Programma­begroting 2024

menu

Bedrijfsvoering

Naast de programma's moeten gemeenten minimaal zeven programmaoverstijgende paragrafen in de begroting opnemen (Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten). In de paragrafen staat belangrijke informatie waarmee inzicht wordt verkregen in de financiële positie van de gemeente, de beheersmatige aspecten en de risico's.

Personeel en Organisatie

In 2024 zijn we bezig met de implementatie van een nieuwe methode van gespreksvoering. Op basis van input vanuit de organisatie en het MT is hier nieuw beleid voor ontwikkeld. Dit zullen we nog verder doorontwikkelen op het gebied van beoordelingen.

Tevens zullen we de online leeromgeving (Middelburg Academy) die in 2023 is geïntroduceerd verder uitbouwen. Dit is een platform waar alle medewerkers van de gemeente online cursussen kunnen volgen. Op deze manier faciliteren en stimuleren we medewerkers op een laagdrempelige manier om zich te blijven ontwikkelen.

Ook voeren we een tweede medewerkeronderzoek uit. In een medewerkeronderzoek wordt medewerkers gevraagd hoe zij het werken bij de gemeente Middelburg ervaren. Daarnaast kan ingezoomd worden op een specifiek onderwerp. In 2023 ging dit over hybride werken. Voor het tweede onderzoek moeten we het onderwerp nog kiezen.

In 2024 wordt een aanbestedingstraject opgestart voor het personeelsinformatiesysteem. We gaan ook aan de slag met nieuwe wetgeving, zoals de werkgeversverplichting t.a.v. rapportage op CO2-uitstoot.

Organisatieomvang

(in fte’s)

2023

2024

Directie

1,0

1,0

Raadsgriffier

1,0

1,0

Bedrijfsvoering

32,4

31,8

Facilitaire Zaken

28,6

30,8

Leefomgeving

57,9

68,2

Publiekszaken

32,3

36,7

Samenleving

36,1

37,1

TIM

37,7

37,7

Samenwerking Belastingen WSD

46,8

45,8

Stadsbeheer

78,4

78,4

Vergunningverlening & Handhaving

51,0

54,3

Wijk en Bestuur

34,6

34,6

Totaal

437,9

457,51

  1. 1 Vacature ruimte per 17 augustus 2023 is 36,5 fte

In de kolom 2024 zijn tevens de formatie-uitbreidingen opgenomen waar uw raad in de Kadernota 2024 - 2027 een besluit over heeft genomen:

  • De extra middelen die ingezet worden om de ambities uit het coalitieakkoord waar te maken, vragen extra ambtelijke capaciteit.

  • Vanuit het Rijk worden gemeenten gevraagd de nodige inspanning te verrichten omtrent de klimaatdoelstellingen, dit vraagt extra ambtelijk inzet.

  • Op dit moment ziet het college dat het kostendekkende tarief voor afvalstoffenheffing onder druk komt te staan. Daarom is extra capaciteit vrij gemaakt om beheersmaatregelen door te voeren om de kosten van huishoudelijke afval in te perken.

  • Daarnaast is extra capaciteit vrij gemaakt voor het afgeven van diversen bouwvergunningen met name in het kader van de omgevingswet, huisvestingsverordening en aanvullende wetgeving.

  • In september 2023 heeft uw raad het wegenbeheerplan vastgesteld. Dit vraagt extra capaciteit.

  • Overige uitbreidingen.

In de verschillende programma’s is inhoudelijk beschreven op welke specifieke activiteiten deze ambtelijk inzet wordt ingezet. De komende tijd wordt benut om een verdere prioritering aan te brengen wanneer en hoe de extra formatie zijn invulling kan krijgen.

Dienstverlening

Uw raad heeft op 10 december 2020 een geamendeerd raadsvoorstel aangenomen voor het verlengen van de visie op dienstverlening. Besloten is de huidige visie te verlengen tot en met 2023 met het bijbehorende budget.

