Verkeer, vervoer en waterstaat
De gemeente is verantwoordelijk voor het aanleggen en beheren van infrastructuur, het faciliteren van diverse vervoersvormen, het realiseren van parkeervoorzieningen en het goed afwikkelen van verkeer- en vervoerstromen. Veiligheid staat hierbij voorop.
We geven uitvoering aan het klimaatakkoord en de Zeeuwse klimaatadaptatiestrategie door bij de inrichting van de openbare ruimte integraal te kijken naar de opgaves. Vergroening en verduurzaming wordt in alle plannen meegenomen zonder dat dit ten koste gaat van de mobiliteitsdoelstellingen. Daarnaast bevorderen we het gebruik van elektrisch- en deelvervoer voor het verminderen van de CO2- uitstoot.
We willen een samenleving waaraan iedereen zo veel mogelijk kan deelnemen. De gemeente vindt het daarom belangrijk dat iedereen zoveel mogelijk overal zelfstandig kan wonen en komen. Het is om die reden dat de openbare ruimte waar mogelijk toegankelijk moet zijn. Op die manier kunnen we allerlei voorzieningen bereiken en gebruiken.

Beleidskader
Vastgestelde gemeentelijke beleidsnota's:
Overige vastgestelde beleidsnota's:
Wat willen we bereiken?
Maatschappelijk effect
Het borgen en daar waar mogelijk verbeteren van de bereikbaarheid en toegankelijkheid van Middelburg voor alle mensen. Inwoners en bezoekers van Middelburg moeten zich veilig en vlot kunnen verplaatsen door en rond de stad. Zonder al te veel oponthoud en het veroorzaken van overlast en milieuhinder. Het is fijn om in Middelburg te verblijven, dit zien we terug in de leefbaarheid. Daarnaast moet er voldoende parkeergelegenheid zijn aan de randen van Middelburg. We streven naar een duurzamere samenleving, hierdoor is onze gemeente straks beter voorbereid op uitdagingen door het veranderende klimaat.
Doelstellingen
Het verduurzamen van mobiliteit
Het minimaal behouden van het hoge aandeel fietsverkeer in het totale verkeer
Het verhogen van de verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom
Het verbeteren van de bereikbaarheid binnen Middelburg
Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners en bezoekers met behoud van een hoog bezettingspercentage van de parkeerconcentraties
Een autoluwe binnenstad
Een toegankelijke stad
Wat gaan we daarvoor doen?
Prestatie |
|---|
Het verduurzamen van mobiliteit |
Laadvisie opstellen en vaststellen |
Laadinfrastructuur voor elektrische auto's verbeteren |
Stimuleren deelmobiliteit |
Het behouden van het hoge aandeel fietsverkeer |
Uitvoeren verbeteringen van de situatie rond de Schroebrug voor fietsers |
De mogelijkheid tot fiets parkeren in het centrum verbeteren |
Fietsers en voetgangers in de binnenstad op '1' plaatsen. |
Bij de aanleg van nieuwe wijken denken vanuit de voetganger en fietser, pas daarna vanuit de automobilist (STOMP- principe) |
Wij brengen de maximumsnelheid binnen woonwijken zoveel mogelijk naar 30 km/ uur. Belangrijke toegangswegen uitgezonderd. |
Verhogen van de verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom |
Quick wins verkeersveiligheid uitvoeren |
Extra aandacht voor verkeerseducatie voor de kwetsbare verkeersdeelnemers |
Samen met verkeerswerkgroepen, politie, fietsersbond en andere relavante partijen continu blijven werken aan het verhogen van de verkeersveiligheid. |
Verbeteren van de bereikbaarheid binnen Middelburg |
Uitrollen netwerk publiek vervoer met opstapplaatsen voor flexvervoer en deelmobiliteit |
Werken aan een gezamenlijke visie wegbeheerders voor een toekomstbestendige ontsluiting van het gebied Veerse Meer Zuid |
Bepalen hoe om te gaan met de gebiedsontsluiting van Arnemuiden |
Onderzoeken hoe de buurtbus past binnen het nieuwe publiek vervoer |
Voorbereiding vervanging parkeerverwijssysteem |
Actualisatie van het verkeersmodel Walcheren |
Verbetermaatregelen verkeersveilige schoolomgeving OZEO-scholen Grevelingenstraat |
Voorbereiden en vervanging diverse verkeersregelinstallaties |
Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners en bezoekers |
Analyse van de in 2023 uitgevoerde parkeertellingen. E.e.a. vertalen we naar nieuw beleid |
Blijvend stimuleren gebruik parkeergarages |
Onderzoeken realisatie hubs (parkeerterreinen) aan de randen voor gemotoriseerd verkeer |
Bij parkeren op straat in de binnenstad geven wij voorrang aan de inwoners. Vertaling vindt plaats in nieuw te ontwikkelen beleid. |
Onderzoek naar implementatie vooraf reserveren parkeerplaats in parkeergarages |
Een autoluwe binnenstad |
Beter benutten van de parkeerterreinen aan de randen van de stad |
Vergroenen van de openbare ruimte |
Een toegankelijke stad |
Samen met vertegenwoordigers van organisaties verder invulling geven aan de wijze waarop de openbare ruimte toegankelijk gemaakt en gehouden kan worden |
Uitvoeren onderhoud volgens het Jaarplan Wegen en Riolering 2026 |
Doelstelling 1: het verduurzamen van mobiliteit
Het grootste deel van de afgelegde reiskilometers gebeurt met de auto. Hier is dan ook de meeste winst te behalen door:
Het voorkomen, verkorten of verminderen van autoverplaatsingen;
Het stimuleren van vervoerswijze: lopen, fietsen en reizen met het openbaar vervoer;
Het verschonen van verplaatsingen: zorg dat verplaatsingen met schone auto’s worden gemaakt. Bijvoorbeeld elektrische auto’s of auto’s op groen gas;
Het bevorderen van gedeeld gebruik in plaats van autobezit.
