Verkeer, vervoer en waterstaat
De gemeente is onder meer verantwoordelijk voor het aanleggen en beheren van infrastructuur, het faciliteren van diverse vervoersvormen, het realiseren van parkeervoorzieningen en het goed afwikkelen van verkeer- en vervoersstromen. Veiligheid staat hierbij voorop.
We willen een samenleving waaraan iedereen zo veel mogelijk kan deelnemen. De openbare ruimte in de gemeente moet waar mogelijk toegankelijk zijn voor iedereen. Op die manier kunnen iedereen de voorzieningen bereiken en gebruiken.
Beleidskader
Vastgestelde gemeentelijke beleidsnota's:
Overige vastgestelde beleidsnota's:
Wat willen we bereiken?
Maatschappelijk effect
Het borgen en daar waar mogelijk verbeteren van de bereikbaarheid en toegankelijkheid van Middelburg voor alle mensen. Inwoners en bezoekers van Middelburg moeten zich veilig en vlot kunnen verplaatsen door en rond de stad. Zonder al te veel oponthoud en het veroorzaken van overlast en milieuhinder. Daarnaast moet er voldoende parkeergelegenheid zijn.
Doelstellingen
Het verduurzamen van mobiliteit
Het behouden van het hoge aandeel fietsverkeer in het totale verkeer
Het verhogen van de verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom
Het verbeteren van de bereikbaarheid binnen Middelburg
Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners en bezoekers met behoud van een hoog bezettingspercentage van de parkeerconcentraties
Een autoluwe binnenstad
Een toegankelijke stad
Wat gaan we daarvoor doen?
Prestatie |
---|
Het verduurzamen van mobiliteit |
Laadvisie opstellen en vaststellen |
Laadinfrastructuur voor elektrische auto's verbeteren |
Het behouden van het hoge aandeel fietsverkeer |
Onderzoek uitvoeren naar het verbeteren van de situatie rond de Schroebrug voor fietsers |
De mogelijkheid tot fiets parkeren in het centrum verbeteren |
Fietsers en voetgangers in de binnenstad op '1' plaatsen. |
Bij de aanleg van nieuwe wijken denken vanuit de voetganger en fietser, pas daarna vanuit de automobilist (STOMP- principe) |
Wij brengen de maximumsnelheid binnen woonwijken zoveel mogelijk naar 30 km/ uur. Belangrijke toegangswegen uitgezonderd. |
Verhogen van de verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom |
Samen met verkeerswerkgroepen, politie, fietsersbond en andere relavante partijen continu blijven werken aan het verhogen van de verkeersveiligheid. |
Verbeteren van de bereikbaarheid binnen Middelburg |
Voorbereidingen treffen voor het nieuwe mobiliteitsnetwerk |
Werken aan een gezamenlijke visie wegbeheerders voor een toekomstbestendige ontsluiting van het gebied Veerse Meer Zuid |
Bepalen hoe om te gaan met de gebiedsontsluiting van Arnemuiden |
Onderzoeken hoe de buurtbus past binnen het nieuwe publiek vervoer |
Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners en bezoekers |
Analyse van de in 2023 uitgevoerde parkeertellingen. E.e.a. vertalen we naar nieuw beleid |
Blijvend stimuleren gebruik parkeergarages |
Onderzoeken realisatie hubs (parkeerterreinen) aan de randen voor gemotoriseerd verkeer |
Bij parkeren op straat in de binnenstad geven wij voorrang aan de inwoners. Vertaling vindt plaats in nieuw te ontwikkelen beleid. |
Een autoluwe binnenstad |
Beter benutten van de parkeerterreinen aan de randen van de stad |
Een toegankelijke stad |
Samen met vertegenwoordigers van organisaties verder invulling geven aan de wijze waarop de openbare ruimte toegenkelijk gemaakt en gehouden kan worden |
1. Het verduurzamen van mobiliteit
Het grootste deel van de afgelegde reiskilometers gebeurt met de auto. Hier is dan ook de meeste winst te behalen door:
het voorkomen, verkorten of verminderen van autoverplaatsingen
het veranderen van vervoerswijze: te voet, per fiets en/of met het openbaar vervoer
het verschonen van verplaatsingen: zorg dat verplaatsingen met schone auto’s worden gemaakt. Bijvoorbeeld elektrische auto’s of auto’s op groen gas
Het bevorderen van gedeeld gebruik in plaats van autobezit.
