Onderwijs
Onderwijs draagt er aan bij dat jongeren kennis vergaren, weerbaar zijn en zelfstandig worden. Wij streven daarom naar een gevarieerd aanbod van onderwijs op verschillende niveaus. Een speerpunt is het bestrijden van schoolverzuim. Voor dat doel is onder meer een verzuimkaart ontwikkeld en hebben scholen een vaste RBL (Regionaal Bureau Leerlingzaken)-consulent.
Beleidskader
Vastgestelde gemeentelijke beleidsnota's:
De brede school groeit door 2009-2012 (april 2009)
Onderwijshuisvestingsbeleid 2015-2030 (maart 2015, aanvulling maart 2017)
Sportnota gemeente Middelburg “Middelburg in Beweging 2013 – 2016” (oktober 2013)
Speelruimtebeleid (2006)
Onderwijsachterstandenbeleidsplan Middelburg 2017 (2017)
Walcherse onderwijsvisie (januari 2014)
Wat willen we bereiken?
Maatschappelijk effect
Kinderen en jongeren groeien op tot meedenkende en meehelpende burgers en zijn voorbereid op deelname in een participatiemaatschappij waar een steeds groter beroep wordt gedaan op ieders zelfredzaamheid en de eigen verantwoordelijkheid.
Doelstellingen
Verbeteren onderwijshuisvesting
Het bieden van extra (tijdelijke) ondersteuning aan peuters en kleuters met een taal- en/of spraakachterstand door middel van inzet van Voorschoolse- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Vroeg signaleren van problemen bij kinderen en jeugd
Het terugdringen van het schoolverzuim en begeleiding bij leer- en kwalificatie plichtige leerlingen; door middel van preventieve inzet bereiken dat de zorgleerlingen snel in beeld komen waardoor escalatie van problemen wordt voorkomen; het aantal meldingen varieert tussen de 850 en 900 per jaar
Het laten dalen van het aantal 18 tot 23-jarigen zonder startkwalificatie; getracht wordt om het percentage voortijdig schoolverlaters (VSV) van 2.6% naar 2% te laten dalen
Faciliteren vestiging en financiering uitbreiding hoger- en academisch onderwijs
Wat gaan we daarvoor doen?
Onderwijshuisvesting
De komende jaren wordt in een aantal situaties geïnvesteerd in het verbeteren van onderwijsvoorzieningen in het primair-, speciaal- en voortgezet onderwijs. Volgens het Strategisch Huisvestingsplan worden de nodige investeringen gedaan, zodat we voldoen aan onze wettelijke verplichtingen indien leerlingenaantallen toenemen.
In 2021 staan de volgende voorzieningen op de rol:
De afronding van de aanpassingen aan het gebouw aan de Grevelingenstaat 8-10 t.b.v. SO afdeling Klimopschool
Het verwijderen van de laatste (tijdelijke) units bij het Nehalennia aan de Kruisweg
Uitbreiding van het schoolgebouw aan de Generaal Hakewill Smithlaan 3 voor de Regenboogschool
Uitbreiding van het gebouw aan de Westmede 71 voor de Franciscusschool door het plaatsen van een tijdelijk huisvestingsvoorziening
Zorg dragen voor een voldoende spreiding van levensvatbare onderwijsvoorzieningen
Samen met de gemeente Vlissingen en de verantwoordelijke schoolbesturen voor primair onderwijs is en wordt er – binnen de wettelijke en financiële mogelijkheden – naar gestreefd om voldoende gespreide en bereikbare voorzieningen te behouden. Waarbij een levensduur van tenminste 20 jaar het uitgangspunt is.