Het jaar 2023 heeft in het teken gestaan van het participatief evalueren van de visie. De uitkomsten daarvan dienen als input voor een nieuwe visie op dienstverlening welke ook in 2023 opgeleverd zal worden, inclusief een bijhorend uitvoeringsprogramma.

In 2024 starten we met de uitvoering hiervan.

Communicatie

Vanuit het cluster Communicatie dragen we uiteraard ook bij aan de doorontwikkeling van onze burger- en overheidsparticipatie. Meer hierover staat in het programma Bestuur en Ondersteuning.

www.middelburg.nl

Onze website is en blijft een belangrijke informatiebron. Een bron van informatie die voor iedereen toegankelijk is. Of je nu een beperking hebt of niet. Zo blijven we constant alert op het toegankelijk zijn van onze website. De teksten moeten begrijpelijk zijn. Iedereen moet de website kunnen bedienen. Voor mensen die de informatie liever luisteren hebben we readspeaker op onze website staan. En het is belangrijk dat de zoekfunctie goed werkt. Dus daar zijn we ook constant alert op. In 2024 neemt het aantal pdf's op onze website nog verder af. En verschijnen er meer filmpjes op onze website om de teksten te ondersteunen.

Meertalig

We zijn aan het onderzoeken hoe we de informatie op onze website het beste in andere talen kunnen aanbieden. Alle teksten laten vertalen is een kostbare en tijdrovende oplossing. Standaard vertaalapps zijn niet wenselijk in verband met privacy en AVG. In 2024 hebben we een goede vertaaloptie op onze website. Zo bedienen we ook de inwoners die de Nederlandse taal niet beheersen.

Middelburg Ontmoet

Meer hierover staat in het programma Bestuur en Ondersteuning. Op dit platform staan ook de projecten en werkzaamheden waar we input van onze inwoners voor vragen (vervangt doemee.middelburgers.nl). En is daardoor ook een belangrijk middel voor onze overheids- en burgerparticipatie. Op Middelburg Ontmoet staat ook de sociale netwerkkaart met daarin alle Middelburgse voorzieningen, zoals huisartsen, (welzijns)activiteiten, grand cafés en sportverenigingen.

Informatie op papier

Naast alle digitale middelen, blijven we brieven versturen. Denk bijvoorbeeld aan brieven over werkzaamheden die gepland staan, informatiebijeenkomsten die plaatsvinden of paspoorten die verlengd moeten worden. De wekelijkse informatiepagina in de Bode blijven we in 2024 uitgeven. Al onze teksten (ook digitaal) proberen we zo veel mogelijk op B1-leesniveau aan te bieden.

Juridische zaken

Bezwaarschriften

Door de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren geldt voor ambtenaren het private arbeidsrecht. Vanaf 2022 is een Regionale Geschillencommissie ingesteld voor het behandelen van individuele geschillen tussen gemeente en werknemer. In 2024 wordt kan een enkel individueel geschil tussen gemeente en werknemer worden verwacht.

De kamer Algemene Zaken van de Commissie bezwaarschriften vergadert in 2024 naar verwachting 11 keer waarbij per vergadering gemiddeld 3 zaken worden behandeld.

Klachten

De Verordening op de behandeling van klachten geeft een actuele uitwerking van de informele behandeling van klachten en de behandeling van klachten door een externe commissie.

Bij de informele behandeling van de klacht treedt de klachtbehandelaar binnen enkele dagen in contact met klager om te trachten tot een oplossing van de klacht te komen. Deze behandeling van klachten laat al vele jaren zien dat vlot en persoonlijk contact gelegd door de klachtbehandelaar bijzonder op prijs wordt gesteld door de klager. Bij een grote meerderheid van de klachten zorgden deze persoonlijke contacten ervoor dat de klacht snel naar tevredenheid van klager werd opgelost.

Als een klager het niet eens met uitkomst van de formele behandeling van de klacht, dan kan klager zich wenden tot Nationale Ombudsman.