Onze mobiliteit gaat de komende jaren fors veranderen. De groei van elektrische auto's en laadinfrastructuur zet door. Het delen van bezit wordt mogelijk vanzelfsprekender. Bij mobiliteit geldt: eerst inzetten op energie besparen en dan hernieuwbare energie toepassen om de mobiliteit te verduurzamen. Dit vertaalt zich in onderstaande ontwikkelingen:
de steeds verdergaande ontwikkeling via internet, digitalisering van allerlei (overheid) diensten en flexibel werken betekent dat de noodzaak om fysiek aan het verkeer deel te nemen afneemt. Naar verwachting zal thuiswerken voor een nader te bepalen percentage van de totale werktijd de norm worden. Een concreet voorbeeld is de gemeente Middelburg als werkgever, waar hybride werken tot maximaal 50 % mogelijk is gemaakt.
de fiets staat in het gemeentelijk mobiliteitsbeleid op nummer één. In een continu proces worden - gezamenlijk met maatschappelijke organisaties - maatregelen voorgesteld die het fietsen stimuleren en/of de verkeersveiligheid verhogen. Afhankelijk van de beschikbare financiële middelen worden deze op korte of langere termijn uitgevoerd.
voor het stimuleren en faciliteren van elektrisch rijden worden laadpalen geplaatst.
2. Het behouden van het hoge aandeel fietsverkeer in het totale verkeer
“In ons mobiliteitsbeleid staat het langzaam verkeer (fiets en voetganger) op nummer één.” De basis voor de aanpak ligt in het GVVP 2030. Hiervoor wordt al jaren een integraal programma aan fietsgebruik stimulerende projecten gehanteerd. Dit programma met projecten richt zich op verbetering van de omstandigheden van fietsers op enerzijds de fietsroutes in de binnenstad en anderzijds de fietsroutes vanuit de wijken naar het buitengebied.
Projecten/maatregelen gericht op het verhogen van de verkeersveiligheid, optimaliseren en verbeteren van 30 km/u wegen et cetera dragen bij aan het in stand houden van het hoge aandeel fietsverkeer in het totale verkeer of zelfs verder verhogen hiervan. Dit is in feite een permanent lopende activiteit welke in samenspraak met de bewoners, verkeerswerkgroepen, fietsersbond, politie etc. wordt uitgevoerd.
Het (auto) parkeerbeleid vervult een sleutelrol om het fietsklimaat te veraangenamen. Autoluw zorgt sowieso voor minder conflicten, maar verbetert ook direct de concurrentiepositie van de fietser. Verder ligt er een opgave in het verbeteren van het fietsparkeren in de binnenstad. Het vertrekpunt is het optimaal faciliteren van de stallingsbehoefte van de fietser. Optimaal faciliteren is het aanbieden van de juiste voorziening op de juiste plaats. Hierbij maken we onderscheid naar type gebruiker. Bij korte bezoeken moet de oplossing laagdrempelig zijn. Veelal wordt er (toch) gebruik gemaakt van de standaard en zijn stallingsvoorzieningen (dus) niet per se nodig. Duurt het bezoek langer, dan kijkt fietser uit naar een goed/ beter ingerichte stallingsmogelijkheid. Ze laat zich dan misschien wel verleiden de fiets iets verder weg van de bestemming te stallen. Zo helpt de fietsenstalling op het Zusterplein bij het faciliteren van de parkeervraag van de bezoeker die een langere tijd in de binnenstad verblijft.
Meten is weten. In 2023 voerden we een parkeeronderzoek uit. Op meerdere momenten van de dag gedurende een week telden we alle geparkeerde fietsen in de binnenstad. Dit geeft een beeld van totale parkeervraag, op verschillende momenten, op verschillende locaties. Onderzoek herhaalde zich in het najaar. Dit maakt vergelijk mogelijk tussen hoog- en laagseizoen. Resultaten van het onderzoek geven inzicht in omvang de (parkeer)opgave voor het fietsparkeren in de binnenstad en worden verwerkt in nieuw parkeerbeleid.
