Programma­begroting 2024

menu

Bestuur en Ondersteuning

De gemeente stelt de burger centraal. Dit doen we door steeds onze dienstverlening te controleren en te verbeteren. We betrekken inwoners bij plannen en besluiten en geven ruimte voor initiatieven (participatie). Ook zoeken we samenwerking met andere overheden en partijen in de regio.

Dit vraagt om blijvende investering, want de wereld om ons heen verandert. Participatie vindt plaats bij allerlei projecten, samenwerkingsvormen binnen wijken en dorpen en bij alle onderwerpen van de toekomstige Omgevingswet. Raad en college kijken kritisch naar onze bestuurscultuur. Ontwikkelingen in regio, rijk en provincie vragen om steeds nieuwe vormen van samenwerking. Samenwerking moet de kwaliteit en efficiëntie van het gemeentebestuur ten goede komen en daarmee de dienstverlening aan onze inwoners verbeteren. Onze dienstverlening past zich aan deze en andere ontwikkelingen, waarvan digitalisering een heel belangrijke is, steeds aan.

Beleidskader

Vastgestelde gemeentelijke beleidsnota's:

Wat willen we bereiken?

Maatschappelijk effect

Het vergroten van de betrokkenheid bij de gemeente en het vertrouwen in het bestuur.

Doelstellingen

  1. Het verrijken van plannen door inwoners en andere betrokkenen in een vroeg stadium te informeren en te betrekken: burgerparticipatie.

  2. Ruimte geven aan en stimuleren van initiatieven in de samenleving die een bijdrage leveren aan onze maatschappelijke opgaven: overheidsparticipatie.

  3. Betrokkenheid van bewoners bij hun leefomgeving, gemeentelijke besluitvorming en maatschappelijke opgaven.

  4. Een sterke sociale basis en gemeenschapszin in buurten / wijken en dorpen.

  5. Het verbeteren van de dienstverlening aan burgers, bedrijven en instellingen, gemeten aan de tevredenheid van de gebruiker.

  6. Het vergroten van het vertrouwen bij de burgers in de gemeente. Burgers moeten erop kunnen vertrouwen dat de gemeente efficiënt en effectief omgaat met de financiën en dat de middelen op een rechtmatige manier worden ingezet.

  7. Samenwerken ten behoeve van lokale en regionale uitdagingen en bijdragen aan de Zeeuwse opgaven.

Wat gaan we daarvoor doen?

Bestuurscultuur

College en raad zijn samen een nieuwe weg ingeslagen op het gebied van bestuurscultuur. Luisteren naar anderen, samen zoeken en in keuzes duidelijk maken waarom we doen wat we doen. Dit is ook komend jaar onze inzet in het contact met inwoners en met elkaar. Wij gaan ook door met de werkwijze van het voortijdig informeren over het collegestandpunt met betrekking tot aangeleverde moties en amendementen.

Wijkgericht werken en participatie

Binnen de gemeente Middelburg onderscheiden we elf wijken en dorpen, ieder met een eigen identiteit. De meeste wijken en dorpen hebben een eigen wijkteam, dat gekoppeld is aan een wijkwethouder en een wijkmanager die werkt bij de gemeente. Bij actuele ontwikkelingen betrekken we de wijkteams actief. Speelt er iets in een wijk, dan meldt het wijkteam dit gemakkelijk bij de wijkmanager of wijkwethouder en vice versa.

In Middelburg leggen we de lat hoog op het gebied van participatie. We vinden het belangrijk dat inwoners op tijd worden betrokken bij onze plannen. Daarbij gaan wij ook op zoek naar het 'stille midden', inwoners die ook iets vinden, maar minder snel van zich laten horen. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat (groepen van) inwoners ruimte - en soms zelfs hulp - krijgen bij eigen initiatieven om hun leefomgeving mooier te maken. Een belangrijk gegeven is dat deze kanteling niet alleen vanuit de overheid wordt gestuurd. Ook vanuit de samenleving komt deze op gang. Steeds vaker kloppen inwoners aan bij de overheid met een initiatief. Daarbij wordt van de gemeente gevraagd om actief mee te denken naar mogelijkheden om hun initiatief te realiseren. Wellicht zelfs buiten de gebaande paden. Denk daarbij aan financiële middelen, ruimtelijke en wettelijke kaders. Dit vraagt om een overheidsorganisatie die daarop inspeelt en maatschappelijke initiatieven stimuleert en faciliteert.

Wijkgericht werken

Het wijkgericht werken staat breed in de belangstelling. De wijk of buurt wordt in het hele land herondekt als schaal om opgaven in samenhang op te pakken. In Middelburg zien we dit terug in de versterking van de sociale basis als essentieel onderdeel van de transformatie van het sociaal domein (wijknetwerken).

Deze tendens vraagt om een doorontwikkeling van wijkgericht werken in Middelburg: integraal samenwerken met het doel de kansen en opgaven in een gebied samen met organisaties en bewoners op te pakken. Investeren in een integrale wijkaanpak geeft bewoners meer kracht voor het omzien naar elkaar en met elkaar bouwen aan een plezierige woonomgeving. Daarnaast kunnen we burgerkracht benutten om onze maatschappelijke opgaven samen te realiseren.

