Programma­begroting 2024

menu

Lokale lasten

Algemeen

De lokale lasten zijn een belangrijke inkomstenbron voor de gemeente, betaald door burgers en bedrijven. De gemeentewet geeft een limitatieve opsomming van de belastingen en rechten die een gemeente mag heffen. De heffingen verdelen we in twee categorieën, te weten:

Belastingen

Tegenover een belasting staat geen rechtstreekse tegenprestatie van de gemeente. De opbrengsten dienen als algemeen dekkingsmiddel. Onze gemeente heft de volgende belastingen

  • De onroerende zaakbelasting

  • De forensenbelasting

  • De reclamebelasting

  • De precariobelasting

  • De parkeerbelasting

  • De toeristenbelasting

Rechten

Naast de belastingen worden er ook rechten geheven voor een geleverde dienst. Het is niet toegestaan een meer dan kostendekkend tarief te hanteren voor deze rechten. Onze gemeente heft de volgende rechten:

  • Rioolheffing

  • Afvalstoffenheffing

  • Leges

  • Grafrechten

  • Havengelden

Beleidskader

Het beleidsuitgangspunt bij alle heffingen is dat de jaarlijkse verhoging beperkt blijft tot de inflatiecorrectie. Dit heeft tot gevolg dat alle heffingen trendmatig worden verhoogd (3,3%). De OZB is vorig jaar conform het coalitie akkoord niet verhoogd. Dit jaar zal deze gewoon meegaan met de inflatiecorrectie. Het college acht het vanwege de sterk oplopende inflatie en prijsstijgingen niet verantwoord om voor het begrotingsjaar 2024 wederom de nullijn te hanteren. De stijgende kosten waarmee de gemeente wordt geconfronteerd, moeten immers ergens worden opgevangen. Daarom kiest het college ervoor om te werken met een beperkte correctie van slechts 3,3%. De tarieven voor afvalstoffenheffing voor de ledigingen worden niet verhoogd en blijven gelijk aan 2023. De rioolheffing wordt met 1% extra verhoogd op basis van het vastgestelde Stedelijk Waterprogramma tot en met 2024.

 

Overzicht belastingen en heffingen

Geraamde opbrengsten

2023

2024

Lokale lasten

Geraamde opbrengsten

2023

2024

Belastingen

OZB

14.167.000

14.827.000

Forensenbelasting

301.000

473.000

Reclamebelasting

136.000

132.000

Precariobelasting

199.000

293.000

Naheffingen Parkeerbelasting

612.000

612.000

Toeristenbelasting

1.044.000

1.209.000

Rechten

Rioolheffing

6.053.000

6.313.000

Reinigingsheffingen/ Afvalstoffenheffing

6.724.000

7.230.000

grafrechten

Totaal

31.089.000

index

103,30%

Tarieven

Soort

Grondslag

2023

2024

Onroerende zaakbelasting

Eigenaar niet-woning

WOZ-waarde

0,3729%

0,3852%

Gebruiker niet-woning

WOZ-waarde

0,2998%

0,3097%

Eigenaar woning

WOZ-waarde

0,1141%

0,1179%

Forensenbelasting

Gebruiker

WOZ-waarde

0,2776%

0,2868%

Reclamebelasting

Gevelbord van 0,25 tot 1m2

per bord

130,80

135,00

Gevelbord van 1 tot 20m2

per bord

339,60

350,40

Gevelbord > 20m2

per bord

418,20

432,00

Precariobelasting

Terras, winkeluitstalling enz.

per m2 per jaar

103,77

107,28

Parkeerbelasting

Naheffing parkeerbelasting

72,90

76,70

Toeristenbelasting

Toeristenbelasting

p.p.p.n.