Onze mobiliteit gaat de komende jaren fors veranderen. De groei van elektrische auto's en laadinfrastructuur zet door. Het delen van bezit wordt mogelijk vanzelfsprekender. Bij mobiliteit geldt: eerst inzetten op energie besparen en dan hernieuwbare energie toepassen om de mobiliteit te verduurzamen. Dit vertaalt zich in onderstaande ontwikkelingen:
De steeds verdergaande ontwikkeling via internet, digitalisering van allerlei (overheids)diensten en flexibel werken betekent dat de noodzaak om fysiek aan het verkeer deel te nemen afneemt. Thuiswerken is voor een percentage van de totale werktijd de norm geworden. Een concreet voorbeeld is de gemeente Middelburg als werkgever, waar hybride werken tot maximaal 50 % mogelijk is gemaakt;
De fiets staat in het gemeentelijk mobiliteitsbeleid op nummer één. In een continu proces worden - gezamenlijk met maatschappelijke organisaties - maatregelen voorgesteld die het fietsen stimuleren en/of de verkeersveiligheid verhogen. Afhankelijk van de beschikbare financiële middelen worden deze op korte of langere termijn uitgevoerd.
Voor het stimuleren en faciliteren van elektrisch rijden worden laadpalen geplaatst;
We stimuleren deelmobiliteit om daarmee het publiek vervoer te complementeren.
Doeltelling 2: het minimaal behouden van het hoge aandeel fietsverkeer in het totale verkeer
“In ons mobiliteitsbeleid staat het langzaam verkeer (fiets en voetganger) op nummer één.” De basis voor de aanpak ligt in het GVVP 2030. Hiervoor wordt al jaren een integraal programma aan fietsgebruik stimulerende projecten gehanteerd. Dit programma met projecten richt zich op verbetering van de omstandigheden van fietsers op enerzijds de fietsroutes in de binnenstad en anderzijds de fietsroutes vanuit de wijken naar het buitengebied.
Projecten/maatregelen gericht op het verhogen van de verkeersveiligheid, optimaliseren en verbeteren van 30 km/u wegen et cetera dragen bij aan het in stand houden van het hoge aandeel fietsverkeer in het totale verkeer of zelfs verder verhogen hiervan. Dit is in feite een permanent lopende activiteit welke in samenspraak met de bewoners, verkeerswerkgroepen, fietsersbond, politie et cetera wordt uitgevoerd.
Het (auto)parkeerbeleid vervult een sleutelrol om het fietsklimaat te veraangenamen. Autoluw zorgt sowieso voor minder conflicten, maar verbetert ook direct de concurrentiepositie van de fietser. Verder ligt er een opgave in het verbeteren van het fietsparkeren in de binnenstad. Het vertrekpunt is het optimaal faciliteren van de stallingsbehoefte van de fietser. Optimaal faciliteren is het aanbieden van de juiste voorziening op de juiste plaats. Hierbij maken we onderscheid naar type gebruiker. Bij korte bezoeken moet de oplossing laagdrempelig zijn. Veelal wordt er (toch) gebruik gemaakt van de standaard en zijn stallingsvoorzieningen (dus) niet per se nodig. Duurt het bezoek langer, dan kijkt fietser uit naar een goed/beter ingerichte stallingsmogelijkheid. Ze laat zich dan misschien wel verleiden de fiets iets verder weg van de bestemming te stallen. Zo helpt de fietsenstalling op het Zusterplein bij het faciliteren van de parkeervraag van de bezoeker die een langere tijd in de binnenstad verblijft.
Meten is weten. In 2023 voerden we een parkeeronderzoek uit. Resultaten van het onderzoek geven inzicht in omvang de (parkeer)opgave voor het fietsparkeren in de binnenstad en zijn verwerkt in nieuw parkeerbeleid. Op moment van schrijven lopen twee projecten om de parkeercapaciteit voor fietsen te vergroten. Het gaat om de locaties Langevielebinnenbrug en Damplein. Hiernaast ontwikkelen we een plan om het Koorkerkgebied meer autoluw te maken.
