Lokale lasten
Algemeen
De lokale lasten zijn een belangrijke inkomstenbron voor de gemeente, betaald door burgers en bedrijven. De gemeentewet geeft een limitatieve opsomming van de belastingen en rechten die een gemeente mag heffen. De heffingen verdelen we in twee categorieën, te weten:
Belastingen
Tegenover een belasting staat geen rechtstreekse tegenprestatie van de gemeente. De opbrengsten dienen als algemeen dekkingsmiddel. Onze gemeente heft de volgende belastingen
De onroerende zaakbelasting
De forensenbelasting
De reclamebelasting
De precariobelasting
De parkeerbelasting
De toeristenbelasting
Rechten
Naast de belastingen worden er ook rechten geheven voor een geleverde dienst. Het is niet toegestaan een meer dan kostendekkend tarief te hanteren voor deze rechten. Onze gemeente heft de volgende rechten:
Rioolheffing
Afvalstoffenheffing
Leges
Grafrechten
Havengelden
Beleidskader
Het beleidsuitgangspunt bij alle heffingen is dat de jaarlijkse verhoging beperkt blijft tot de inflatiecorrectie. Dit heeft tot gevolg dat alle heffingen trendmatig worden verhoogd (3,3%). De OZB is vorig jaar conform het coalitie akkoord niet verhoogd. Dit jaar zal deze gewoon meegaan met de inflatiecorrectie. Het college acht het vanwege de sterk oplopende inflatie en prijsstijgingen niet verantwoord om voor het begrotingsjaar 2024 wederom de nullijn te hanteren. De stijgende kosten waarmee de gemeente wordt geconfronteerd, moeten immers ergens worden opgevangen. Daarom kiest het college ervoor om te werken met een beperkte correctie van slechts 3,3%. De tarieven voor afvalstoffenheffing voor de ledigingen worden niet verhoogd en blijven gelijk aan 2023. De rioolheffing wordt met 1% extra verhoogd op basis van het vastgestelde Stedelijk Waterprogramma tot en met 2024.
Overzicht belastingen en heffingen
Geraamde opbrengsten | 2023 | 2024 |
Lokale lasten | ||
Geraamde opbrengsten | 2023 | 2024 |
Belastingen | ||
OZB | 14.167.000 | 14.827.000 |
Forensenbelasting | 301.000 | 473.000 |
Reclamebelasting | 136.000 | 132.000 |
Precariobelasting | 199.000 | 293.000 |
Naheffingen Parkeerbelasting | 612.000 | 612.000 |
Toeristenbelasting | 1.044.000 | 1.209.000 |
Rechten | ||
Rioolheffing | 6.053.000 | 6.313.000 |
Reinigingsheffingen/ Afvalstoffenheffing | 6.724.000 | 7.230.000 |
grafrechten | ||
Totaal | 31.089.000 | |
index | 103,30% |
Tarieven
Soort | Grondslag | 2023 | 2024 |
Onroerende zaakbelasting | |||
Eigenaar niet-woning | WOZ-waarde | 0,3729% | 0,3852% |
Gebruiker niet-woning | WOZ-waarde | 0,2998% | 0,3097% |
Eigenaar woning | WOZ-waarde | 0,1141% | 0,1179% |
Forensenbelasting | |||
Gebruiker | WOZ-waarde | 0,2776% | 0,2868% |
Reclamebelasting | |||
Gevelbord van 0,25 tot 1m2 | per bord | € 130,80 | € 135,00 |
Gevelbord van 1 tot 20m2 | per bord | € 339,60 | € 350,40 |
Gevelbord > 20m2 | per bord | € 418,20 | € 432,00 |
Precariobelasting | |||
Terras, winkeluitstalling enz. | per m2 per jaar | € 103,77 | € 107,28 |
Parkeerbelasting | |||
Naheffing parkeerbelasting | € 72,90 | € 76,70 | |
Toeristenbelasting | |||
Toeristenbelasting | p.p.p.n. | € 2,85 | € 2,90 |
Toeristenbelasting | p.p.p.n. eigen verblijfsmiddel | € 1,85 | € 1,90 |
Rechten | |||
Rioolheffing | |||
Gebruiker (<250m3) | per m3 waterverbruik | € 60,92 | € 63,54 |
Eigenaar | per aansluiting | € 163,06 | € 170,07 |
Afvalstoffenheffing | |||
Gebruiker | Eenpersoons huishouden | € 228,91 | € 236,46 |
Meerpersoons huishouden | € 241,90 | € 249,88 | |
Per lediging 240 lt. container | € 8,00 | € 8,00 | |
Per lediging 140 lt. container | € 4,67 | € 4,67 | |
Per aanbieding ondergronds | € 1,33 | € 1,33 | |
Reinigingsrecht | |||
vast recht | € 250,00 | € 258,25 | |
Per aanbieding ondergronds | € 1,33 | € 1,33 |
Ten aanzien van 2024 wordt verder het volgende opgemerkt:
Heffing: Onroerende zaakbelasting
Doel: De opbrengsten worden gebruikt als algemeen dekkingsmiddel. De eigenaar van een woning en niet-woning zijn belastingplichtig. Tevens is de gebruiker van een niet-woning belastingplichtig voor ozb gebruiker tarief.