2,85

2,90

Toeristenbelasting

p.p.p.n. eigen verblijfsmiddel

1,85

1,90

Rechten

Rioolheffing

Gebruiker (<250m3)

per m3 waterverbruik

60,92

63,54

Eigenaar

per aansluiting

163,06

170,07

Afvalstoffenheffing

Gebruiker

Eenpersoons huishouden

228,91

236,46

Meerpersoons huishouden

241,90

249,88

Per lediging 240 lt. container

8,00

8,00

Per lediging 140 lt. container

4,67

4,67

Per aanbieding ondergronds

1,33

1,33

Reinigingsrecht

vast recht

250,00

258,25

Per aanbieding ondergronds

1,33

1,33

Ten aanzien van 2024 wordt verder het volgende opgemerkt:

Heffing: Onroerende zaakbelasting

Doel: De opbrengsten worden gebruikt als algemeen dekkingsmiddel. De eigenaar van een woning en niet-woning zijn belastingplichtig. Tevens is de gebruiker van een niet-woning belastingplichtig voor ozb gebruiker tarief.

De onroerende zaakbelastingen worden gebaseerd op de taxatiewaarde van een object, in het kader van de Wet WOZ. Deze waarde wordt jaarlijks bepaald. In oktober wordt op basis van de beschikbare cijfers de totale waarde van het onroerend goed bepaald. De werkelijke percentages worden voor het einde van 2023 gepresenteerd. Nu zijn de tarieven geïndexeerd om de te behalen opbrengst te genereren.

Heffing: Forensenbelasting

Doel: De opbrengsten worden gebruikt als algemeen dekkingsmiddel. Belastingplichtige is degene die een woning heeft in de gemeente Middelburg maar hier niet feitelijk woonachtig is.

De grondslag voor de forensenbelasting is de WOZ-waarde. Omdat deze nog niet bekend is houden voor het bereken van het tarief nu alleen rekening met de indexatie van (3,3%). Dit betekent van 2,776 promille per jaar naar 2,868 promille. Dit met een minimumbedrag van 317,50 (2022 307,36)

Heffing: Reclamebelasting

Doel: Het doel van de reclamebelasting is om de hoeveelheid reclames te regelen. De opbrengsten wordt gebruikt als algemeen dekkingsmiddel. De belastingplichtige is de gene die de reclame uiting heeft.

De tarieven voor deze heffing worden uitsluitend trendmatig verhoogd (3,3%).

Heffing: Precariobelasting

Doel: de opbrengsten worden gebruik als algemeen dekkingsmiddel. De belastingplichtige is degene die voorwerpen op of onder of boven gemeente grond heeft.

De precariobelasting heeft sinds 2022 geen inkomsten meer van de kabelbelasting. Wel loopt er nog een beroepsprocedure tegen de kabelbelasting. Omdat de uitkomst hiervan onzeker is, is voor de desbetreffende opbrengst een voorziening gerealiseerd.

De tarieven voor deze heffing worden uitsluitend trendmatig verhoogd (3,3%).

Heffing: Parkeerheffing

Doel: om het parkeren te reguleren is het noodzakelijk om parkeerbelasting te heffen. De opbrengst wordt gebruik als algemeen dekkingsmiddel. De houder van het voertuig is belastingplichtig. De parkeertarieven worden in 2024 als volgt:

Soort heffing

Omschrijving

2023

2024

Parkeerheffing

voor het parkeren in tariefzone 1 per uur

2,90

3,00

voor het parkeren in tariefzone 2 per uur:

2,90

3,00

Parkeervergunning

voor de eerste vergunning, per maand:

8,00

8,25

voor een tweede vergunning op het zelfde adres, per maand:

26,50

27,35

Parkeergarage

van maandag tot en met zondag tussen 08.00 uur en 20.00 uur per 60 minuten:

2,20

2,25

Naheffingsaanslag

De kosten van de naheffingsaanslag

72,90

76,70

Heffing: Toeristenbelasting

Doel: De opbrengsten worden gebruikt als algemeen dekkingsmiddel. Belastingplichtig is degene die gelegenheid biedt tot verblijf.

De toeristenbelasting wordt in 2024 trendmatig verhoogd (3,3%). Dit betekent een tarief van 2,90 (2,85 in 2023) voor vast verblijfsmiddel en 1,90 (1,85 in 2023) voor mobiele kampeeronderkomen.