Opstellen wijk- en dorpsvisies

Begin 2024 stelt de gemeenteraad de Omgevingsvisie vast. In navolging daarvan starten we met het opstellen van een dorpsvisie voor Nieuw- en Sint Joosland. In deze integrale ‘proeftuin’ gaan we samen met onze inwoners aan de slag met het participatieproces. De gemeente en inwoners denken na over de kaders en kiezen samen een onafhankelijk gespreksleider. De gemeente voert wel de regie op het proces. Belangrijk aandachtspunt is dat de gemeenteraad wordt meegenomen in het proces en aan de voorkant kaders stelt (inhoud, proces, participatie). Eén van de kaders is dat het een integrale visie moet zijn, met een sterke verbinding tussen het fysieke en het sociale domein. De Omgevingsvisie is leidend en de dorpsvisie wordt straks als bijlage aan de Omgevingsvisie toegevoegd. Hiermee krijgt de visie ook status. Dit is de eerste visie op wijk-/dorpsniveau die we op deze manier oppakken. We zien dit proces als opmaat naar de wijkdemocratie van de toekomst. Een voorstel hierover kan de gemeenteraad in het eerste kwartaal van 2024 tegemoet zien.

Wijknetwerken

Onze dorpen en wijken zijn gebundeld in zes wijknetwerken. Elk netwerk bestaat uit een clustering van wijken of dorpskernen, te weten:

Een wijknetwerk is een samenwerking tussen gemeente, partners en inwoners in de wijk. De wijknetwerken worden breed samengesteld met professionele partners zoals huisarts/POH, wijkverpleging, wijkpolitie, scholen, consultatiebureau, kinderopvang, woningcorporaties, geloofsgemeenschappen, welzijn en (school)maatschappelijk werk. Daarnaast zitten in het netwerk betrokken inwoners, wijkteams en partijen (bijv. een ondernemersvereniging) die de wijk goed kennen. De samenstelling van het wijknetwerk vraagt maatwerk. Deze is niet in iedere wijk hetzelfde. In een wijknetwerk is er mogelijkheid verdieping te hanteren op wijk- of dorpsniveau.

Leefbaar, veilig en met perspectief

Rode draad in die integrale wijkaanpak is vroegsignalering en preventie: de problemen vóór zijn. Wij zullen daarvoor enerzijds samen met inwoners investeren in de woonbaarheid, leefbaarheid en veiligheid in de wijk. Bewoners kunnen elkaar anderzijds ook heel goed onderling steunen. Wij willen hen de mogelijkheid bieden om die steunstructuur te vormen en vast te houden. Voorzieningen waar men elkaar kan treffen en organisaties die adequate ondersteuning kunnen bieden zijn daarbij noodzakelijk. Het zijn plaatsen voor lief en leed en voor het bieden van perspectief. Voorbeelden van activiteiten ten behoeve van de leefbaarheid zijn Nederlandse les in de wijk, het voorkomen van schulden, de aanpak van schaarste en het stimuleren en faciliteren van nieuwe vormen van wonen en wooninitiatieven. Investeren in ontmoeten en samen doen geeft bewoners meer kracht voor het omzien naar elkaar en met elkaar bouwen aan een plezierige woonomgeving.

Kruisbestuiving leefbaarheid met woonbeleid en sociaal beleid

Leefbaarheid hangt onder andere samen met de woningvoorraad in een buurt of wijk. Door concentraties van kwetsbare inwoners staat de leefbaarheid onder druk. Waar mogelijk brengen we meer diversiteit aan in de woningvoorraad, bijvoorbeeld bij sloop/nieuwbouwprojecten. In de prestatieafspraken met de woningcorporaties wordt aandacht besteed aan de bijdrage die de woonruimteverdeling en het wijkbeheer kunnen leveren aan de leefbaarheid.

In de leefbaarometer (zie programma Volkshuisvesting) scoort Middelburg als gemeente gelukkig goed. De scores zijn op vijf elementen gebaseerd: woningen, bewoners, voorzieningen, veiligheid en fysieke omgeving. Op wijkniveau zijn er grote verschillen. De inspanningen ten behoeve van de leefbaarheid in wijken zien we in het sociaal domein ook terug (zie programma Sociaal Domein). Binnen het sociaal beleid wordt een sociaal team ingericht, ter bevordering van de bereikbaarheid en de toegankelijkheid van zorg en ondersteuning en met laagdrempelige informatie en advies voor inwoners.

Middelburg ontmoet

In 2023 is het online community platform van Mijnbuurtje uitgerold onder de naam Middelburg Ontmoet. Dit platform is een verzamelplek om nieuwe verbindingen te leggen met en tussen inwoners, professionals en de gemeente. Een aanpak waarmee zichtbaar is wat er aanwezig is en wat in de wijk gebeurt. Als mensen elkaar weten te vinden en weten welke mogelijkheden er zijn gaan ze samen dingen ondernemen. Zo ontstaan er sterke gemeenschappen, waarin inwoners verantwoordelijkheid nemen voor elkaar en voor hun omgeving. Het modulaire platform biedt alle informatie op één plek. Met één ingang en werkwijze vinden inwoners en organisaties elkaar en alles in hun buurt of community. Middelburg Ontmoet onderscheidt zich van andere platforms door de inzet van de ‘buurtverbinders’ aanpak. De buurtverbinders gaan fysiek in de wijk op zoek naar de kracht en capaciteiten van mensen in de lokale gemeenschap. Ze laten zien wat er in de buurt gebeurt, welke nieuwe initiatieven er zijn en welke kansen zich voordoen. Zij werken aan sterke gemeenschappen en informele netwerken. De buurtverbinders beheren ook het online platform waarmee mensen, bedrijven en organisaties elkaar makkelijk vinden. Zij stimuleren mensen om mee te doen en zijn actief in de buurt aanwezig. Met de ‘buurtverbinders’ aanpak ontstaat er een combinatie van een online en een offline community.

In 2024 werken we verder aan de uitrol van Middelburg Ontmoet. Dat betekent interne en externe stakeholders enthousiasmeren om gebruik te maken van het platform.

