Economie
De gemeente Middelburg streeft ernaar om een aantrekkelijke vestigingsplaats te zijn voor bedrijven en instellingen. Daarnaast is het toerisme voor Middelburg een belangrijk onderdeel van onze lokale economie. In juni 2023 heeft de gemeenteraad de kaders vastgesteld voor het nieuwe toeristische beleid. De gemeente werkt deze kaders momenteel uit in een nieuwe beleidsnota. Op basis van de eerdere participatiebijeenkomsten over de Omgevingsvisie Middelburg 2050 en de discussie erover is het duidelijk dat hierbij de vraag centraal staat hoe we een goede balans vinden tussen levendigheid en leefbaarheid. Die vraag speelt met name in de Middelburgse binnenstad. Uiterlijk in het eerste kwartaal van 2024 wordt het raadsvoorstel met het nieuwe toeristische beleid aan de gemeenteraad aangeboden ter vaststelling.
Beleidskader
Vastgestelde gemeentelijke beleidsnota's:
Momenteel zijn in dit kader twee belangrijke beleidsnota’s in voorbereiding. De Omgevingsvisie Middelburg 2050 (als opvolger van de Kwaliteitsatlas 2030) en het Beleidsplan Toerisme. Beide beleidsplannen worden naar verwachting in het eerste kwartaal van 2024 vastgesteld door de gemeenteraad.
Omgevingsvisie Zeeland
In de Omgevingsvisie is bepaald dat geen groei van kampeerplaatsen meer plaats vindt. Daarnaast is er een zgn. regionale ontwikkelingslocatie aangewezen op de locatie van Waterpark Veerse Meer. De stad Middelburg is een zgn. hotspot. Voor hotels gelden uitbreidingsmogelijkheden in stedelijk gebied en de hotspots. Middelburg wordt ook aangewezen als locatie voor grootschalige dagrecreatie (>250.000 bezoekers/jaar).
Wat willen we bereiken?
Maatschappelijk effect
Het zorgen voor voldoende en diverse werkgelegenheid die aansluit op de arbeidsmarkt, het in stand houden van voorzieningen in Middelburg. Het in balans houden van toerisme en leefbaarheid
Doelstellingen
Formuleren van een visie op de economische toekomst van Middelburg
het tegengaan van oneigenlijk gebruik van bedrijfsterreinen.
het voorkomen van leegstand van winkel- en horecapanden, behoud positie als winkelstad
het spreiden van recreatief bezoek aan Middelburg in tijd en ruimte en het bewaken van de leefbaarheid.
het in evenwicht brengen van de belangen van horeca en detailhandel en bewoners van de binnenstad.
verouderde bedrijventerreinen worden geherstructureerd en verduurzaamd.
uitbouwen van de samenwerking met Veere en Vlissingen op het gebied van toerisme.
Wat gaan we daarvoor doen?
Fysieke bedrijfsinfrastructuur: herstructurering
De Raad van State heeft het bestemmingsplan voor Trekdijk vernietigd. Het college heeft aangegeven de discussie met de gemeenteraad te willen voeren over het gewenste economische profiel van Middelburg voordat er besluiten worden genomen over bedrijventerreinen. Aan de hand van het economische profiel bepaalt het gemeentebestuur voor welke bedrijven ruimte wordt gemaakt en of er nog nieuw bedrijventerrein nodig is. Daarbij zal afstemming worden gezocht met andere Zeeuwse overheden en North Seaports. Op korte termijn betekent dit dat er geen bouwgrond voor bedrijven in Middelburg is en dat ondernemers een bestaand bedrijfspand moeten zoeken of moeten uitwijken naar andere gemeenten. Er zal voor Ramsburg een nieuw bestemmingsplan in procedure worden gebracht. Oneigenlijk gebruik van bedrijfsgrond wordt tegengegaan. De gemeente zal actief handhaven op gebruik van bedrijfspercelen in strijd met het bestemmingsplan. De bouw van garageboxen en opslag door particulieren zal worden tegen gegaan.
De herstructurering van het voormalige CZAV-complex aan de Kleverskerkseweg 53 wordt in 2024 afgerond. In dit project wordt gewerkt volgens de principes van circulair bouwen. De gemeente zal zich inzetten voor een Smart Grid op Arnestein waarbij duurzame energie wordt opgewekt (zonnepanelen op daken van bedrijfsgebouwen) en uitgewisseld tussen bedrijven en waarbij een collectieve laadvoorziening voor elektrische vrachtwagens wordt gerealiseerd. Dit project draagt bij aan een van de gedeelde opgaven van raad en college.
Binnenstad: detailhandel en horeca
Het college zal een ontwikkelvisie gaan opstellen voor de binnenstad met aandacht voor participatie en de verkeerskundige effecten. De binnenstad blijft aantrekkelijk voor inwoners en bezoekers en daardoor blijft het grote en diverse winkelaanbod in stand.