Heffing: Rioolheffing

Doel:met de opbrengst van de heffing worden de lasten van het beheer van het riool gedekt. De opbrengsten mogen maximaal 100% kostendekkend zijn. De belastingplichtige is de gebruikers van woningen en niet-woning die direct of indirect lozen op de gemeentelijke riolering.

De rioolheffing wordt naast de trendmatige verhoging (3,3%) tevens 1% extra verhoogd op basis van het vastgestelde Stedelijk Waterprogramma.

Soort heffing

Tarief

2023

2024

Rioolheffing

eigendom

163,06

170,07

gebruik

0 t/m 250 m3

60,92

63,54

251 t/m 300 m3

128,83

134,37

301 t/m 500 m3

196,73

205,19

501 t/m 1000 m3

526,99

549,65

1001 t/m 2001 m3

1.054,00

1.099,32

2000 t/m 4000 m3

2.264,11

2.361,47

meer dan 4000 m3

4.684,39

4.885,82

Heffing: Afvalstoffenheffing/Reiningsrechten

Doel: Met de opbrengst van de heffing worden de lasten van de inzameling en verwerking van  het afval gedekt dat door de reiniging wordt ingezameld. Belastingplichtige is de gebruiker van de woning, waar het huishoudelijk afval ontstaat.

In het kader van het verminderen van rest afval, wordt de heffing gesplitst in een vaste bedrag, opgelegd in het lopende jaar. En een variabel deel, op basis van het aantal ledigingen/aanbiedingen per inzamelmiddel. Het variabele deel wordt opgelegd in het jaar daarop omdat dan pas bekend is hoeveel ledigingen/aanbiedingen er zijn gedaan per adres. Eind dit jaar worden, op basis van de dan beschikbare gegevens, de tarieven definitief berekend. Op dit moment ziet het college dat het kostendekkende tarief voor afvalstoffenheffing onder druk komt te staan. Het college heeft uw raad hierover in september middels een memo actieve informatie over geïnformeerd. Hierin zijn ook beheersmaatregelen afgekondigd. Het is nog onvoldoende duidelijk wat de effecten hiervan zullen zijn. Het risico bestaat dat deze ontwikkeling zich in de toekomst doorvertaald in een (gefaseerde) extra tariefsverhoging

Leges

Doel: Gemeenten zijn verantwoordelijk voor een groot aantal taken. Een deel van deze taken wordt in de vorm van een dienst door bewoners of bedrijven individueel afgenomen. Om gemeenten tegemoet te komen in de kosten die zijn gerelateerd aan deze taken, betalen afnemers van gemeentelijke diensten leges.

De leges worden trendmatig verhoogd met 3,3%. Tevens wordt Titel II van de tarieventabel volledig aangepast op de invoering van de omgevingswet. Hiervoor komt een apart besluit.

Lokale lastendruk

Wat dit betekenen de tariefstijgingen voor een eenpersoonshuishouden en een meerpersoonhuishouden voor 2024 ten opzichte van 2023. Dit wordt grafisch weergegeven in figuur 1 en 2.

figuur 1

figuur 2

Kwijtscheldingsbeleid

Een inwoner van Middelburg kan kwijtschelding krijgen voor de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Dit kan indien het inkomen zo laag is dat aan de betalingsverplichting niet kan worden voldaan, ook niet door middel van een betalingsregeling. Of iemand in aanmerking komt voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding is afhankelijk van de persoonlijke financiële situatie. Voor de provincie Zeeland geldt dat de beoordeling of een inwoner in aanmerking komt voor kwijtschelding wordt uitgevoerd door Sabewa Zeeland. Dit wordt gedaan aan de hand van een door elke gemeente vastgestelde leidraad.

Sabewa Zeeland beoordeelt ook de aanvragen om kwijtschelding van het waterschap. Deze werkwijze heeft als voordeel dat de burger slechts 1 verzoek hoeft in te dienen voor zowel de waterschapslasten als de gemeentelijke heffingen. De burger komt hierbij eerder in aanmerking voor kwijtschelding omdat de gemeentelijke en waterschapslasten tegelijkertijd worden meegenomen in de beoordeling. De beoordeling is uniform voor de gehele provincie Zeeland. De ontwikkeling van de kwijtschelding over de afgelopen jaren is als volgt weergegeven in figuur .