Schroetracé
Voor het optimaliseren van de doorstroming fietsers op het Schroetracé is onderzoek en beleidswijziging t.a.v. huidige prioritering verkeerslichtenregeling noodzakelijk. Dit onderzoek is gestart in 2024 en loopt door in 2025.
Pilot Gravenstraat en Korte Geere
In de Gravenstraat (gedeelte tussen Zusterstraat en Markt) is het fietsverbod opgeheven. Dit ter verbetering van de bereikbaarheid van de Markt (en de aanwezige parkeervoorzieningen). Ook de in de Korte Geere is het gebruik van de fiets weer toegestaan. De eerste bevindingen van de pilots zijn positief. We bereiden een verkeersbesluit voor om de wijziging te effectueren en belanghebbenden de mogelijkheid tot inspraak te geven.
3. Het verhogen van de verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom
Samen met het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ), de verkeerswerkgroepen, politie, fietsersbond en andere relevante partijen wordt continu gewerkt aan een verhoging van de verkeersveiligheid. Zoals uit onderstaande tabel is af te lezen blijft het aantal ongevallen sinds 2019 redelijk stabiel. In 2023 was er een lichte daling ten opzichte van 2022. In de jaren 2020 en 2021 waren er minder ongevallen maar hierbij moet opgemerkt worden dat het beeld niet representatief is vanwege COVID-19. Daarentegen zien we sinds 2020 wel een continue lichte stijging van het aantal gewonden.
De lichte stijging van het aantal gewonden is mogelijk (deels) verklaarbaar door te kijken naar het aantal verkeersslachtoffers naar vervoerswijzen. In onderstaande grafiek is het aandeel verkeersslachtoffers per vervoerswijze weergegeven. Hieruit blijkt dat ongeveer 80% van alle slachtoffers in de groep kwetsbare vervoerswijzen (voetgangers, fietsers, e-bike, bromfietsers+ (=bromfiets, snorfiets, scootmobiel en brommobiel)).
Wanneer we verder inzoomen op de leeftijd van de slachtoffers (onderstaande grafiek) zien we dat 32% van de slachtoffers een leeftijd heeft tussen de 12 en 24 jaar. Daarnaast zien we ook een piek tussen de 70 en 76 jaar. Bij de aanpak van verkeersveiligheid zijn dit categorieën waar we extra aandacht aan moeten besteden.
4. Het verbeteren van de bereikbaarheid binnen Middelburg
Ook in 2025 werkt Middelburg gestaag verder aan behoud en daar waar mogelijk verbetering van de bereikbaarheid en aan verhoging van de verkeersveiligheid op het wegennet. In het gemeentelijk verkeer- en vervoerplan is het accent in het mobiliteitsbeleid vooral komen te liggen op het verder optimaliseren van het bestaande wegennet op basis van de wegencategorisering.
De optimalisatie bestaat uit enerzijds het aanpakken van gesignaleerde verkeersproblemen, bijvoorbeeld komend uit de overleggen met de verkeerswerkgroepen. Anderzijds gaat het om de meer vanuit beleid gestuurde projecten (GVVP 2030). Hiervoor moet wel vaak enkele jaren “gespaard “ worden om te kunnen uitvoeren. Vaak combineren we een aanpassing van de weg met werkzaamheden aan riolering en/of reconstructie.
Lopende projecten 2024 / 2025
Plannen in onderzoek, voorbereiding en/of uitvoering:;
Gebiedsontsluitingsvisie Veerse Meer Zuid: Bestuurlijke besluitvorming robuuste ontsluiting en korte termijn maatregelen. In een participatief proces met bewoners en belanghebbenden verbetervoorstellen uitwerken en voorbereiden voor uitvoering van de korte termijn maatregelen Arnemuiden e.o.