Participatie - Gedeelde opgave

Participatie vindt plaats bij allerlei projecten, samenwerkingsvormen binnen wijken en dorpen en bij alle onderwerpen van de toekomstige Omgevingswet. Burgerparticipatie wordt in beginsel toegepast wanneer het te verwachten is dat belanghebbenden in hun belangen geraakt kunnen worden naar aanleiding van beleid, plannen, projecten of programma’s. Dit is vastgelegd in onze participatie- en inspraakverordening.

Het grote belang van participatie wordt breed in de gemeenteraad gedeeld. Goede vormen van participatie zijn dan ook onderdeel van de gedeelde opgaven waarvoor college en raad zich zien gesteld. Steeds komt naar voren dat ten behoeve van verwachtingen de kaders van een nieuw traject van tevoren goed moeten worden vastgelegd. Momenteel experimenteren we al met een burgerraadpleging over onze woningbouwopgave. Na de evaluatie van dit proces wordt begin 2024 een voorstel voor de verdere inzet van inwonerberaden in de gemeente Middelburg opgesteld. Hiermee geven we uitwerking aan de motie Burgerberaad van december 2022.

Participeren: doen en leren!

De afgelopen jaren hebben we flink wat geparticipeerd. De ene keer succesvoller dan de andere keer. Hier hebben we samen veel - en versneld - van geleerd. Eén van de belangrijkste leerlessen is dat we vóór de start van een participatietraject duidelijkheid moeten hebben over de kaders waarbinnen we het samenspel spelen. In onze nieuwe participatie- en inspraakverordening (2021) hebben we deze afspraak en andere afspraken vastgelegd.

Door aan de voorkant helderheid te scheppen, managen we verwachtingen bij onze inwoners en andere belanghebbenden. Bij complexe projecten, waar tegengestelde belangen zijn, is het bevoegd gezag aan de voorkant duidelijk over de kaders van participatie. De nieuwe gemeenteraad is in 2022 getraind door Berenschot (“Van het laatste naar het eerste woord!”). Bij grotere en complexere projecten werken we met startgesprekken, waarin we voor de start van een participatieproces duidelijkheid scheppen over de kaders. Dat participatie heeft plaats gevonden betekent niet dat niets meer kan noch dat er geen tegenstanders meer zijn. Het motto is: Wie wil, kan meedenken. We zetten verschillende participatiemethoden in. Inbreng wegen we zorgvuldig af en gemaakte keuzes leggen we goed uit. Vaak helpt dat mee om het uiteindelijke besluit toch te accepteren.

Daarnaast staat nog altijd de officiële inspraakprocedure open voor degenen die het daar niet mee eens zijn. Om deze afspraken goed te borgen bij ambtenaren die ermee te maken krijgen, heeft een grote groep medewerkers daarin training gekregen. Ook in 2024 zijn nog trainingen voorzien. De clusters wijkgericht werken en communicatie hebben verdiepende sessies gevolgd en dienen als vraagbaak voor de organisatie. In het laatste kwartaal van 2023 is een handreiking participatie opgeleverd met een bijhorende toolkit participatie. Begin 2024 wordt ook een handreiking participatie voor initiatiefnemers opgeleverd. We voldoen dan ook aan de eis die de nieuwe Omgevingswet stelt.

Dorps- en wijkdemocratie van de toekomst

De laatste jaren zien we dat wijkteams door de hoge leeftijd van de leden kwetsbaarder worden of zelfs stoppen. Ook zien we dat het voor sommige wijkteams lastig is om de ‘achterbanraadpleging’ te organiseren. De wijkteams zijn en blijven een belangrijk aanspreekpunt, maar niet het enige aanspreekpunt. We gaan op zoek naar andere, aanvullende manieren van onze dorps- en wijkdemocratie, onder meer met pilots. In de participatie- en inspraakverordening is dit hoofdstuk nog open.

In 2024 geven we hier samen invulling aan. We onderzoeken in hoeverre inwoners meer zeggenschap, bevoegdheden en budgetten wensen en hoe we dat samen vorm kunnen geven op een manier die Middelburg past. Wat voor de ene wijk werkt, werkt niet vanzelfsprekend voor de andere wijk. Dat is én blijft maatwerk. De ene wijk is draagkrachtiger dan de andere. Dat verliezen we niet uit het oog. Jongerenparticipatie krijgt een prominentere plek. Veel zaken we nu over beslissen, zijn van invloed op hun toekomst.

In 2023 hebben we een inwonerberaad over onze woningbouwopgave georganiseerd. Hiervoor hebben we het budget ‘pilot participatie’ dat de gemeenteraad in 2023 structureel beschikbaar heeft gesteld, aangewend. De online participatietool heeft een plek gekregen binnen Middelburg Ontmoet. Deze tool blijft een belangrijk instrument in onze participatieaanpak.

Het betrekken van inwoners draagt bij aan het creëren van betrokken inwoners. Op die manier bouwen we aan het versterken van de sociale basis in onze wijken en dorpen. De komende decennia staan we voor grote opgaven. Denk aan de energietransitie, klimaatadaptatie, biodiversiteit en de opgaven op het gebied van wonen en samenleven. Opgaven die we niet alleen kunnen oplossen. Door samen met inwoners en andere belanghebbenden na te denken over kansrijke oplossingen, worden het gedragen oplossingen. Samen denken, samen beslissen om uiteindelijk samen te doen. De wijkmanagers weten wat er speelt in de wijken en verbinden kansrijke initiatieven aan de betreffende (beleids)medewerkers. Wijkgericht werken is ook het loket waar maatschappelijke initiatieven binnen komen. Indien nodig jagen de wijkmanagers deze initiatieven intern aan en voeren zij in beginsel de regie op dit proces. We zetten in op meer communicatie over onze opgaven en communiceren actief over lopende projecten en successen. In 2024 komen we met een voorstel voor een participatiefonds, al dan niet gekoppeld aan onze wijkbudgetten.

