Programma­begroting 2025

menu

Lokale lasten

Algemeen

De lokale lasten zijn een belangrijke inkomstenbron voor de gemeente, betaald door burgers en bedrijven. De gemeentewet geeft een limitatieve opsomming van de belastingen en rechten die een gemeente mag heffen. De heffingen verdelen we in twee categorieën, te weten:

Belastingen

Tegenover een belasting staat geen rechtstreekse tegenprestatie van de gemeente. De opbrengsten dienen als algemeen dekkingsmiddel. Onze gemeente heft de volgende belastingen:

  • De onroerende zaakbelasting

  • De forensenbelasting

  • De reclamebelasting

  • De precariobelasting

  • De parkeerbelasting

  • De toeristenbelasting

Rechten

Naast de belastingen worden er ook rechten geheven voor een geleverde dienst. Het is niet toegestaan een meer dan kostendekkend tarief te hanteren voor deze rechten. Onze gemeente heft de volgende rechten:

  • Rioolheffing

  • Afvalstoffenheffing

  • Leges

  • Grafrechten

  • Havengelden

Beleidskader

Het uitgangspunt bij alle heffingen is dat de jaarlijkse verhoging beperkt blijft tot de inflatiecorrectie. Dit betekent dat alle heffingen structureel worden verhoogd met 3,45%. De raad heeft bij de vaststelling van de Kadernota 2025–2028 besloten om, naast de reguliere inflatiecorrectie voor de afvalstoffenheffing, een gefaseerde extra tariefsverhoging van 8,25% in zowel 2025 als 2026 toe te passen. Deze verhogingen worden verwerkt in de tarieven voor 2025 en in de Verordening afvalstoffenheffing en reinigingsrechten Middelburg 2025. De rioolheffing werd tot en met 2024 met een extra 1% verhoogd; deze extra verhoging vervalt vanaf 2025.

 

Overzicht belastingen en heffingen

Lokale lasten

Geraamde opbrengsten

2024

2025

Belastingen

OZB

14.827.000

15.403.000

Forensenbelasting

473.913

490.263

Reclamebelasting

132.934

138.000

Precariobelasting

293.000

300.000

Naheffingen Parkeerbelasting

612.000

1.364.751.000

Toeristenbelasting

1.209.000

1.209.000

Rechten

Rioolheffing

6.313.000

6.494.000

Reinigingsheffingen/ Afvalstoffenheffing

7.121.000

7.720.000

grafrechten

Totaal

1.396.505.263

Tarieven

Soort

Grondslag

2024

2025

Onroerende zaakbelasting

Eigenaar niet-woning

WOZ-waarde

0,3833%

0,3965%

Gebruiker niet-woning

WOZ-waarde

0,3081%

0,3187%

Eigenaar woning

WOZ-waarde

0,1053%

0,1089%

Forensenbelasting

Gebruiker

WOZ-waarde

0,2545%

0,2633%

Reclamebelasting

Gevelbord van 0,25 tot 1m2

per bord

135,00

139,20

Gevelbord van 1 tot 20m2

per bord

350,40

362,40

Gevelbord > 20m2

per bord

432,00

446,40

Precariobelasting

Terras, winkeluitstalling enz.

per m2 per jaar

107,28

111,00

Parkeerbelasting

Naheffing parkeerbelasting

76,70

78,80

Toeristenbelasting

Toeristenbelasting

p.p.p.n.

2,90

3,00

Toeristenbelasting

p.p.p.n. eigen verblijfsmiddel

1,90

1,95

Rechten

Rioolheffing

Gebruiker (<250m3)

per m3 waterverbruik

63,54

65,73

Eigenaar

per aansluiting

170,07

175,94

Afvalstoffenheffing

Gebruiker

Eenpersoons huishouden

236,46

264,13

Meerpersoons huishouden

249,88

279,12

Per lediging 240 lt. container

8,26

8,54

Per lediging 140 lt. container

4,82

4,99

Per aanbieding ondergronds

1,37

1,42

Reinigingsrecht

vast recht

258,25

288,47

Per aanbieding ondergronds

1,37

1,42

Ten aanzien van 2025 wordt verder het volgende opgemerkt:

Heffing: Onroerende zaakbelasting

Doel: De opbrengsten worden gebruikt als algemeen dekkingsmiddel. De eigenaar van een woning en niet-woning zijn belastingplichtig. Tevens is de gebruiker van een niet-woning belastingplichtig voor ozb gebruiker tarief.

