Programma­begroting 2026

menu

Lokale lasten

Algemeen

De lokale lasten zijn een belangrijke inkomstenbron voor de gemeente, betaald door burgers en bedrijven. De gemeentewet geeft een limitatieve opsomming van de belastingen en rechten die een gemeente mag heffen. De heffingen verdelen we in twee categorieën, te weten:

Belastingen

Tegenover een belasting staat geen rechtstreekse tegenprestatie van de gemeente. De opbrengsten dienen als algemeen dekkingsmiddel. Onze gemeente heft de volgende belastingen:

  • De onroerende zaakbelasting

  • De forensenbelasting

  • De reclamebelasting

  • De precariobelasting

  • De parkeerbelasting

  • De toeristenbelasting

Rechten

Naast de belastingen worden er ook rechten geheven voor een geleverde dienst. Het is niet toegestaan een meer dan kostendekkend tarief te hanteren voor deze rechten. Onze gemeente heft de volgende rechten:

  • Rioolheffing

  • Afvalstoffenheffing

  • Leges

  • Grafrechten

  • Havengelden

Beleidskader

Het uitgangspunt bij alle heffingen is dat de jaarlijkse verhoging beperkt blijft tot de inflatiecorrectie. Dit betekent dat alle heffingen structureel worden verhoogd met 2,1%. Uw raad heeft bij de vaststelling van de Kadernota 2026–2029 besloten om, naast de reguliere inflatiecorrectie voor de afvalstoffenheffing, een gefaseerde extra tariefsverhoging van 8,25% in zowel 2025 als 2026 toe te passen. Deze verhogingen worden verwerkt in de tarieven voor 2026 en in de Verordening afvalstoffenheffing en reinigingsrechten Middelburg 2026.

 

Overzicht belastingen en heffingen

Lokale lasten

Geraamde opbrengsten

2025

2026

Belastingen

OZB

15.403.000,00

15.995.000,00

Forensenbelasting

490.263,00

500.558,52

Reclamebelasting

138.000,00

173.555,00

Precariobelasting

300.000,00

359.003,00

Naheffingen Parkeerbelasting

1.364.751,00

1.364.751,00

Toeristenbelasting

1.209.000,00

1.420.286,00

Rechten

Rioolheffing

6.535.000,00

6.757.000,00

Reinigingsheffingen/ Afvalstoffenheffing

7.711.310,00

8.429.000,00

grafrechten

Totaal

33.151.324,00

34.999.153,52

Tarieven

Soort

Grondslag

2025

2026

Onroerende zaakbelasting

Eigenaar niet-woning

WOZ-waarde

0,3800%

0,3880%

Gebruiker niet-woning

WOZ-waarde

0,3055%

0,3119%

Eigenaar woning

WOZ-waarde

0,1031%

0,1053%

Forensenbelasting

Gebruiker

WOZ-waarde

0,2491%

0,2543%

Reclamebelasting

Gevelbord van 0,25 tot 1m2

per bord

139,20

141,60

Gevelbord van 1 tot 20m2

per bord

362,40

369,60

Gevelbord > 20m2

per bord

446,40

455,40

Precariobelasting

Terras, winkeluitstalling enz.

per m2 per jaar

111,00

113,28

Parkeerbelasting

Naheffing parkeerbelasting

78,80

82,00

Toeristenbelasting

Toeristenbelasting

p.p.p.n.

3,00

3,05

Toeristenbelasting

p.p.p.n. eigen verblijfsmiddel

1,95

1,99

Rechten

Rioolheffing

Gebruiker (<250m3)

per m3 waterverbruik

66,37

67,11

Eigenaar

per aansluiting

177,64

179,63

Afvalstoffenheffing

Gebruiker

Eenpersoons huishouden

264,13

291,47

Meerpersoons huishouden

279,12

308,01

Per lediging 240 lt. container

8,54

8,72

Per lediging 140 lt. container

4,99

5,09

Per aanbieding ondergronds

1,42

1,45

Reinigingsrecht

vast recht

500,00

500,00

Per aanbieding ondergronds

1,42

1,45

Ten aanzien van 2026 wordt verder het volgende opgemerkt:

Heffing: Onroerende zaakbelasting

Doel: De opbrengsten worden gebruikt als algemeen dekkingsmiddel. De eigenaar van een woning en niet-woning zijn belastingplichtig. Tevens is de gebruiker van een niet-woning belastingplichtig voor ozb gebruiker tarief.