Prestatie

Trainingen democratisch vakmanschap (ambtenaren + bestuur)

Doorontwikkeling doemee.middelburgers.nl

Uitrol Mijnbuurtje

Pilots wijkanalyse, wijkaanpak, wijkvisie

Onderzoek dorps- en wijkdemocratie van de toekomst

Loket maatschappelijke initiatieven

Kansen en mogelijkheden voor participatiefonds

Handreiking participatie voor initiatiefnemers

Omgevingswet en Omgevingsvisie Middelburg 2050

De Omgevingswet zal ingaan op 1 januari 2024. Middelburg zal op 1 januari 2024 klaar zijn met de voorbereidingen als de wet wordt ingevoerd. Zo is de nieuwe legesverordening vastgesteld en de softwareprogramma’s zijn geïmplementeerd. De oorspronkelijke bestemmingsplannen zijn per 1 januari 2024 het omgevingsplan. Tot 2032 wordt gewerkt aan de omzetting van bestaande regelgeving in de taal en de geest van het Omgevingsplan. Het wordt een andere manier van werken. Zo krijgt de raad adviesrecht bij afwijkingen van het Omgevingsplan.De overgang naar de Omgevingswet is een omvangrijke operatie en nieuw voor onze organisatie. Ondanks een goede voorbereiding, houden wij rekening met het oplossen van opstartproblemen in de beginfase.

De Omgevingsvisie Middelburg 2050 wordt naar verwachting in januari 2024 door de gemeenteraad vastgesteld. De Omgevingsvisie vervangt de huidige Kwaliteitsatlas Middelburg 2030 en vormt straks de maatlat waarlangs alle ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving in de gemeente Middelburg worden gelegd. Onderdeel van de Omgevingsvisie Middelburg 2050 is een uitvoeringsagenda. Hierin wordt opgenomen welke thema’s en gebieden (dorpen en/of wijken) nader worden uitgewerkt en wanneer die uitwerking gaat plaatsvinden.

In 2024 verwachten wij met name werk aan de omschakeling naar de nieuwe aanvragen en het toepassen van de nieuwe wet. De Omgevingswet stimuleert de overheid om tijdig extra aandacht aan participatie te besteden bij vraagstukken over de fysieke leefomgeving. Bij inwoners en initiatiefnemers zal dit in het begin vragen oproepen, die Middelburg servicegericht zal behandelen.

Dienstverlening

In 2024 starten we met het uitvoeringsprogramma van de nieuwe Visie op dienstverlening. Het afgelopen jaar heeft in het teken gestaan van het participatief evalueren van de vorige visie. De uitkomsten daarvan hebben gediend als input voor de nieuwe visie, inclusief een bijhorend uitvoeringsprogramma.

Meten waardering dienstverlening

Balie

In 2024 blijven we doorlopend de klanttevredenheid van onze burgers aan de balie meten. In de centrale hal staat een zuil waar bezoekers van een balie worden gevraagd het baliecontact te beoordelen. Dit geeft directe feedback op onze dienstverlening aan de balies.

Website

Net als bij de balies meten we ook in 2024 doorlopend de klanttevredenheid van de bezoekers van onze website. De bezoekers van de pagina’s over producten (informatie of aanvragen) hebben de mogelijkheid om feedback te geven op de inhoud van de pagina. Met deze wijze van meten krijgen we informatie over de ervaring van de bezoekers. Indien een bezoeker dit wenst kan hij/zij contactgegevens achterlaten.

Telefonie

In 2024 gaan we weer beginnen met het meten van klanttevredenheid op het kanaal telefonie. De overgang van bellen met Skype naar M365 maakt dit mogelijk. Dit moet feedback op onze telefonische dienstverlening opleveren.

Prestatie

Waardering dienstverlening aan de balie en telefoon is goed

Informatie op website is vindbaar, duidelijk en geeft antwoord op de vragen van burgers

Samenwerken

De samenwerking met Zeeuwse gemeenten en de Provincie Zeeland en Waterschap Scheldestromen zetten we in 2024 voort. Niet alleen door bepaalde taken, zoals personeelszaken belastingen en archeologie gezamenlijk uit te voeren maar ook door strategische dossiers samen op te pakken. Het periodieke bilaterale overleg maar ook het gezamenlijke overleg in OZO en Z4 verband wordt hiervoor benut. Samen vaardigen we ook bestuurders af in regionale en landelijke besturen. Middelburg wil hierbij een voorbeeldrol spelen: wij zijn voorstander van krachten bundelen, dragen dat uit en nemen initiatief. We kijken ook over de grens en bezien op welke terreinen samenwerking op bepaalde gebieden met Vlaamse gemeenten opportuun is. Dit mede in relatie tot verwerving van Europese subsidies. In 2024 gaan we aan de slag met het opstellen van een Agenda samenwerking.

Regiovisie

In 2024 wordt nadere uitvoering gegeven aan de inmiddels vastgestelde Regiovisie Walcheren Schouwen-Duiveland. Deze visie beoogt samenwerking ten behoeve van behoud en aantrekking van beroepsbevolking om onze maatschappelijke uitdagingen ook in de toekomst het hoofd te kunnen blijven bieden.