Ontwikkelingskansen
Onderwijs en kinderopvang hebben in het eerste helft van 2020 borgingsplannen per schoollocatie opgemaakt en aangeleverd waarin zij prestatieafspraken en resultaatafspraken hebben geformuleerd op:
Doorgaande ontwikkelingslijn en warme overdracht van doelgroep-peuters van de kinderopvang naar het basisonderwijs Ouderbetrokkenheid en taalontwikkeling thuis
Doorgaande ontwikkelingslijnen van 2-12 jaar
De wijze waarop kinderopvang en onderwijs samenwerken
De tot op heden aangeleverde plannen geven een duidelijk beeld dat scholen prima aan de inhoudelijke en financiële verantwoording werken. Zij geven goed uitvoering aan de gemaakte afspraken en programma van eisen. In het verdere verloop van 2020 verwachten wij een beter beeld te kunnen vormen van de resultaten en de in kaart gebrachte problemen in taalachterstand. In 2021 willen we de opmaak maken van een volledig jaar nieuw VVE-beleid in de gemeente Middelburg.
In 2020 hebben kinderen recht op 16 uur peutergroep per week om de ontwikkeling optimaal te stimuleren. In samenspraak met de kinderopvangorganisaties zijn er afspraken gemaakt om vier uur per dagdeel te openen op verschillende locaties in Middelburg. Zowel voor kinderen met een VVE indicatie en zonder een VVE indicatie. De openingstijden zijn verruimt of aangepast en locaties zijn anders ingericht om op verschillende plaatsen in Middelburg VVE aan te kunnen bieden. In 2021 willen we de inzet van 16 uur peutergroep per week van een volledig jaar evalueren.
Toeleiding
Ook in 2021 vindt er voortdurend afstemming plaats tussen jeugdverpleegkundige en de kinderopvangorganisaties om de toeleiding van kinderen met een taalachterstand naar VVE locaties te verbeteren.
Terugdringen schoolverzuim en begeleiding bij leer- en kwalificatie plichtige leerlingen
Spijbelen is vaak een voorbode van uitval. Gelukkig zijn spijbelende jongeren nog bereikbaar voor preventie. Door verbeterde registratie en melding bij het verzuimloket is er meer zicht gekomen op het werkelijk aantal meldingen. Daardoor ontstond een toename van het geregistreerde schoolverzuim van leer- en kwalificatie plichtige leerlingen. Het RBL Walcheren zet in op het preventieve werken. Voor het primair onderwijs is 0,5 fte leerplichtambtenaar vrijgemaakt. Deze is specifiek belast om het contact met de basisscholen te verbeteren en om ervoor te zorgen dat het meldgedrag verbetert. Ook hebben we een Verzuimkaart en een Thuiszitters protocol ontwikkeld. In het Voortgezet Onderwijs en Middelbaar Onderwijs is het RBL ook vertegenwoordigd en zijn er voor alle scholen vaste contactpersonen. Ook is er voor het Voortgezet Onderwijs en het Middelbaar Onderwijs een Verzuimkaart ontwikkeld. Zo weten alle scholen wanneer en hoe ze moeten melden. We blijven ons inzetten om het meldgedrag van het Primair Onderwijs te verbeteren. Tevens blijven we de regie op “thuiszitters” voeren, met dien verstand dat we deze tot een minimum weten te beperken.
Het laten dalen van het aantal 18 tot 23-jarigen zonder startkwalificatie
Ook in 2021 is voorkomen van schooluitval geen gemakkelijke opgave. Het begint met goede kwaliteit van onderwijs. Kwalitatief goed en uitdagend onderwijs zorgt ervoor dat jongeren geboeid worden en blijven gedurende hun hele onderwijsloopbaan. Bij de meeste jongeren lukt dat, maar niet bij alle. Leerlingen hebben moeite met de studiekeuze of zitten niet lekker in hun vel waardoor het moeilijk is de aandacht bij de les te houden. De docent/mentor heeft dan de sleutel in handen om uitval te voorkomen: door tijdig te signaleren dat er problemen zijn en door te verwijzen naar een studieloopbaanbegeleider of (externe) zorg- en hulpverleners. Zij kunnen met de jongeren werken aan het oplossen van hun problemen.