De onroerende zaakbelastingen worden gebaseerd op de taxatiewaarde van een object, in het kader van de Wet WOZ. Deze waarde wordt jaarlijks bepaald. In oktober bepalen we op basis van de beschikbare cijfers de totale waarde van het onroerend goed. De presentatie van de werkelijke percentages is voor het einde van 2024. Nu zijn de tarieven geïndexeerd om de te behalen opbrengst te genereren.

Heffing: Forensenbelasting

Doel: De opbrengsten worden gebruikt als algemeen dekkingsmiddel. Belastingplichtige is degene die een woning heeft in de gemeente Middelburg maar hier niet feitelijk woonachtig is.

De grondslag voor de forensenbelasting is de WOZ-waarde. Omdat deze nog niet bekend is houden voor het bereken van het tarief nu alleen rekening met de indexatie van (3,45%).

Heffing: Reclamebelasting

Doel: Het doel van de reclamebelasting is om de hoeveelheid reclames te regelen. De opbrengsten wordt gebruikt als algemeen dekkingsmiddel.

De tarieven voor deze heffing worden uitsluitend trendmatig verhoogd (3,45%).

Heffing: Precariobelasting

Doel: de opbrengsten worden gebruik als algemeen dekkingsmiddel. De belastingplichtige is degene die voorwerpen op of onder of boven gemeente grond heeft.

De precariobelasting heeft sinds 2022 geen inkomsten meer van de kabelbelasting. Wel loopt er nog een beroepsprocedure tegen de kabelbelasting. Omdat de uitkomst hiervan onzeker is, is voor de desbetreffende opbrengst een voorziening gerealiseerd.

De tarieven voor deze heffing worden uitsluitend trendmatig verhoogd (3,45%).

Heffing: Parkeerheffing

Doel: om het parkeren te reguleren is het noodzakelijk om parkeerbelasting te heffen. De opbrengst wordt gebruik als algemeen dekkingsmiddel. De houder van het voertuig is belastingplichtig. De parkeertarieven worden in 2025 niet verhoogd. De tarieven voor de parkeervergunningen worden wel als volgt geïndexeerd:

Soort heffing

Omschrijving

2024

2025

Parkeerheffing

voor het parkeren in tariefzone 1 per uur

3,00

3,00

voor het parkeren in tariefzone 2 per uur:

3,00

3,00

Parkeervergunning

voor de eerste vergunning, per maand:

8,25

8,50

voor een tweede vergunning op het zelfde adres, per maand:

27,35

28,25

Parkeergarage

van maandag tot en met zondag tussen 08.00 uur en 20.00 uur per 60 minuten:

2,25

2,30

Naheffingsaanslag

De kosten van de naheffingsaanslag

76,70

78,80

Heffing: Toeristenbelasting

Doel: De opbrengsten worden gebruikt als algemeen dekkingsmiddel. Belastingplichtig is degene die gelegenheid biedt tot verblijf.

De toeristenbelasting wordt in 2025 trendmatig verhoogd (3,45%). Dit betekent een tarief van 3,00 (2,95 in 2024) voor vast verblijfsmiddel en 1,95 (1,90 in 2024) voor mobiele kampeeronderkomen.

Heffing: Rioolheffing

Doel:met de opbrengst van de heffing worden de lasten van het beheer van het riool gedekt. De opbrengsten mogen maximaal 100% kostendekkend zijn. De belastingplichtige is de gebruikers van woningen en niet-woning die direct of indirect lozen op de gemeentelijke riolering.

De rioolheffing wordt naast de trendmatige verhoging (3,45%)

Soort heffing

Tarief

2024

2025

Rioolheffing

eigendom

170,07

175,94

gebruik

0 t/m 250 m3

63,54

65,73

251 t/m 300 m3

134,37

139,01

301 t/m 500 m3

205,19

212,27

501 t/m 1000 m3

549,65

568,61

1001 t/m 2001 m3

1.099,32

1.137,25

2000 t/m 4000 m3

2.361,47

2.442,94

meer dan 4000 m3

4.885,82

5.054,38

Heffing: Afvalstoffenheffing/Reiningsrechten

Doel: Met de opbrengst van de heffing worden de lasten van de inzameling en verwerking van  het afval gedekt dat door de reiniging wordt ingezameld. Belastingplichtige is de gebruiker van de woning, waar het huishoudelijk afval ontstaat.

In het kader van het verminderen van rest afval, wordt de heffing gesplitst in een vaste bedrag, opgelegd in het lopende jaar. En een variabel deel, op basis van het aantal ledigingen/aanbiedingen per inzamelmiddel. Het variabele deel wordt opgelegd in het jaar daarop omdat dan pas bekend is hoeveel ledigingen/aanbiedingen er zijn gedaan per adres.