Gemeenschappelijke regelingen

De behoefte aan verbetering van de democratische controle en de aansturing van Gemeenschappelijke regelingen en invulling van de nieuwe wet op de GR-en heeft inmiddels binnen OZO en VZG volop de aandacht. Voor 1 juli 2024 moeten er gemeenschappelijke regelingen zijn die aan de nieuwe wet voldoen. In het kader daarvan heeft de werkgroep Verbonden partijen van de VZG het adviesrapport Afspraken over samenwerken met gemeenschappelijke regelingen in Zeeland opgesteld en een 'tour' langs de Zeeuwse gemeenteraden georganiseerd. Voor komend jaar is ook afstemming over de besluitvorming rond de verschillende GR-en waaraan Middelburg deelneemt voorzien.

Economische structuurversterking

De Zeeuwse overheden werken binnen de Economic Board Zeeland met het bedrijfsleven en de kennisinstellingen aan de versterking van de regionale economie. De focus ligt hierbij op energietransitie, watervraagstukken en voedselproductie, verbeteren van de Brede welvaart in de regio en de versterking van het MKB. We gaan in regionaal verband in gesprek met het kabinet om economische impulsen voor de regio te realiseren op basis van het door het kabinet omarmde rapport "Elke regio telt". Mogelijk dat in 2024 gewerkt gaat worden aan een aanvraag voor een regiodeal. De kenniseconomie is voor de gemeente Middelburg een belangrijke pijler onder de economie. Met Scalda, HZ,de UCR en het bedrijfsleven wordt voortgegaan op de ingeslagen weg om door middel van onderzoek nieuwe ontwikkelingen mogelijk te maken. Van de aanwezigheid van het JRCZ en de start van het Delta Climate Center wordt in dit kader veel verwacht.

OZO en de VZG

Periodiek vindt afstemming tussen de Zeeuwse overheden plaats in het Overleg Zeeuwse Overheden (OZO) waarbij actuele en strategische vraagstukken rondom bepaalde thema's worden besproken. Het is de bedoeling dat vanaf 2024 op basis van een Zeeuwse strategische agenda focus gelegd gaat worden op bepaalde ontwikkelingen die wenselijk zijn voor de regio. Ondersteuning en inzet van de lobbyisten in Den Haag en Brussel zal daarbij geïntensiveerd worden. Uiteraard zullen in 2024 de ontwikkelingen n.a.v. de Tweede Kamerverkiezingen eind 2023 en de Europese verkiezingen in 2024 nauwgezet worden gevolgd waarbij ingezet wordt op het onder de aandacht brengen van de Zeeuwse belangen bij de vorming van een nieuw kabinet.

In VZG verband zal in 2024 naar verwachting de aandacht uitgaan naar de voorbereiding van de VNG commissies omdat in 2024 een aantal belangrijke dossiers op landelijk niveau aan de orde zullen komen zoals de uitvoering van de hervormingsagenda Jeugdhulp en de herverdeling van het gemeentefonds.

Z4

De vier stedelijke gemeenten (Goes, Terneuzen, Vlissingen en Middelburg) en de provincie Zeeland hebben regelmatig overleg op basis van een werkagenda. Hierbij ligt de focus op profilering van het stedelijk gebied, mobiliteit en bereikbaarheid, cultuur in de binnensteden, toerisme in de steden, binnenstadseconomie, arbeidsmarkt en onderwijs. In 2024 zal mede op basis van externe onderzoeken gekeken worden naar specifieke opgaven c.q. kansen in het stedelijk gebied, gebruik makend van specifieke subsidies op landelijk en Europees niveau.

Invulling van financiële ruimte kadernota 2024-2027

Nr.

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Invulling van financiële ruimte (meerjaren)begroting 2023 - 20261

1

Agenda Samenwerking voor vier jaar

-50

0

0

0

2

Content management systeem (cms) ten behoeve van de website

0

0

-22

0

3

Toegankelijkheid websites en apps voor mensen met visuele of lichamelijke beperking

0

-38

0

0

4

Verduurzaming 2022 - 2030 (maatschappelijk) vastgoed

-310

-310

-472

-862

-360

-348

-494

-862

Invulling van financiële ruimte kadernota 2024 - 2027

1

Geoweb Cloud - verouderde versie

-41

-41

-41

-41

2

Opleidingsplanbudget aan minimale norm van 1,5% totale salarislasten

-160

-160

-160

-160

3

Incidenteel en structureel budget voor Dienstverlening

-203

47

47

47

4

Verhoging bijdrage I&A-samenwerking

-181

-181

-181

-181

5

Rechtskundig advies

-25

-25

-25

-25

6

Vervanging Financieel pakket op basis van SaaS (Cloud)

0

-32

-32

-32

7

Uitvoering huisvestingsplan Visie op Werken

0

-140

-140

-140

8

Vergoeding werkzaamheden Sabewa Zeeland voor kwijtscheldingsverzoeken

-12

-12

-12

-12

9

Formatie projectleider verduurzaming gemeentelijke panden

-86

-86

-86

-86

10

Formatie adviseur verkiezingen en informatieveiligheid

-55

-55

-55

-55

11

Formatie medewerker publiekszaken

-120

-120

-120

-120

12

Formatie medewerker publiekszaken (TIP)

-26

-26

0

0

13

Overheadlasten formatie uitbreidingen

-219

-219

-138

-138

-1.128

-1.050

-943

-943

Invulling van financiële ruimte na vaststelling kadernota 2024 - 2027

14

Uitbreiding starterslening

-33

-33

-33

-33

15

Representatiebudget

-10

-10

-10

-10

-43

-43

-43

-43

-1.531

-1.441

-1.480

-1.848

  1. 1 Voor een toelichting op de mutaties 2023 - 2026 zie (meerjaren)begroting 2023 - 2026.