De onroerende zaakbelastingen worden gebaseerd op de taxatiewaarde van een object, in het kader van de Wet WOZ. Deze waarde wordt jaarlijks bepaald. In oktober wordt op basis van de beschikbare cijfers de totale waarde van het onroerend goed bepaald. De werkelijke percentages worden voor het einde van 2023 gepresenteerd. Nu zijn de tarieven geïndexeerd om de te behalen opbrengst te genereren.
Heffing: Forensenbelasting
Doel: De opbrengsten worden gebruikt als algemeen dekkingsmiddel. Belastingplichtige is degene die een woning heeft in de gemeente Middelburg maar hier niet feitelijk woonachtig is.
De grondslag voor de forensenbelasting is de WOZ-waarde. Omdat deze nog niet bekend is houden voor het bereken van het tarief nu alleen rekening met de indexatie van (3,3%). Dit betekent van 2,776 promille per jaar naar 2,868 promille. Dit met een minimumbedrag van € 317,50 (2022 € 307,36)
Heffing: Reclamebelasting
Doel: Het doel van de reclamebelasting is om de hoeveelheid reclames te regelen. De opbrengsten wordt gebruikt als algemeen dekkingsmiddel. De belastingplichtige is de gene die de reclame uiting heeft.
De tarieven voor deze heffing worden uitsluitend trendmatig verhoogd (3,3%).
Heffing: Precariobelasting
Doel: de opbrengsten worden gebruik als algemeen dekkingsmiddel. De belastingplichtige is degene die voorwerpen op of onder of boven gemeente grond heeft.
De precariobelasting heeft sinds 2022 geen inkomsten meer van de kabelbelasting. Wel loopt er nog een beroepsprocedure tegen de kabelbelasting. Omdat de uitkomst hiervan onzeker is, is voor de desbetreffende opbrengst een voorziening gerealiseerd.
De tarieven voor deze heffing worden uitsluitend trendmatig verhoogd (3,3%).
Heffing: Parkeerheffing
Doel: om het parkeren te reguleren is het noodzakelijk om parkeerbelasting te heffen. De opbrengst wordt gebruik als algemeen dekkingsmiddel. De houder van het voertuig is belastingplichtig. De parkeertarieven worden in 2024 als volgt:
Soort heffing | Omschrijving | 2023 | 2024 |
Parkeerheffing | voor het parkeren in tariefzone 1 per uur | € 2,90 | € 3,00 |
voor het parkeren in tariefzone 2 per uur: | € 2,90 | € 3,00 | |
Parkeervergunning | voor de eerste vergunning, per maand: | € 8,00 | € 8,25 |
voor een tweede vergunning op het zelfde adres, per maand: | € 26,50 | € 27,35 | |
Parkeergarage | van maandag tot en met zondag tussen 08.00 uur en 20.00 uur per 60 minuten: | € 2,20 | € 2,25 |
Naheffingsaanslag | De kosten van de naheffingsaanslag | € 72,90 | € 76,70 |
Heffing: Toeristenbelasting
Doel: De opbrengsten worden gebruikt als algemeen dekkingsmiddel. Belastingplichtig is degene die gelegenheid biedt tot verblijf.
De toeristenbelasting wordt in 2024 trendmatig verhoogd (3,3%). Dit betekent een tarief van € 2,90 (€ 2,85 in 2023) voor vast verblijfsmiddel en € 1,90 (€ 1,85 in 2023) voor mobiele kampeeronderkomen.
Heffing: Rioolheffing
Doel:met de opbrengst van de heffing worden de lasten van het beheer van het riool gedekt. De opbrengsten mogen maximaal 100% kostendekkend zijn. De belastingplichtige is de gebruikers van woningen en niet-woning die direct of indirect lozen op de gemeentelijke riolering.