De onroerende zaakbelastingen worden gebaseerd op de taxatiewaarde van een object, in het kader van de Wet WOZ. Deze waarde wordt jaarlijks bepaald. In oktober bepalen we op basis van de beschikbare cijfers de totale waarde van het onroerend goed. De presentatie van de werkelijke percentages is voor het einde van 2025. Nu zijn de tarieven geïndexeerd om de te behalen opbrengst te genereren.

Heffing: Forensenbelasting

Doel: De opbrengsten worden gebruikt als algemeen dekkingsmiddel. Belastingplichtige is degene die een woning heeft in de gemeente Middelburg maar hier niet feitelijk woonachtig is.

De grondslag voor de forensenbelasting is de WOZ-waarde. Omdat deze nog niet bekend is houden voor het bereken van het tarief nu alleen rekening met de indexatie van (2,1%).

Heffing: Reclamebelasting

Doel: Het doel van de reclamebelasting is om de hoeveelheid reclames te regelen. De opbrengsten wordt gebruikt als algemeen dekkingsmiddel.

De tarieven voor deze heffing worden uitsluitend trendmatig verhoogd (2,1%).

Heffing: Precariobelasting

Doel: de opbrengsten worden gebruik als algemeen dekkingsmiddel. De belastingplichtige is degene die voorwerpen op of onder of boven gemeente grond heeft.

De precariobelasting heeft sinds 2022 geen inkomsten meer van de kabelbelasting. Wel loopt er nog een beroepsprocedure tegen de kabelbelasting. Omdat de uitkomst hiervan onzeker is, is voor de desbetreffende opbrengst een voorziening gerealiseerd.

De tarieven voor deze heffing worden uitsluitend trendmatig verhoogd (2,1%).

Heffing: Parkeerheffing

Doel: om het parkeren te reguleren is het noodzakelijk om parkeerbelasting te heffen. De opbrengst wordt gebruik als algemeen dekkingsmiddel. De houder van het voertuig is belastingplichtig. De parkeertarieven worden in 2026 vergoogd met 0,20 voor het maaiveld en 0,10 voor de parkeergarages. De tarieven voor de parkeervergunningen worden wel als volgt geïndexeerd:

Soort heffing

Omschrijving

2025

2026

Parkeerheffing

voor het parkeren in tariefzone 1 per uur

3,00

3,20

voor het parkeren in tariefzone 2 per uur:

3,00

3,20

Parkeervergunning

voor de eerste vergunning, per maand:

8,50

8,70

voor een tweede vergunning op het zelfde adres, per maand:

28,25

28,80

Parkeergarage

van maandag tot en met zondag tussen 08.00 uur en 20.00 uur per 60 minuten:

2,30

2,40

Naheffingsaanslag

De kosten van de naheffingsaanslag

78,80

82,00

Heffing: Toeristenbelasting

Doel: De opbrengsten worden gebruikt als algemeen dekkingsmiddel. Belastingplichtig is degene die gelegenheid biedt tot verblijf.

De toeristenbelasting wordt in 2026 trendmatig verhoogd (2,1%). Dit betekent een tarief van 3,05 (3,00 in 2025) voor vast verblijfsmiddel en 1,99 (1,95 in 2025) voor mobiele kampeeronderkomen.