1. Geoweb Cloud - verouderde versie

Geoweb geeft alle data over onze leef- en werkomgeving overzichtelijk in kaart. Het huidige systeem is verouderd. Het wordt niet meer ondersteund door de leverancier en moet op korte termijn vervangen worden. Het is de bedoeling gebruik te maken van SaaS-oplossingen die het best past binnen het eerder door het college vastgestelde cloudbeleid. Geoweb is een webviewer die het collega’s van allerlei afdelingen gemakkelijker maakt hun werk uit te voeren door noodzakelijke informatie in (ruimtelijke en administratieve) samenhang te tonen. De planning is om de werkzaamheden in het najaar van 2023 af te ronden. Bij de Bestuurlijke tussenrapportage zal deze bedrijfsvoeringsinvestering (18.000) formeel worden aangevraagd. De structurele kosten betreffen enerzijds de kosten voor onderhoud van de software en anderzijds de kapitaallasten die voortvloeien uit deze investering.

2. Opleidingsplanbudget aan minimale norm van 1,5% totale salarislasten   

Faciliteren van medewerkers tot het zichzelf blijven ontwikkelen in hun vakgebied, of daarbuiten. Ervoor zorgen dat medewerkers optimaal zijn geschoold en willen blijven werken voor gemeente Middelburg. Het opleidingsplan wordt jaarlijks opgesteld. Het budget wordt aangepast aan de minimale norm van 1,5%

3. Incidenteel en structureel budget voor Dienstverlening                

De dienstverlening dient goed afgestemd te zijn op de behoeften van inwoners en andere partners. De huidige Visie op Dienstverlening eindigt dit jaar. Deze visie wordt dit jaar geëvalueerd en er wordt participatief een nieuwe visie voor de periode 2024 -2030 opgesteld. Voor de uitvoering van deze nieuwe visie zullen middelen nodig zijn. Op dit moment kan nog niet ingeschat worden wat concreet nodig is. Om wel te beschikken over middelen (incidenteel 250.000 - 2024) wordt een voorstel gedaan die voortborduurt op de voorgaande jaren, waarbij het structurele budget wel neerwaarts bijgesteld kan worden met 47.000.

4. Verhoging bijdrage I&A-samenwerking          

De bijdrage aan de I&A-samenwerking is bedoeld om de ondersteuning van de primaire processen in de organisatie te handhaven op bestaand niveau. Door uitbreiding van de ambtelijke organisatie in 2023 stijgt ook de inzet van de helpdesk, het technisch applicatiebeheer, de werkplekinrichting en licentiekosten. Per medewerker is dit gemiddeld 5.500 per jaar.

5. Rechtskundig advies        

Structurele bijstelling (ophoging) van de post ‘rechtskundig advies’. In verband met gemeente brede complexe casuïstiek waarbij externe inhuur noodzakelijk/wenselijk is er van 2018 jaarlijks een structurele overschrijding op deze post. Vanaf 2018 wordt een jaarlijks gemiddelde overschrijding van 28.500 waargenomen.

6. Vervanging Financieel pakket op basis van SaaS (Cloud)            

De leverancier UNIT4 van het huidige financiële pakket CODA heeft in het jaar 2022 aangekondigd dat de huidige versie (v14) tot 31 december 2022 wordt ondersteund. Ter overbrugging is voor het jaar 2023 is een contract gesloten waarbij het gebruik tegen een vergoeding lang doorloopt (extended support). Vlissingen, Orionis en Middelburg maken gezamenlijk gebruik van dit pakket. De gemeente Vlissingen is tot de conclusie gekomen dat, mede gezien de jarenlange onrechtmatigheidsaantekening en het kostenaspect, zij zullen overgaan tot een aanbesteding voor een nieuw financieel pakket. De gemeente Middelburg kan gezien de hoogte van de geoffreerde bedragen van UNIT4 nu niet meer rechtstreeks gunnen en zal ook een aanbestedingstraject moeten opstarten. De oplossing die ons nu voor ogen staat is het doorgaan op de huidige weg in 2023 en 2024, en parallel een aanbestedingstraject met datum live-gang in 2025. De opgenomen lasten betreffen hier (voornamelijk) de geraamde rente- en afschrijvingslasten voor een investering van 200.000.

7. Uitvoering huisvestingsplan Visie op Werken                

Momenteel vindt de evaluatie van het pilotjaar VOW plaats (afronding in mei 2023). Naast de reeds bekende visies en wensen over herinrichting van bedrijfsrestaurant, raadzaal, vergaderruimten en centrale hal, vormen deze de basis voor een nieuw huisvestingsplan. Het gaat om het aanpassen van de indeling werkplek en herinrichten Stadskantoor incl. vergaderruimten, centrale hal en bedrijfsrestaurant is voorzien in 2024.

8. Vergoeding werkzaamheden Sabewa Zeeland voor kwijtscheldingsverzoeken       

Op 27 september 2022 is door Sabewa Zeeland meegedeeld dat zij nieuw onderzoek hebben gedaan naar hun integrale kostprijs en dat deze kostprijs behoorlijk hoger ligt dan de prijs die in de overeenkomst 2020-2022 is overeengekomen. Zij willen deze hogere kostprijs in de nieuw vast te stellen overeenkomst 2023-2025 opnemen.

9. Formatie projectleider verduurzaming gemeentelijke panden

Conform het het rapport Verduurzamingsstrategie Middelburg worden de gemeentelijke panden worden de komende jaren verduurzaamd, dit gebeurd op basis van de vastgestelde "dynamische routekaart. Deze verduurzaming kent een lange looptijd tot minimaal 2050. Hiervoor is een structurele projectleider nodig. Het Rijk heeft via de regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid hiervoor middelen beschikbaar gesteld.