De rioolheffing wordt naast de trendmatige verhoging (3,3%) tevens 1% extra verhoogd op basis van het vastgestelde Stedelijk Waterprogramma.
Soort heffing | Tarief | 2023 | 2024 |
Rioolheffing | |||
eigendom | € 163,06 | € 170,07 | |
gebruik | 0 t/m 250 m3 | € 60,92 | € 63,54 |
251 t/m 300 m3 | € 128,83 | € 134,37 | |
301 t/m 500 m3 | € 196,73 | € 205,19 | |
501 t/m 1000 m3 | € 526,99 | € 549,65 | |
1001 t/m 2001 m3 | € 1.054,00 | € 1.099,32 | |
2000 t/m 4000 m3 | € 2.264,11 | € 2.361,47 | |
meer dan 4000 m3 | € 4.684,39 | € 4.885,82 |
Heffing: Afvalstoffenheffing/Reiningsrechten
Doel: Met de opbrengst van de heffing worden de lasten van de inzameling en verwerking van het afval gedekt dat door de reiniging wordt ingezameld. Belastingplichtige is de gebruiker van de woning, waar het huishoudelijk afval ontstaat.
In het kader van het verminderen van rest afval, wordt de heffing gesplitst in een vaste bedrag, opgelegd in het lopende jaar. En een variabel deel, op basis van het aantal ledigingen/aanbiedingen per inzamelmiddel. Het variabele deel wordt opgelegd in het jaar daarop omdat dan pas bekend is hoeveel ledigingen/aanbiedingen er zijn gedaan per adres. Eind dit jaar worden, op basis van de dan beschikbare gegevens, de tarieven definitief berekend. Op dit moment ziet het college dat het kostendekkende tarief voor afvalstoffenheffing onder druk komt te staan. Het college heeft uw raad hierover in september middels een memo actieve informatie over geïnformeerd. Hierin zijn ook beheersmaatregelen afgekondigd. Het is nog onvoldoende duidelijk wat de effecten hiervan zullen zijn. Het risico bestaat dat deze ontwikkeling zich in de toekomst doorvertaald in een (gefaseerde) extra tariefsverhoging
Leges
Doel: Gemeenten zijn verantwoordelijk voor een groot aantal taken. Een deel van deze taken wordt in de vorm van een dienst door bewoners of bedrijven individueel afgenomen. Om gemeenten tegemoet te komen in de kosten die zijn gerelateerd aan deze taken, betalen afnemers van gemeentelijke diensten leges.
De leges worden trendmatig verhoogd met 3,3%. Tevens wordt Titel II van de tarieventabel volledig aangepast op de invoering van de omgevingswet. Hiervoor komt een apart besluit.
Lokale lastendruk
Wat dit betekenen de tariefstijgingen voor een eenpersoonshuishouden en een meerpersoonhuishouden voor 2024 ten opzichte van 2023. Dit wordt grafisch weergegeven in figuur 1 en 2.
figuur 1
figuur 2
Kwijtscheldingsbeleid
Een inwoner van Middelburg kan kwijtschelding krijgen voor de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Dit kan indien het inkomen zo laag is dat aan de betalingsverplichting niet kan worden voldaan, ook niet door middel van een betalingsregeling. Of iemand in aanmerking komt voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding is afhankelijk van de persoonlijke financiële situatie. Voor de provincie Zeeland geldt dat de beoordeling of een inwoner in aanmerking komt voor kwijtschelding wordt uitgevoerd door Sabewa Zeeland. Dit wordt gedaan aan de hand van een door elke gemeente vastgestelde leidraad.
Sabewa Zeeland beoordeelt ook de aanvragen om kwijtschelding van het waterschap. Deze werkwijze heeft als voordeel dat de burger slechts 1 verzoek hoeft in te dienen voor zowel de waterschapslasten als de gemeentelijke heffingen. De burger komt hierbij eerder in aanmerking voor kwijtschelding omdat de gemeentelijke en waterschapslasten tegelijkertijd worden meegenomen in de beoordeling. De beoordeling is uniform voor de gehele provincie Zeeland. De ontwikkeling van de kwijtschelding over de afgelopen jaren is als volgt weergegeven in figuur .
