Economie
De gemeente Middelburg streeft ernaar om een aantrekkelijke vestigingsplaats te zijn voor bedrijven en instellingen. Daarnaast is het toerisme voor Middelburg een belangrijk onderdeel van onze lokale economie. In juni 2023 heeft de gemeenteraad de kaders vastgesteld voor het nieuwe toeristische beleid. De gemeenteraad heeft het nieuwe beleid in september 2024 vastgesteld. Op basis van de eerdere participatiebijeenkomsten over de Omgevingsvisie Middelburg 2050 en de discussie erover is het duidelijk dat hierbij de vraag centraal staat hoe we een goede balans vinden tussen levendigheid en leefbaarheid. Die vraag speelt met name in de Middelburgse binnenstad.
Beleidskader
Vastgestelde gemeentelijke beleidsnota's:
In 2024 zijn de Omgevingsvisie Middelburg 2050 en het Beleidsplan Toerisme vastgesteld. In 2025 wordt gestart met de uitvoering van deze plannen.
Omgevingsvisie Zeeland
In de Omgevingsvisie is bepaald dat geen groei van kampeerplaatsen meer plaats vindt. Daarnaast is er een zgn. regionale ontwikkelingslocatie aangewezen op de locatie van Waterpark Veerse Meer. De stad Middelburg is een zgn. hotspot. Voor hotels gelden uitbreidingsmogelijkheden in stedelijk gebied en de hotspots. Middelburg wordt ook aangewezen als locatie voor grootschalige dagrecreatie (>250.000 bezoekers/jaar).
Wat willen we bereiken?
Maatschappelijk effect
Het zorgen voor een evenwichtige arbeidsmarkt, het in stand houden van voorzieningen in Middelburg en het in balans houden van toerisme en leefbaarheid.
Doelstellingen
Formuleren van een ruimtelijk-economische visie op Walcheren in samenwerking met de gemeenten Vlissingen en Veere en provincie Zeeland.
het tegengaan van oneigenlijk gebruik van bedrijfsterreinen.
het voorkomen van leegstand van winkel- en horecapanden, behoud positie als winkelstad.
het spreiden van recreatief bezoek aan Middelburg in tijd en ruimte en het bewaken van de leefbaarheid.
het in evenwicht brengen van de belangen van horeca en detailhandel en bewoners van de binnenstad.
uitbouwen van de samenwerking met Veere en Vlissingen op het gebied van toerisme.
Wat gaan we daarvoor doen?
Fysieke bedrijfsinfrastructuur: herstructurering
De Raad van State heeft het bestemmingsplan voor Trekdijk vernietigd. Het college heeft aangegeven de discussie met de gemeenteraad te willen voeren over het gewenste economische profiel van Middelburg voordat er besluiten worden genomen over bedrijventerreinen. Aan de hand van het economische profiel bepaalt het gemeentebestuur voor welke bedrijven ruimte wordt gemaakt en of er nog nieuw bedrijventerrein nodig is. Daarbij zal afstemming worden gezocht met andere Zeeuwse overheden en North Seaports. Er is door de Walcherse gemeenten en Provincie Zeeland opdracht verleend aan Stec Groep voor het opstellen van een Ruimtelijk Economische Visie voor Walcheren. In deze visie zal worden bepaald voor welk type bedrijven de Walcherse gemeente nog ruimte beschikbaar stellen. Op korte termijn betekent dit dat er geen bouwgrond voor bedrijven in Middelburg is en dat ondernemers een bestaand bedrijfspand moeten zoeken of moeten uitwijken naar andere gemeenten.
De herstructurering van het voormalige CZAV-complex aan de Kleverskerkseweg 53 wordt in 2025 afgerond. In dit project wordt gewerkt volgens de principes van circulair bouwen. De gemeente zal zich inzetten voor de realisatie van een Smart Grid op Arnestein waarbij duurzame energie wordt opgewekt (zonnepanelen op daken van bedrijfsgebouwen) en uitgewisseld tussen bedrijven en waarbij een collectieve laadvoorziening voor elektrische vrachtwagens wordt gerealiseerd. Uit een in 2024 uitgevoerd haalbaarheidsonderzoek bleek dat een energie hub belangrijke voordelen biedt voor ondernemers. Dit project draagt bij aan een van de gedeelde opgaven van raad en college.