Gelet op de cijfers van de afgelopen 5 jaar zullen in 2024 naar verwachting ongeveer 46 klachten worden behandeld.

Verzekeringen

Met ingang van 1 januari 2021 heeft de gemeente bij AON assurantiën een nieuw brandcontract met een looptijd van 3 jaar. Gezien de huidige situatie in verzekeringswereld is in overleg met de afdeling inkoop en AON besloten om het Europees aanbestedingstraject niet dit jaar in gang te gaan zetten. Deze verzekering zal met een jaar verlengd worden en volgend jaar zal deze Europees aanbesteed worden. Naar verwachting is volgend jaar de verzekeringsmarkt gunstiger, wat zou kunnen leiden tot een lagere premie. 

De aansprakelijkheidsverzekering heeft de gemeente na een Europese aanbesteding per 1 januari 2020 ondergebracht bij Melior verzekeringen in Almelo. Melior verzekeringen en Centraal beheer zijn nagenoeg de enige aanbieders van aansprakelijkheidsverzekeringen voor (gemeentelijke) overheden.

Naast bovengenoemde verzekeringen heeft de gemeente nog een derde grote verzekering, dit betreft de Construction All Riks (CAR) verzekering, deze is afgesloten bij Centraal beheer. Deze verzekering dekt de risico’s bij infrastructurele werken. Onzeker is of voor 2023 een premiestijging valt te verwachten. Dit geldt eveneens voor de voertuigverzekering en werkmaterieelverzekering.

Informatiemanagement

­­­Informatiemanagement is een proces dat er voor zorgt dat de informatiebehoefte van de gemeentelijke organisatie wordt vertaald in de juiste informatievoorziening. Goed informatiebeheer is hiervoor een voorwaarde.

We streven ernaar dat onze informatievoorziening:

  • Is aangehaakt op de organisatie (automatisering, vakafdelingen en management/bestuur);

  • in staat is consistente keuzes te maken waarbij (nieuwe) investeringen altijd onderdeel uitmaken van een constructief groeimodel (werken en ontwikkelen onder visie en architectuur);

  • in staat is om samen met de vakafdelingen tot innovatie en effectievere ondersteuning te komen;

  • in staat is om het management te inspireren de kansen, het potentieel, van informatie voldoende te benutten.

In 2022 is in het organisatieplan 'Middelburg in ontwikkeling’ digitaal versnellen benoemd als speerpunt. Dit heeft o.a. geleid tot het opstellen van een Programma Digitalisering voor de periode 2022-2025. Dit programma fungeert als uitvoeringsprogramma voor de I-Visie die in juni 2020 is vastgesteld om zodoende in te kunnen spelen op de digitale uitdagingen van onze organisatie. Het doel van het Programma Digitalisering is met een programmatische aanpak richting te geven aan de projecten met een digitale component waarmee we onze dienstverlening en bedrijfsvoering verder kunnen optimaliseren.

Het programma heeft aandacht voor de digitale dienstverlening, regievoering en samenwerking, datagedreven werken, de (samen)werkplek, de vaardigheden en bewustzijn van de medewerker en innovatie binnen de afdelingen. Maar wellicht net zo belangrijk is het op orde houden en verbeteren van wat er nodig is om dit alles op een goede manier mogelijk te kunnen maken.

Er zijn binnen de gemeente steeds meer initiatieven op het gebied van digitalisering. Dit zijn wensen uit de organisatie of maatschappij, maar het gaat ook over wettelijke verplichtingen of ontwikkelingen waar we als organisatie in mee moeten.

Bovenstaande leidt tot de volgende projecten die in 2024 starten of verder gaan:

  • Project informatiearchitectuur

    Het project helpt onze gemeente om (ICT-)ontwikkelingen in samenhang aan te sturen. Ontwikkelen, bouwen, aanschaffen en implementeren onder architectuur zorgt ervoor dat oplossingen onderling goed samenwerken. Ook ontstaat er een overzicht dat bestuur en management helpt alle ontwikkelingen in samenhang aan te sturen.