Kostenonderbouwing tarieven
In de begroting moet in de paragraaf lokale heffingen een overzicht van baten en lasten worden opgenomen voor de heffingen waarbij sprake is van het verhalen van kosten. Bij de hierna opgesomde heffingen is hiervan sprake. Bij deze heffingen is het toegestaan om maximaal 100% van de kosten inclusief overhead te dekken. Dit is in de gemeente Middelburg het uitgangspunt. In de onderstaande gegevens worden de totale geraamde kosten en baten met elkaar vergeleken en wordt het kostendekkingspercentage genoemd. Alle onderstaande heffingen voldoen aan het criterium, maximaal 100% dekking met uitzondering van de scheepvaartrechten en de marktgelden.
Overheadkosten zijn alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. In de kostenonderbouwing van de tarieven wordt gerekend met een overheadpercentage van 54%.
Afvalstoffenheffing
Omschrijving | Begroting 2024 |
---|---|
Kosten taakveld 7.3 Afval | 5.788.472 |
Kosten taakveld 2.1 Verkeer en Wegen | 310.270 |
Kosten taakveld 6.1 Inkomensregeling | 399.173 |
Opbrengsten Taakveld 7.3 afval | -585.364 |
Onttrekking voorziening afvalstoffenheffing Taakveld 7.3 afval | -333.672 |
Netto kosten taakveld | 5.578.879 |
Toe te rekenen kosten: | |
Overhead | 651.953 |
BTW | 831.931 |
Totale kosten | 7.062.763 |
Opbrengsten heffingen | 7.062.737 |
Kostendekkendheid | 100% |
Rioolheffing
Omschrijving (bedragen × € 1.000) | Begroting 2024 |
---|---|
Kosten taakveld 7.1 Riool | 4.664.268 |
Kosten taakveld 2.1 Verkeer en Wegen | 328.886 |
Kosten taakveld 6.1 Inkomensregeling | 76.840 |
Opbrengsten Taakveld 7.1 Riool | -33.819 |
Netto kosten taakveld | 5.036.175 |
Toe te rekenen kosten: | |
Overhead | 383.749 |
BTW | 893.318 |
Totale kosten | 6.313.242 |
Opbrengsten heffingen | 6.313.242 |
Kostendekkendheid | 100% |
Marktgelden
Omschrijving | Begroting 2024 |
---|---|
Kosten taakveld | 116.069 |
Opbrengsten Taakveld | |
Netto kosten taakveld | 116.069 |
Toe te rekenen kosten: | |
Overhead | 36.568 |
Totale kosten | 152.637 |
Opbrengsten heffingen | 75.413 |
Kostendekkendheid | 49% |
Begrafenisrechten
Omschrijving | Begroting 2024 |
---|---|
Kosten taakveld 7.5 begraven en crematioria | 806.706 |
Opbrengsten Taakveld | 0 |
Netto kosten taakveld | 806.706 |
Toe te rekenen kosten: | |
Overhead | 205.046 |
Totale kosten | 1.011.752 |
Opbrengsten heffingen | 789.173 |
Kostendekkendheid | 78% |
Scheepvaartrechten
Omschrijving | Begroting 2024 |
---|---|
Kosten taakveld 2.04.0 Econ havens en waterwegen | 253.336 |
Opbrengsten Taakveld | |
Netto kosten taakveld | 253.336 |
Toe te rekenen kosten: | |
Overhead | 12.913 |
Totale kosten | 266.249 |
Opbrengsten heffingen | 118.075 |
Kostendekkendheid | 44% |
Naheffingsaanslag parkeren
Omschrijving | Begroting 2024 |
---|---|
Kosten taakveld | 727.218 |
Opbrengsten Taakveld | |
Netto kosten taakveld | 727.218 |
Toe te rekenen kosten: | |
Overhead | 179.156 |
Totale kosten | 906.374 |
Opbrengsten heffingen | 611.665 |
Kostendekkendheid | 67% |
Leges Titel I, II en III
Omdat de leges over tal van producten wordt geheven en hierboven het gemiddelde kostendekkingspercentage is aangegeven wordt in onderstaande tabel de kostendekking per hoofdstuk in de legesverordening aangegeven.
In de volgende tabel wordt het kostendekkingspercentage per titel weergegeven en vervolgens per hoofdstuk. Per hoofdstuk wordt duidelijk dat bij een aantal producten de baten beduidend hoger zijn dan de kosten. Door kruissubsidiering toe te passen op de verschillende hoofdstukken per titel is er sprake van volledige kostendekking bij Titel 2.