Actualisering parkeerbeleid auto- en fietsparkeren;
Onderzoek naar parkeer-/mobiliteitshubs aan de randen van de binnenstad op de locaties P+R-terrein, Nieuwlandsedreef, Oude Veerseweg en Hof van Tange;
Start onderzoek ‘30 km/uur de norm binnen de bebouwde kom’;
Voorbereiden en vervanging diverse verkeersregelinstallaties. Ontwikkelen en voorbereiden plannen ter verbetering van de verkeersveiligheid in het kader van het SPV (Strategisch Plan Verkeersveiligheid);
Onderzoek naar locaties voor quick-wins verkeersveiligheid;
Uitvoeren van een verkenning naar mogelijk infrastructurele maatregelen die een bijdragen aan de verbetering van de doorstroming en de verkeersveiligheid van met name het langzame verkeer rond de Schroebrug;
Verbeteren voorrangssituatie Stationstraat;
Ontwikkelen netwerk publiek vervoer met opstapplaatsen voor flexvervoer en plaatsen voor deelmobiliteit.
Gebiedsontsluiting Veerse Meer Zuid
Fasering
Het project is in 3 projectfasen verkeerskundig onderzocht en uitgewerkt en er is per oplossingsrichting een omgevings-effecten-analyse uitgevoerd.
Fase 1 betreft maatregelen die op de korte termijn gerealiseerd worden. Deze maatregelen zijn gericht op het bieden van een verkeersveilige route voor het bouwverkeer richting het Waterpark Veerse Meer in combinatie met het verbeteren van bestaande verkeersknelpunten met name voor het fietsverkeer op deze route.
Fase 2 betreft maatregelen op de doorgaande route in Arnemuiden. Deze maatregelen worden op korte termijn (1 tot 3 jaar) gerealiseerd en zijn gericht op het verbeteren van de verkeersveiligheid van het langzame verkeer en leefbaarheid langs deze route. Het schetsontwerp (SO) voor de doorgaande route is tijdens de participatie besproken. Het SO wordt in het 3e en 4e kwartaal uitgewerkt tot en voorlopig ontwerp (VO) en zal daarna in de inspraakprocedure worden gebracht.
Fase 3 Voor de robuuste Gebiedsontsluiting Veerse Meer Zuid zijn 6 varianten onderzocht en vervolgens ter beoordeling op haalbaarheid aan Rijkswaterstaat voorgelegd. Op basis van de reactie van RWS zijn er momenteel nog 3 robuuste varianten in beeld.
Participatie
De onderzoeksresultaten en voorgestelde varianten zijn in het 2e kwartaal 2024 in een uitvoerige participatie besproken met bewoners en belanghebbenden van de gemeenten Goes, Borsele en Middelburg. De uitvoerigheid van dit participatieproces heeft meer tijd gekost dan voorzien. De eerder geplande bestuurlijke behandeling voor medio 2024 is daardoor niet mogelijk gebleken. In de loop van 2024 vindt bestuurlijke besluitvorming plaats bij alle betrokken wegbeheerders.
Bouwverkeer Waterpark Veerse Meer
Op 23 april 2023 hebben de colleges van Burgemeester en wethouders van de gemeenten Goes, Borsele en Middelburg en het dagelijks bestuur van het waterschap Scheldestromen besloten om de bouwroute te situeren op het tracé Muidenweg-Calandweg-Pietweg-Meerkoetweg-Nieuwe Kraaijertsedijk-Postweg (Lewedorp) v.v. De gemeenteraden en de Algemene Vergadering van Waterschap Scheldestromen zijn over dat besluit geïnformeerd. Naar aanleiding van de diverse participatiebijeenkomsten en motie in de gemeenteraad van Borsele is besloten opnieuw te kijken naar de bouwroute voor het Waterpark Veerse Meer. Dat betekent dat we de voor- en nadelen van de verschillende varianten opnieuw inzichtelijk zullen maken en beoordelen. Na het zomerreces van 2024 worden de resultaten besproken met de verschillende belangengroepen. De resultaten van het onderzoek en de reacties uit de belangengroepen worden vervolgens voorgelegd ter bespreking en standpuntbepaling in het Bestuurlijk Overleg.
Monitoring ontwikkeling verkeersintensiteiten
De ontwikkeling van het (auto)verkeer wordt gemonitord (verkeerstellingen) en vergeleken met de verkeersmodelberekeningen van het geactualiseerde verkeersmodel. Resultaten daarvan laten zien dat er geen onvoorziene negatieve ontwikkelingen is op de aspecten bereikbaarheid en doorstroming. In het algemeen geldt dat door de N57 de autoverkeerintensiteiten op het Middelburgse wegennet zijn afgenomen. Hierdoor is meer ruimte ontstaan voor andere verkeerssoorten. Dit levert een positieve bijdrage aan de verkeersveiligheid en fietsvriendelijkheid van Middelburg.