  • Project informatiebeheer op orde

    De door het Zeeuws Archief opgeleverde KPI rapportage heeft de nodige aanbevelingen met zich meegebracht. Waar het jaar 2022 gebruikt is om een verbeterplan op te leveren, staat het jaar 2023 in het teken om hier uitvoering aan te geven.

  • Verbeterplan Functioneel beheer

    Het beoogde doel van het verbeterplan is om de kwaliteit van het functioneel beheer te versterken. Dat wil zeggen; passend bij het belang van ICT voor de bedrijfsvoering van de totale organisatie en van alle afdelingen, aansluitend op de groei en toenemende complexiteit van het applicatielandschap en  in verbinding met de I&A-samenwerking.

  • Implementatie nieuwe wetgeving

    Een aantal recent ingevoerde en nog in te voeren wetten op het scheidsvlak van digitalisering, informatiehuishouding en dienstverlening heeft organisatie brede impact en vraagt veel van de organisatie. Dit project zorgt ervoor dat we tijdig voldoen aan nieuwe wetgeving. Hierbij hanteren we een proactieve en integrale benadering van digitaliseringsopgaven vanuit wet- en regelgeving.

  • Microsoft 365

    Dit project behelst de overgang naar M365. Het implementeren van teams als applicatie voor bellen, vergaderen en (samen)werken en het uitfaseren van het Citrix-concept.

Inkoop

In 2024 blijft de borging van de rechtmatigheid van inkoop en aanbesteden een belangrijk speerpunt binnen de organisatie. Een belangrijk hulpmiddel daarbij is het verder standaardiseren van de format aanbestedingsdocumenten. Daarnaast wordt er extra aandacht besteed aan het vergroten van de kennis en het bewustzijn met betrekking tot de inkoopdoelstellingen bij de medewerkers.

Op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen gaan we in 2024 onderzoeken hoe we het Manifest (na ondertekening) kunnen borgen in onze inkoop- en aanbestedingsprocedures

Het jaar 2024 staat in het teken van het aanpassen van het mandateringsbesluit voor de gehele organisatie waarbij het vierogen principe gehanteerd wordt in plaats van een collegebesluit bij inkopen boven de 50.000.

Het contractmanagement focust zich in 2024 op het optimaliseren van het contractmanagement inclusief contractbeheer (TopDesk) en implementeert op termijn een leveranciersbeoordelingssysteem.

De unieke Zeeuwse inkoop netwerk-samenwerking wordt gecontinueerd en waar mogelijk geïntensiveerd.

Informatiebeveiliging

De wereld van informatiebeveiliging is continue in beweging. Steeds ontstaan er nieuwe dreigingen waar de gemeente Middelburg zich tegen moet beveiligen. Overheidsinstanties zijn steeds vaker het doelwit van cybercriminelen, omdat zij grote hoeveelheden gevoelige gegevens beheren. De beveiliging wordt daarom continue aangescherpt en gewijzigd. Hierdoor probeert de gemeente Middelburg dreigingen van buitenaf te pareren. De basis op orde hebben is dan ook van essentieel belang voor de gemeente Middelburg en hiermee moet de digitale weerbaarheid worden verhoogd. De gemeente Middelburg is hier al mee bezig door het maken en uitvoeren van beleid en dit zal ook in 2024 verder worden uitgebreid met verdere uitvoering van dit beleid. Verder komen er grote verschuivingen aan op het gebied van wet- en regelgeving en de gemeente Middelburg volgt dit op de voet.

Een korte opsomming van onze voornaamste activiteiten in 2024:

  • De Beleidsadviseur Informatieveiligheid (CISO) werkt continue aan de verhoging van de digitale weerbaarheid. Er zullen in 2024 diverse risico-inventarisaties op de vitale primaire processen worden uitgevoerd. Dit gaat ook om processen met gegevens in de Cloud. Samen met andere gemeenten en leveranciers worden afspraken gemaakt om deze gegevens te beschermen.

