Programma­begroting 2026

menu

Economie

De gemeente Middelburg streeft ernaar om een aantrekkelijke vestigingsplaats te zijn voor bedrijven en instellingen. Daarnaast is het toerisme voor Middelburg een belangrijk onderdeel van onze lokale economie. In juni 2023 heeft de gemeenteraad de kaders vastgesteld voor het nieuwe toeristische beleid. De gemeenteraad heeft het nieuwe beleid in september 2024 vastgesteld. Op basis van de eerdere participatiebijeenkomsten over de Omgevingsvisie Middelburg 2050 en de discussie erover is het duidelijk dat hierbij de vraag centraal staat hoe we een goede balans vinden tussen levendigheid en leefbaarheid. Die vraag speelt met name in de Middelburgse binnenstad.

Beleidskader

Vastgestelde gemeentelijke beleidsnota's:

In 2024 zijn de Omgevingsvisie Middelburg 2050 en het Beleidsplan Toerisme vastgesteld. In 2025 wordt gestart met de uitvoering van deze plannen.

Omgevingsvisie Zeeland

In de Omgevingsvisie is bepaald dat geen groei van kampeerplaatsen meer plaats vindt. Daarnaast is er een regionale ontwikkelingslocatie aangewezen op de locatie van Waterpark Veerse Meer.

De stad Middelburg is een hotspot. Voor hotels gelden uitbreidingsmogelijkheden in stedelijk gebied en de hotspots. Middelburg wordt ook aangewezen als locatie voor grootschalige dagrecreatie (>250.000 bezoekers/jaar).

Wat willen we bereiken?

Maatschappelijk effect

Het zorgen voor een evenwichtige arbeidsmarkt, het in stand houden van voorzieningen in Middelburg en het in balans houden van toerisme en leefbaarheid.

Doelstellingen

  1. Beschikbaar maken van bedrijfsgrond om maatschappelijke opgaven te realiseren.

  2. Het tegengaan van oneigenlijk gebruik van bedrijfsterreinen.

  3. Het voorkomen van leegstand van winkel- en horecapanden, behoud positie als winkelstad.

  4. Het spreiden van recreatief bezoek aan Middelburg in tijd en ruimte en het bewaken van de leefbaarheid.

  5. Herstructurering van verouderde delen van Arnestein zodat er extra ruimte beschikbaar komt voor bedrijven.

  6. Uitbouwen van de samenwerking met Veere en Vlissingen op het gebied van toerisme.

  7. Het monitoren van de effecten van het autoluw maken van de binnenstad. Meten van de effecten op bezoekersaantallen, passantencijfers, leegstand en bestedingen.

Wat gaan we daarvoor doen?

Bedrijventerreinen: herstructurering en uitvoering bedrijventerreinenprogramma Walcheren

In het najaar van 2025 vormt de gemeenteraad een standpunt over ruimte voor bedrijvigheid en er wordt een Walchers Bedrijventerreinenprogramma vastgesteld. In dat programma wordt aangegeven voor welke bedrijven ruimte wordt gemaakt en of er nog nieuw bedrijventerrein nodig is. Daarbij wordt afstemming gezocht met andere Zeeuwse overheden en North Seaports. In het bedrijventerreinenprogramma komen maatregelen voor het beschikbaar maken van ruimte voor bedrijvigheid. Daarbij kan het gaan om:

  • Tegengaan van oneigenlijk gebruik van bedrijfsgebouwen

  • Herstructurering, waarbij de gemeente bedrijfsgebouwen aankoopt en percelen opnieuw verkavelt en verkoopt.

  • Ontwikkeling van nieuw bedrijventerrein

Op het moment van schrijven van de programmabegroting is nog onbekend welke maatregelen en plannen in het bedrijventerreinenprogramma worden opgenomen.

In 2026 gaan we, ongeacht de inhoud van het bedrijventerreinenprogramma, door middel van handhaving het oneigenlijk gebruik van bedrijfsgebouwen tegengaan. Daardoor komen meer bestaande bedrijfspanden beschikbaar voor ondernemers. Daarnaast gaan we in 2026 proberen om incourante bedrijfspercelen aan te kopen en opnieuw te verkavelen, zodat er ruimte beschikbaar komt voor ondernemers. Belangrijke randvoorwaarde is de financiering door andere overheden. Dergelijke projecten kosten veel geld en zijn voor de gemeente alleen te realiseren met substantiële subsidie. Verwerving van bedrijfsgrond kan een meerjarige inspanning vergen.

Smart Grid Arnestein

De gemeente gaat zich inzetten voor een groter aantal deelnemende bedrijven aan het Smart Grid Arnestein. Uit een in 2024 uitgevoerd haalbaarheidsonderzoek bleek dat een energie-hub belangrijke voordelen biedt voor ondernemers. In 2025 is een energiehandelsplatform gerealiseerd en een kleine groep bedrijven heeft een groepstransportovereenkomst gesloten. Dit project draagt bij aan een van de gedeelde opgaven van raad en college.

Toerisme

In 2026 wordt de toeristische bewegwijzering geactualiseerd en aangepast.

Het contract met de Tourist Shop loopt af. De toeristische baliefunctie wordt opnieuw aanbesteed. Er worden promotie-activiteiten uitgevoerd gericht op het voor- en naseizoen. Ook gaat er, in samenwerking met de overige Zeeuwse gemeenten, een hotelmarktonderzoek uitgevoerd worden.