Wegenonderhoud in woonwijken
In 2023 zijn de kaders voor het wegbeheer vastgesteld. Het plan heeft een looptijd van 2024 tot en met 2033. In 2023 is na consultatie van de bewoners en raadsvertegenwoordigers een nieuw kader geformuleerd voor het beleid, beheer en onderhoud van de verhardingen. De raad heeft op 21 september 2023 besloten de variant Groen aan te houden.
Speerpunten in het plan zijn om de komende raadsperiodes de gegroeide hoeveelheid achterstallig onderhoud aan de verhardingen terug te brengen naar een niveau onder de 10%. Het overige deel van het budget wordt gebruikt voor integraal onderhoud samen met andere beleidsvelden als rioolonderhoud, klimaat- , verkeerskundige- en groenmaatregelen en werkzaamheden van nutsbedrijven. Door integraal te werken is het ook mogelijk om de buitenruimte af te stemmen op de actuele wensen van bewoners en belanghebbenden. Daarbij wordt steeds beoordeeld of het gebruik en de inrichting nog op elkaar aansluiten. Een speerpunt daarbij is om gelijktijdig klimaatadaptieve maatregelen te nemen. Dit kan vaak gerealiseerd worden door het omvormen van verhardingen naar groen. Waar mogelijk wordt verharding verwijderd of minimaal ontworpen. Op het gebied van duurzaamheid wordt steeds gestreefd om duurzame en circulaire materialen te gebruiken.
Integratie openbaar vervoer en doelgroepenvervoer Zeeland en Buurtbus Middelburg
De gemeenten en de Provincie Zeeland hebben in gezamenlijkheid de Regionale Mobiliteitsstrategie (RMS) opgesteld en vastgesteld. De ambitie van de RMS is om met een nieuwe insteek de stap te maken naar een slim en duurzaam mobiliteitssysteem; publiek vervoer. Hierbij wordt het aanbod afgestemd op de vraag naar mobiliteit. Het perspectief van de reiziger is daarbij het uitgangspunt; oftewel reiziger centraal, en niet het denken vanuit verschillende overheden in losse systemen.
De nieuwe busconcessie start vanaf januari 2027. Vooruitlopend hierop starten we in het najaar van 2025 met een pilotproject met flexibel vervoer op Walcheren. Voor de flextaxi wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de materialen van het doelgroepenvervoer wat is geregeld in de nieuwe concessie van het doelgroepenvervoer. Daarbij is het de bedoeling dat deze vanuit één gezamenlijke vervoerscentrale worden aangestuurd. In een dorp of stad zijn er straks meer opstappunten voor flexibel vervoer te vinden. Binnen de bebouwde kom is een opstappunt op maximaal 500 meter te vinden en buiten de bebouwde kom zal dit op maximaal 2,5 km zijn. In 2024 heeft er een participatieronde plaatsgevonden zodat alle bewoners konden meedenken over dit netwerk. In de eerste helft van 2025 werken we dit verder uit tot een volledig netwerk.
Met het oog op een publiek vervoerssysteem worden ook de mogelijkheden van verdere uitbreiding van de buurtbus qua locatie en dienstregeling onderzocht. In principe komt de buurtbus 569 op dat moment te vervallen. We onderzoeken de effecten van het nieuwe mobiliteitssysteem op deze buurtbus en blijven met de provincie in gesprek over de mogelijkheden deze buurtbus te behouden. In de periode 2025 tot 2027 zal dit mobiliteitsnetwerk van grote en kleine bussen, flextaxi’s en deelmobiliteit naast elkaar bestaan en geoptimaliseerd worden. Vanaf 2027 start de nieuwe busdienstregeling en zal het publiek vervoerssysteem ingericht zijn.
5. Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners en bezoekers
Onderzoek naar parkeerdruk binnenstad
Bewoners en bezoekers van de binnenstad maken gezamenlijk gebruik van het bestaande parkeerareaal in de binnenstad. Met name vanuit de binnenstadbewoners komen er signalen dat er een hoge parkeerdruk op maaiveld is ontstaan. Zijn geven aan in toenemende mate problemen te ervaren bij het vinden van een beschikbare parkeerplaats in de directe woonomgeving. Hiernaast geven ondernemers en horeca aan dat het noodzakelijk is om meer parkeercapaciteit -voor binnenstadbezoekers- te creëren aan de rand van de (binnen)stad. Ook heeft de raad via een motie het college van B&W verzocht om te onderzoeken of het mogelijk en wenselijk is om -grote- delen van de binnenstad in te richten als vergunninghouders(parkeer)gebied. Hiernaast dienen ook de financiële consequenties inzichtelijk te worden gemaakt. De gemeente heeft de parkeerdruk in de binnenstad laten onderzoeken in de zomer en najaar van 2023. Inmiddels heeft de gemeente de beleidskaders met betrekking tot de actualisatie van het parkeerbeleid vastgesteld. De parkeerdruk en parkeerproblemen worden nu vastgesteld. Op dit moment worden de parkeergegevens geanalyseerd en gaat de gemeente middels diverse scenario’s op zoek naar een mogelijke parkeeroplossing voor de binnenstad e.o.
Voor parkeerterreinen (hubs) aan de rand van de stad onderzoeken wij welke locaties en voorzieningen hiervoor in aanmerking komen. De beleidsvisie is dat met name de binnenstadbezoekers parkeren in de parkeergarages en aan de rand van de (binnen)stad op hiervoor ingerichte parkeerhubs/terreinen. Op dit moment onderzoeken we de parkeerterreinen/locaties P+R-terrein, Nieuwlandsedreef, oude Veerseweg en Hof van Tange.
Eind 2024 dan wel begin 2025 wordt het rapport ‘Actualisatie Parkeerbeleid Binnenstad’ opgeleverd, waarin aangegeven wordt de in de toekomst te nemen maatregelen met betrekking tot parkeren in de binnenstad.
Stimulering gebruik parkeergarages
Gemeente Middelburg hanteert lagere parkeertarieven in de parkeergarages en hogere tarieven op het maaiveld. Voor de bezoeker aan de stad is het dus financieel gunstiger om de auto in de parkeergarage te zetten in plaats van in een parkeervak langs de weg. Hiernaast geldt dat de parkeerduur op het maaiveld begrenst is (maximale 2 uur) en in de garages niet. Voor de bezoeker aan de binnenstad is het hierdoor aantrekkelijker om in de garages te parkeren.
Inmiddels zijn alle parkeergarages voorzien van een nieuw parkeermanagementsysteem met kentekenherkenning. Hiermee zijn we in staat om op een nog efficiëntere wijze de parkeerexploitatie te verzorgen. Met dit wordt het kenteken, bij het in- en uitrijden van de garage, door een camera geregistreerd. De slagboom opent dan automatisch. Het is voor de abonnementhouder niet meer nodig om de toegangsdruppel voor de zuil te houden en voor de dagelijkse bezoeker is het niet meer nodig om zijn of haar parkeerticket in te voeren tijdens het uitrijden. In de nabije toekomst is het tevens mogelijk om van huis uit vooraf - via de website of app - een parkeerplaats in de parkeergarages te reserveren. De parkeerder kan op dat moment zonder kaartje de parkeergarage in- en uitrijden en hoeft ter plaatse ook niet meer af te rekenen bij de betaalautomaat.
6. Een autoluwe binnenstad
Een autoluwe binnenstad is een binnenstad waarbij het niet-noodzakelijke autoverkeer zoveel als mogelijk wordt geweerd. Deze draagt bij aan een verhoging van de verkeersveiligheid, het streven naar een meer fietsvriendelijke stad en een verhoging van de leef- en beeldkwaliteit. Het doorgaand verkeer (met herkomst en bestemming buiten de binnenstad) wordt afgeleid naar het rondwegstelsel. Bezoekers van de binnenstad worden – via het parkeerverwijssysteem – verwezen naar de parkeergarages aan de rand van de binnenstad, zodat daarmee het zoekverkeer naar parkeerplaatsen wordt verminderd.