  • Er zal weer verantwoording worden afgelegd door middel van de Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA). Vanaf 2024 zullen er veranderingen komen en zal er nog uitvoeriger verantwoording afgelegd gaan worden. Naast ‘Opzet’ en ‘Bestaan’ zal ook ‘Werking’ vanaf 2024 onderdeel zijn van de ENSIA-audit.

  • De bewustwordingscampagne wordt uitgebreid. Dit zorgt ervoor dat het bewustzijnsniveau van de medewerkers verder wordt verhoogd. Er wordt onder ander aandacht besteed aan phishing-technieken en andere vormen van ‘sociaal enginering’.

  • Er komt in 2024 nieuwe wet- en regelgeving aan en deze zal zo snel mogelijk worden geïmplementeerd. Dit houdt in dat de gemeente hierop proactief handelt en zorgt dat alles geïmplementeerd wordt.

Privacybescherming

2024 zal vooral in het teken staan van het verder opbouwen, structureren en professionaliseren van de privacy organisatie.

Het verwerkingsregister wordt periodiek geüpdatet, alsook het register van datelekken, uitgevoerde DPIA’s en afgesloten verwerkersovereenkomsten. Met deze gegevens kan een Privacy Management Systeem en/of een data architectuur systeem worden gevuld. Hiermee wordt snel overzichtelijk welke verwerkingen van persoonsgegevens een gemeente uitvoert en kan er toezicht op de naleving van de AVG worden uitgevoerd.

Nieuwe verwerkingen worden onderworpen aan een risicotaxatie op gebied van zowel privacy als informatiebeveiliging en zo nodig worden DPIA’s uitgevoerd waaruit mitigerende maatregelen naar voren komen. Tevens worden verwerkersovereenkomsten gesloten met verwerkers. Ook dit is een mitigerende maatregel.

In het kader van bewustwording en educatie wordt de ingezette E-learning verder doorlopen c.q. gevolgd door nieuwe medewerkers. De digitale wereld verandert zeer snel. De gemeente Middelburg dient ervoor te zorgen dat de persoonsgegevens van haar inwoners goed beschermd zijn en haar informatiebeveiliging op orde is. Door het aanbieden van deze training wordt een begin gemaakt om het niveau van bewustwording ten aanzien van informatiebeveiliging en privacy te verhogen. Dit zorgt ervoor dat medewerkers beter om kunnen gaan met zaken als phishing, informatiebeveiligingsincidenten, privacy vraagstukken en datalekken. Door deze E-learning aan te bieden voldoet de gemeente Middelburg tevens aan diverse normen van de BIO1

Daarnaast zal evenals de voorgaande jaren ondersteuning in afzonderlijke casussen worden geboden. Dergelijke raadplegingen zijn talrijk en divers van aard. Dit houdt direct verband met de opgelopen achterstanden door onvoldoende prioriteit te geven aan het thema privacy, eigenlijk al sinds de invoering van de AVG (2016). Niet eerder vond er ook structurele (bij)scholing van medewerkers plaats waardoor het niveau van privacybewustzijn sterk persoonsafhankelijk is.

Financieel beleid / beheer

Het cluster financiën van de afdeling Bedrijfsvoering is de interne dienstverlener voor de andere afdelingen in de organisatie. Dit cluster richt zich vooral op advisering en consultering van financiële vraagstukken waarbij een klant - en resultaatgerichte manier van werken wordt voorgestaan. Hierbij staat de budgethouder centraal waarbij de monitoring van de budgetten via een digitaal portal wordt aangeboden. De financiële administratie faciliteert de uitvoerende afdelingen in de afhandeling van het crediteurenbeheer, bankadministratie en kasbeheer. Naast de reguliere zaken hebben wij specifieke aandacht voor onderstaande items:

Het aanbieden van planning en control documenten doen we via een specifieke webportal waardoor kadernota, begroting en jaarrekening, geclusterd per boekjaar, beschikbaar zijn voor alle belangstellenden. Ook de controlerende rol van de raad wordt hierdoor beter ondersteund.

