidsuitgangspunten ten aanzien van de toegankelijkheid van de openbare ruimte en gebouwen: gebieden met basiskwaliteit, gebieden met hoge kwaliteit en gebieden met lage kwaliteit. De criteria daarvoor worden zo precies mogelijk beschreven. Daarnaast bevat het handboek de technische randvoorwaarden ten aanzien van de uitvoering van de toegankelijkheidsvoorzieningen. Het handboek moet gebruikt worden als leidraad bij alle inrichtingsplannen van de openbare ruimte. Het geeft inzicht de kwaliteit van de openbare ruimte die nodig is voor een inclusieve samenleving. Samen met betrokken vertegenwoordigers van organisaties wordt verdere invulling gegeven aan de wijze waarop de door de jaren heen ingerichte openbare ruimte zo passend mogelijk toegankelijk gemaakt en gehouden kan worden. De komende jaren wordt er op het gebied conform het beleid voor het wegenonderhoud met name ingezet op het verbeteren van kleine direct overlast gevende situaties, omvangrijker situaties worden aangepakt bij planmatig onderhoud.
Effecten maatregelen financieel herstelplan
Geen bezuinigingen binnen dit programma
Beleidsindicatoren
Beleidsindicatoren | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
verkeersongevallen per 1000 inwoners | Middelburg | nb | |||
Nederland | nb |
Wat mag het kosten?
2 Verkeer, vervoer en waterstaat | Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
Overzicht taakvelden | ||||||
Lasten | ||||||
2.01.0 Verkeer en vervoer | 10.297 | 10.217 | 9.838 | 9.948 | 10.060 | 10.164 |
2.02.0 Parkeren | 2.519 | 2.604 | 2.771 | 2.613 | 2.579 | 2.608 |
2.03.0 Recreatieve havens | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2.04.0 Econ havens en waterwegen | 292 | 359 | 372 | 572 | 542 | 571 |
Totaal lasten | 13.108 | 13.181 | 12.981 | 13.134 | 13.181 | 13.342 |
Baten | ||||||
2.01.0 Verkeer en vervoer | 1.615 | 1.512 | 1.057 | 1.075 | 1.092 | 1.110 |
2.02.0 Parkeren | 8 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
2.03.0 Recreatieve havens | 60 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 |
2.04.0 Econ havens en waterwegen | 54 | 130 | 132 | 134 | 136 | 138 |
Totaal baten | 1.737 | 1.710 | 1.258 | 1.278 | 1.299 | 1.321 |
Saldo | ||||||
2.01.0 Verkeer en vervoer | -8.682 | -8.705 | -8.780 | -8.874 | -8.968 | -9.053 |
2.02.0 Parkeren | -2.511 | -2.599 | -2.766 | -2.608 | -2.574 | -2.602 |
2.03.0 Recreatieve havens | 60 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 |
2.04.0 Econ havens en waterwegen | -238 | -230 | -241 | -438 | -406 | -432 |
Totaal overzicht taakvelden | -11.371 | -11.471 | -11.723 | -11.855 | -11.882 | -12.021 |