Maatregelen gericht op het faciliteren van parkeren, stimuleren van fietsverkeer en openbaar vervoer, evenals de inrichting van de wegenstructuur in en rondom de stad dragen bij aan het bereiken van een meer verkeersluwe binnenstad. Op dit moment onderzoekt de gemeente welke parkeermaatregelen bijdragen aan het autoluwer maken van de binnenstad en verruiming van de parkeermogelijkheden op maaiveld voor de binnenstadbewoners.
In de dialoogtafels in het kader van de omgevingswet is veelvuldig de opmerking gemaakt om het aantal auto’s in de (binnen)stad op weg naar 2050 verder terug te dringen en eventueel hiervoor in de plaats met deelauto’s of e-deelauto’s te gaan werken. Op dit moment staan op steeds meer plaatsen in de stad (elektrische) deelauto’s. Het gebruik neemt toe en de deelauto wordt geïntegreerd in het publiek vervoerssysteem waarmee het toegankelijker zal worden. In 2025 werken we aan het verder uitbreiden van het aantal deelauto’s in Middelburg.
7. Een toegankelijke stad
In november 2020 heeft de gemeenteraad het prioriteitenplan “Toegankelijkheid openbare ruimte“ vastgesteld. In het plan is vastgelegd hoe in de gemeente Middelburg de toegankelijkheid kan worden behouden en verbeterd. Speerpunten zijn:
Werken aan bewustwording over toegankelijkheid;
Behouden van een basiskwaliteit en verbeteren van toegankelijkheid bij onderhoudswerkzaamheden;
Regulier overleg inplannen met de belangenvereniging;
Knelpunten signaleren en zo mogelijk oplossen.
Samen met betrokken vertegenwoordigers van organisaties kijken we hoe we onze openbare ruimte zo passend mogelijk toegankelijk kunnen maken en houden. De komende jaren zetten we - conform het beleid voor het wegenonderhoud - met name in op het verbeteren van kleine direct overlast gevende situaties, omvangrijkere situaties worden aangepakt bij planmatig onderhoud.
Invulling van financiële ruimte kadernota 2025-2028
Nr. | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |
---|---|---|---|---|---|
Invulling van financiële ruimte begroting 2024 en meerjarenraming 2025 - 20271 | |||||
1 | Formatie projectleider- en projectcoördinatoren | -242 | 0 | 0 | 0 |
2 | Renovatie vloeren parkeergarage Geere | 0 | 0 | -59 | -59 |
-242 | 0 | -59 | -59 | ||
Invulling van financiële ruimte kadernota 2025 - 2028 | |||||
1 | Monitoring verkeersbewegingen gemeentelijk wegen (motorvoertuigen) | 0 | -102 | -10 | -10 |
2 | Quick-wins verkeersveiligheid Middelburg | -500 | 0 | 0 | 0 |
3 | Rotonde kruispunt Sandberglaan-Pres. Rooseveltlaan-Laan der Verenigde Naties | -675 | 0 | 0 | 0 |
4 | Verbeteren voorrangssituaties Stationsstraat | -250 | 0 | 0 | 0 |
-1.425 | -10 | -10 | -10 | ||
-1.667 | -10 | -69 | -69 |
- 1 Voor een toelichting op de mutaties 2024 - 2027 zie begroting 2024 en meerjarenraming 2025-2027.
- 2 Kosten monitoring verkeersbewegingen gaan een jaar eerder in zoals toegelicht in de technische vragen Kadernota 2025-2028.
1. Monitoren verkeersbewegingen gemeentelijk wegen (motorvoertuigen)
Als gevolg van de inwerkingtreding van de Omgevingswet moeten BGE’s (Basis Geluid Emissies) voor alle gemeentelijke wegen waarop meer dan 2500 motorvoertuigen per etmaal rijden worden bepaald en worden ingevoerd in een landelijk register CVGG (centraal register geluidgegevens). Dit moet voor 2026 gebeuren. Deze werkzaamheden moeten gelet op de complexiteit uitbesteed worden en worden periodiek gemonitord.