De raad heeft, met het vaststellen van de Kadernota 2025 – 2028, besloten om naast de reguliere inflatiecorrectie voor de afvalstoffenheffing een gefaseerde extra tariefsverhoging van +8,25% in 2025 en +8,25% in 2026 te hanteren op het basistarief inclusief 3 ledigingen. Het variabele tarief voor de ledigingen wordt allen verhoogd met het indexpercentage van 3,45%.

Leges

Doel: Gemeenten zijn verantwoordelijk voor een groot aantal taken. Een deel van deze taken wordt in de vorm van een dienst door bewoners of bedrijven individueel afgenomen. Om gemeenten tegemoet te komen in de kosten die zijn gerelateerd aan deze taken, betalen afnemers van gemeentelijke diensten leges.

De leges worden trendmatig verhoogd met 3,45%. Hoofstuk 2 van de tarieventabel is vorig jaar volledig aangepast op de invoering van de omgevingswet. De gevolgen hiervan zijn nog niet precies duidelijk aangezien er nog veel vergunning zijn ingediend onder het oude WABO regime.

Lokale lastendruk

Wat dit betekenen de tariefstijgingen voor een eenpersoonshuishouden en een meerpersoonhuishouden voor 2025 ten opzichte van 2024 Dit wordt grafisch weergegeven in figuur 1 en 2.

figuur 1

figuur 2

Kwijtscheldingsbeleid

Een inwoner van Middelburg kan kwijtschelding krijgen voor de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Dit kan indien het inkomen zo laag is dat aan de betalingsverplichting niet kan worden voldaan, ook niet door middel van een betalingsregeling. Of iemand in aanmerking komt voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding is afhankelijk van de persoonlijke financiële situatie. Voor de provincie Zeeland geldt dat de beoordeling of een inwoner in aanmerking komt voor kwijtschelding wordt uitgevoerd door Sabewa Zeeland. Dit wordt gedaan aan de hand van een door elke gemeente vastgestelde leidraad.

Sabewa Zeeland beoordeelt ook de aanvragen om kwijtschelding van het waterschap. Deze werkwijze heeft als voordeel dat de burger slechts 1 verzoek hoeft in te dienen voor zowel de waterschapslasten als de gemeentelijke heffingen. De inwoner komt hierbij eerder in aanmerking voor kwijtschelding omdat de gemeentelijke en waterschapslasten tegelijkertijd worden meegenomen in de beoordeling. De beoordeling is uniform voor de gehele provincie Zeeland. De ontwikkeling van de kwijtschelding over de afgelopen jaren is als volgt weergegeven in onderstaande figuur.

Kostenonderbouwing tarieven

In de begroting moet in de paragraaf lokale heffingen een overzicht van baten en lasten worden opgenomen voor de heffingen waarbij sprake is van het verhalen van kosten. Bij de hierna opgesomde heffingen is hiervan sprake. Bij deze heffingen is het toegestaan om maximaal 100% van de kosten inclusief overhead te dekken. Dit is in de gemeente Middelburg het uitgangspunt. In de onderstaande gegevens worden de totale geraamde kosten en baten met elkaar vergeleken en wordt het kostendekkingspercentage genoemd. Alle onderstaande heffingen voldoen aan het criterium, maximaal 100% dekking met uitzondering van de scheepvaartrechten en de marktgelden.

Overheadkosten zijn alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces.

Afvalstoffenheffing

Afvalstoffenheffing

Omschrijving

Begroting 2025

Kosten taakveld 7.3 Afval

6.681.382

Kosten taakveld 2.1 Verkeer en Wegen

333.546

Kosten taakveld 6.1 Inkomensregeling

399.946

Opbrengsten Taakveld 7.3 afval

-662.850

Netto kosten taakveld

6.752.024

Toe te rekenen kosten:

Overhead

718.279

BTW

934.452

Totale kosten

8.404.756

Opbrengsten heffingen

7.711.311

Kostendekkendheid

91,75%

Rioolheffing

Omschrijving (bedragen × 1.000)

Begroting 2025

Kosten taakveld 7.1 Riool

4.801.120

Kosten taakveld 2.1 Verkeer en Wegen

353.559

Kosten taakveld 6.1 Inkomensregeling

76.989

Opbrengsten Taakveld 7.1 Riool

-34.986

Netto kosten taakveld

5.196.681

Toe te rekenen kosten:

Overhead

419.107

BTW

919.991

Totale kosten

6.535.779

Opbrengsten heffingen

6.535.779

Kostendekkendheid

100%

Marktgelden

Omschrijving

Begroting 2025

Kosten taakveld

122.134

Opbrengsten Taakveld

Netto kosten taakveld

122.134

Toe te rekenen kosten:

Overhead

39.277

Totale kosten

161.411

Opbrengsten heffingen

78.018

Kostendekkendheid

48%

Begrafenisrechten

Omschrijving

Begroting 2025

Kosten taakveld 7.05.0 begraven en crematoria

1.077.607

Opbrengsten Taakveld

0

Netto kosten taakveld

1.077.607

Toe te rekenen kosten:

Overhead

289.552

Totale kosten

1.367.159

Opbrengsten heffingen

806.076

Kostendekkendheid

59%

Scheepvaartrechten

Omschrijving

Begroting 2025

Kosten taakveld 2.04.0 Econ havens en waterwegen

180.735

Opbrengsten Taakveld

Netto kosten taakveld

180.735

Toe te rekenen kosten:

Overhead

14.498

Totale kosten

195.233

Opbrengsten heffingen

105.176

Kostendekkendheid

54%

Naheffingsaanslag parkeren

Omschrijving

Begroting 2025

Kosten taakveld

1.174.810

Opbrengsten Taakveld

Netto kosten taakveld

1.174.810

Toe te rekenen kosten:

Overhead

303.888

Totale kosten

1.478.697

Opbrengsten heffingen

1.364.751

Kosten per aanslag

85

Opbrengst per aanslag

79

Kostendekkendheid

92%

Leges Hoofdstuk 1, 2 en 3

Omdat de leges over tal van producten wordt geheven is in onderstaande tabel de kostendekking per hoofdstuk en per paragraaf van de legesverordening aangegeven.

Kostendekkendheidsonderzoek leges Middelburg 2025

Lasten

Baten

Kostendekkendheid

Totaal

3.542.544

2.415.978

68%

Hoofdstuk 1

Algemene dienstverlening

863.313

894.202

104%

Paragraaf 1.1

Burgerlijke stand

48.829

59.797

122%

Paragraaf 1.2

Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

479.485

517.947

108%

Paragraaf 1.3

Rijbewijzen

193.241

236.940

123%

Paragraaf 1.4

Verstrekkingen in het kader van de basisregistratie persoonsgegevens

33.328

28.601

86%

Paragraaf 1.5

Bestuursstukken

-

-

-

Paragraaf 1.6

Vastgoedinformatie

-

-

-

Paragraaf 1.7

Overige publiekszaken

48.349

43.447

90%

Paragraaf 1.8

Gemeentearchief

-

-

-

Paragraaf 1.9

Bijzondere wetten

13.740

5.315

39%

Paragraaf 1.10

Diversen

46.340

2.155

5%

Hoofdstuk 2

Dienstverlening en besluiten in het kader van de Omgevingswet

2.610.370

1.509.223

58%

Paragraaf 2.1

Algemene bepalingen

-

-

-

Paragraaf 2.2

Voorfase

717.829

41.376

6%

Paragraaf 2.3

Activiteiten met betrekking tot bouwwerken

1.810.273

1.427.682

79%

Paragraaf 2.4

Activiteiten met betrekking tot cultureel erfgoed en werelderfgoed

951

32

3%

Paragraaf 2.5

Milieubelastende activiteiten

-

-

-

Paragraaf 2.6

Lozingsactiviteiten

-

-

-

Paragraaf 2.7

Aanlegactiviteiten

9.506

206

2%

Paragraaf 2.8

Overige activiteiten

951

97

10%

Paragraaf 2.9

Maatwerkvoorschriften

-

-

-

Paragraaf 2.10

Gelijkwaardigheid

-

-

-

Paragraaf 2.11

Overige tarieven

-

-

-

Paragraaf 2.12

Modaliteiten (vermeerderingen)

70.861

70.861

100%

Paragraaf 2.13

Vermindering

-

-31.032

0%

Paragraaf 2.14

Teruggaaf

-

-

-

Hoofdstuk 3

Dienstverlening vallend onder de dienstenrichtlijn en niet vallen onder Hoofdstuk 2

68.861

12.553

18%

Paragraaf 3.1

Horeca

53.337

10.704

20%

Paragraaf 3.2

Seksbedrijven

-

-

-

Paragraaf 3.3

Winkeltijdenwet

-

-

-

Paragraaf 3.4

Organiseren evenement of markt

-

-

-

Paragraaf 3.5

Standplaatsen

-

-

-

Paragraaf 3.6

Huisvestingswet 2014

-

-

-

Paragraaf 3.7

In dit hoofdstuk niet benoemd besluit

-

-

-

Paragraaf 3.8

Diverse

15.524

1.849

12%

Download pdf