Kostenonderbouwing tarieven

In de begroting moet in de paragraaf lokale heffingen een overzicht van baten en lasten worden opgenomen voor de heffingen waarbij sprake is van het verhalen van kosten. Bij de hierna opgesomde heffingen is hiervan sprake. Bij deze heffingen is het toegestaan om maximaal 100% van de kosten inclusief overhead te dekken. Dit is in de gemeente Middelburg het uitgangspunt. In de onderstaande gegevens worden de totale geraamde kosten en baten met elkaar vergeleken en wordt het kostendekkingspercentage genoemd. Alle onderstaande heffingen voldoen aan het criterium, maximaal 100% dekking met uitzondering van de scheepvaartrechten en de marktgelden.

Overheadkosten zijn alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. In de kostenonderbouwing van de tarieven wordt gerekend met een overheadpercentage van 54%.

Afvalstoffenheffing

Omschrijving

Begroting 2024

Kosten taakveld 7.3 Afval

5.788.472

Kosten taakveld 2.1 Verkeer en Wegen

310.270

Kosten taakveld 6.1 Inkomensregeling

399.173

Opbrengsten Taakveld 7.3 afval

-585.364

Onttrekking voorziening afvalstoffenheffing Taakveld 7.3 afval

-333.672

Netto kosten taakveld

5.578.879

Toe te rekenen kosten:

Overhead

651.953

BTW

831.931

Totale kosten

7.062.763

Opbrengsten heffingen

7.062.737

Kostendekkendheid

100%

Rioolheffing

Omschrijving (bedragen × 1.000)

Begroting 2024

Kosten taakveld 7.1 Riool

4.664.268

Kosten taakveld 2.1 Verkeer en Wegen

328.886

Kosten taakveld 6.1 Inkomensregeling

76.840

Opbrengsten Taakveld 7.1 Riool

-33.819

Netto kosten taakveld

5.036.175

Toe te rekenen kosten:

Overhead

383.749

BTW

893.318

Totale kosten

6.313.242

Opbrengsten heffingen

6.313.242

Kostendekkendheid

100%

Marktgelden

Omschrijving

Begroting 2024

Kosten taakveld

116.069

Opbrengsten Taakveld

Netto kosten taakveld

116.069

Toe te rekenen kosten:

Overhead

36.568

Totale kosten

152.637

Opbrengsten heffingen

75.413

Kostendekkendheid

49%

Begrafenisrechten

Omschrijving

Begroting 2024

Kosten taakveld 7.5 begraven en crematioria

806.706

Opbrengsten Taakveld

0

Netto kosten taakveld

806.706

Toe te rekenen kosten:

Overhead

205.046

Totale kosten

1.011.752

Opbrengsten heffingen

789.173

Kostendekkendheid

78%

Scheepvaartrechten

Omschrijving

Begroting 2024

Kosten taakveld 2.04.0 Econ havens en waterwegen

253.336

Opbrengsten Taakveld

Netto kosten taakveld

253.336

Toe te rekenen kosten:

Overhead

12.913

Totale kosten

266.249

Opbrengsten heffingen

118.075

Kostendekkendheid

44%

Naheffingsaanslag parkeren

Omschrijving

Begroting 2024

Kosten taakveld

727.218

Opbrengsten Taakveld

Netto kosten taakveld

727.218

Toe te rekenen kosten:

Overhead

179.156

Totale kosten

906.374

Opbrengsten heffingen

611.665

Kostendekkendheid

67%

Leges Titel I, II en III

Omdat de leges over tal van producten wordt geheven en hierboven het gemiddelde kostendekkingspercentage is aangegeven wordt in onderstaande tabel de kostendekking per hoofdstuk in de legesverordening aangegeven.