2. Quick wins verkeersveiligheid Middelburg
Er is nog geen concreet plan en concrete locaties in beeld maar gedacht kan worden aan de situatie bij de Schroebrug en de Koestraat. Op basis van de ongevallengegevens maken we een analyse van geschikte locaties waar met quick-wins een positieve impuls aan de verkeersveiligheid kan worden gegeven. Halverwege 2024 gaat de subsidieregeling SPV open voor aanvragen. Hier dienen we ook een aanvraag voor in. Verwacht wordt een subsidiemogelijkheid van € 300.000. De aangevraagde € 500.000 gebruiken we ook als dekking voor de eigen bijdrage van 50%. Met de huidige budgetten is de stijging van het aantal verkeersongevallen onoplosbaar. De huidige budgetten geven uitsluitend ruimte om maatregelen te treffen bij herinrichtingen. Door dit bedrag in quick-wins te stoppen kunnen we snel en doelmatig een aantal maatregelen treffen die direct effect hebben op de verkeersveiligheid.
3. Rotonde kruispunt Sandberglaan-Pres. Rooseveltlaan-Laan der Verenigde Naties
Met deze maatregelen wordt verkeersveiligheid verbeterd door duurzaam veilige inrichting van kruispunten door middel van aanleg rotonde. Daarnaast neemt het energieverbruik af door het saneren verkeersregelinstallatie. Uitvoeren van maatregelen in het kader van klimaatadaptatie vraagt om minder verhardingen en meer vergroening.
4. Verbeteren voorrangssituaties Stationsstraat
De Stationsstraat vormt een belangrijke verbinding tussen het station en de binnenstad voor voetgangers en fietsers. Enerzijds is een deel van de Stationsstraat (inclusief brug) vormgegeven als fietsstraat anderzijds is de voorrangssituatie gelijkwaardig t.o.v. de andere wegen. Dit zorgt er met hoge regelmaat voor dat er conflicten ontstaan omdat de voorrang verkeerd wordt ingeschat. Als 1 van de belangrijkste toegangsroutes naar de binnenstad willen we de loop- en fietsroute over de Stationsstraat versterken en daarmee de voetganger en fietser op 1 zetten.
Beleidsindicatoren
Beleidsindicatoren | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
verkeersongevallen per 100.000 inwoners | Middelburg | 609 | 395 | 498,3 | 615,9 | nnb |
Nederland | 780 | 596 | 654,4 | 692 | nnb |
Wat mag het kosten?
2 Verkeer, vervoer en waterstaat | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Overzicht taakvelden | ||||||
Lasten | ||||||
2.01.0 Verkeer en vervoer | 13.931 | 12.991 | 14.459 | 12.780 | 13.130 | 13.415 |
2.02.0 Parkeren | 2.708 | 2.839 | 3.093 | 3.051 | 3.156 | 3.205 |
2.03.0 Recreatieve havens | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2.04.0 Econ havens en waterwegen | 344 | 807 | 487 | 635 | 637 | 638 |
Totaal lasten | 16.983 | 16.637 | 18.040 | 16.467 | 16.923 | 17.258 |
Baten | ||||||
2.01.0 Verkeer en vervoer | 2.321 | 1.434 | 1.471 | 1.273 | 1.312 | 1.348 |
2.02.0 Parkeren | 11 | 5 | 6 | 6 | 6 | 6 |
2.03.0 Recreatieve havens | 70 | 68 | 70 | 73 | 75 | 77 |
2.04.0 Econ havens en waterwegen | 135 | 124 | 128 | 132 | 137 | 141 |
Totaal baten | 2.537 | 1.631 | 1.675 | 1.483 | 1.529 | 1.572 |
Saldo | ||||||
2.01.0 Verkeer en vervoer | -11.610 | -11.558 | -12.989 | -11.508 | -11.818 | -12.067 |
2.02.0 Parkeren | -2.696 | -2.834 | -3.088 | -3.046 | -3.150 | -3.198 |
2.03.0 Recreatieve havens | 70 | 68 | 70 | 73 | 75 | 77 |
2.04.0 Econ havens en waterwegen | -209 | -682 | -359 | -503 | -501 | -497 |
Totaal overzicht taakvelden | -14.446 | -15.006 | -16.365 | -14.984 | -15.394 | -15.686 |