10. Formatie adviseur verkiezen en informatieveiligheid

Er is extra formatie nodig voor de organisatie van de verkiezingen en informatieveiligheid. De werkzaamheden rond de verkiezingen zijn sterk uitgebreid. Vanuit de Kiesraad en het ministerie van Binnenlandse Zaken worden meer regels en beleid bij gemeenten neergelegd. Daarnaast zijn de regels rondom informatieveiligheid toegenomen.

11. Formatie medewerker publiekszaken

Doordat er gevallen van fraude zijn geweest met paspoorten worden de regels voor het verstrekken strenger. Medewerkers zullen meer opleidingen verplicht moeten gaan volgen (certificering) en een aanvraag zal door verschillende medewerkers behandeld moeten worden (functiescheiding). Hierdoor is een grotere bezetting nodig.

12. Formatie medewerker publiekszaken (TIP)

Uitbreiding telefonie door meer werkzaamheden als organisatie Middelburg groeit. Hierdoor is ook uitbreiding van de formatie TIP noodzakelijk. Middelburg neemt het komende jaar veel nieuwe mensen in nieuwe functies aan. Door het werk van deze mensen zal ook het aantal telefoontjes voor het TIP toenemen.

13. Overheadlasten formatie uitbreidingen

De formatieuitbreidingen op de verschillende programma's zorgen voor hogere overheadlasten. De salarislasten van de formatieuitbreidingen worden per programma exclusief overheadlasten weergegeven.

14. Uitbreiding starterslening

Met het aannemen van Amendement 6.a.1. heeft uw raad besloten extra middelen in de concept (meerjaren)begroting 2024 – 2027 beschikbaar te stellen om de voorwaarden van de starterslening te verruimen. In Middelburg hanteren we daarbij vanaf 1 januari 2024, overeenkomstig het besluit , een maximum aankoopbedrag van 80% van de NHG-grens (met de huidige NHG-grens van 405.000 komt dit neer op 324.000) voor mensen onder de 35 jaar en met een maximum van 50.000 per lening.

Uw raad heeft aangegeven dat de dekking van het extra beschikbare geld van 11,1 miljoen gevonden kan worden in de beschikbare ruimte van jaarschijf 2024. Het betreft hier een financieringsvraagstuk. Het beschikbaar stellen van een dergelijk kapitaal vraagt geen eenmalige dekking. Met deze kapitaalverstrekking (financieel vaste activa) neemt alleen onze positie van het schatkistbankieren af. Op de gemeentelijke balans verloopt dit neutraal. Met dit besluit hangen enkel rente- en exploitatielasten samenhangen die verwekt zijn in deze begroting.

15. Representatiebudget

Aanschaffen van representatiemateriaal voor bezoeken aan organisaties buiten de gemeente c.q. het mogelijk maken dat externe bezoeken aan onze gemeente kunnen plaatsvinden.

Beleidsindicatoren

Beleidsindicatoren

2020

2021

2022

2023

2024

Formatie (fte per 1.000 inwoners)

Middelburg

7,8

7,8

8,1

8,8

9,1

Bezetting (fte per 1.000 inwoners)

Middelburg

7,3

7,4

7,8

8,3

8,4

Apparaatskosten (kosten per inwoner)

Middelburg

625

714

743

698

774

Externe inhuur (kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen)

Middelburg

9,8%

2,5%

1,7%

2,5%

1,9%

Overhead (% van de totale lasten)

Middelburg

6,0%

6,9%

7,1%

7,5%

7,8%

Overhead

Overhead kosten zijn alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. In de tabel hieronder is aangegeven hoe deze kosten zijn opgebouwd:

(bedragen x 1.000)

loonkosten

overige lasten

totale lasten

totale baten

saldo

Leidinggevenden

1.391

176

1.567

0

1.567

Financiën en AO/IC

1.616

542

2.158

-161

1.997

P&O / HRM

970

1.494

2.464

-16

2.448

Inkoop

163

18

181

0

181

Interne en externe communicatie

752

17

769

0

769

Juridische zaken

524

60

584

0

584

Bestuurszaken en bestuursondersteuning

1.162

24

1.186

0

1.186

Informatievoorziening en automatisering (ICT)

859

3.851

4.710

-2

4.708

Huisvesting en Facilitaire zaken

989

3.041

4.030

-100

3.930

DIV

240

878

1.118

0

1.118

Managementondersteuning.

149

0

149

0

149

Totaal

8.815

10.101

18.916

-279

18.637

dekking toerekening overhead GB, GBP en investeringen

0

-850

-850

0

-850

dekking overheadvergoeding samenwerkingsverbanden

0

-52

-52

-732

-784

Totaal

8.815

9.199

18.014

-1.011

17.003

Overhead mag nog wel worden toegerekend aan grondexploitaties, investeringen en andere (subsidie)projecten. In de praktijk gebeurt dit door op het taakveld 0.4 onder de lasten een negatief bedrag op te nemen en dit bedrag op het betreffende taakveld met de weer als last te verantwoorden. Hierdoor wordt de exploitatie niet onnodig opgevoerd.

2 Overheadvergoeding binnen de samenwerkingsverbanden waarbij Gemeente Middelburg als gastgemeente opereert worden als baten verantwoord binnen het taakveld overhead.

Wat mag het kosten?