De Minister heeft voor 2017, tot in ieder geval 2020, bepaald dat de vsv-gelden op een andere manier verdeeld gaan worden. Tevens is door haar besloten dat de RBL’s een regierol in de monitoring vsv-middelen en kwetsbare jongeren krijgen. In de oude situatie was het zo dat de contactschool alle vsv-gelden ontving en deze verdeelde over het VO/MBO. Sinds 2017 krijgen de RBL’s vsv-middelen (de zogenaamde regio middelen) in eigen beheer om de Verzuimaanpak 18+, oud vsv’ers en de regie over de kwetsbare jongeren verder op te pakken en uit te werken. De contactschool (i.c. Scalda) krijgt het beheer over de zogenoemde ‘plus’ middelen. Overleg tussen de gemeenten en het onderwijs heeft geresulteerd in een evenwichtige verdeling van de gelden waardoor we het vroegtijdig schoolverlaten op Walcheren verder kunnen terug dringen. In de aankomende jaren wordt er meer aandacht besteed aan de oud VSV’ers. Om deze perspectief te bieden wordt een inspanning gevraagd van het RBL, het onderwijs én Orionis. Er zal intensief moeten worden samengewerkt waarbij de jongeren voorop staan. Het RBL blijft zich inzetten om deze jongeren terug naar school of werk te herleiden. Nu zijn het onderwijs en gemeenten bezig om de nieuwe trance in te vullen. Duidelijk is wel al dat het RBL Walcheren weer voor vier jaar tijdelijke middelen ontvangt voor de inzet op kwetsbare jongeren, inzet op oud vsv en de verzuimaanpak 18+. In het VO en het MBO wordt met extra VSV gelden ingezet op plusvoorzieningen met als doel de jongeren om school te houden om zo hun startkwalificatie te laten halen.
Hoger- en academisch onderwijs
Aan het Groene Woud opent het Joint Research Center Zeeland en het ecologielab. Vooral HZ University of Applied Sciences en UCR gaan daar gebruik van maken. Een ontwikkeling waar we van harte aan meewerken. Dat doen we ook met het initiatief van HZ, UCR en ZIB Investments die een visiedocument hebben gemaakt voor een Campus Middelburg rondom de locatie Poelendaelesingel (voormalige PZEM-locatie). Onder regie van Middelburg wordt die visie verder uitgewerkt.
Eind 2020 is gestart met de bouw van studentenhuisvesting aan de Kanaalweg. Een mooie invulling van dit deel van de Kanaalzone. In 2021 wordt de studentenhuisvesting op de locatie Poelendaelesingel in gebruik genomen. Samen met de lokaties in de binnenstad en de Kanaalweg wordt hiermee in de groeiende behoefte aan kwalitatieve studentenhuisvesting voorzien.
Het aanbod van hoger onderwijs in Middelburg breidt zich gestaag uit. HZ University of Applied Sciences brengt vooral de technische opleidingen onder in Middelburg en UCR is in september gestart met de opleiding Engineering. Waar mogelijk faciliteren wij deze initiatieven.
Meetpunt | 1-10-2022 | 1-10-2023 | 1-10-2024 | 1-10-2025 |
---|---|---|---|---|
Percentage nieuwe jaarlijkse VSV in de RMC regio | 1,80% | 1,70% | 1,60% | |
Percentage VSV dat jaar later opleiding volgt | 25% | 28% | 32% | |
Percentage VSV dat jaar later werk heeft | 44% | 46% | 48% | |
Effecten maatregelen financieel herstelplan
Onderwijs Achterstanden Beleid
Door de personeelskosten van de beleidsmedewerker onderwijs voortaan vanuit geoormerkte rijksmiddelen te betalen en niet meer vanuit de gemeentelijke middelen, levert dit jaarlijks een bezuiniging op van € 45.000.