Doelstelling 3: het verhogen van de verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom
Samen met het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ), de verkeerswerkgroepen, politie, fietsersbond en andere relevante partijen wordt continu gewerkt aan een verhoging van de verkeersveiligheid. Zoals uit onderstaande tabel is af te lezen blijft het aantal ongevallen sinds 2020 redelijk stabiel.

De lichte stijging van het aantal ongevallen is mogelijk (deels) verklaarbaar door te kijken naar het aantal verkeersslachtoffers naar vervoerswijzen. In onderstaande grafiek is het aandeel verkeersslachtoffers per vervoerswijze weergegeven. Hieruit blijkt dat ongeveer 75% van alle slachtoffers in de groep kwetsbare vervoerswijzen (voetgangers, fietsers, e-bike, bromfietsers+ (=bromfiets, snorfiets, scootmobiel en brommobiel)) valt. Vorig jaar was dit nog ruim 80%.

Wanneer we verder inzoomen op de leeftijd van de slachtoffers (onderstaande grafiek) zien we dat 30% van de slachtoffers een leeftijd heeft tussen de 12 en 24 jaar. Daarnaast zien we ook een piek tussen de 70 en 80 jaar. Bij de aanpak van verkeersveiligheid zijn dit categorieën waar we extra aandacht aan moeten besteden.

De registratiegraad ongevallen fietsers is laag. Daarbij speel mee dat veel fietsongevallen eenzijdig zijn (ongevallen zonder betrokkenheid ander voertuig). Onze aanpak is generiek gericht. Factoren zoals infrastructuur (fietspaden, kruispunten), netwerk (samenhang, doorstroming), educatie en handhaving zorgen gezamenlijk voor comfort en veiligheid.
We gaan voor deze doelgroepen extra investeren in verkeerseducatieprogramma’s om enerzijds de gebruikers weerbaarder te maken en anderzijds het besef van de risico’s te vergroten. Daarnaast gaan we met de quick wins verkeersveiligheid ook extra aandacht besteden aan maatregelen die ten goede komen van deze kwetsbare doelgroepen.
Doelstelling 4: het verbeteren van de bereikbaarheid binnen Middelburg
Ook in 2026 werken we gestaag verder aan behoud en daar waar mogelijk verbetering van de bereikbaarheid en aan verhoging van de verkeersveiligheid op het wegennet. In het gemeentelijk verkeer- en vervoerplan is het accent in het mobiliteitsbeleid vooral komen te liggen op het verder optimaliseren van het bestaande wegennet op basis van de wegencategorisering.
De optimalisatie bestaat uit enerzijds het aanpakken van gesignaleerde verkeersproblemen, bijvoorbeeld komend uit de overleggen met de verkeerswerkgroepen. Anderzijds gaat het om de meer vanuit beleid gestuurde projecten (GVVP 2030). Hiervoor moet wel vaak enkele jaren “gespaard “ worden om te kunnen uitvoeren. Vaak combineren we een aanpassing van de weg met werkzaamheden aan riolering en/of reconstructie.
Lopende en opstarten projecten 2026
Plannen in onderzoek, voorbereiding en/of uitvoering:
Actualisering parkeerbeleid auto- en fietsparkeren. Het definitieve rapport is in september 2025 behandeld in de gemeenteraad. Een implementatieplan voor de uitwerking van (deel-)projecten wordt in 2026 aan uw raad voorgelegd.
Onderzoek naar parkeer-/mobiliteitshubs aan de randen van de binnenstad op de locaties P+R-terrein, Oude Veerseweg en Hof van Tange.
Start onderzoek ‘30 km/uur de norm binnen de bebouwde kom’.
Voorbereiden en vervanging diverse verkeersregelinstallaties.
Ontwikkelen en voorbereiden plannen ter verbetering van de verkeersveiligheid in het kader van het SPV (Strategisch Plan Verkeersveiligheid) en de quick wins verkeersveiligheid.
Uitvoeren van een verkenning naar mogelijk infrastructurele maatregelen die een bijdragen aan de verbetering van de doorstroming en de verkeersveiligheid van met name het langzame verkeer rond de Schroebrug.
Uitrollen netwerk publiek vervoer met opstapplaatsen voor flexvervoer en deelmobiliteit.
Planvoorbereiding herinrichting Stationsstraat / Blauwedijk.
Voorbereiding vervanging en uitbreiding van het parkeerverwijssysteem.
Verbetermaatregelen verkeersveilige schoolomgeving OZEO-scholen Grevelingenstraat.
Actualisatie van het verkeersmodel Walcheren.
Strategisch project: gebiedsontsluiting Veerse Meer Zuid
Het project is in 3 projectfasen verkeerskundig onderzocht en uitgewerkt en er is per oplossingsrichting een omgevings-effecten-analyse uitgevoerd.