De huidige versie van ons financieel pakket (Unit 4 Financials) moet worden vervangen omdat in de nabije toekomst deze niet meer wordt ondersteund door de leverancier. De nieuwe versie wordt als Cloud-oplossing aangeboden. Hierdoor dient de gemeente Middelburg echter wel zelfstandig een overeenkomst aan te gaan met Unit4, daar waar de huidige overeenkomst met Unit4 een gezamenlijke was tezamen met gemeente Vlissingen en Orionis Walcheren. Het overgaan naar een Cloud-oplossing vraagt om een autonome overeenkomst, aangezien de leverancier geen gezamenlijke databases ondersteunt in de Cloud-oplossing. In 2023 en 2024 treffen we hiervoor de nodige voorbereidingen.

AO / IC

In de administratieve organisatie (AO) worden de werkwijzen, regels, procedures, taken, bevoegdheden, verantwoordelijkheden en interne controlemaatregelen beschreven die voor de informatievoorziening van belang zijn. De doelstelling van de AO is het tot stand brengen en het in stand houden van een goede werking van de informatievoorziening.

Interne controle (IC) draagt bij aan het verbeteren van het functioneren van de organisatie en haar processen. IC beoogt grofweg drie doelstellingen: betrouwbare financiële informatie, beheersbare processen en overeenstemming met de wet- en regelgeving. Om deze doelstellingen te realiseren, heeft een organisatie interne controlemaatregelen nodig. Daarbij kunnen meerdere verdedigingslinies worden ingericht. Zo zijn in de organisatie de eerste en tweede lijn vertegenwoordigd. De eerste lijn betreft het lijnmanagement. Deze medewerkers zijn primair verantwoordelijk voor de resultaten en de beheersing van risico’s. De tweede lijn richt zich op ondersteuning, advisering en coördinatie van de eerste lijn en toetst of de interne controlemaatregelen op uitvoeringsniveau aanwezig zijn en juist worden uitgevoerd.

Een goed ingerichte AO/IC zorgt dat de organisatie ‘in control’ is. De controllers rapporteren jaarlijks over hun controlebevindingen in de controllersrapportage, een graadmeter voor de mate waarin de organisatie daadwerkelijk in control is. De accountant geeft hierover tevens een oordeel tijdens de interim- en jaarrekeningcontrole. Uit de controles komen actiepunten naar voren die worden vastgelegd in een overzicht. Periodiek dienen de medewerkers in samenspraak met de afdelingshoofden aan te geven welke voortgang is geboekt in het uitvoeren van de actiepunten.

Rechtmatigheid en getrouwheid (212-onderzoeken)

Jaarlijks wordt er een intern controleplan opgesteld. Hierin is beschreven welke werkzaamheden het aankomend jaar door de controllers worden uitgevoerd. Onderdeel van deze werkzaamheden is het uitvoeren van rechtmatigheidscontroles op circa 25 financieel relevante processen.

Doelmatigheid en doeltreffendheid (213a-onderzoeken)

Op grond van artikel 213a van de Gemeentewet zijn gemeenten verplicht doelmatigheids- en doeltreffendheidsonderzoeken uit te voeren.

Actuele ontwikkeling voor gemeenten betreft de Rechtmatigheidsverantwoording (RMV). Eén van de actiepunten betreft het versterken van de eerstelijnscontrole in het proces. Uitvoering van het plan van aanpak RMV (link) heeft zich tot nu toe vooral gericht op de afdeling TIM . Het doel is dit vervolgens verder uit te breiden naar de rest van de organisatie. In het verlengde hiervan dient een aantal verordeningen en toebehoren aangepast te worden. Het gaat hierbij om de verordeningen 212 (financieel), 213 (controle) en 213a (onderzoek). De toebehoren omvatten onder andere het normenkader en eventueel het controleprotocol. Deze dienen ook afgestemd te worden op de wetswijziging van de RMV. De verwachting is dat er in 2023 nog meer duidelijkheid komt over de wetswijziging, waardoor wellicht nog meer zaken hierop aangepast dienen te worden.