Voor alle peuters bieden we een voorschools aanbod aan. De kosten voor peuters zonder geïndiceerde achterstand betalen we uit gemeentelijke middelen. De kosten voor peuters met een geïndiceerde achterstand betalen we uit geoormerkte rijksmiddelen op basis verleningsbeschikkingen. Omdat we in 2020 gewerkt hebben met bevoorschotting (95%) van het voorschools aanbod, weten we pas na de definitieve afrekening wat de kosten zijn geweest. De definitieve afrekening gebeurt op basis van het werkelijk aantal peuters en kan hoger worden. Dit zal ook zo zijn in 2021 waardoor er niet op voorhand aangegeven kan worden wat de definitieve kosten zullen zijn.
Controles GGD op kinderopvang
De gemeente heeft de wettelijke taak om toezicht te houden op de kinderopvang. Dat laten we uitvoeren door de GGD. De afgelopen jaren waren de werkelijke kosten tot € 70.000 op een begroting van € 100.000. De verwachting is dat er in 2021 vergelijkbare werkelijke kosten zijn.
Tabel maatregelen financieel herstelplan
nr | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
---|---|---|---|---|---|
Overzicht opgave 3 – Sluitende meerjarenbegroting 2021-2024 | |||||
40 | Inzetten gemeentelijk deel OAB | 145 | 145 | 145 | 145 |
41 | Controles GGD kinderopvang | 30 | 30 | 30 | 30 |
175 | 175 | 175 | 175 |
Beleidsindicatoren
Beleidsindicatoren | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Absoluut verzuim (aantal per 1.000 leerlingen) ( 2014-2015) | Middelburg | 0,83 | 0,69 | nb | nb | nnb | nnb | |
Nederland | 2,01 | 1,82 | nb | nb | nnb | nnb | ||
Relatief verzuim (aantal per 1.000 leerlingen) (2014-2015) | Middelburg | 26,26 | 27,02 | nb | nb | nnb | nnb | |
Nederland | 26,88 | 26,58 | nb | nb | nnb | nnb | ||
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) (% deelnemers aan het VO en MBO onderwijs) (2014-2015) | Middelburg | nb | nb | nb | nb | nnb | nnb | |
Nederland | nb | nb | nb | nb | nnb | nnb |
Wat mag het kosten?
4 Onderwijs | Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
Overzicht taakvelden | ||||||
Lasten | ||||||
4.01.0 Openbaar basisonderwijs | 713 | 715 | 769 | 776 | 785 | 795 |
4.02.0 Onderwijshuisvesting | 3.421 | 3.338 | 3.601 | 3.426 | 3.418 | 3.742 |
4.03.0 Onderwijsbel en leerlingzaken | 3.000 | 3.308 | 3.229 | 3.085 | 3.057 | 3.094 |
Totaal lasten | 7.135 | 7.362 | 7.599 | 7.287 | 7.261 | 7.631 |
Baten | ||||||
4.01.0 Openbaar basisonderwijs | 86 | 117 | 119 | 121 | 123 | 125 |
4.02.0 Onderwijshuisvesting | 92 | 34 | 14 | 14 | 14 | 15 |
4.03.0 Onderwijsbel en leerlingzaken | 1.782 | 2.232 | 2.184 | 2.021 | 2.018 | 2.033 |
Totaal baten | 1.960 | 2.383 | 2.317 | 2.156 | 2.156 | 2.173 |
Saldo | ||||||
4.01.0 Openbaar basisonderwijs | -627 | -598 | -650 | -655 | -662 | -670 |
4.02.0 Onderwijshuisvesting | -3.329 | -3.304 | -3.587 | -3.411 | -3.404 | -3.727 |
4.03.0 Onderwijsbel en leerlingzaken | -1.219 | -1.077 | -1.044 | -1.064 | -1.039 | -1.061 |
Totaal overzicht taakvelden | -5.175 | -4.978 | -5.282 | -5.131 | -5.105 | -5.458 |