Fase 1 betreft maatregelen die op de korte termijn gerealiseerd worden. Deze maatregelen zijn gericht op het bieden van een verkeersveilige route voor het bouwverkeer richting het Waterpark Veerse Meer in combinatie met het verbeteren van bestaande verkeersknelpunten met name voor het fietsverkeer op deze route. In 2025 hebben de raden van Borsele, Goes en Middelburg en de Algemene Vergadering van het Waterschap Scheldestromen gekozen voor variant 3 (maatregelen voor het bouwverkeer voor het Waterpark Veerse Meer) van de Gebiedsontsluiting Veerse Meer Zuid Fase 1. In 2026 start de realisatie van deze maatregelen.
Fase 2 betreft maatregelen op de doorgaande route in Arnemuiden. Deze maatregelen worden op korte termijn (één tot drie jaar) gerealiseerd en zijn gericht op het verbeteren van de verkeersveiligheid van het langzame verkeer en leefbaarheid langs deze route. In de tweede helft van 2025 is het Voorlopig ontwerp in de inspraak gebracht. In 2026 wordt het ontwerp voorbereid voor uitvoering. Afronding van de realisatie is naar verwachting medio 2027.
Fase 3 Voor de robuuste Gebiedsontsluiting Veerse Meer Zuid zijn nog 4 robuuste varianten in beeld. Deze worden in opdracht van de provincie Zeeland door een extern adviesbureau met behulp van een Multi Criteria Analyse beoordeeld. De resultaten van deze analyse worden met een advies aan de raden en Algemene Vergadering ter besluitvorming voorgelegd.
Monitoring ontwikkeling verkeersintensiteiten
De ontwikkeling van het (auto)verkeer wordt gemonitord (verkeerstellingen) en vergeleken met de verkeersmodelberekeningen van het verkeersmodel. Resultaten daarvan laten zien dat er geen onvoorziene negatieve ontwikkelingen zijn op de aspecten bereikbaarheid en doorstroming. In het algemeen geldt dat door de N57 de autoverkeerintensiteiten op het Middelburgse wegennet zijn afgenomen. Hierdoor is meer ruimte ontstaan voor andere verkeersmodaliteiten. Dit levert een positieve bijdrage aan de verkeersveiligheid en fietsvriendelijkheid van Middelburg. We gaan het verkeersmodel in 2026 actualiseren. Hiervoor gaan we in het voorjaar en de zomer nieuwe tellingen uitvoeren. In tegenstelling tot de eerdere verkeersmodellen zal er nu ook naar fietsintensiteiten gekeken worden om hier ook een beter beeld van te krijgen.
Wegenonderhoud in woonwijken
In 2023 is na consultatie van de bewoners en raadsvertegenwoordigers een nieuw kader geformuleerd voor het beleid, beheer en onderhoud van de verhardingen. Het plan heeft een looptijd van 2024 tot en met 2033.
Speerpunten in het plan zijn om de komende raadsperiodes:
De gegroeide hoeveelheid achterstallig onderhoud aan de verhardingen terug te brengen naar een niveau onder de 10%.
Integraal onderhoud samen met andere beleidsvelden als rioolonderhoud, klimaat-, verkeerskundige- en groenmaatregelen en werkzaamheden van nutsbedrijven. Door integraal te werken is het ook mogelijk om de buitenruimte af te stemmen op de actuele wensen van bewoners en belanghebbenden. Daarbij wordt steeds beoordeeld of het gebruik en de inrichting nog op elkaar aansluiten.
Gelijktijdig klimaatadaptieve maatregelen te nemen. Dit kan vaak gerealiseerd worden door het omvormen van verhardingen naar groen. Waar mogelijk wordt verharding verwijderd of minimaal ontworpen, maar dit mag niet ten koste gaan van de mobiliteitsdoelstellingen en de hieraan gekoppelde kwaliteit- en veiligheidseisen van de (weg-)infrastructuur. Op het gebied van duurzaamheid wordt steeds gestreefd om duurzame en circulaire materialen te gebruiken.
De geplande werkzaamheden en voorbereidingen worden door het college vastgesteld in het Jaarplan wegen en riolen 2026.
Integratie openbaar vervoer en doelgroepenvervoer Zeeland en Buurtbus Middelburg
De gemeenten en de provincie Zeeland hebben in gezamenlijkheid de Regionale Mobiliteitsstrategie (RMS) opgesteld en vastgesteld. De ambitie van de RMS is om met een nieuwe insteek de stap te maken naar een slim en duurzaam mobiliteitssysteem; publiek vervoer. Hierbij wordt het aanbod afgestemd op de vraag naar mobiliteit. Het perspectief van de reiziger is daarbij het uitgangspunt; oftewel reiziger centraal, en niet het denken vanuit verschillende overheden in losse systemen.
De nieuwe busconcessie start vanaf eind 2026. Vooruitlopend hierop testen we heel 2026 het flexibel vervoer op Walcheren. Voor de flextaxi wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de materialen van het doelgroepenvervoer wat is geregeld in de nieuwe concessie van het doelgroepenvervoer. Daarbij is het de bedoeling dat deze vanuit één gezamenlijke vervoerscentrale worden aangestuurd. In een dorp of stad zijn er straks meer opstappunten voor flexibel vervoer te vinden. Binnen de bebouwde kom is een opstappunt op maximaal 500 meter te vinden, buiten de bebouwde kom komen er in principe geen opstapplaatsen maar worden reizigers aan huis opgehaald. In 2024 en 2025 heeft er participatie plaatsgevonden zodat alle bewoners konden meedenken over dit netwerk. Inmiddels zijn de opstappunten gerealiseerd. Gedurende de testperiode van het flex vervoer (2026) kijken we ook of de gerealiseerde opstappunten voldoen of dat we hier nog wijzigingen in moeten doorvoeren.