Heffing: Rioolheffing

Doel:met de opbrengst van de heffing worden de lasten van het beheer van het riool gedekt. De opbrengsten mogen maximaal 100% kostendekkend zijn. De belastingplichtige is de gebruikers van woningen en niet-woning die direct of indirect lozen op de gemeentelijke riolering.

De rioolheffing wordt naast de trendmatige verhoging (2,1%)

Soort heffing

Tarief

2025

2026

Rioolheffing

eigendom

175,94

179,63

gebruik

0 t/m 250 m3

65,73

67,11

251 t/m 300 m3

139,01

141,92

301 t/m 500 m3

212,27

216,73

501 t/m 1000 m3

568,61

580,55

1001 t/m 2001 m3

1.137,25

1.161,13

2000 t/m 4000 m3

2.442,94

2.494,24

meer dan 4000 m3

5.054,38

5.160,52

Heffing: Afvalstoffenheffing/Reiningsrechten

Doel: Met de opbrengst van de heffing worden de lasten van de inzameling en verwerking van  het afval gedekt dat door de reiniging wordt ingezameld. Belastingplichtige is de gebruiker van de woning, waar het huishoudelijk afval ontstaat.

In het kader van het verminderen van rest afval, wordt de heffing gesplitst in een vaste bedrag, opgelegd in het lopende jaar. En een variabel deel, op basis van het aantal ledigingen/aanbiedingen per inzamelmiddel. Het variabele deel wordt opgelegd in het jaar daarop omdat dan pas bekend is hoeveel ledigingen/aanbiedingen er zijn gedaan per adres.

De raad heeft, met het vaststellen van de Kadernota 2025 – 2028, besloten om naast de reguliere inflatiecorrectie voor de afvalstoffenheffing een gefaseerde extra tariefsverhoging van +8,25% in 2025 en +8,25% in 2026 te hanteren op het basistarief inclusief 3 ledigingen. Het variabele tarief voor de ledigingen wordt alleen verhoogd met het indexpercentage van 2,1%.

Door extra kosten ten gevolge van de begroting OLAZ, verminderde inkomsten vanuit de SUP vergoeding en vergoedingen voor verpakkingen (aankomende ketenovereenkomst) blijkt dat de extra verhoging niet afdoende is voor 100 procent kostendekkendheid. Volledige kostendekking is mogelijk door de inkomsten uit de afvalstoffenheffing nog verder te verhogen. Dit is een extra lastenverzwaring voor inwoners bovenop de voorgenomen stijging en willen we niet aanvullend voor 2026 voorstellen. We zullen inspanningen verrichten om de door de afvalstoffenheffing te dekken kosten kritisch te volgen en op zoek te gaan naar besparingsmogelijkheden. Mogelijk kan dit zijn vertaling krijgen in het afval- & grondstoffenbeleidsplan waarover we half volgend jaar besluitvorming voorzien. Uitgangspunt blijft 100 procent kostendekkendheid en dus snel herstel.

Leges

Doel: Gemeenten zijn verantwoordelijk voor een groot aantal taken. Een deel van deze taken wordt in de vorm van een dienst door bewoners of bedrijven individueel afgenomen. Om gemeenten tegemoet te komen in de kosten die zijn gerelateerd aan deze taken, betalen afnemers van gemeentelijke diensten leges. In 2025 is de kostendekkendheid van de leges wederom in opdracht van de gemeente onderzocht door een extern bureau. Hierbij is rekening gehouden met de lagere tarieven voor identitietsbewijzen en paspoortenn.

De leges worden trendmatig verhoogd met 2,1%.

Lokale lastendruk

Wat betekenen de tariefstijgingen voor een eenpersoonshuishouden en een meerpersoonhuishouden voor 2026 ten opzichte van 2025? Dit wordt grafisch weergegeven in figuur 1 en 2.

figuur 1

figuur 2

Kwijtscheldingsbeleid

Een inwoner van Middelburg kan kwijtschelding krijgen voor de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Dit kan indien het inkomen zo laag is dat aan de betalingsverplichting niet kan worden voldaan, ook niet door middel van een betalingsregeling. Of iemand in aanmerking komt voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding is afhankelijk van de persoonlijke financiële situatie. Voor de provincie Zeeland geldt dat de beoordeling of een inwoner in aanmerking komt voor kwijtschelding wordt uitgevoerd door Sabewa Zeeland. Dit wordt gedaan aan de hand van een door elke gemeente vastgestelde leidraad.