Door de oprichting van de Merkorganisatie Zeeland wil men komen tot een integrale aanpak om onze regio aantrekkelijker te maken om er te wonen, werken, studeren, en te ondernemen. Alle Zeeuwse gemeenten dragen financieel bij aan de Merkorganisatie Zeeland.

Binnenstad

In 2026 geven we uitvoering aan het Beleidsplan Horeca en het Beleidsplan terrassen.

In 2026 doen we ook onderzoek naar de effecten van het autoluw maken van de binnenstad op de leegstand van panden, het aantal passanten en de bestedingen in winkels en horeca die daar zijn gevestigd.

Prestatie

beschikbaar maken van bedrijfsgrond

uitvoeren toeristisch beleidsplan

realisatie Smart Grid Arnestein

Invulling van financiële ruimte kadernota 2026-2029

Nr.

bedragen x 1.000

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Begroting 2029

Invulling van financiële ruimte begroting 2025 en meerjarenraming 2026 - 20281

Er zijn geen mutaties vanuit de (meerjaren)begroting 2025 - 2028 op dit programma.

0

0

0

0

Invulling van financiële ruimte kadernota 2026 - 2029

1

Bijdrage aan Expat Center Zeeland

-34

-34

-34

0

-34

-34

-34

0

Aanvullende wensen begroting 2026

2

Merkorganisatie

-25

-25

-25

-25

3

Lobbyist

-10

-10

-10

-10

-35

-35

-35

-35

-69

-69

-69

-35

  1. 1 Voor een toelichting op de mutaties 2025 - 2028 zie begroting 2025 en meerjarenraming 2026-2028.

1. Bijdrage aan Expat Center Zeeland

Bevorderen dat buitenlandse werknemers zich inschrijven. Buitenlandse medewerkers helpen om hun weg te vinden in de Nederlandse samenleving. Tegengaan van misbruik van buitenlandse werknemers door voorlichting te geven over sociale wetgeving. De gemeenteraad heeft op 26 september 2024 besloten (24- 110 AB):

  • voor de jaren 2024 en 2025 37.500 per jaar bij te dragen aan het Expat Center Zeeland;

  • deze bijdrage in 2024 te dekken vanuit de post onvoorzien en voor 2025 als incidentele post op te nemen in de begroting 2025. Er is nog geen besluit genomen over het verlengen van de bijdrage na 2025.

2. Merkorganisatie

Middels het oprichten van een Merkorganisatie voor Zeeland wil men komen tot een integrale aanpak om onze regio aantrekkelijker te maken om te (komen) wonen, werken, studeren en te ondernemen. Alle Zeeuwse gemeentes doen hieraan mee.

3. Lobbyist

De Zeeuwse gemeenten constateren een toenemende behoefte aan versterking van de lobbycapaciteit richting Den Haag, met name op strategische thema’s zoals bereikbaarheid, infrastructuuronderhoud, het tekort aan eerstelijnszorgverleners, woningbouw en het behoud van acute zorgvoorzieningen. Door de inzet van een tweede lobbyist kunnen de belangen voor de Zeeuwse gemeenten proactiever en krachtiger behartigen. Daarbij wordt nadrukkelijk ingezet op intensivering van de samenwerking met politiek Den Haag. Deze afspraak zijn door de betrokken gemeenten tot stand gekomen binnen het samenwerkingsverband OZO.

Beleidsindicatoren

Beleidsindicatoren

2019

2020

2021

2022

2023

Functiemenging (%)

Middelburg

50,6

50

50,4

50,8

50,7

Nederland

53,2

53,2

53,3

52,3

54,2

Vestigingen (van bedrijven) (aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar)

Middelburg

149,9

153,1

162,1

168,5

173,3

Nederland

151,5

158,14

165,1

161,6

181,8

De landelijke beleidsindicatoren zeggen niets over de beleidsdoelen van de gemeente Middelburg.

Wat mag het kosten?

3 Economie

Rekening 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Begroting 2029

Overzicht taakvelden

Lasten

3.01.0 Economische ontwikkeling

114

521

111

112

112

113

3.02.0 Fysieke bedrijfsinfrastruct

3.973

2.251

863

879

833

857

3.03.0 Bedrijvenloket en bedrijfsreg

242

251

229

240

249

259

3.04.0 Economische promotie

874

1.088

1.108

1.124

1.145

1.143

Totaal lasten

5.203

4.111

2.310

2.354

2.340

2.372

Baten

3.01.0 Economische ontwikkeling

0

0

0

0

0

0

3.02.0 Fysieke bedrijfsinfrastruct

4.088

2.148

858

873

828

852

3.03.0 Bedrijvenloket en bedrijfsreg

64

78

80

83

86

89

3.04.0 Economische promotie

1.972

1.922

2.121

2.173

2.228

2.298

Totaal baten

6.124

4.148

3.059

3.129

3.142

3.238

Saldo

3.01.0 Economische ontwikkeling

-114

-521

-111

-112

-112

-113

3.02.0 Fysieke bedrijfsinfrastruct

115

-103

-5

-5

-5

-5

3.03.0 Bedrijvenloket en bedrijfsreg

-178

-173

-149

-157

-163

-170

3.04.0 Economische promotie

1.097

834

1.014

1.049

1.083

1.154

Totaal overzicht taakvelden

921

36

748

775

802

866

Download pdf