Met het oog op een publiek vervoerssysteem worden ook de mogelijkheden van verdere integratie van de buurtbus in het systeem onderzocht. In principe zal met de nieuwe dienstregeling (eind 2026) de buurtbus 569 komen te vervallen. We onderzoeken de effecten van het nieuwe mobiliteitssysteem op deze buurtbus en blijven met de provincie in gesprek over de mogelijkheden. Gedurende 2026 zullen het huidige systeem en het nieuwe naast elkaar bestaan en worden de laatste zaken getest en gefinetuned. Vanaf eind 2026 zal de nieuwe busdienstregeling starten en zal het publiek vervoerssysteem ingericht zijn.
Doelstelling 5: voldoende parkeergelegenheid voor bewoners en bezoekers
Onderzoek naar parkeerdruk binnenstad en mogelijkheden voor vergroenen
Bewoners en bezoekers van de binnenstad delen de parkeerruimte. Signalen over hoge parkeerdruk, waar zowel bewoners als ondernemers melding van maken, zijn er. Via een motie van de raad kreeg het college van B&W de opdracht de mogelijkheden te onderzoeken naar exclusief parkeren voor bewoners. Dit sluit aan bij de Omgevingsvisie Middelburg 2050. Hierin wordt ingezet op wijziging van het parkeerbeleid om een autoluwe binnenstad te maken en vergroeningsmaatregelen te realiseren. Actualisatie van het fiets- en autoparkeerbeleid is het resultaat van bovenstaande opgave. Het plan doet een voorstel voor aanpassing van het parkeerbeleid in de binnenstad. Hierin wordt het bezoekersparkeren grotendeels verplaatst naar de rand van de binnenstad in (nieuwe) voorzieningen. Ruimte die hierdoor vrijkomt wenden we in eerste instantie aan voor parkeren bewoners (inclusief sociaal bezoek) en bedrijfsvergunningen. Plan voor benutting overige ruimte (bijvoorbeeld voor vergroening en/of ruimte vrij te maken voor toename parkeervraag woningbouw) volgt op een later moment. Het definitief rapport Actualisatie Parkeerbeleid Binnenstad is in september 2025 behandeld in de gemeenteraad. Een implementatieplan voor de uitwerking van (deel-)projecten wordt in 2026 aan uw raad voorgelegd. Dit plan geeft weer welke onderdelen we uitwerken. In hoofdlijnen komt het neer op het volgende:
Fietsparkeren
Onderzoek naar uitbreidingslocaties die genoemd zijn in de actualisatie fiets- en autoparkeerbeleid. Met bijzondere aandacht voor Plein 1940 en bewaakte stalling Zusterstraat/ Gravenstraat;
Onderzoek naar gebouwde/ bewaakte voorzieningen voor specifieke doelgroepen.
Autoparkeren
Onderzoek naar 3 uitbreidingslocaties;
Looproutes kwalitatief beoordelen;
Benutting parkeerterrein Ontmoetingskerk;
Verkenning naar flankerend beleid. Hierbij afweging blauwe zones en/of vergunningen;
Plan voor tegengaan parkeren grote voertuigen in woonstraten (bedrijfsbussen);
Fasering uitrol vergunninghoudersparkeren (binnenstad).
De financiële gevolgen en (flankerende) maatregelen worden in 2026 uitgewerkt.
Stimulering gebruik parkeergarages
We hanteren aantrekkelijke parkeertarieven in de parkeergarages en hogere tarieven op het maaiveld. Hiernaast geldt dat de parkeerduur op maaiveld is komen te vervallen en hiervoor in de plaats het progressieve parkeertarief is ingevoerd. Na twee uur met een gewoon tarief gaat ieder uur dat langer geparkeerd wordt het progressieve tarief per uur gelden. In de parkeergarages geldt geen progressief parkeertarief. Kortom: voor de bezoeker aan de binnenstad is het vaak aantrekkelijker om in de garages te parkeren.
Inmiddels zijn alle parkeergarages voorzien van een nieuw parkeermanagementsysteem met kentekenherkening. Hiermee zijn we in staat om op een nog efficiëntere wijze de parkeerexploitatie te verzorgen. Het is voor de abonnementhouder niet meer nodig om de toegangsdruppel voor de zuil te houden en voor de dagelijkse bezoeker is het niet meer nodig om zijn of haar parkeerticket in te voeren tijdens het uitrijden. De camera registreert het kenteken en de slagboom zal automatisch openen. In de nabije toekomst is het tevens mogelijk om vooraf - via de website of app - een parkeerplaats in de parkeergarages te reserveren. De parkeerder kan op dat moment zonder kaartje de parkeergarage in- en uitrijden en hoeft ter plaatse ook niet meer af te rekenen bij de betaalautomaat. In 2026 gaan we dit verder onderzoeken.