Hoofdstuk | Uren | Overige kosten | Overhead | Totale kosten | Opbreng- | Percentage | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal | 1.413.402 | 609.765 | 763.237 | 2.786.404 | 2.156.493 | 77% | |
Titel I | Algemene Diensteverlening | 512.457 | 371.369 | 276.727 | 1.160.553 | 612.634 | 53% |
Hoofdstuk 1 | Burgerlijke stand | 49.782 | 12.772 | 26.882 | 89.436 | 77.104 | 86% |
Hoofdstuk 2 | Reisdocumenten | 66.252 | 113.373 | 35.776 | 215.402 | 148.129 | 69% |
Naturalisaties (extra ingevoegd onderdeel) | 29.147 | 58.025 | 15.739 | 102.912 | 83.344 | 81% | |
Hoofdstuk 3 | Rijbewijzen | 73.209 | 92.127 | 39.533 | 204.870 | 148.327 | 72% |
Hoofdstuk 4 | Verstrekkingen uit de basisregistratie personen | 7.553 | 10.730 | 4.078 | 22.361 | 10.626 | 48% |
Hoofdstuk 5 | Verstrekkingen uit het Kiezersregister | - | - | - | - | - | - |
Hoofdstuk 6 | Verstrekkingen ogv Wet bescherming persoonsgegevens | - | - | - | - | - | - |
Hoofdstuk 7 | Overige publiekszaken | 17.623 | 40.493 | 9.516 | 67.632 | 24.795 | 37% |
Hoofdstuk 8 | Vastgoedinformatie | - | 6.720 | - | 6.720 | - | 0% |
Hoofdstuk 9 | Archief standskantoor | - | - | - | - | - | - |
Hoofdstuk 10 | Huisvestingswet (is verplaatst naar titel 3) | 7.908 | - | 4.270 | 12.178 | 876 | 7% |
Hoofdstuk 11 | Leegstandswet | ||||||
Hoofdstuk 12 | Gemeentegarantie | - | - | - | - | - | - |
Hoofdstuk 13 | Retributies | 7.595 | - | 4.101 | 11.696 | 33.819 | 289% |
Hoofdstuk 14 | Winkeltijdenwet | 3.954 | - | 2.135 | 6.089 | 438 | 7% |
Hoofdstuk 15 | Kansspelen | 1.569 | - | 847 | 2.417 | 5.443 | 225% |
Hoofdstuk 16 | Alg. Verordening Ondergrondse Infrastructuren | 241.951 | 37.128 | 130.654 | 409.733 | 79.733 | 19% |
Hoofdstuk 17 | Verkeer en Vervoer | 5.914 | - | 3.194 | 9.108 | - | 0% |
Hoofdstuk 18 | Diversen | - | - | - | - | - | - |
Titel 2 | Dienstverlening omgevingsvergunning | 757.641 | 236.356 | 409.126 | 1.403.122 | 1.527.025 | 109% |
Hoofdstuk 1 | Begripsomschrijvingen | - | - | - | - | - | - |
Hoofdstuk 2 | Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag | - | - | - | - | - | - |
Hoofdstuk 3 | Omgevingsvergunning | 757.641 | 236.356 | 409.126 | 1.403.122 | 1.527.025 | 109% |
Hoofdstuk 4 | Vermindering | - | - | - | - | - | - |
Hoofdstuk 5 | Gedeeltelijke legesbetaling en teruggaaf | - | - | - | - | - | - |
Hoofdstuk 6 | Wijziging omgevingsvergunning agv wijziging project | - | - | - | - | - | - |
Hoofdstuk 7 | Wet Geluidhinder | - | - | - | - | - | - |
Hoofdstuk 8 | Wettelijk vereiste publicaties | - | - | - | - | - | - |
Hoofdstuk 9 | In deze titel niet benoemde beschikking | - | - | - | - | - | - |
Titel 3 | Dienstverlening Europese dienstenrichtlijn | 143.304 | 2.041 | 77.384 | 222.729 | 16.834 | 8% |
Hoofdstuk 1 | Horeca | 94.036 | 2.041 | 50.780 | 146.857 | 10.268 | 7% |
Hoofdstuk 2 | Organiseren evenementen of markten | 49.268 | - | 26.605 | 75.872 | 6.567 | 9% |
Hoofdstuk 3 | Openbare orde | - | - | - | - | - | - |
Hoofdstuk 4 | Seksbedrijven | - | - | - | - | - | - |
Hoofdstuk 5 | Brandbeveiligingsverordening | - | - | - | - | - | - |
Hoofdstuk 6 | Verstrekking van informatie middels aanvraagform. taxatiegegevens | - | - | - | - | - | - |
Hoofdstuk 7 | Niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking | - | - | - | - | - | - |
Hoofdstuk 8 | Huisvestingswet | - | - | - | - | - | - |