Toerisme
Bij het op te stellen nieuwe toeristische beleid zal worden ingezet op een beleid dat is gericht op spreiding van het recreatieve bezoek aan de binnenstad. De promotie zal zich richten op een doelgroep die interesse heeft voor cultuurhistorie. De gemeente gaat verkeersoverlast van toeristen tegen door de fiets en het OV en parkeren aan de rand van de stad te stimuleren. Middelburg zoekt voor zowel toeristische promotie als mobiliteit de samenwerking met Veere en Vlissingen. De gemeente voert een nulmeting uit om een beeld te vormen van het toeristisch bezoek aan Middelburg, het aantal overnachtingen, de herkomst van deze bezoekers, hun reismiddel en de locaties die toeristen en recreanten bezoeken tijdens hun verblijf.
Prestatie |
---|
vaststellen economisch profiel Middelburg |
uitvoeren toeristisch beleidsplan |
realisatie Smart Grid Arnestein |
Invulling van financiële ruimte kadernota 2024-2027
Nr. | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
---|---|---|---|---|---|
Invulling van financiële ruimte (meerjaren)begroting 2023 - 20261 | |||||
1 | Opstellen ontwikkelvisie binnenstad | -100 | 0 | 0 | 0 |
-100 | 0 | 0 | 0 | ||
Invulling van financiële ruimte kadernota 2024 - 2027 | |||||
Er zijn geen mutaties vanuit de kadernota 2024 - 2027 op dit programma. | |||||
Invulling van financiële ruimte na vaststelling kadernota 2024 - 2027 | |||||
1 | Bijdrage aan Zeeland in Stroomversnelling om de economische structuur te versterken | -50 | -50 | -50 | -50 |
-50 | -50 | -50 | -50 | ||
-50 | -50 | -50 | -50 |
- 1 Voor een toelichting op de mutaties 2023 - 2026 zie (meerjaren)begroting 2023 - 2026.
1. Bijdrage aan Zeeland in Stroomversnelling om de economische structuur te versterken
Voor het bevorderen van projecten die de economische structuur van Zeeland versterken is meer geld nodig. Deze worden beschikbaar gesteld voor het subsidiefonds Zeeland in Stroomversnelling (Provincie Zeeland) waarbij de financiële bijdrage wordt verdubbeld van € 1 naar € 2 per inwoner. Momenteel vinden nog gesprekken plaats over de subsidievoorwaarden. De insteek van het college daarbij is dat de voorwaarden in lijn worden gebracht met de grote opgaven zoals wij die ook hebben beschreven in onze ontwerp Omgevingsvisie Middelburg 2050. Wanneer de provincie en de andere gemeenten hiermee instemmen, is het college voornemens om deze verhoging door te voeren. Daarom is hier reeds rekening mee gehouden in deze begroting. Wanneer het niet lukt om hierover overeenstemming te bereiken, dan komt het college op een later moment naar uw raad terug.
Beleidsindicatoren
Beleidsindicatoren | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Functiemenging (%) | Middelburg | 50,6 | 50 | 50,4 | 50,8 | nnb |
Nederland | 53,2 | 53,2 | 53,3 | 52,3 | nnb | |
Vestigingen (van bedrijven) (aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar) | Middelburg | 149,9 | 153,1 | 162,1 | 168,5 | nnb |
Nederland | 151,5 | 158,14 | 165,1 | 161,6 | nnb |
De landelijke beleidsindicatoren zeggen niets over de beleidsdoelen van de gemeente Middelburg.
Wat mag het kosten?
3 Economie | Rekening 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Overzicht taakvelden | ||||||
Lasten | ||||||
3.01.0 Economische ontwikkeling | 301 | 123 | 217 | 120 | 122 | 125 |
3.02.0 Fysieke bedrijfsinfrastruct | 7.965 | 3.798 | 3.946 | 4.024 | 4.097 | 4.096 |
3.03.0 Bedrijvenloket en bedrijfsreg | 158 | 203 | 206 | 214 | 213 | 220 |
3.04.0 Economische promotie | 762 | 898 | 893 | 914 | 922 | 934 |
Totaal lasten | 9.186 | 5.023 | 5.263 | 5.272 | 5.354 | 5.374 |
Baten | ||||||
3.01.0 Economische ontwikkeling | 129 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3.02.0 Fysieke bedrijfsinfrastruct | 1.045 | 3.780 | 3.928 | 4.006 | 4.079 | 4.078 |
3.03.0 Bedrijvenloket en bedrijfsreg | 64 | 73 | 75 | 78 | 80 | 82 |
3.04.0 Economische promotie | 1.753 | 1.801 | 1.844 | 1.861 | 1.877 | 1.893 |
Totaal baten | 2.991 | 5.654 | 5.847 | 5.944 | 6.036 | 6.054 |
Saldo | ||||||
3.01.0 Economische ontwikkeling | -171 | -123 | -217 | -120 | -122 | -125 |
3.02.0 Fysieke bedrijfsinfrastruct | -6.920 | -18 | -18 | -18 | -18 | -17 |
3.03.0 Bedrijvenloket en bedrijfsreg | -94 | -131 | -131 | -136 | -132 | -137 |
3.04.0 Economische promotie | 991 | 904 | 951 | 947 | 955 | 959 |
Totaal overzicht taakvelden | -6.195 | 631 | 584 | 673 | 683 | 680 |