Doelstelling 6: een autoluwe binnenstad
Een autoluwe binnenstad is een binnenstad waarbij het niet-noodzakelijke autoverkeer zoveel als mogelijk wordt geweerd en waar meer mogelijkheden worden gecreëerd voor vergroenen leven, verblijven en ontmoeten. Een autoluwe binnenstad draagt bij aan een verhoging van: welzijn, gezondheid en de kwaliteit van leven en verkeersveiligheid, het streven naar een meer fietsvriendelijke stad. Het doorgaand verkeer (met herkomst en bestemming buiten de binnenstad) wordt afgeleid naar het rondwegstelsel. Bezoekers van de binnenstad worden via het parkeerverwijssysteem verwezen naar de parkeergarages aan de rand van de binnenstad, zodat daarmee het zoekverkeer naar parkeerplaatsen wordt verminderd.
Maatregelen gericht op het faciliteren van parkeren, stimuleren van fietsverkeer en openbaar vervoer, evenals de inrichting van de wegenstructuur in en rondom de stad dragen bij aan het bereiken van een meer verkeersluwe binnenstad. Op dit moment onderzoeken we welke parkeermaatregelen bijdragen aan een verdere autoluwheid van de binnenstad en verruiming van de parkeermogelijkheden op maaiveld voor de binnenstadbewoners en waarbij tegelijkertijd ook meer ruimte komt voor het verbeteren en vergroten van groenstructuren.
In de dialoogtafels in het kader van de omgevingswet is veelvuldig de opmerking gemaakt om het aantal auto’s in de (binnen)stad op weg naar 2050 verder terug te dringen en eventueel hiervoor in de plaats met deelauto’s of e-deelauto’s te gaan werken. Op dit moment staan op steeds meer plaatsen in de stad (elektrische) deelauto’s. Het gebruik neemt toe en de deelauto wordt geïntegreerd in het publiek vervoersysteem waarmee het toegankelijker zal worden. In 2026 werken we aan het verder uitbreiden van het aantal deelauto’s en deelmobiliteit in het algemeen in Middelburg.
Doelstelling 7: een toegankelijke stad
In november 2020 heeft de gemeenteraad het prioriteitenplan “Toegankelijkheid openbare ruimte “vastgesteld. In het plan is vastgelegd hoe in de gemeente Middelburg de toegankelijkheid kan worden behouden en verbeterd. Speerpunten zijn:
Werken aan bewustwording over toegankelijkheid;
Behouden van een basiskwaliteit en verbeteren van toegankelijkheid bij onderhoudswerkzaamheden;
Regulier overleg inplannen met de belangenvereniging;
Knelpunten signaleren en zo mogelijk oplossen.
Samen met betrokken vertegenwoordigers van organisaties kijken we hoe we onze openbare ruimte zo passend mogelijk toegankelijk kunnen maken en houden. De komende jaren zetten we, conform het beleid voor het wegenonderhoud, met name in op het verbeteren van kleine direct overlast gevende situaties. Omvangrijke situaties worden aangepakt bij planmatig onderhoud.
Invulling van financiële ruimte kadernota 2026-2029
Nr. | bedragen x € 1.000 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
Invulling van financiële ruimte begroting 2024 en 2025 en meerjarenraming 2026 - 20281 | |||||
1 | Renovatie vloeren parkeergarage Geere | 0 | -59 | -59 | -59 |
2 | Monitoring verkeersbewegingen gemeentelijk wegen (motorvoertuigen) | -10 | -10 | -10 | -10 |
-10 | -69 | -69 | -69 | ||
Invulling van financiële ruimte kadernota 2026 - 2029 | |||||
1 | Projectondersteuner civieltechnisck | -188 | -198 | -207 | -216 |
2 | Projectleider civieltechnisch | -103 | -109 | -113 | -119 |
3 | Beheer & onderhoud civieltechnische kunstwerken | -213 | -213 | -213 | -213 |
4 | Actualisatie verkeersmodel Walcheren | -75 | -50 | 0 | 0 |
5 | Verhoging bijdrage verkeerseducatie | -15 | -15 | -15 | -15 |
6 | Veilige schoolomgeving OZEO scholen Grevelingenstraat | -180 | 0 | 0 | 0 |
7 | Modernisering parkeerverwijssysteem (PVS) | 0 | -83 | -83 | -83 |
8 | Renovatie Arnesteinkade | 0 | -24 | -24 | -24 |
9 | Renovatie van glooiingen en damwanden | 0 | 0 | 0 | -47 |
10 | Baggerwerkzaamheden | 0 | 0 | -171 | 0 |
-774 | -692 | -826 | -717 | ||
Aanvullende wensen begroting 2026 | |||||
11 | Havengelden | 30 | 60 | 91 | 91 |
30 | 60 | 91 | 91 | ||
-754 | -701 | -804 | -695 | ||
- 1 Voor een toelichting op de mutaties 2024 - 2028 zie programmabegroting 2024 en programmabegroting 2025.