In de volgende tabel wordt het kostendekkingspercentage per titel weergegeven en vervolgens per hoofdstuk. Per hoofdstuk wordt duidelijk dat bij een aantal producten de baten beduidend hoger zijn dan de kosten. Door kruissubsidiering toe te passen op de verschillende hoofdstukken per titel is er sprake van volledige kostendekking bij Titel 2.

Hoofdstuk

Uren

Overige kosten

Overhead

Totale kosten

Opbreng-
sten

Percentage

Totaal

1.413.402

609.765

763.237

2.786.404

2.156.493

77%

Titel I

Algemene Diensteverlening

512.457

371.369

276.727

1.160.553

612.634

53%

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

49.782

12.772

26.882

89.436

77.104

86%

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

66.252

113.373

35.776

215.402

148.129

69%

Naturalisaties (extra ingevoegd onderdeel)

29.147

58.025

15.739

102.912

83.344

81%

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

73.209

92.127

39.533

204.870

148.327

72%

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

7.553

10.730

4.078

22.361

10.626

48%

Hoofdstuk 5

Verstrekkingen uit het Kiezersregister

-

-

-

-

-

-

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen ogv Wet bescherming persoonsgegevens

-

-

-

-

-

-

Hoofdstuk 7

Overige publiekszaken

17.623

40.493

9.516

67.632

24.795

37%

Hoofdstuk 8

Vastgoedinformatie

-

6.720

-

6.720

-

0%

Hoofdstuk 9

Archief standskantoor

-

-

-

-

-

-

Hoofdstuk 10

Huisvestingswet (is verplaatst naar titel 3)

7.908

-

4.270

12.178

876

7%

Hoofdstuk 11

Leegstandswet

Hoofdstuk 12

Gemeentegarantie

-

-

-

-

-

-

Hoofdstuk 13

Retributies

7.595

-

4.101

11.696

33.819

289%

Hoofdstuk 14

Winkeltijdenwet

3.954

-

2.135

6.089

438

7%

Hoofdstuk 15

Kansspelen

1.569

-

847

2.417

5.443

225%

Hoofdstuk 16

Alg. Verordening Ondergrondse Infrastructuren

241.951

37.128

130.654

409.733

79.733

19%

Hoofdstuk 17

Verkeer en Vervoer

5.914

-

3.194

9.108

-

0%

Hoofdstuk 18

Diversen

-

-

-

-

-

-

Titel 2

Dienstverlening omgevingsvergunning

757.641

236.356

409.126

1.403.122

1.527.025

109%

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

-

-

-

-

-

-

Hoofdstuk 2

Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

-

-

-

-

-

-

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

757.641

236.356

409.126

1.403.122

1.527.025

109%

Hoofdstuk 4

Vermindering

-

-

-

-

-

-

Hoofdstuk 5

Gedeeltelijke legesbetaling en teruggaaf

-

-

-

-

-

-

Hoofdstuk 6

Wijziging omgevingsvergunning agv wijziging project

-

-

-

-

-

-

Hoofdstuk 7

Wet Geluidhinder

-

-

-

-

-

-

Hoofdstuk 8

Wettelijk vereiste publicaties

-

-

-

-

-

-

Hoofdstuk 9

In deze titel niet benoemde beschikking

-

-

-

-

-

-

Titel 3

Dienstverlening Europese dienstenrichtlijn

143.304

2.041

77.384

222.729

16.834

8%

Hoofdstuk 1

Horeca

94.036

2.041

50.780

146.857

10.268

7%

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen of markten

49.268

-

26.605

75.872

6.567

9%

Hoofdstuk 3

Openbare orde

-

-

-

-

-

-

Hoofdstuk 4

Seksbedrijven

-

-

-

-

-

-

Hoofdstuk 5

Brandbeveiligingsverordening

-

-

-

-

-

-

Hoofdstuk 6

Verstrekking van informatie middels aanvraagform. taxatiegegevens

-

-

-

-

-

-

Hoofdstuk 7

Niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

-

-

-

-

-

-

Hoofdstuk 8

Huisvestingswet

-

-

-

-

-

-

Download pdf