0 Bestuur en ondersteuning

Rekening 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Overzicht taakvelden

Lasten

0.01.0 Bestuur

2.282

2.740

2.819

2.851

2.929

3.000

0.02.0 Burgerzaken

1.986

2.056

2.474

2.560

2.561

2.643

0.03.0 Beheer ov gebouwen en gronden

713

711

1.023

1.044

1.219

1.631

0.06.3 Parkeerbelasting

13

77

24

26

28

30

Totaal lasten

4.995

5.583

6.340

6.480

6.737

7.303

Baten

0.01.0 Bestuur

656

4

0

0

0

0

0.02.0 Burgerzaken

892

708

739

763

785

808

0.03.0 Beheer ov gebouwen en gronden

410

463

410

424

436

448

0.06.3 Parkeerbelasting

5.479

6.412

6.869

7.119

7.126

7.134

Totaal baten

7.437

7.586

8.017

8.305

8.347

8.390

Saldo

0.01.0 Bestuur

-1.626

-2.736

-2.819

-2.851

-2.929

-3.000

0.02.0 Burgerzaken

-1.094

-1.348

-1.735

-1.797

-1.776

-1.835

0.03.0 Beheer ov gebouwen en gronden

-303

-249

-613

-620

-783

-1.183

0.06.3 Parkeerbelasting

5.466

6.335

6.844

7.093

7.099

7.104

Totaal overzicht taakvelden

2.443

2.003

1.677

1.825

1.610

1.086

Overzicht overhead

Lasten

0.04.0 Overhead

13.560

16.935

18.011

18.173

18.389

18.817

Totaal lasten

13.560

16.935

18.011

18.173

18.389

18.817

Baten

0.04.0 Overhead

952

963

1.012

1.039

1.063

1.087

Totaal baten

952

963

1.012

1.039

1.063

1.087

Saldo

0.04.0 Overhead

-12.608

-15.972

-17.000

-17.134

-17.326

-17.729

Totaal overzicht overhead

-12.608

-15.972

-17.000

-17.134

-17.326

-17.729

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Lasten

0.05.0 Treasury

9

-85

-230

-215

-153

-693

0.06.1 OZB woningen

1.690

1.940

1.599

1.660

1.718

1.779

0.06.2 OZB niet woningen

1.540

1.953

1.775

1.818

1.854

1.890

0.06.4 Belastingen overig

1.160

1.454

1.305

1.337

1.364

1.391

0.07.0 Alg uitk en ov uitk gem.fonds

7

7

7

7

7

7

Totaal lasten

4.406

5.268

4.457

4.608

4.791

4.375

Baten

0.05.0 Treasury

5.760

941

895

908

687

939

0.06.1 OZB woningen

8.594

8.832

8.980

9.311

9.618

9.933

0.06.2 OZB niet woningen

8.290

8.705

8.720

8.987

9.229

9.477

0.06.4 Belastingen overig

1.715

1.869

1.700

1.741

1.776

1.812

0.07.0 Alg uitk en ov uitk gem.fonds

115.250

113.181

120.285

126.885

120.492

123.692

Totaal baten

139.609

133.528

140.581

147.832

141.803

145.853

Saldo

0.05.0 Treasury

5.750

1.027

1.125

1.123

840

1.632

0.06.1 OZB woningen

6.904

6.892

7.381

7.651

7.900

8.154

0.06.2 OZB niet woningen

6.750

6.753

6.945

7.169

7.375

7.587

0.06.4 Belastingen overig

555

415

395

404

412

420

0.07.0 Alg uitk en ov uitk gem.fonds

115.243

113.174

120.278

126.877

120.485

123.684

Totaal overzicht algemene dekkingsmiddelen

135.202

128.260

136.124

143.224

137.011

141.477

Overzicht overige baten en lasten (incl. onvoorzien)

Lasten

0.08.0 Overige baten en lasten

791

4.401

502

710

1.010

1.174

Totaal lasten

791

4.401

502

710

1.010

1.174

Baten

0.08.0 Overige baten en lasten

2.338

225

225

0

1.052

886

Totaal baten

2.338

225

225

0

1.052

886

Saldo

0.08.0 Overige baten en lasten

1.548

-4.176

-277

-710

42

-288

Totaal overzicht overige baten en lasten (incl. onvoorzien)

1.548

-4.176

-277

-710

42

-288

Overzicht vennootschapsbelasting

Lasten

0.09.0 Vennootschapsbelasting

349

368

368

368

368

368

Totaal lasten

349

368

368

368

368

368

Baten

0.09.0 Vennootschapsbelasting

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

Saldo

0.09.0 Vennootschapsbelasting

-349

-368

-368

-368

-368

-368

Totaal overzicht vennootschapsbelasting

-349

-368

-368

-368

-368

-368

Overzicht mutaties reserves

Toevoeging reserves

0.10.0 Mutaties reserves

14.233

4.075

11.692

7.969

151

148

Totaal toevoeging reserves

14.233

4.075

11.692

7.969

151

148

Onttrekking reserves

0.10.0 Mutaties reserves

14.474

15.775

10.729

1.503

507

507

Totaal onttrekking reserves

14.474

15.775

10.729

1.503

507

507

Saldo

0.10.0 Mutaties reserves

241

11.700

-963

-6.466

356

359

Totaal overzicht mutaties reserves

241

11.700

-963

-6.466

356

359

Overzicht resultaat rekening baten en lasten

Lasten

0.11.0 Resultaat rek baten-lasten

12.589

312

1.292

3.375

1.873

1.947

Totaal lasten

12.589

312

1.292

3.375

1.873

1.947

Baten

0.11.0 Resultaat rek baten-lasten

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

Saldo

0.11.0 Resultaat rek baten-lasten

-12.589

-312

-1.292

-3.375

-1.873

-1.947

Totaal overzicht resultaat rekening baten en lasten

-12.589

-312

-1.292

-3.375

-1.873

-1.947

Download pdf