1. Projectondersteuner civieltechnisch
De hoeveelheid werk is niet in balans met de beschikbare capaciteit. Bij de vorige kadernota is afgesproken dat hiervoor tijdelijk 3 fte versterking zou komen. Deze fte's zijn/worden nu ingevuld. Het is nu belangrijk om het capaciteitsvraagstuk structureel te regelen.
2. Projectleider civieltechnisch
Idem als projectondersteuner civieltechnisch (zie punt 1).
3. Beheer & onderhoud civielteschnische kunstwerken
Preventief beheer en onderhoud uitvoeren conform vastgesteld conditieniveau. Dit is vastgesteld in de beleidskaders beheer en onderhoud civieltechnische kunstwerken 2025-2034 zoals die door de raad is vastgesteld. Goed onderhoud bewerkstelligt veiligheid voor de gebruikers en beschikbaarheid van de civieltechnische kunstwerken.
4. Actualisatie verkeersmodel Walcheren
Doelstelling is om voor alle wegen met meer dan 2500 motorvoertuigen per etmaal de basisgeluidsemissies vast te leggen. Een tweede doelstelling is om een werkelijk beeld te krijgen van de fietsintensiteiten op het Middelburgse wegennet om daarmee betere beleidsmatige keuzes te kunnen maken. Er is nog geen concreet plan, maar er zijn wel regionale afspraken om nu budgetten te reserveren voor 2026. Waarna er in 2026 eerst een uitgebreid telnetwerk wordt uitgezet voor auto en fiets en daarna het verkeersmodel wordt geactualiseerd. Vanaf 2027 zijn gemeenten verplicht om de basisgeluidsemissies voor wegen boven de 2500 motorvoertuigen vast te leggen. Aanpassing van het verkeersmodel is noodzakelijk voor het zorgvuldig berekenen van de Basisgeluidsemissies (BGE). Dit is een nieuwe wettelijke taak die geldt voor alle gemeenten.
5. Verhoging bijdrage verkeerseducatie
Er ligt vanuit het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) een financiële onderbouwing bij de nieuwe werkwijze voor verkeerseducatie in Zeeland. Uit de ongevallencijfers blijkt dat jongeren een kwetsbare groep verkeersdeelnemers zijn die een aanzienlijk aandeel in het totale ongevallenaandeel innemen. Het aanbieden van verkeerseducatie is dan ook van groot belang. De negatieve trend die we jaarlijks terugzien in de ongevallencijfers vraagt om een uitgebreidere aanpak. Met de huidige financiële bijdrage vanuit de gemeente is het niet mogelijk om meer scholen aan te laten sluiten terwijl Middelburg juist één van de gemeente is waar nog de minste scholen zijn aangesloten. Er valt hier dan ook nog veel winst te behalen. Conform de nieuwe kostenverdeling is er een structurele verhoging nodig van de huidige budgetten voor verkeerseducatie van €15.000 met een bedrag van €15.000 per jaar naar een totaalbedrag van €30.000. Hiermee is er ruimte om alle scholen aan te laten sluiten en de verkeerseducatie in Zeeland, maar vooral ook in Middelburg de gewenste impuls te geven.
6. Veilige schoolomgeving OZEO scholen Grevelingenstraat
De OZEO Klimopschool is een school voor bijzonder onderwijs waar veel kinderen uit de regio worden gebracht met de auto en/of taxi en busvervoer. Kinderen uit Middelburg komen veelal (soms onder begeleiding) op de fiets. De vele verkeersbewegingen leiden tot onoverzichtelijke verkeerssituaties in de directe omgeving van de school die voor kinderen moeilijk zijn te overzien. In overleg met de scholen is een plan ontwikkeld om verkeersstromen en met name het halen en brengen met de auto beter en overzichtelijker te organiseren. Het voorliggende ontwerp heeft een groot draagvlak binnen de scholen. Realisatie van opstelplaatsen voor taxivervoer en touringcar langs Grevelingenstraat en Merwedestraat voor leerlingenvervoer. We verminderen daarmee de conflicten tussen het taxivervoer en fietsers en voetgangers. Daarbij creëren we veilige looproutes naar de ingangen van de scholen.
7. Modernisering parkeerverwijssysteem (PVS)
Bezoekers worden aangemoedigd om zoveel mogelijk te parkeren op de parkeerlocaties aan de rand van de binnenstad. Met de huidige actualisatie van het parkeerbeleid en de toekomstige uitbreiding van parkeervoorzieningen werken we aan het versterken van de autoluwe binnenstad. Een effectief parkeerverwijssysteem is hierbij essentieel om onnodig zoekverkeer te voorkomen. Dit draagt direct bij aan een betere verkeersveiligheid en verhoogt de leefbaarheid van de binnenstad. Het huidige systeem, dat stamt uit 2007 en in 2010 is uitgebreid, is inmiddels verouderd. Daarom wordt het systeem vervangen en ten opzichte van de huidige de functionaliteiten, geoptimaliseerd. Daarbij onderzoeken we de mogelijkheden voor een bredere informatievoorziening, die verder gaat dan alleen het tonen van het aantal beschikbare parkeerplaatsen.