Sabewa Zeeland beoordeelt ook de aanvragen om kwijtschelding van het waterschap. Deze werkwijze heeft als voordeel dat de burger slechts 1 verzoek hoeft in te dienen voor zowel de waterschapslasten als de gemeentelijke heffingen. De inwoner komt hierbij eerder in aanmerking voor kwijtschelding omdat de gemeentelijke en waterschapslasten tegelijkertijd worden meegenomen in de beoordeling. De beoordeling is uniform voor de gehele provincie Zeeland. De ontwikkeling van de kwijtschelding over de afgelopen jaren is als volgt weergegeven in onderstaande figuur.

Kostenonderbouwing tarieven

In de begroting moet in de paragraaf lokale heffingen een overzicht van baten en lasten worden opgenomen voor de heffingen waarbij sprake is van het verhalen van kosten. Bij de hierna opgesomde heffingen is hiervan sprake. Bij deze heffingen is het toegestaan om maximaal 100% van de kosten inclusief overhead te dekken. Dit is in de gemeente Middelburg het uitgangspunt. In de onderstaande gegevens worden de totale geraamde kosten en baten met elkaar vergeleken en wordt het kostendekkingspercentage genoemd. Alle onderstaande heffingen voldoen aan het criterium, maximaal 100% dekking met uitzondering van de scheepvaartrechten en de marktgelden.

Overheadkosten zijn alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. In de kostenonderbouwing van de tarieven wordt gerekend met een overheadpercentage van 55%.

Afvalstoffenheffing

Omschrijving

Begroting 2026

Kosten taakveld 7.3 Afval

6.896.256

Kosten taakveld 2.1 Verkeer en Wegen

352.475

Kosten taakveld 6.1 Inkomensregeling

408.345

Opbrengsten Taakveld 7.3 afval

-589.420

Netto kosten taakveld

7.067.656

Toe te rekenen kosten:

Overhead

753.760

BTW

994.142

Totale kosten

8.815.557

Opbrengsten heffingen

8.429.432

Kostendekkendheid

96%

Rioolheffing

Omschrijving (bedragen × 1.000)

Begroting 2026

Kosten taakveld 7.1 Riool

4.959.876

Kosten taakveld 2.1 Verkeer en Wegen

373.623

Kosten taakveld 6.1 Inkomensregeling

78.606

Opbrengsten Taakveld 7.1 Riool

-35.721

Netto kosten taakveld

5.376.384

Toe te rekenen kosten:

Overhead

431.485

BTW

949.673

Totale kosten

6.757.542

Opbrengsten heffingen

6.757.542

Kostendekkendheid

100%

Marktgelden

Omschrijving

Begroting 2026

Kosten taakveld

114.024

Opbrengsten Taakveld

Netto kosten taakveld

114.024

Toe te rekenen kosten:

Overhead

33.023

Totale kosten

147.047

Opbrengsten heffingen

79.656

Kostendekkendheid

54%

Begrafenisrechten

Omschrijving

Begroting 2026

Kosten taakveld 7.5 begraven en crematioria

1.116.411

Opbrengsten Taakveld

0

Netto kosten taakveld

1.116.411

Toe te rekenen kosten:

Overhead

276.577

Totale kosten

1.392.988

Opbrengsten heffingen

831.792

Kostendekkendheid

60%

Scheepvaartrechten

Omschrijving

Begroting 2026

Kosten taakveld 2.04.0 Econ havens en waterwegen

207.037

Opbrengsten Taakveld

Netto kosten taakveld

207.037

Toe te rekenen kosten:

Overhead

28.870

Totale kosten

235.907

Opbrengsten heffingen

175.385

Kostendekkendheid

74%

Naheffingsaanslag parkeren

Omschrijving

Begroting 2026

Kosten taakveld

1.156.068

Opbrengsten Taakveld

Netto kosten taakveld

1.156.068

Toe te rekenen kosten:

Overhead

270.507

Totale kosten

1.426.574

Opbrengsten heffingen

1.364.751

Kosten per aanslag

86

Opbrengst per aanslag

82

Kostendekkendheid

96%

Leges Hoofdstuk 1, 2 en 3

Omdat de leges over tal van producten wordt geheven is in onderstaande tabel de kostendekking per hoofdstuk en per paragraaf van de legesverordening aangegeven.

Kostendekkendheidsonderzoek leges Middelburg 2026

Lasten

Baten

Kostendekkendheid

Totaal

3.573.495

2.773.998

78%

Hoofdstuk 1

Algemene dienstverlening

1.101.696

1.026.602

93%

Paragraaf 1.1

Burgerlijke stand

53.459

49.569

92%

Paragraaf 1.2

Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

648.228

597.223

92%

Paragraaf 1.3

Rijbewijzen

213.998

195.644

91%

Paragraaf 1.4

Verstrekkingen in het kader van de basisregistratie persoonsgegevens

32.448

25.933

80%

Paragraaf 1.5

Bestuursstukken

-

-

-

Paragraaf 1.6

Vastgoedinformatie

-

-

-

Paragraaf 1.7

Overige publiekszaken

69.075

59.302

86%

Paragraaf 1.8

Gemeentearchief

-

-

-

Paragraaf 1.9

Bijzondere wetten

67.463

97.949

145%

Paragraaf 1.10

Diversen

17.025

1.282

8%

Hoofdstuk 2

Dienstverlening en besluiten in het kader van de Omgevingswet

2.399.297

1.696.731

71%

Paragraaf 2.1

Algemene bepalingen

-

-

-

Paragraaf 2.2

Voorfase

638.681

25.346

4%

Paragraaf 2.3

Activiteiten met betrekking tot bouwwerken

1.616.901

1.619.035

100%

Paragraaf 2.4

Activiteiten met betrekking tot cultureel erfgoed en werelderfgoed

8.329

361

4%

Paragraaf 2.5

Milieubelastende activiteiten

-

-

-

Paragraaf 2.6

Lozingsactiviteiten

1.136

1.267

112%

Paragraaf 2.7

Aanlegactiviteiten

11.357

2.680

24%

Paragraaf 2.8

Overige activiteiten

11.357

1.887

17%

Paragraaf 2.9

Maatwerkvoorschriften

757

845

112%

Paragraaf 2.10

Gelijkwaardigheid

-

-

-

Paragraaf 2.11

Overige tarieven

9.086

2.930

32%

Paragraaf 2.12

Modaliteiten (vermeerderingen)

99.800

76.403

77%

Paragraaf 2.13

Vermindering

-

-34.789

Paragraaf 2.14

Teruggaaf

1.893

766

40%

Hoofdstuk 3

Dienstverlening vallend onder de dienstenrichtlijn en niet vallen onder Hoofdstuk 2

72.502

50.665

70%

Paragraaf 3.1

Horeca

32.350

32.349

100%

Paragraaf 3.2

Seksbedrijven

-

-

-

Paragraaf 3.3

Winkeltijdenwet

-

-

-

Paragraaf 3.4

Organiseren evenement of markt

22.714

878

4%

Paragraaf 3.5

Standplaatsen

-

-

-

Paragraaf 3.6

Huisvestingswet 2014

-

-

-

Paragraaf 3.7

In dit hoofdstuk niet benoemd besluit

-

-

-

Paragraaf 3.8

Diverse

17.438

17.438

100%

Download pdf