Binnenstad: detailhandel en horeca
Het college gaat een ontwikkelvisie opstellen voor de binnenstad met aandacht voor participatie en de verkeerskundige effecten. De binnenstad blijft aantrekkelijk voor inwoners en bezoekers en daardoor blijft het grote en diverse winkelaanbod in stand.
Toerisme
In 2025 geven we uitvoering aan het Beleidsplan Toerisme.
Prestatie |
---|
vaststellen economisch profiel Middelburg |
uitvoeren toeristisch beleidsplan |
realisatie Smart Grid Arnestein |
Invulling van financiële ruimte kadernota 2025-2028
Nr. | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |
---|---|---|---|---|---|
Invulling van financiële ruimte begroting 2024 en meerjarenraming 2025 - 20271 | |||||
Er zijn geen mutaties vanuit de (meerjaren)begroting 2024 - 2027 op dit programma. | |||||
0 | 0 | 0 | 0 | ||
Invulling van financiële ruimte kadernota 2025 - 2028 | |||||
1 | Uitvoering Beleidsplan Toerisme | -90 | -40 | -40 | -40 |
-90 | -40 | -40 | -40 | ||
-90 | -40 | -40 | -40 |
- 1 Voor een toelichting op de mutaties 2024 - 2027 zie begroting 2024 en meerjarenraming 2025-2027.
1. Uitvoering Beleidsplan Toerisme
Binnen dit plan worden de volgend items meegewogen:
Online toeristische marketingcampagne en/of overwegen om (structureel) aan te sluiten bij ZMO/Toeristische Marketing Zeeland;
Opzetten monitoring impact toerisme, bezoekers en verblijfsaccommodaties op leefbaarheid en economie;
Door VR/AR toepassingen erfgoed en historie beleefbaar en toegankelijk maken.
Beleidsindicatoren
Beleidsindicatoren | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Functiemenging (%) | Middelburg | 50,6 | 50 | 50,4 | 50,8 | 50,7 |
Nederland | 53,2 | 53,2 | 53,3 | 52,3 | 54,2 | |
Vestigingen (van bedrijven) (aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar) | Middelburg | 149,9 | 153,1 | 162,1 | 168,5 | 173,3 |
Nederland | 151,5 | 158,14 | 165,1 | 161,6 | 181,8 |
De landelijke beleidsindicatoren zeggen niets over de beleidsdoelen van de gemeente Middelburg.
Wat mag het kosten?
3 Economie | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Overzicht taakvelden | ||||||
Lasten | ||||||
3.01.0 Economische ontwikkeling | 123 | 217 | 121 | 124 | 128 | 132 |
3.02.0 Fysieke bedrijfsinfrastruct | 4.572 | 2.627 | 1.019 | 967 | 980 | 933 |
3.03.0 Bedrijvenloket en bedrijfsreg | 190 | 224 | 237 | 238 | 247 | 256 |
3.04.0 Economische promotie | 886 | 917 | 1.112 | 1.025 | 1.036 | 1.142 |
Totaal lasten | 5.771 | 3.986 | 2.490 | 2.355 | 2.392 | 2.463 |
Baten | ||||||
3.01.0 Economische ontwikkeling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3.02.0 Fysieke bedrijfsinfrastruct | 5.288 | 2.595 | 986 | 934 | 947 | 900 |
3.03.0 Bedrijvenloket en bedrijfsreg | 64 | 75 | 78 | 80 | 83 | 85 |
3.04.0 Economische promotie | 1.995 | 1.886 | 1.922 | 1.917 | 1.919 | 2.102 |
Totaal baten | 7.348 | 4.557 | 2.986 | 2.932 | 2.949 | 3.088 |
Saldo | ||||||
3.01.0 Economische ontwikkeling | -123 | -217 | -121 | -124 | -128 | -132 |
3.02.0 Fysieke bedrijfsinfrastruct | 716 | -32 | -33 | -33 | -33 | -32 |
3.03.0 Bedrijvenloket en bedrijfsreg | -126 | -149 | -159 | -158 | -164 | -170 |
3.04.0 Economische promotie | 1.110 | 969 | 810 | 892 | 883 | 960 |
Totaal overzicht taakvelden | 1.577 | 571 | 496 | 577 | 557 | 625 |