8. Renovatie Arnesteinkade
Op de Arnesteinkade is momenteel een gewichtsbeperking van toepassing. De kade is niet geschikt voor het beoogde gebruik en er zijn schades aan de constructie geconstateerd. Door vervanging- en herstelwerk wordt de kade weer geschikt gemaakt voor gebruik door zwaardere voertuigen.
9. Renovatie van glooiingen en damwanden
De glooiingen en damwanden in de Vlissingsevest functioneren als oeverbescherming van de primaire waterloop richting het gemaal. De damwanden aan de Langeviele- en Veersevest zijn de hoofdconstructie van ontmoetingsplekken aan het water. Om de functies te waarborgen dienen we de objecten te vervangen.
10. Baggerwerkzaamheden
Het waterschap monitort de staat van de waterlopen. Elke waterloop moet een bepaalde diepte hebben. Als er te veel slib ophoopt, moet er worden gebaggerd. Op basis van prognoses plant het waterschap baggerwerkzaamheden in, en op basis van de monitoring wordt de planning bijgestuurd. Gezien de slibophoping in de Vlissingse Watergang moet hier in 2028 worden gebaggerd. Niet tijdig baggeren kan de doorstroming van water belemmeren, wat kan leiden tot overstromingen en wateroverlast, vooral tijdens periodes van zware regenval. In deze aanvraag wordt € 171.000 gevraagd voor het dekken van kosten voor incidentele onderhoudswerkzaamheden in 2028. De werkzaamheden zijn uiterlijk gereed in 2029. Volgend jaar wordt nogmaals een aanvraag gedaan om kosten die voortvloeien uit incidentele onderhoudswerkzaamheden in 2030 te dekken. Deze werkzaamheden zijn uiterlijk gereed in 2031.
11. Havengelden
Het college heeft verzocht te onderzoeken of een verdubbeling van de havengeldtarieven wenselijk en haalbaar is. Uitgaande van de begroting 2026 bedragen de totale kosten voor de haven, inclusief overhead, € 236.000. De verwachte opbrengsten in 2026 worden geraamd op € 145.000, wat neerkomt op een kostendekkingsgraad van circa 62%. Geadviseerd wordt om de tarieven in de komende drie jaar gefaseerd te verhogen, zodat in 2028 een kostendekkend niveau van 100% wordt bereikt. Dit betekent, op basis van de huidige inzichten, in totaliteit een tariefsverhoging van 38%. Dit zou een extra opbrengst genereren van ongeveer € 30.000 in 2026, oplopend tot € 90.000 in 2028. Als kanttekening moet wel worden aangegeven dat Middelburg hogere tarieven hanteert dan andere havens. Ter vergelijking: voor een cruiseschip van 135 meter bedragen de havengelden in Middelburg € 602. In Vlissingen is dit € 309 en in Schouwen-Duiveland € 216. Opgemerkt moet worden dat Middelburg bij duurzame schepen Green Award-korting toepast.
Beleidsindicatoren
Niet van toepassing.
Wat mag het kosten?
2 Verkeer, vervoer en waterstaat | Rekening 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 |
|---|---|---|---|---|---|---|
Overzicht taakvelden | ||||||
Lasten | ||||||
2.01.0 Verkeer en vervoer | 12.208 | 14.985 | 16.199 | 14.331 | 13.873 | 14.168 |
2.02.0 Parkeren | 2.564 | 3.318 | 3.149 | 3.282 | 3.322 | 3.324 |
2.03.0 Recreatieve havens | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2.04.0 Econ havens en waterwegen | 262 | 512 | 509 | 722 | 897 | 776 |
Totaal lasten | 15.034 | 18.815 | 19.857 | 18.335 | 18.091 | 18.267 |
Baten | ||||||
2.01.0 Verkeer en vervoer | 1.866 | 1.481 | 1.322 | 1.374 | 1.422 | 1.473 |
2.02.0 Parkeren | 10 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 |
2.03.0 Recreatieve havens | 73 | 70 | 72 | 75 | 77 | 80 |
2.04.0 Econ havens en waterwegen | 178 | 128 | 199 | 234 | 270 | 275 |
Totaal baten | 2.127 | 1.686 | 1.599 | 1.688 | 1.775 | 1.834 |
Saldo | ||||||
2.01.0 Verkeer en vervoer | -10.342 | -13.503 | -14.877 | -12.958 | -12.450 | -12.695 |
2.02.0 Parkeren | -2.554 | -3.313 | -3.143 | -3.276 | -3.316 | -3.318 |
2.03.0 Recreatieve havens | 73 | 70 | 72 | 75 | 77 | 80 |
2.04.0 Econ havens en waterwegen | -84 | -384 | -310 | -488 | -627 | -501 |
Totaal overzicht taakvelden | -12.907 | -17.129 | -18.258 | -16.647 | -16.316 | -16.434 |