In 2021 is gebaseerd op ervaring met de bedrijfsvoering van afdeling TIM gestart met het opzetten van een intern beheersingsplan. De focus in dit plan is getrouw- en rechtmatigheid. De processen zijn in kaart gebracht en gebaseerd hierop zijn risico’s geïnventariseerd. Daarna zijn beheersingsmaatregelen opgesteld om de risico’s te reduceren. In juli 2023 heeft het college van B&W een besluit genomen om te starten met de verdere uitvoering van herstelwerkzaamheden en de verdere implementatie van beheersingsmaatregelen.

In opdracht van de VZG voeren Zeeuwse controllers doelmatigheidsonderzoeken uit bij gemeenschappelijke regelingen. In 2022 hebben de Middelburgse controllers hun deelname gestart aan een doelmatigheidsonderzoek bij de gemeenschappelijke regeling die verantwoordelijk is voor de uitvoering van de Leerplichtwet en de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie Oosterschelderegio. De afronding van dit onderzoek vindt plaats in 2023. Er wordt gerapporteerd aan het bestuur van de gemeenschappelijke regeling en aan een werkgroep van de VZG.

Na vaststelling van de beleidskaders subsidieverlening en de subsidieverordening is in 2022 gestart met een onderzoek hoe de werkprocessen, nadere regels en het controleprotocol rond subsidieverlening moeten worden aangepast. Dit is in 2022 afgerond. Verdere inbedding hiervan volgt in 2023 en de betrokkenheid van de controllers hierbij zal doorlopen in 2023.

Ook wordt mede in het kader van het horizontaal toezicht fiscaliteit binnen de financiële processen nader onderzocht. Dit met als doel deze processen meer in control te brengen.

Actualiteiten

Rechtmatigheidsverantwoording

In het verleden oordeelde de accountant over rechtmatigheid van de jaarrekening en rapporteerde zij de bevindingen aan de gemeenteraad. Vanaf het rekeningjaar 2023 dient het college van B&W een rechtmatigheidsverantwoording op te nemen in de jaarrekening. Hiermee legt zij zelf verantwoording af over de naleving van de regels, welke relevant zijn voor het financiële reilen en zeilen van de gemeente. En het college zal ook zelf het gesprek aangaan met de gemeenteraad. Op deze wijze kan de gemeenteraad haar controlerende rol beter vervullen. Om de gemeente op deze wetswijziging zo goed als mogelijk voor te bereiden, is een Plan van aanpak rechtmatigheidsverantwoording (link) opgesteld. De kern hiervan is dat de nieuwe wetswijziging een groeiproces is voor de gemeente, waarbij een volwassenheidsniveau van de rechtmatigheidsverantwoording van financiële rechtmatigheid en een aantal relevante processen/thema’s wordt nagestreefd. In het kader van de rechtmatigheidsverantwoording dient er een verantwoordingsgrens door de gemeenteraad te worden vastgesteld. De verantwoordingsgrens is de grens waarboven het college aan de gemeenteraad fouten en onduidelijkheden rapporteert in de rechtmatigheidsverantwoording. Voor zowel fouten als voor onduidelijkheden afzonderlijk geldt hetzelfde percentage. Fouten en onduidelijkheden worden niet bij elkaar opgeteld. Er is een verantwoordingsgrens vastgesteld van 1%. Dit is door de gemeenteraad besloten op 28 januari 2021 bij de behandeling van het plan. Als deze grens wordt gepasseerd dan wordt het totaal aan afwijkingen toegelicht in de rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening.

Download pdf